Raceplannen 2008: dfracing.com

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 22:02

Tsja Hielke wanneer bestel je zo'n ding? :lol:

Wat is het complete pakket van Kroymans, is die 150K inclusies spares package enz? Alleen je spares package loopt soms ook al aardig in de papieren. Neem ook aan dat dit allemaal uitgetest en ready to race is. Niet dat ik er verder aan twijfel dat het Kroymans om de $$$$ te doen is :lol:

Wat jij zegt klinkt leuk maar zo werkt het in de praktijk niet denk ik. Even stoelen er uit en klaar. Wil jij zo'n uitgebreide kooi in de auto hebben dan raakt het hele chassis kaal, gewoon puur omdat er allerlei delen in de weg zitten, verplaatst moeten worden enz. Er moeten nieuwe doorvoeringen in komen voor je elektronica enzovoort. Dat alleen is al een helehoop werk, en kost aardig manuren als je het laat doen, en ook nog een beetje afwerking wil. Als je ook nog de body doorlassen wil dan word het nog erger, verf er af enz. Nog niet over het dak gehad, dat raakt er in sommige gevallen ook af bij dat soort kooien omdat ze anders niet aan de bovenkant van de hoofdbeugel lassen kunnen.

Denk ook dat je de kosten van een Moton 4 way onderstel een beetje onderschat. Kennis van mij levert ze in de UK, ze staan voor een M3 op dit moment voor 7000 euro ex BTW op de prijslijst, zonder installatie, veren, camberplaten enz dus gewoon demper in de doos. Onderstel budget kruipt al snel over de 10.000 euro denk ik. 2 of 3 weg is wel voor minder te doen, dan ben je wel voor 6000 klaar.

MoTeC engine managment is idd niet nodig hoewel het wel makkelijk kan zijn. Het ligt er een beetje aan hoe kritisch een C6 bij racen met elektronica, maar als je steeds met een blok rijd dat in noodloop springt zoals de M5 en M5 V10's dan ben je ook niet vrolijk. Dit kan je met een MoTeC systeem eenvoudig omzeilen.

Datalogging om efficienter te kunnen testen en om te zien dat het draaien aan dat tricky Moton onderstel het gewenste effect heeft inclusief mooie weergave display, ben je zo weer 2000-3000 extra aan kwijt.

Dan kom je op het punt kijken of het een beetje werkt dus testdagen. Je wil wel weten of het goed is voor je begint met racen. 300 per dag voor wat testuurtjes plus banden remblokken/schijven pitbox benzine enz reken voor de gein ook eens 2000-3000 per dag. Allerlei kleine zaken naar je zin maken enz.

Denk dus al met al niet dat je voor minder als 100K aan de start komt ook al doe je bijna alles zelf.

Wat nog steeds goedkoper is als zo'n zelf inelkaar gezette BMW GTR die het dubbele kost, dat wel :lol:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 14 jan 2008, 22:12

Was afgelopen zaterdag bij Megasportscars in Lelystad, de Nederlandse importeur van Westfield (moest de auto van m'n broer ophalen). Hadden een erg mooie deal, voor 21k koop je een nieuwe auto, 170pk op 550kg, voor 5k per jaar racen. Running costs van zo'n ding zijn nihil. Vond het opzich erg aanlokkelijk klinken, maar ben zelf toch meer van het vegen met een dikke auto (en heb geen zin in een 4e auto voor de deur). Info op www.westfieldracing.com

Dutch

Bericht door Dutch » 14 jan 2008, 22:13

Bert ///M3 schreef:Denk dus al met al niet dat je voor minder als 100K aan de start komt ook al doe je bijna alles zelf.
En dat is het hele punt. Zelf doen of niet.

Als je die 150k uitgeeft, heeft iemand al dat werk voor je gedaan: ontwikkelen, bouwen, testen. Doen die dat gratis? Nee, die uren moeten worden betaald. En dan wil zo'n bedrijf er ook nog winst op maken, zodat ze voldoende in kas hebben voor het volgende project.

