Snelle rondetijden en je eigen fysieke gestel: Trainen!

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Snelle rondetijden en je eigen fysieke gestel: Trainen!

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jan 2008, 15:24

We hebben het hier allemaal over snelle rondetijden. Maar niemand heeft het over de krachten die bij meer grip, meer pk's en als maar toenemende dwarsversnellingen op je lichaam werken.

Nu er een serieus race team in de pijplijn zit op DF met een serieuze race auto, en dito rondetijden, vraag ik me af of men zich realiseert dat je zonder training die krachten gewoon niet aan kunt. Vergelijk het met de eerste keer karten. Toen had je ook spierpijn.

André is volgens mij de enige actieve poster hier die ervaring heeft met dit soort praktijken.

Hitte is ook een belangrijk issue. Ik ben er zelf achter gekomen dat ik daar vrij goed tegen kan. 40 graden buitentemperatuur in een kale race auto met de verwarming vol open, hield ik goed vol. Droge bek is irritant, maar verder viel 't me mee. Maar dat met slechts 170 pk, heel wat anders dan 470 pk en full slicks en veel snellere rondetijden.

Misschien is het in dat soort gevallen een voordeel van mijn lichaamsbouw. Af en toe een sauna pakken zorgt dat je gewend raakt aan de warmte, zeker in combinatie met een goede fitness of zwemsessie vooraf voelt dat altijd erg goed.

Zelf denk ik als training denken aan: karten, fitness met de nadruk op allerlei situps, push ups (teakwondo/of andere vechtsport), zwemmen, fietsen, hardlopen, kanoen/roeien.

Wat zijn verder goede trainingen die je kunt doen om snelle rondetijden en lange afstands races vol te houden?

aapje

Bericht door aapje » 09 jan 2008, 15:28

Beetje off-topic maar waarom had je de verwarming vol open dan? :o

Marc R

Bericht door Marc R » 09 jan 2008, 15:28

Veel wielrennen,kickboksen en hardlopen dan ben je binnen een jaar een beest.

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2008, 15:29

Goede post, denk dat dit erg onderschat word.

Tom V

Bericht door Tom V » 09 jan 2008, 16:10

Fietsen is een hele goede naar mijn mening. De 944 is een serieuze auto en daar gaat ook gewoon een heleboel energie in zitten bij het sturen op de limiet. Vooral bij dagen van 25 - 30+ graden en volle zon merk je het goed na een stint.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 09 jan 2008, 16:16

@Aapje: Omdat mijn radiateur te klein was. :)

HSR

Bericht door HSR » 09 jan 2008, 17:16

Boksen, al doe je het maar 1 keer per week. Eerste 5 keer ben je bij de warming up al gesloopt maar na een keer of 20 houd je de hele training vol en ja, je wordt ook echt significant sterker. Voordeel van deze training is dat je een ijzeren conditie krijgt, je leert concentreren , sterker wordt en het belangrijkste, balans krijgt.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 jan 2008, 17:41

Grappig, had het er toevallig gister nog over met Peter, ik zei al dat wanneer ik mee zou doen als rijder ik zeker een abo'tje op de sportschool zou nemen :)

Elmar

Bericht door Elmar » 09 jan 2008, 17:51

Jullie mogen ook 2 weken met mij mee werken, gratis en een conditie dat je dan hebt. :wink:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 jan 2008, 18:20

Elmar schreef:Jullie mogen ook 2 weken met mij mee werken, gratis en een conditie dat je dan hebt. :wink:
Vind ik helemaal prima, als jij onze auto sponsort dan, lijkt me wel een goeie deal! :D

Shakes

Bericht door Shakes » 09 jan 2008, 18:20

Train maar met mij mee.

Mag je meteen een XXL stoel nemen!

Ben de afgelopen weken wel 4 kilo kwijtgeraakt. Eten moet je dus zelf doen ;)

N.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 jan 2008, 18:54

Nandor schreef:Train maar met mij mee.

Mag je meteen een XXL stoel nemen!

Ben de afgelopen weken wel 4 kilo kwijtgeraakt. Eten moet je dus zelf doen ;)

N.
Ben bang dat ik nog wel een paar jaartjes mag oefenen voor ik met jou mee kan doen :lol:

Shakes

Bericht door Shakes » 09 jan 2008, 21:12

:)

BTW, onze Steve heeft binnenkort een presentatie aangekondigd. Komen dus weer nieuwe Apple spulletjes op de markt.

(over OT gesproken).

N.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 jan 2008, 23:44

Nandor schreef::)

BTW, onze Steve heeft binnenkort een presentatie aangekondigd. Komen dus weer nieuwe Apple spulletjes op de markt.

(over OT gesproken).

N.
Leuk, hopelijk nog voor ik naar ny ga :) (appleshop here we come)

Tristan

Bericht door Tristan » 10 jan 2008, 00:37

Ben op dit moment ook aan mijn fysieke gesteldheid bezig voor komend raceseizoen. Hardlopen, buik en armtrainingen.

Daarbij let ik nu wat meer op voedsel. Hoop een paar kg's eraf te krijgen.

