[Wintertopic] BMW E36 325

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

[Wintertopic] BMW E36 325

Bericht door René130i » 10 aug 2007, 14:16

Doel
Van straatauto naar trackauto

[img:401:299]http://www.hazze.nl/bs/e36-325.jpg[/img]

To do
- Koelvloeistoflek zoeken, waarschijnlijk kop laten reviseren
- Remblokken vervangen (heb ferodo DS2500 al liggen) en remvloeistof vervangen. Eventueel nog extra lucht naar de remmen leiden voor extra koeling.
- Interieur eruit, kooi en stoelen erin. Heb mijn XL stoel + rails al liggen (zal nog es ff foto's maken van de hele zooi + auto).
- Veren en evt schokbrekers vervangen voor betere wegligging
- Evt. sper zoeken
- Velgen en spiegels spuiten (oranje? :P)
- Achterlichten vervangen door orig. lichten zónder oranje (m3 lichten ofzo?)

Zoals elders te lezen is heb ik deze BMW samen met mijn zwager gekocht. Hij heeft inmiddels een brug gekocht en deze staat sinds deze week ook vast. Hij moet eerst nog een Golf 3 GTI afmaken voor de verkoop en zijn eigen volvo, pas daarna weer verder met de BMW. :oops:

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 10 aug 2007, 14:18

Hey René, goed bezig gozer!

Haal het vlinderklepje ook uit de uitlaat als je slim bent. Klinkt zoveel lekkerder! :)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 10 aug 2007, 18:29

Die vlinderklep eruithalen helpt niet qua geluid.

Zaag de resonator af van de pijp waar de vlinder niet in zit.
Brult ie direct een stuk harder.

Gaat om dit plaatje:

[IMG:438:572]http://img.photobucket.com/albums/v635/ ... /m52-9.gif[/img]

Nr.4 is de vlinderklep.
Die andere pijp is zoals je ziet een stuk langer.
Maak die korter en je demper maakt al een dieper geluid.
Bij mij zit die resonator er nog in en de vlinderklep niet meer.

Vlinderklep alleen helpt niet.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 10 aug 2007, 18:54

Moet je wel de einddemper ff openbreken en een hoop geklooi, dichtlassen, antiroest enz...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 10 aug 2007, 19:13

Kan je voor een trackauto beter niet doen, ben je beter af met standaard geluid.

Scheelt wel een hoop gewicht kats enz weg, maar er zijn best andere plaatsen waar je dat ook halen kan voor hetzelfde geld. Uitlaat zit qua zwaartepunt wat dat betreft niet op een vervelende plaats.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 10 aug 2007, 19:25

Bij mijn weten geeft het weghalen van de vlinderklep onder de 3000 toeren een veel mooier geluid omdat ie anders gesloten is door de geringe gasstroom die door de uitlaat naar buiten moet.

Vanaf 3500 toeren klinkt ie hetzelfde als iedere andere standaard E36 325 dus kom je ook niet in de problemen met de geluidseisen van de verschillende circuits.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 10 aug 2007, 19:37

Nee, maar als je de rest ook nog eens weg gaat slopen misschien wel. Ik doelde ook meer op dat verhaal van Frank :)

Ik vind het ook wel mooi Eisenmann systeem oid maarja als je na 3 rondjes naar huis moet heb je dat ook snel bekeken :(

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 21 sep 2007, 09:35

Wat voor overbrenging heeft de E36 325 standaard? Ik zie op MP een sper diff staan met een 3.15 overbrenging. Geen idee of dat wat is.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 22 sep 2007, 12:29

www.realoem.com
even je diff opzoeken:

3.15:1 is je 325i diff :)

Mbt remmen, vervang je schijven ook maar. Ik had nieuwe Ferodo DS2500 icm oem schijven, maar die lijken nu wel mozaiek blauw-zwart-zilveren vlekken schijven. Ze zijn niet krom, maar geven wel trillingen met remmen en frictie is niet meer egaal. Dacht dat de Ziengs cup 325i racers ATE powerdiscs hebben icm Hawk HT10 blokken.

