Laagtoerig ipv hoogtoerig?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 14 jan 2008, 09:19

Hoogtoerig voor de fun
Laagtoerig voor de dagelijkse km's

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 14 jan 2008, 09:35

Het is natuurlijk niet zo dat een auto die een hoog koppel heeft bij lage toeren geen hoge toeren kan draaien.
Mijn corvette gaat tot 7200 toeren en dat vind ik vrij hoog.
Bij een Honda s2000 is het natuurlijk veel hoger.
Maar als ik het goed begrijp is een koppelmonster die hoge toeren kan draaien eigenlijk ideaal :idea: :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 jan 2008, 10:26

HANZ06 schreef: Maar als ik het goed begrijp is een koppelmonster die hoge toeren kan draaien eigenlijk ideaal :idea: :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:
Nee dat begrijp je niet goed . Je wil als liefhebber 't gas intrappen dat er bij 2000/3000/4000 niks gebeurt en dan vanaf 5000 krijg je een schokje maar amper versnelling en dan tussen 6500 en 8000 krijg je een redelijk schokje vergezeld van hemeltergend/schitterend(doorhalen wat niet van toepassing is)geluid vergezeld van een hemeltergend brandstofverbruik en CO uitstoot.

Da's mooi en lekker. :lol: :twisted:

Hoge toeren:Machtig, maar onderin niet veel soeps is niks voor mij. En die hoge toeren moeten ook een flink aantal pk's produceren om WEL te genieten. Vind ik.


Als racert:Hogere toeren. Dagelijks is er geen fluit an. De keren dat ik ECHT doortrok met de M3 of met deze zijn 10% van het dagelijks autoleven bij mij. Het moet een bruikbare motor zijn.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 14 jan 2008, 11:08

klopt robin de 3.5i van bmw met 2 kleine turbo s is een heerlijke tussenweg van laag koppel en boven in ook nog redelijk doorlellen. Als je bijv weer de sti en evo turbo motoren hebt die hebben altijd een redelijk turbo gat en zeker als je gaat tunen. Dan gaat het mooie effect wat de 3.5i van bmw wel heeft ook weg.

een 4 cil atmo van bijv een e30 m3 die tot 8k rpm doortrekt is voor dagelijks gebruik niet alles. Maar op een circuit waar je continu boven in zit wel heerlijk.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 jan 2008, 11:10

M3 motor is zeer geschikt voor dagelijks gebruik, vergelijkbaar met de normale 3.0L 6 in lijn bij "normaal"rij gedrag, wil je echt anders, dan moet je trappen, en das ook lekker af en toe, het beste van 2 werelden

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 14 jan 2008, 11:13

Romo, inderdaad, E46 M3 motor is/was zeer bruikbaar en was er vlot bij qua gas intrappen(Toendertijd ERG vlot bij). Ik duid meer op die kleinere hoogtoerige 4cylinders waar ik alleen de motorsound en de lichte bouwwijze zie als een pluspunt qua bruikbaarheid...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9415
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 14 jan 2008, 11:14

Robin schreef:
Als racert:Hogere toeren. Dagelijks is er geen fluit an. De keren dat ik ECHT doortrok met de M3 of met deze zijn 10% van het dagelijks autoleven bij mij. Het moet een bruikbare motor zijn.
Mja M3 motoren vind ik daar juist goed in. E46 M3 weet ik niet maar met mij eigen 3.2 heb ik nooit het gevoel koppel te kort te komen. Half gas tot 4K trekken rij je nog steeds het overige verkeer voorbij zeg maar.

Edit:
Zie dat romo me al voor is :lol:

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 jan 2008, 11:16

HANZ06 schreef: Maar als ik het goed begrijp is een koppelmonster die hoge toeren kan draaien eigenlijk ideaal :idea: :wink:
Dat is natuurlijk super.