En daarbovenop wil Kroymans er ook nog wat op verdienen. Zo'n avondje met kaviaar en sjampoepel kost ook nog iets, om maar te zwijgen van het salaris van de persmeneer die na afloop de juichende persberichten schrijft. :D

Davy MR2DRIFT

Bericht door Davy MR2DRIFT » 14 jan 2008, 22:14

Het zijn allemaal zeer serieuze plannen die hier naar voren komen. Echt super om een eigen raceteam te managen, ondanks de hoge kosten. Wat ik me wel altijd afvraag, is waarom het zo aantrekkelijk is voor sponsors. Als ik de bedragen hier zie, dan zal een sponsor best een flinke duit in het zakje moeten doen en dan bereikt hij eigenlijk nog maar een (relatief) kleine doelgroep. Dit verandert natuurlijk wanneer het betreffende team keer op keer de races wint, maar nog lijkt mij dat er voor dat geld legio reclamealternatieven zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom je sponsor wordt van een raceteam? (puur uit interesse en niet om te zeiken)

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 14 jan 2008, 22:18

Davy MR2DRIFT schreef:Het zijn allemaal zeer serieuze plannen die hier naar voren komen. Echt super om een eigen raceteam te managen, ondanks de hoge kosten. Wat ik me wel altijd afvraag, is waarom het zo aantrekkelijk is voor sponsors. Als ik de bedragen hier zie, dan zal een sponsor best een flinke duit in het zakje moeten doen en dan bereikt hij eigenlijk nog maar een (relatief) kleine doelgroep. Dit verandert natuurlijk wanneer het betreffende team keer op keer de races wint, maar nog lijkt mij dat er voor dat geld legio reclamealternatieven zijn. Kan iemand mij uitleggen waarom je sponsor wordt van een raceteam? (puur uit interesse en niet om te zeiken)
Zit grotendeels in het hospitality deel, sponsor komt met klanten naar het circuit, vinden klanten leuk. Krijgen dan ook hapje en drankje van het raceteam enzo. Mogen soms ook nog stukje meerijden op sponsordagen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 22:19

DSC zijn oa veel grote ondernemers enz. Sponsoring is altijd leuk voor de belasting bij een bedrijf. Sponsoring voor je auto regelen is natuurlijk ook nog eens erg makkelijk als het je eigen bedrijf is :lol:

Dus eigenaar van de auto slaat op dat moment 2 vliegen in 1 klap, leuke reclame voor zijn bedrijf en een aardig uitje voor zijn klantenkring, plus zijn privehobby is nu deels betaald.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 14 jan 2008, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 22:19

Bij een goed klasse met veel exposure brengt het naamsbekendheid
Dat is niet in geld uit te drukken

Sinds de ING is ingestapt in de formule 1, schijnt de naamsbekendheid wereldwijd verdrievoudigd te zijn

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jan 2008, 22:24

Doorlassen is er niet bij Bert. Corvettes hebben een soort ladderchassis. Een echt dak heeft een C6 dan weer niet :wink:

Het strippen omvat natuurlijk veel meer dan de stoelen. Bekleding, geluidsisolatie, airbags, alles wat niet nodig is en bij verwijdering de ECU niet kan storen.

Electronica laat ik helemaal onberoerd juist om die storingen en foutmeldingen te voorkomen. En trouwens, tis geen BMW waar er continue een storing is 8)

Moton 2 of 3 way is goed genoeg. Fijnslijperij aan de wegligging zoals in de GT1 of European Touringcar is niemand in de DSC of Belcar gegeven. Met teveel afstelmogelijkheden kun je alleen maar meer fouten maken.

Hoe het complete pakket van Kroymans eruit ziet weet ik niet. Had de persmeneer best wel even een documentje voor kunnen maken.
Laatst gewijzigd door Hielke op 14 jan 2008, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 22:27

Zo simpel is het allemaal niet hoor Hielke
Jij doet net of er alleen maar prutsers in DSC en Belcar rondrijden
Als het allemaal zo makkelijk en goedkoop was als jij schetst zou het nog veel drukker in die klasses zijn

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jan 2008, 22:33

luco hornsveld schreef:Zo simpel is het allemaal niet hoor Hielke
Als het allemaal zo makkelijk en goedkoop was als jij schetst zou het nog veel drukker in die klasses zijn
"Prutsers" zijn jouw woorden Luco. Er rijden inderdaad mindere talenten in rond. Ook rijden er enkele bijzonder goede rijders in rond (Andre bijvoorbeeld). Een leuke mix.

