Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Ja, ik heb een lening voor mijn auto.
13
9%
Nee, ik zal dit ook nooit doen.
91
61%
Ik ben geen voorstander maar als ik hem echt nodig had zou ik het overwegen i.p.v. een oud barrel kopen.
28
19%
Als ik een auto tegen kom die ik 'moet' hebben weerhoudt een lening me niet.
16
11%

Totaal aantal stemmen: 148

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2008, 23:28

Als mijn wijf lesbisch wordt, hoeft ze echt niet van me te scheiden.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 23:31

Tsja. En daar maken ze weer handig gebruik van.

Dat kan je verzekeren, die premies zijn aardig hoog. Wat ze dan doen is de premie in de koopsom meenemen dus word je hypotheek bedrag wel hoger.

Dan ga je de kleine lettertjes lezen. Je betaald premie 30 jaar vooruit. Handig als je na 5 jaar verhuisd. Ook betalen ze pas uit bij meer als 50% afkeur. Heb je 30% en kan je je werk niet meer doen heb je pech, minder salaris, verzekering betaald niet en je huis kan alsnog in de krant.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 23:31

Elmar schreef:Als mijn wijf lesbisch wordt, hoeft ze echt niet van me te scheiden.
triotje is nooit weg :D

wjn

Bericht door wjn » 14 jan 2008, 23:35

raven14 schreef:2. Mijn spaargeld brengt totnogtoe gemiddeld iets meer dan 7% op jaarbasis op (gespreid over aandelen en meer vastrentende beleggingen), dus een pak meer dan de lening me kost. Daar is natuurlijk een zeker risico aan verbonden, maar op lange termijn kan je dat wegfilteren.
Ik zat me net te bedenken dat ik ook een paar van die dingen heb lopen. :oops: Het gemiddelde rendement ligt idd rond de 7-8%.

De laatste lening was <4%, en is met 4 jaar afbetaald. Ik moest toen ff snel geld hebben, kan gebeuren.

De volgende lening komt er weer aan, voor iets leuks waar ik:
a) Niet te lang voor wil sparen.
b) Ook weer snel moest ivm. gelimiteerde serie.
c) Een lening motiveert me ook meer om daar geld in te stoppen ivm. aflossing, dan op een spaarrekening weg te zetten (ben tenslotte geen Dagobert Duck).

Elmar

Bericht door Elmar » 14 jan 2008, 23:39

RVV

Bericht door RVV » 14 jan 2008, 23:42

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jan 2008, 23:44

:lol: :lol: :lol: lol, dat van die lesbo :wink:

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 15 jan 2008, 06:17

Ik ben redelijk traditioneel qua financiering.
Sparen dus en dan pas uitgeven.
Echter kan me voorstellen dat mensen lenen.
Maar doe het dan met verstand.
En financier alleen je restwaarde.
Dan beperk je je risico enorm.
E

Marc R

Bericht door Marc R » 15 jan 2008, 08:39

dubbel
Laatst gewijzigd door Marc R op 15 jan 2008, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Marc R

Bericht door Marc R » 15 jan 2008, 08:41

Arthur schreef:
luco hornsveld schreef:
Hier zitten echt allemaal braafste jongetjes uit de klas :roll:
En dit betreft meerdere onderwerpen :wink:
Laten we een polletje drugsgebruik ja of nee openen :?

Tristan

Bericht door Tristan » 15 jan 2008, 08:46

Auto financieren: nee.

Financieren wordt pas leuk als je erop kan verdienen of niks aan kan verliezen.

Zakelijk gezien is financieren vaak de beste manier om investeringen te doen.

Leen

Bericht door Leen » 15 jan 2008, 08:54

ach , ik leen buiten m'n bescheiden huis-hypo zowel prive als zakelijk niets voor "luxe" goederen zoals auto's omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben dat ik het me financieel kan veroorloven.

Echter , vandaag heb ik wel een lening overgenomen . (omdat hij niet aflosbaar is)

Gisteren overleed een neef van mijn vrouw in Bulgarije (EU dus he!) op 44 jarige leeftijd aan de gevolgen van diabetes , ondenkbaar hier , maar daar had de beste man een hypotheek op zijn huis genomen om zijn medicijnen te kunnen bekostigen.
Man is dood , nalatende vrouw en kind kunnen de hypo van 125 euro! p/maand niet opbrengen omdat het salaris p/maand de helft ervan is......

En wij maar kankeren over ons gezondheidsstelsel, dure auto's ,slurptax enz.

Dit plaatst mij weer even met beide benen op de grond.