Maar een M3 voor dagelijks dat is toch prima? Je hebt niet de power voorhanden die een turboblok heeft (of het moet zo'n groot blok als de Corvette hebben) maar dagelijks toch prima.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 14 jan 2008, 11:16

Andre schreef:klopt robin de 3.5i van bmw met 2 kleine turbo s is een heerlijke tussenweg van hoog koppel en boven in ook nog redelijk doorlellen. Als je bijv weer de sti en evo turbo motoren hebt die hebben altijd een redelijk turbo gat en zeker als je gaat tunen. Dan gaat het mooie effect wat de 3.5i van bmw wel heeft ook weg.
SJezussss nou gaan ze zomaar het concept wat Audi al jaaaaren heeft ophemelen....

V6+2 turbo's=gewoon top.

De 335i zou ook zomaar een volgende auto voor mij kunnen zijn.

Gebruikersavatar
volvoc30
Berichten: 1097
Lid geworden op: 19 dec 2006, 18:35
Locatie: Breda (parel van het zuiden!)

Bericht door volvoc30 » 14 jan 2008, 11:17

voor dagelijks gebruik laagtoerig. Reed laatst in een polo 1.4 benzine van een vriend van me en die maakt bij 120km/h al bijna 4000rmp dat vind ik teveel. Dagelijkse auto moet gewoon laagtoerig zijn bij cruisesnelheden.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 14 jan 2008, 11:23

HANZ06 schreef:Het is natuurlijk niet zo dat een auto die een hoog koppel heeft bij lage toeren geen hoge toeren kan draaien.
Mijn corvette gaat tot 7200 toeren en dat vind ik vrij hoog.
Bij een Honda s2000 is het natuurlijk veel hoger.
Maar als ik het goed begrijp is een koppelmonster die hoge toeren kan draaien eigenlijk ideaal :idea: :wink:

Grtz,Hanz06 :wink:
There is no replacement for displacement 8)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 14 jan 2008, 11:46

Marc RS4 schreef:
Andre schreef:klopt robin de 3.5i van bmw met 2 kleine turbo s is een heerlijke tussenweg van hoog koppel en boven in ook nog redelijk doorlellen. Als je bijv weer de sti en evo turbo motoren hebt die hebben altijd een redelijk turbo gat en zeker als je gaat tunen. Dan gaat het mooie effect wat de 3.5i van bmw wel heeft ook weg.
SJezussss nou gaan ze zomaar het concept wat Audi al jaaaaren heeft ophemelen....

V6+2 turbo's=gewoon top.

De 335i zou ook zomaar een volgende auto voor mij kunnen zijn.


:mrgreen:

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 14 jan 2008, 11:49

maar een 35i dubbel turbo motor zie ik het niet lang uithouden op een circuit. Daar liever een atmo.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40165
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 14 jan 2008, 11:54

Andre schreef:maar een 35i dubbel turbo motor zie ik het niet lang uithouden op een circuit. Daar liever een atmo.
Omdat de turbos te warm worden??

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 11:56

Knot schreef:
Andre schreef:maar een 35i dubbel turbo motor zie ik het niet lang uithouden op een circuit. Daar liever een atmo.
Omdat de turbos te warm worden??
Bijna alle turbomotoren kennen in de racerij koelproblemen, zeker als je twee of meer ronden achter je voorganger rijdt.
Niet alleen de turbo's worden warm, maar het belast je hele koelsystemen, koelvloeistof en olie.

Met vrijrijden zal het meevallen.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jan 2008, 12:00

volvoc30 schreef:voor dagelijks gebruik laagtoerig. Reed laatst in een polo 1.4 benzine van een vriend van me en die maakt bij 120km/h al bijna 4000rmp dat vind ik teveel. Dagelijkse auto moet gewoon laagtoerig zijn bij cruisesnelheden.
Vind ik ook. De 535 was lekker stil op de snelweg en klonk aardig bij doortrekken (maar het is geen ///M dus geen toerenjanker). De Saab 900 met zijn veel kleinere viercilindertje maakt bij 130 al flink wat herrie, wat niet echt fijn is. Ik rijd echt compleet anders in de Saab, heel rustig, dat past beter en ik vind t zelf niet vervelend om rustig aan te doen. Maar echt lol heb je nooit, vandaar dat het de auto van Marijke is, vind ik. :)

Ik blijf erbij, aan 1 auto heb je niet genoeg!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 14 jan 2008, 12:08

