Laagtoerig ipv hoogtoerig?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
frankv
Berichten: 2432
Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48

Bericht door frankv » 14 jan 2008, 20:18

frank de jonge schreef:E36 BMW 328i met M50 inlaat en M3 uitlaatsysteem + bewerkte kop = dan wel lol 8) :twisted:
dat had ik inderdaad willen proberen, maar ja... 328 in de prak...

mijn e30 m3 trekt vanaf 4500tpm, dan harder bij 5000tpm en weer harder bij 6000tpm, dat is erg leuk als je in de mood bent

mijn e36 328 had lekker veel trekkracht onderin en reed heerlijk, maar als je boven de 4500tpm kwam had hij er duidelijk niet zo'n zin meer in en had je, als je in de mood was, een lichte deceptie

dus op zich mag een auto van mij bij lage toerentallen al veel trekkracht hebben, als hij van 5000-7000tpm ook maar lekker door trekt

en daar gaat het bij de meeste lage toeren trekkracht [turbo] motoren toch meestal mank

niets lekkerder dan met de e30 325 touring in zijn 2 doorhalen!

frank

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 14 jan 2008, 20:24

ErikKramer schreef:Voelt net als b.v. een BMW E39 M5 gewoon altijd duwen en naarmate het toerental oploopt gaat rugleuning gelijkmatig steeds harder duwen 8)
Ik denk dat mijn auto nog wel een overtreffende trap is wat betreft de m5 kwa koppel en koppel verloop.
Maar het is nog steeds geen 800 nm :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 14 jan 2008, 20:43

Doe mij maar NA hoogtoerig.

Als je rustig rijd lekker schakelen bij 3500rpm, gaat prima. Ja nadeel is dat je door moet janken naar 7500+ als je alles eruit wilt halen. Klinkt dan prima maar haalt het qua beleving niet bij een benzine turbo.

Een lekkere benzine turbo zonder groot gat en niet al te hard inkomende turbo is ook prima. Vaak in daily traffic sneller maar stelt vaak iets teleur bovenin. Altijd koppel/power hebben bij 3000 rpm is wel erg bruut en erg snel in het dagelijks verkeer. En dan toch nog een redline van 7000rpm (EVO, STI, etc.)

Dieselturbo's laat maar. Die hoef ik echt niet. Erg nerveus en altijd, maar dan ook altijd een teleurstelling als je iets hoger komt.

Mark.

Gebruikersavatar
John van Buuren
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:52
Locatie: Oss

Bericht door John van Buuren » 14 jan 2008, 20:52

Een motor met veel koppel hoeft helemaal niet zover in toeren
doorgejaagd te worden terwijl ze dit best wel aankunnen.
Door in het ideale koppelbereik te blijven rijden boek je uiteindelijk
veel meer winst dan die motor helemaal uit te melken.
Mijn eigen STi is daar een mooi voorbeeld van.
Hij kan toeren zat aan maar als ik rond de 6200 tpm schakel ben ik
veel rapper (daarvoor kunnen we een shiftlight met signaal instellen :wink: )

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 14 jan 2008, 21:06

Ons nieuwe speeltje heeft het super voor elkaar.

En lage toeren EN een hoog koppel.

6.6 liter 6-cilinder TURBO

125 pk, 580 Nm vanaf 1500 toeren. Daaronder ook al minimaal een dikke 400 nm. Gaat door tot 2500 toeren en levert zijn maximum vermogen bij 2200 tpm.

Das pas TREKKING-fun!!! Daar kun je werkelijk alles achterhangen :D :D

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 jan 2008, 21:09

Grappig dat mensen hier hun eigen autokeuze gaan verdedigen ;)
Mijn 330i is ook geen toerenmotor. Toch vind ik het een heerlijke auto. Heeft ook zo zijn voordelen!

Maar ik heb wel een zwak voor een toerenmotor, spreekt mij erg aan. Vooral als het op beleving aankomt. Cijfertjes zeggen mij dan niet meer zoveel terwijl dat vaak gespreksonderwerp is. Als de motor een beetje groot is dan heb je onderin genoeg power om nog steeds vlotter te zijn dan de rest van het verkeer.

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 14 jan 2008, 21:17

Ben laatst door Jan Visser in de Honda thuisgebracht. Trok ff lekker door tot diep in de Vtec. WAt een geluid en sensatie. Alsof de zuigers bijna het blok uit willen schieten!! :shock:

Wat dat betreft is hoogtoerig idd lekkerder.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 jan 2008, 21:24

Hendrik Kinderman schreef:Ben laatst door Jan Visser in de Honda thuisgebracht. Trok ff lekker door tot diep in de Vtec. WAt een geluid en sensatie. Alsof de zuigers bijna het blok uit willen schieten!! :shock:

Wat dat betreft is hoogtoerig idd lekkerder.
Swift Sport is toch ook lekker? Hangt ook lekker aan het gas en blijft ook gaan!
Zou jij die auto lekkerder vinden als ie minder toeren maakte en onderin meer power had? Ik niet.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 14 jan 2008, 21:54