Sorry voor het off topic zijn , maar moest het even kwijt.

Marc R

Bericht door Marc R » 15 jan 2008, 08:59

K zou het ook meteen overnemen,in zo'n situatie kan je gewoon niet niets doen.

Heb je ook voor altijd het gevoel iets echt goeds te doen.

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 09:00

Marc RS4 schreef:
Arthur schreef:
luco hornsveld schreef:
Hier zitten echt allemaal braafste jongetjes uit de klas :roll:
En dit betreft meerdere onderwerpen :wink:
Laten we een polletje drugsgebruik ja of nee openen :?
Dat heb ik niet gezegd hoor :D :D van die braafste jongetjes :D

Macboy

Re: Heb jij een lening voor je (privé)auto?

Bericht door Macboy » 15 jan 2008, 12:26

TopFuel schreef:Eerst sparen en daarna uitgeven.
Lenen is gewoon achteraf sparen, dus ik zie het probleem niet :)

Macboy

Bericht door Macboy » 15 jan 2008, 12:45

Fernando schreef:Ik heb Macboy een interessant stuk zien schrijven over het nut van lenen voor de maatschappij. Geen idee waar het stond alleen....
Dat je dat onthouden hebt zeg ! Is best lang geleden !!!! Moest ook ff flink zoeken om te zien wat je bedoelde:

Macboy schreef:Kunnen we weer on-topic naar de politieke discussie, excelleren, intellectuelen (hij die het niet kan schrijven is geen intellectueel Elmar, hij die het wel kan schrijven hoeft er overigens geen te zijn ;) )

(...)

Wat betreft het lenen: niet kunnen of mogen lenen is onzin. Onze hele samenleving (zoals Rico zei) is gestoeld op het lenen. Zonder lenen kan je de wereld zoals wij die kennen wel vergeten (in negatieve zin). Kortom: lenen is goed voor ons land.

Daarbij ben je eigenlijk een kneus eersteklas als je eerst moet sparen voor iets. Waarom zou je eerst gaan sparen als je ook achteraf kan sparen?

Dit is de typische Hollandse gedachte. Ook reden waarom er in Nederland meer mensen rondlopen dan in de rest van de wereld die rijk zijn gestorven. Werkelijk waar.

En iemand hierboven zei dat ie "veel geld heeft" en dat niet op wil maken omdat hij nog iets achter de hand wil houden. Ik wil niet gechargeerd overkomen, maar je valt op het eerste gezicht in de categorie, rijk gestorven --> nogmaals, niet lullig bedoeld, maar je Albert Heijn voorbeeld is nou niet bepaald treffend. Alsof je niet meer naar de Albert Heijn kan als je morgen opeens 30k stukslaat op een 2e handse auto erbij (niet dat je dit moet doen hoor). Kinderen die studeren kosten nogal wat, maar niet dat je nu een buffer moet hebben van 100k op de bank.

Ik herhaal het nu even: ik val je niet aan, ken je niet. Baseer me op je post, maar die was nu niet bepaald genuanceerd door je voorbeeld.

Het probleem in Nederland is dat veel mensen weinig besef hebben van inkomsten/uitgaven. Rente op een lening is meer dan verwaarloosbaar.

Het probleem van: het komt op konto van schuldeisers is ook een onzinnige opmerking die ik hiervoor las. Er is maar één probleem bij het lenen. Dat is dat degene die leent het niet kan terugbetalen en meer leent dan hij eigenlijk aankan.

Dit is een bijna niet-bestaand probleem. Als iemand namelijk 20k leent en het gaat mis, dan heeft hij dat geld al uitgegeven. Onze samenleving heeft daar dus al van geprofiteerd.

De enige schuldeiser die een probleem heeft, is de kredietverschaffer. Dus lost het probleem zich vanzelf op. De kredietverschaffer kan namelijk naar zijn centen fluiten, de rest niet.

Voorbeelden over mensen in schuldsanering etc zijn niet aan de orde, omdat dit een samenspel is van factoren en absoluut niet te wijten is aan die ene lening. Die kunnen gewoon niet met geld omgaan.

Maar dat aandeel mensen is verwaarloosbaar voor banken en zullen zij nooit stoppen met de eenvoud waarop je geld kan lenen.

De kredietbank is dan weer wat anders. Daar heeft Michel een punt, maar ook daarvoor geldt: het wordt allemaal van bovenaf gefinancierd. Frisio en consorten verdienen zoveel dat het verwaarloosbaar is. En nogmaals, op het moment dat het niet meer goed gaat en veel mensen niet terug kunnen betalen, dan zal Frisia zelf de regels verscherpen.