Ik heb het liefst een twee in één. Zit vaak lange dagen op de weg. De terugweg ga ik dan graag binnendoor om nog wat te spelen (afblussen heet dat geloof ik). Uiteindelijk gaat er niets boven het draaien van hoge toeren. Een dieseloptie streep ik dan ook direct door. Dan maar wat minder koppel.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 14 jan 2008, 12:09

allen schreef:Ik heb het liefst een twee in één. Zit vaak lange dagen op de weg. De terugweg ga ik dan graag binnendoor om nog wat te spelen (afblussen heet dat geloof ik). Uiteindelijk gaat er niets boven het draaien van hoge toeren. Een dieseloptie streep ik dan ook direct door. Dan maar wat minder koppel.
Dus eigenlijk is een motor zoals de Corvette perfect?
Groot blok, veel koppel onderin, niet bang om toeren te maken, en atmosferisch dus hangt goed aan het gas.

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 14 jan 2008, 12:14

Tom schreef:
allen schreef:Ik heb het liefst een twee in één. Zit vaak lange dagen op de weg. De terugweg ga ik dan graag binnendoor om nog wat te spelen (afblussen heet dat geloof ik). Uiteindelijk gaat er niets boven het draaien van hoge toeren. Een dieseloptie streep ik dan ook direct door. Dan maar wat minder koppel.
Dus eigenlijk is een motor zoals de Corvette perfect?
Groot blok, veel koppel onderin, niet bang om toeren te maken, en atmosferisch dus hangt goed aan het gas.
of een 63AMG Blok

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 14 jan 2008, 12:30

Ghehe, de optie Corvette zou ik niet graag doorstrepen. Bij zien van het prijskaartje gebeurd dat toch direct helaas. :lol:
Ik vraag me af wat de meest betaalbare, representatieve zakenauto is waarmee je lange afstanden kunt afleggen en toch lol hebt als je vrij bent.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 14 jan 2008, 12:46

E36 BMW 328i met M50 inlaat en M3 uitlaatsysteem + bewerkte kop = dan wel lol 8) :twisted:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 14 jan 2008, 13:35

Andre schreef:een 4 cil atmo van bijv een e30 m3 die tot 8k rpm doortrekt is voor dagelijks gebruik niet alles. Maar op een circuit waar je continu boven in zit wel heerlijk.
Mijn M3 is prima dagelijks te gebruiken, en zeer rijdbaar ook bij lage toeren, dat een TDI qua koppel beter rijdt bij 2500tpm lijkt me duidelijk, maar ook ik de stad of tijdens een rustige rit heb ik niets te klagen, de TDI rijder wel boven de 4500tpm ;-)

Michel

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 14 jan 2008, 13:44

Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Zolang een atmosferische benzinemotor maar niet een lineaire vermogensafgifte heeft. Zo'n motor hoort bovenin een merkbare extra kracht te geven. Ook een kleine atmosferische motor met weinig pk's kan ik dan lekker vinden. Bij een turbo accepteer ik het dan wel weer dat ie bovenin minder vermogen heeft.

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Bericht door Frits » 14 jan 2008, 15:11

E39 M5... Bergen koppel vanaf 1500-2000 toeren, en doortrekken tot 7000 toeren, waar het gewoon NOG fijner wordt. De ideale auto voor dagelijks gebruik. Als opvolger over een jaartje koop ik gewoon opnieuw dezelfde...

Al is hij wat te log voor het circuitwerk (been there, done that, en toen kocht ik een M3 bij)

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 14 jan 2008, 15:24

Hielke schreef:Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit.

Zolang een atmosferische benzinemotor maar niet een lineaire vermogensafgifte heeft. Zo'n motor hoort bovenin een merkbare extra kracht te geven. Ook een kleine atmosferische motor met weinig pk's kan ik dan lekker vinden. Bij een turbo accepteer ik het dan wel weer dat ie bovenin minder vermogen heeft.
De corvette van Mike Hezemans heeft geloof ik vanaf iets meer dan 1500 toeren al 800 nm tot aan het rode gebied.
Ben benieuwd hoe je dat dan ondergaat als rijder.

Grtz,Hanz06 :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Google [Bot], Rogerb, Will F. en 10 gasten