HANZ06 schreef:
ErikKramer schreef:Voelt net als b.v. een BMW E39 M5 gewoon altijd duwen en naarmate het toerental oploopt gaat rugleuning gelijkmatig steeds harder duwen 8)
Ik denk dat mijn auto nog wel een overtreffende trap is wat betreft de m5 kwa koppel en koppel verloop.
Maar het is nog steeds geen 800 nm :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:
Jou Z06 is natuurlijk veel krachtiger dan de E39 M5!
Maar het koppelverloop en het gevoel van acceleratie is best apart van zo'n beest.
De Z06 heeft een nogal gepiekt koppelverloop en M5 een stuk platter.
Dat bedoelde ik in mijn voorbeeld, maar dan moet je kracht ervan wel X2 doen zeg maar in het geval van 800Nm en laag wagengewicht? ;)
De M5 levert al 480Nm bij 2000tpm en de Z06 levert dan zo'n 500Nm.
Het koppel van de M5 motor stijgt nog iets naar 500Nm bij 3750tpm en houd dit aan tot zo'n 5200tpm, de Z06 gaat nog even door tot dik 630Nm 8)
Wat voor auto is dat eigenlijk die 800Nm heeft?
Een RS6+ heeft ook een aardig koppelverloop 580Nm vanaf 1950tpm tot zo´n 6000tpm!

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 22:05

Elmar schreef:
luco hornsveld schreef: Ik heb maar een 2.0
maar draait toch maar 7200 toeren
en is toch even snel op cpz als zeg maar een impreza, evo of m3
Ook als die Impreza, Evo of M3 op slicks staat, sequentiele bak en grote spoilers heeft? :o
kijk naar je eigen tijden en bv die van opa
en een evo op slicks reed ook "maar" 2.06
En ja een hoop hangt af van de chauffeur en ik weet niet wie er achter het stuur heeft gezeten in die auto's
slicks of semi slicks schelen 2 a 3 sec max
Grote spoilers?
Heb 1 miniscuul dakspoilertje :D :D :D
En ja er rijdt ook een zwarte vijf weleens op cpz met een 2.0 rs motor zonder spoilers en sequentiele bak en die heeft als eens 2.02,7 gereden
Maar gewicht he :D :D
Als je kijkt naar pk per kilo is het ongeveer allemaal gelijk

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 22:14

Is ook de chauffeur he.

Een kennis van mij reed met een M3 3.0 die qua opbouw zo'n 30K gekost heeft denk ik.

Niet eens veel fancy dingen, vrij simpel Bilstein onderstelletje, korter sper, el cheapo achterspoilertje dat was het wel, standaard 6 punts kooi.

Lichtgewicht delen, lexaan glas enz zat er allemaal niet eens op. Gewoon standaard wielen met 210/230 slick enz.

Die reed er bij de DNRT een aantal jaar geleden zo'n 1:56 mee op CPZ.

Nu is die auto inmiddels in handen van iemand anders die er DNRT mee rijd. Helemaal verbouwd, lexaan ruiten, lichtgewicht delen, Intrax 4WAY onderstel, spatborden verbreed, breder rubber enz enz noem het allemaal maar op.

Die begon op 2:08 en heeft afgelopen seizoen volgens mij niet onder de 2:02 gereden op CPZ.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 22:16

ik denk dat ik al weet wie je bedoet bert
Heeft die prive ook een vrij dure BMW?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 22:27

Weet ik niet zeker, zou best kunnen. Is die rood wit blauwe M3.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 22:28

Bert ///M3 schreef:Weet ik niet zeker, zou best kunnen. Is die rood wit blauwe M3.
Toch niet die van dick dekker?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 22:36

Nee, D. Dekker rijd in een E30 M3, dat is deze:

[img:1024:682]http://www.bmwdriversclub.nl/components ... g_8951.jpg[/img]

(Of hij moet een andere hebben na vorig seizoen, weet wel dat die E30 M3 te koop is)

Is deze die ik bedoel:

[img:800:600]http://static.flickr.com/28/48304876_6eee5b316a_o.jpg[/img]

Hier nog van de oude eigenaar btw, en Tom944 ervoor op de foto.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 22:38

Ja dikkie, daar heb ik af en toe wel strijd mee, maar in basis is die sneller
Hij is bezig met een andere auto ja, maar of dat doorgaat weet ik niet.
Die andere ken ik niet, iig niet in de sportklasse gezien afgelopen jaar

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 22:41

Zou ook in Super Sport moeten zitten denk ik normaal gesproken met een E36 M3 :?: Zeker zoals die auto nu is is dat een beetje oneerlijk als die in sport zou rijden :)

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 22:43

Bert ///M3 schreef:Zou ook in Super Sport moeten zitten denk ik normaal gesproken met een E36 M3 :?: Zeker zoals die auto nu is is dat een beetje oneerlijk als die in sport zou rijden :)
Als die 2.02 rijdt, dan rijdt die ook in de sport niet vooraan hoor :D :D

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 14 jan 2008, 23:40

Ik denk ook dat het komt omdat een toerenjanker politiek niet meer correct is voor heren autofabrikanten..