En 71.000 euro wil ik niet bepaald goedkoop noemen. Deel je dat door 4-en ziet het er natuurlijk al weer heel anders uit. Je kunt zo'n auto ook hartstikke leuk voor alleen trainingsritten en hospitality inzetten.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 22:36

Hielke schreef:
luco hornsveld schreef:Zo simpel is het allemaal niet hoor Hielke
"Prutsers" zijn jouw woorden Luco. Er rijden inderdaad mindere talenten in rond. Ook rijden er enkele bijzonder goede rijders in rond (Andre bijvoorbeeld). Een leuke mix.

En 71.000 euro wil ik niet bepaald goedkoop noemen.
Relatief goedkoop dan :D
Tuurlijk rijden er ook mindere talenten rond
Maar daar kom je pas achter als je in dezelfde auto rijdt
Maar ik vind dat je er wel erg makkelijk over denkt

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2008, 22:55

Hielke, ik hoop dat jouw verhaal Cor kan overtuigen. Trap ik de BMW de schuur uit, kunnen we de C6 daar prepareren.

Tom V

Bericht door Tom V » 14 jan 2008, 22:59

Elmar schreef:Hielke, ik hoop dat jouw verhaal Cor kan overtuigen. Trap ik de BMW de schuur uit, kunnen we de C6 daar prepareren.
Ik kom meebouwen :)

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 23:00

Ik wil wel rijden :twisted: :twisted:

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jan 2008, 23:06

Elmar schreef:Hielke, ik hoop dat jouw verhaal Cor kan overtuigen. Trap ik de BMW de schuur uit, kunnen we de C6 daar prepareren.
Natuurlijk heb ik met mijn relaas grotendeels jullie in de smiezen Elmar.

Maar misschien kan iemand me wel overtuigen dat ik er helemaal naast zit. En misschien onderschat ik de impact op derden van het onder de vlag van Kroymans uitkomen. Het 'lijken' is in DSC en Belcar minstens zo belangrijk als het 'zijn'. Leg je de nadruk op dat laatste dan is mijn "no nonsense" aanpak zwaar misplaatst.

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2008, 23:14

Hielke, ik denk dat het grootste probleem wordt om te mogen starten in de DSC. Te veel gegadigen. Doe je de Kroymans way, is een startbewijs geregeld.

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2008, 23:25

Ik vind het trouwens wel reeele getallen die Hielke neerzet.
Als zelfs onze onderstelgoeroe Bert over camberplates op een Corvette begint...dan hou ik het liever op Frieze nuchterheid. :wink:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 23:37

Nou ja ik weet niet wat er op een Corvette zit. Maar was meer om de globale prijs van die dempers zelf :) Camberplates ala 350 euro zal het hem ook niet meer doen op een rekening van 71K :lol:

Ik denk alsnog dat je het niet voor die 71K lukt. Misschien auto en aanbouwdelen, maar getest en raceklaar, no way. Is net als met eigen hobby projectjes lijkt leuk in het begin op papier maar meestal kan je dat beter meteen keer anderhalf doen, kom je wel aardig in de buurt :lol:

Komt de volgende. Aan de start na een jaar bouwen en testen enz. Kom je een seconde te kort omdat de rest ook wel wat gesleuteld heeft. GVD!!!!! Komt de onderdelen catalogus weer op tafel om er alsnog van alles op te zetten :lol:

RVV

Bericht door RVV » 14 jan 2008, 23:52

Hielke, racen met een Aldi instelling op dit niveau moet je niet willen..

Dan je je beter in een eenvoudige cupklasse starten..

De naam Kroymans staat synoniem voor big spending.. Of je wilt dat of je wilt het niet.. maar mierenneuken met een alternatief.