Voor remkoeling heeft turnermotorsport echt juweeltjes van dust shields met aansluitingen voor slangen:

http://www.turnermotorsport.com/html/de ... TBR3690212

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 22 sep 2007, 12:39

En wat dacht je van een nieuwe APK ;)
Vervaldatum APK 30-05-2006

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 22 sep 2007, 21:22

Tommy schreef:www.realoem.com
even je diff opzoeken:

3.15:1 is je 325i diff :)

Mbt remmen, vervang je schijven ook maar. Ik had nieuwe Ferodo DS2500 icm oem schijven, maar die lijken nu wel mozaiek blauw-zwart-zilveren vlekken schijven. Ze zijn niet krom, maar geven wel trillingen met remmen en frictie is niet meer egaal. Dacht dat de Ziengs cup 325i racers ATE powerdiscs hebben icm Hawk HT10 blokken.

Voor remkoeling heeft turnermotorsport echt juweeltjes van dust shields met aansluitingen voor slangen:

http://www.turnermotorsport.com/html/de ... TBR3690212
Bedankt voor je toelichting Tommy. De overbrenging is dan wel gelijk maar het is wel een sperdiff. Moet de overbrenging gelijk blijven aan de originele?

Martijn, apk boeit niet. De auto is geschorst.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 22 sep 2007, 21:28

Ligt eraan Rene, vind je de overbrenging nu goed of wil je hem korter hebben? m.a.w. Hoe pakt de bak van een 325i nu op cpz? Op m'n 320i is het diff 3.45:1, Denk dat 3.15 dan best lang is om in z'n 4 bos uit door te komen ondanks de 42 extra pk's. Tegen een korter diff kan je haast niet op-tunen op motorisch gebied. De 316i van m'n broer (brokatrode 316i) loopt met een 3.73:1 sper rond.
Er staat op pittalk een 3.46:1 sperdiff voor een 325i te koop voor 400 euro met nieuwe sperplaten. Is dat niks voor je?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 22 sep 2007, 21:46

3.15 is veel te lang imho.

Ik zou eerder ergens tussen 3.64 en 3.91 zitten voor een auto die echt alleen maar circuit en dat soort dingen is.

Als je weet hoe hard je op het rechte stuk gaat kan je daar je keuze een beetje op baseren.

Enige klote is dat er standaard voor een E36 niet veel verhoudingen beschikbaar zijn, je hebt 3.45 en dan ineens 4.44. Alles daartussen moet je zelf in elkaar brouwen van E30 onderdelen oid, of custom laten bouwen maar dat is ook niet goedkoop.

Ik krijg op mijn gele M3 3.91 dan zit ik op ongeveer 230 km/u max in 5.

325i draait minder toeren maar loopt ook minder hard op CPZ dus ik denk dat je ergens rond 3.91 wel goed zit, je kan er desnoods een chip in proppen zodat je wat hoger in toeren kan zodat je tegen het eind van het rechte stuk nog even door kan.

Op mijn rode heb ik 3.62 en daarmee moet ik net aan naar 5 op CPZ bij 7600 RPM dus dat is weer minder ideaal.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 22 sep 2007, 23:39

Op zich valt dat wel mee hoor Bert. Het duurste is eigenlijk het diff zelf. Als het goed is heeft die 325 al een groot huis. Dan hoef je het alleen om te laten wisselen. Heb ergens nog wel een lijstje met kosten die Bas me gerekend heeft maar weet het bedrag niet meer. Geschrokken van de prijs kan ik dus niet zijn.

Ik dacht te hebben begrepen dat het voor een m3 vaak custom maken betekend maar dat je voor de andere modellen eigenlijk alles van de e30 wel kan gebruiken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 23 sep 2007, 06:00

M3 en 325i hebben hetzelfde huis.