Andere slachtoffers zijn er niet: de detailhandel heeft immers zijn geld al. Het plasma-scherm is al betaald etc.

De zelfregulerende werking van lenen is dus ideaal voor een land als Nederland.

wjn

Bericht door wjn » 15 jan 2008, 13:01

@Macboy Mooi stukje, alleen betreffende schuldsanering ben ik het helemaal niet met je eens.

Na een schuldsanering (3 jaar of zo) kunnen mensen weer opnieuw beginnen.

Met lenen ..........

Slechte zaak, want ik ben het 200% eens dat mensen die in een schuldsanering terechtkomen, niet met geld kunnen omgaan of de juiste mentaliteit niet hebben.

RVV

Bericht door RVV » 15 jan 2008, 13:04

Een negatieve BKR registratie verdwijnt toch niet na die 3 jaar ?

Als een geldverstrekker die negeert is het ook zijn eigen schuld als die het schip ingaat lijkt me.

HSR

Bericht door HSR » 15 jan 2008, 13:14

Rico v Velzen schreef:Een negatieve BKR registratie verdwijnt toch niet na die 3 jaar ?

Als een geldverstrekker die negeert is het ook zijn eigen schuld als die het schip ingaat lijkt me.

Negatieve BKR registratie hoef je je geen zorgen om te maken. Er is een nieuwe finanicieringsmaatschappij waar je dan gewoon lekker door kan lenen. 8)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 15 jan 2008, 13:29

Rico v Velzen schreef:Een negatieve BKR registratie verdwijnt toch niet na die 3 jaar ?

Volgensmij sta je al bij het BKR geregistreerd als je rood MAG staan...
Dus wel geregistreerd staan al sta je dik in de plus....

allen

Bericht door allen » 15 jan 2008, 13:33

wjn schreef:Na een schuldsanering (3 jaar of zo) kunnen mensen weer opnieuw beginnen.

Met lenen ..........

Slechte zaak, want ik ben het 200% eens dat mensen die in een schuldsanering terechtkomen, niet met geld kunnen omgaan of de juiste mentaliteit niet hebben.
Ach, die gaan op hun gat en die zullen heus wel geleerd hebben als ze 3 jaar op een houtje hebben moeten bijten. Hoeveel kinderen die voor het eerst op zichzelf gaan wonen en in jaar 1 op hun gat gaan omdat ze nooit rekening hoefden te houden met gas, electra, noem maar op. En ineens zelfs een jaarafrekening van alles tegelijk terwijl ze net die nieuwe supercomputer hebben gekocht. die fout maken ze ook niet snel een tweede keer. :wink:

Van lenen als ik een leuke auto tegenkom die wat duurder is zou ik aan de ene kant geeneens problemen mee hebben. Ik heb het alleen nog nooit gedaan en weet niet hoe dat voelt. Of je eenmalig je bankrekening met 60-70k ziet dalen of maandelijks met 700 euri zit een groot verschil. Ik weet niet wat plezieriger cq rottiger voelt. De rente zou ik me niet te druk om maken. Die is in mijn geval aftrekbaar.

Jochem Vaartjes

Bericht door Jochem Vaartjes » 15 jan 2008, 13:38

Jelmer850i schreef:Volgensmij sta je al bij het BKR geregistreerd als je rood MAG staan...
Dus wel geregistreerd staan al sta je dik in de plus....
Klopt, evenals creditcards en alle andere kortlopende leningen. Ik heb bij de aanschaf van mijn huis alle lopende leningen moeten aflossen. (om aan NHG te voldoen).

Creditcard maatschappijen gebeld en mijn maandelijkse aflossing op 100% gezet. Dan verdwijnt je registratie uit het BKR en de Postbank verteld dat ik die -500 die ik rood kan staan niet meer wilde hebben.

Verder heb ik ook een bedrag geleend voor mijn M3. 25% van de aankoopsom, omdat ik het geld niet had. Binnen 6 maanden had ik hem afgelost. Echter een doorlopend krediet staat genoteerd bij BKR voor de hele som. Ook al heb je er niets uit opgenomen.

Pescatore

Bericht door Pescatore » 15 jan 2008, 13:40

Polygamie is zo gek nog niet :lol:

Michel P

Bericht door Michel P » 15 jan 2008, 14:11

Beste van 2 werelden :lol: :lol: :lol:

Michel

Tristan

Bericht door Tristan » 15 jan 2008, 14:16

LOL @ Elmar! :lol:

Plaats reactie