Manneman.. daar lachen ze zich helemaal rot om bij die gasten als je met je zelfgemaakte knutsel tonka corvette aankomt wapperen..

Want je komt gewoon de kroymans partytent niet in.. EN dat is nou juist waar alles om draait.. netwerken.. relatiebeheer... poen verdienen onder de mom het mag wat kosten want het is een zakelijke investering..

Dutch

Bericht door Dutch » 14 jan 2008, 23:54

En dan nog, ik zeg 't nog maar eens: de dubbele kosten als je 't allemaal laat doen? Er zijn branches waar er veel meer bovenop gaat tussen inkoop en verkoop.

Verder blijft Hielke DSC en Belcar op één hoop gooien en dat versterkt zijn argumentatie nou ook niet bepaald. Laat het DSC eerst maar eens de GT3- en GT4-regels overnemen, zodat hun teams en coureurs ook internationaal aan de bak kunnen en vergeleken kunnen worden. In Belcar rijden in ieder geval coureurs die op GT1-niveau meekunnen en dat kun je van het DSC niet zeggen.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 23:56

Nu heb ik wel begrepen dat ze flink aan het lobbyen zijn om die corvettes te slijten voor de dsc
Er schijnen toch niet veel serieus gegadigden te zijn

Ik denk wel dat het pakket goed kan werken en dat er genoeg sponsoring binnen gehengeld zou kunnen worden :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 14 jan 2008, 23:58

Bert ///M3 schreef:Nou ja ik weet niet wat er op een Corvette zit.
Een McPherson veerpoot zit er niet op Bert. Laat die nou net een voorwaarde voor de montage van......inderdaad :wink:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 15 jan 2008, 00:04

Hou jij je bmw maar, want ik heb een schuur van 150 vierkante meter.

Ik maak wel ff ruimte :lol: :wink:

Hielke

Bericht door Hielke » 15 jan 2008, 00:07

Rico v Velzen schreef:
Manneman.. daar lachen ze zich helemaal rot om bij die gasten als je met je zelfgemaakte knutsel tonka corvette aankomt wapperen..

Want je komt gewoon de kroymans partytent niet in.. EN dat is nou juist waar alles om draait.. netwerken.. relatiebeheer... poen verdienen onder de mom het mag wat kosten want het is een zakelijke investering..
Vwb dat laatste zou je heel goed gelijk kunnen hebben Rico. Maar als het in de supercarchallenge ALLEEN daarom zou draaien dan mag je de term autosport niet langer aan het DSC koppelen. Zo erg is het gelukkig nog lang niet, en gelukkig is de DSC voor z'n voortbestaan niet afhankelijk van Kroymans. Ik praat m'n beurt misschien ook wel voorbij want ik weet niet hoe het bedrijf Kroymans tegenover de echte autosport staat.

Vwb de knutsel tonka corvette zou jij er heel goed naast kunnen zitten Rico. Die Corvette die ik geschetst heb is nl geen knutsel tonka corvette.

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 00:12

Hielke schreef:
Rico v Velzen schreef:

Vwb dat laatste zou je heel goed gelijk kunnen hebben Rico. Maar als het in de supercarchallenge ALLEEN daarom zou draaien dan mag je de term autosport niet langer aan het DSC koppelen. Zo erg is het gelukkig nog lang niet, en gelukkig is de DSC voor z'n voortbestaan niet afhankelijk van Kroymans. Ik praat m'n beurt misschien ook wel voorbij want ik weet niet hoe het bedrijf Kroymans tegenover de echte autosport staat.

Vwb de knutsel tonka corvette zou jij er heel goed naast kunnen zitten Rico. Die Corvette die ik geschetst heb is nl geen knutsel tonka corvette.
De dsc is inderdaad zoals rico zegt, relatiebeheer en poen verdienen
Want niet iedereen wordt er toegelaten
Het gaat er dus niet alleen om de autosport
Dus wat Elmar al zegt, de vraag is of ze je inschrijving wel accepteren als privateer team
Er zijn er al meerdere geweigerd

Plaats reactie