Alleen zit bij een M3 het kroonwiel vast met M14 bouten en bij een 325i met M12 bouten :)

Daardoor kan je in een 325i diff zo een sperklok uit een E30 diff plakken. Dat kan je gewoon thuis doen, kan je voor 250-300 euro klaar zijn als je goedkoop een sperdiff haalt.

Ga je naar een andere verhouding dan moet je dus ook al een ander setje tandwielen hebben, met een beetje mazzel past die van een E30 dan, handig als je een diff in dezelfde overbrenging hebt. Maar dan moet je dus nog de ombouwkosten betalen. Ze moeten hem op maat shimmen, het is niet zo van even overzetten en klaar is kees.

Ik heb toen een set E46 M3 tandwielen in mijn rode laten bouwen dat was iets van 350 euro ex, nam ik zelf die tandwielen mee.

Dus ik denk dat je voor een complete swap wel zo'n 600-700 euro kan rekenen.

Voor een compleet nieuwe (dus helemaal gereviseerd van binnen) voor een M3 ben je zo tussen de 1000 en 1500 kwijt, afhankelijk van wat je wil. 1000 is basic 40% sper met 2 clutchpacks, 1500 met 4 clutchpacks en custom geslepen drukringen.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 15 jan 2008, 11:17

Haal zo M3 3.2 remmerij-voor op, op aanraden van Steven.

Heb ik straks dus remblokjes voor (ferodo DS2500) over (ongebruikt).

Sper lijkt me wel wat, maar zie ze nooit 2e hands te koop.

Veren en evt schokbrekers: Wat te doen (onder de 1000E oid)?

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 15 jan 2008, 11:30

Ik denk dat een mooie verhouding 3.73 of 3.91 is inderdaad. 40% sper erop en je kan er voorlopig mee vooruit. Zelf 3.73 erop zitten nu en op Zolder de 5 net niet nodig. Aangezien de 5 een vrij korte versnelling is kom je hier op circuits als Zandvoort goed mee uit.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 15 jan 2008, 11:31

Rene / Hazze schreef:Veren en evt schokbrekers: Wat te doen (onder de 1000E oid)?
Nou Bert, leef je uit!!

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 15 jan 2008, 13:08

M3 3.2 remmerij is binnen. 8)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 15 jan 2008, 13:23

Rene / Hazze schreef:
Veren en evt schokbrekers: Wat te doen (onder de 1000E oid)?
Bilstein B8 en een Eibach Pro Kit als ik Andre mag geloven :D ff zoeken op ebay.de :!:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 15 jan 2008, 13:26

Setje B8 + eibach staat genoeg op ebay inderdaad. Prima prijzen. Maar is dit goed genoeg? Zelfde schuitje als Rene alleen dan voor +- 500e.

We kunnen m3 3.0 sperdiffs krijgen voor 350e ps. vast wel 2 voor 600e oid. Maar gaat dit passen onder de 325s :?:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 15 jan 2008, 16:30

Als je er ook nog mee op straat wilt kunnen rijden zonder je vullingen te verliezen zou ik een setje B8 pakken. Met een beetje geluk pik je een H&R schroefkit op voor 1000 euri maar of je daar op straat beter van wordt? Wie tot 1000 euri uitgeeft aan een onderstel zit volgens mij niet eens zo heel ver meer van een leuk AST setje (tussen de 1200-1500) Voordeel is dan dat je het onderstel kunt laten maken voor het gebruik op straat of het circuit.

Diff onder een m3 is volgens mij een 3.15 en dat zou imho veel te lang zijn. Volgens mij blijft je vijfde versnelling op het circuit ook ongebruikt dan. De uiteindelijke afweging is uiteraard voor jezelf.

Edit: ongeacht de prijs van het diff is het verstandig iemand dat ding open te laten maken en alles te laten controleren door iemand die er verstand van heeft. Je zou serieus niet de eerste staan die binnen de kortste keren achteruit in de vangrail staat geparkeerd.

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 15 jan 2008, 16:42


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 6 gasten