Leg je kopers maar eens uit dat ze tot 8000 toeren moeten janken om een beetje rijplezier te hebben...

De meesten mensen schakelen door schrik al op bij 3500 toeren omdat de motor anders zoveel "lawaai" maakt..veel lawaai zou wel eens snel stuk kunnen gaan, stel je voor.

Daar winnen de turbo's ook zo.. veel power en toch lekker vroeg opschakelen.

Kijk ik heb dan zo'n M3 dingetje met een toerenjanker, en dat is heerlijk als je er mee aan de haal gaat.. dan beleef je ook echt zo'n auto.. Maar in dagelijkse beslommeringen is het natuurlijk een mak schaap..Maar de prettige bijkomstigheid is weer dat je minder opgefokt rijd.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6774
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Bericht door Opa » 15 jan 2008, 00:33

Tsja, die turbomotoren. :wink:

In feite is 't zo dat hoe groter de turbo, hoe later ie inkomt, hoe langer ie doorgaat en hoe hoger 't vermogen wordt......dus je hebt ook hoogtoerige turbomotoren.
Maar als je de inhoud van je blok gaat vergroten dan komt een auto met dezelfde set-up[zelfde turbo, enz] weer eerder aan z'n piekvermogen, dat overigens niet hoger wordt, maar de powerband wordt als 't ware terug verplaatst naar wat lagere toeren, waardoor je eigenlijk weer een grotere turbo kunt monteren en dan dezelfde spoolup als voorheen houden, maar wel met meer topvermogen.

Zelf heb ik voor een twinscroll turbo gekozen omdat andere blokjes met meer inhoud niet echt goedkoop zijn en omdat er dan ook waarschijnlijk een 6-bak[sterker] bij komt kijken door 't hogere koppel onderin. :wink:
Deze heeft ook een redelijke spoolup en trekt bovenin ook nog lekker door.


G-tech meting van mijn gebakkie:

[img:800:512]http://home.kabelfoon.nl/~rody/foto/Ron ... edium).jpg[/img]

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 15 jan 2008, 00:44

Die ideale motor zou voor mij zijn een 3.0i 6cil alu mag versie van bmw de e36 en e46 m motoren zijn een stuk zwaarder. Dan ca. 310pk eruit en 350nm 8000 rpm dat zou werkelijk perfect zijn. En voor dagelijks een bmw 4cil alu motor met turbo met 280pk.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 15 jan 2008, 00:51

Dit is 1 van de redenen waarom ik voor een 2.0 TFSI (met mod's) ben gegaan. Veel koppel bij lage toeren, vlakke koppelkromme (dus soeplesse) en lineaire vermogensafgifte.

[img:640:462]http://img258.imageshack.us/img258/3638 ... 000ec4.jpg[/img]

De grafiek lijkt bijna op een dikke atmo-blok.

Luco

Bericht door Luco » 15 jan 2008, 08:25

hier mijn uitdraai
loopt op een setje 45er webers

[img:1024:752]http://www.priyantha.nl/rtc-upload/albu ... rge%29.jpg[/img]

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 15 jan 2008, 08:44

ErikKramer schreef:
HANZ06 schreef:
ErikKramer schreef:Voelt net als b.v. een BMW E39 M5 gewoon altijd duwen en naarmate het toerental oploopt gaat rugleuning gelijkmatig steeds harder duwen 8)
Ik denk dat mijn auto nog wel een overtreffende trap is wat betreft de m5 kwa koppel en koppel verloop.
Maar het is nog steeds geen 800 nm :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:
Jou Z06 is natuurlijk veel krachtiger dan de E39 M5!
Maar het koppelverloop en het gevoel van acceleratie is best apart van zo'n beest.
De Z06 heeft een nogal gepiekt koppelverloop en M5 een stuk platter.
Dat bedoelde ik in mijn voorbeeld, maar dan moet je kracht ervan wel X2 doen zeg maar in het geval van 800Nm en laag wagengewicht? ;)
De M5 levert al 480Nm bij 2000tpm en de Z06 levert dan zo'n 500Nm.
Het koppel van de M5 motor stijgt nog iets naar 500Nm bij 3750tpm en houd dit aan tot zo'n 5200tpm, de Z06 gaat nog even door tot dik 630Nm 8)
Wat voor auto is dat eigenlijk die 800Nm heeft?
Een RS6+ heeft ook een aardig koppelverloop 580Nm vanaf 1950tpm tot zo´n 6000tpm!
Als ik de uitdraai van Fluim( heb dezelfde set-up) mag geloven dan heb ik 630Nm en 535pk....k zal er iets onder zitten door maatwerk software van Fluim

(laten we de rica prutsers effe buiten beschouwing)
Laatst gewijzigd door Marc R op 15 jan 2008, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 15 jan 2008, 08:47

Marc RS4 schreef: Als ik de uitdraai van Fluim( heb dezelfde set-up) mag geloven dan heb ik 630Nm en 535pk....

(laten we de rica prutsers effe buiten beschouwing)
Heb je de software al ge-update?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RJK, Rogerb, Semrush [Bot], Thomas H, Will F. en 3 gasten