Wil komend seizoen meer gaan racen, dus ook eventueel Endurance. Daarbij is een 'goede' conditie een must, en heeft ook direct invloed op je concentratie.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jan 2008, 12:04

Elmar schreef:Jullie mogen ook 2 weken met mij mee werken, gratis en een conditie dat je dan hebt. :wink:
Ik denk dat jij er geen zak mee opschiet als ik je ga helpen. :)
Maar het is wel een goede workout lijkt me ja.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 13 jan 2008, 23:58

Helemaal mee eens, ik doe op dit moment helemaal niets naast eten en te veel zuipen :-)

Heb 4 jaar lang NK karting gereden en elke avond een half uurtje rennen hielp idd. en krachttraining.

Heb 5 jaar lang Kickboxen gedaan en dat is fysiek het beste wat je kan doen....zeg ik als ex-hardloper en ex-zwemmer

jajajajja allemaal ex ex en dat zie je nu ook 8)

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jan 2008, 00:01

duifjes.com schreef:Helemaal mee eens, ik doe op dit moment helemaal niets naast eten en te veel zuipen :-)

Heb 4 jaar lang NK karting gereden en elke avond een half uurtje rennen hielp idd. en krachttraining.

Heb 5 jaar lang Kickboxen gedaan en dat is fysiek het beste wat je kan doen....zeg ik als ex-hardloper en ex-zwemmer

zo te lezen al heel wat exen gehad :lol: ach ik ook, op andere gebied :wink:

maar wat zijn jullie lekker sportief zeg...dan kun jij als DF bodygard fungeren, samen met Cor, als die ergens staat krijg je hem niet aan de kant :wink: en natuurlijk Elmar met z'n paardestaart en een zonnebril kan ie erzo voor doorgaan 8)

John van Buuren

Bericht door John van Buuren » 14 jan 2008, 10:45

Kennen jullie Jan de Rooy?
Winnaar Parijs - Dakar.
Volgens mij trainde hij z'n lichaam niet zo intensief als
hetgeen jullie van plan zijn. :roll:

Natuurlijk werkt een goed getraind lichaam alleen maar in je voordeel.
Alleen je moet het denk ik niet gaan overdrijven, mits je F1 coureur
wilt worden.
Belangrijkste is het feit dat je constant je koppie erbij moet hebben,
zodat je rijkwaliteiten en reacties een automatisme worden.

Luco

Bericht door Luco » 14 jan 2008, 10:56

Ik train totaal niet.
Maar rij dan ook korte sprintwedstrijden van tussen de 8 en 12 ronden.
Wel 2 of 3 per dag dan

Ben het wel met Tristan eens dat als je stints van een uur moet rijden je jezelf wel wat beter moet voorberijden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 14 jan 2008, 11:12

Ja hallo, die vent is echt beresterk!

Ik kwam er pas achter wat voor krachten er op je lichaam komen toen ik een rondje mee reed in de Evo van Gerrit op de Ring die onder de 8 minuten reed. Een halve seconde sneller dan ik tot dan toe gewend was. En ik zou me niet hebben kunnen voorstellen waar mensen het over hebben als het gaat om krachten op je lichaam als ik dat niet eens had ervaren. En dan reed hij nog niet op slicks!

600 pk zoals in de GTO van FastGTO heeft ook impact op je lichaam, net als de Movits op de E34 van Dick. Ook met regenbanden op een nat Zandvoort stond ik versteld van de krachten op mijn lichaam.

Met een DF racing team in de maak met een E46 GTR vraag ik me gewoon af hoe mensen zich daarop kunnen prepareren. Endurance races zijn gewoon zwaar tegenwoordig. De grip is groot, acceleratie en remvertraging gigantisch. Niet te vergelijken met 'vroeger' of amateurklassen zoals de E30 cup. Wel heb je tegenwoordig betere stoelen, makkelijker te bedienen auto's en daardoor is het ook weer iets minder zwaar wellicht. De hitte is denk ik 't zelfde gebleven in al die jaren. :)

Marc R

Bericht door Marc R » 14 jan 2008, 12:05

duifjes.com schreef:Helemaal mee eens, ik doe op dit moment helemaal niets naast eten en te veel zuipen :-)

Met je eens Jacco,ik speel(de) tot voor kort zaalvoetbal op redelijk hoog niveau wat neerkomt op 4 tot 5 keer per week trainen en wedstrijd.
Ik dacht dat ik toch wel over een redelijk stevige conditie beschikte totdat ik even met een maatje een paar keer ging kickboksen (trainen natuurlijk)...

DOOD was ik, na een kwartier helemaal bekaf en ik had geen enkele moeite met 1,5 uur zaalvoetbal op niveau..(ook geen peuleschilletje)

Conclusie is wat ik in de 3e post al zei....ik vind het dan persoonlijk ook erg jammer dat ik geen tijd meer heb om goed te sporten IVM met zakelijke belangen.

Dat is danook een goal van me om dat weer meer op orde te krijgen..

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 14 jan 2008, 12:29

Conditie is sport specefiek.....................................(dwz; conditie is niet per sport uitwisselbaar, blijkt ook uit bovenstaande verhalen)

Daaruit volgt dat je het beste dat kan trainen waarin je sportief aktief wil zijn, de rest is (nuttige) aanvulling

Wil je goed leren zwemmen, dan zal je echt het water in moeten...............

Wil je goed leren rijden, dan moet je dat veel en vaak doen, conditie, kracht en coordinatie kan je aanvullend trainen, is zeker zinvol, maar in the end gaat het om de hoofd aktiviteit

JeroenT

Re: Snelle rondetijden en je eigen fysieke gestel: Trainen!

Bericht door JeroenT » 14 jan 2008, 12:59

Dennis Cavallino schreef:(teakwondo/of andere vechtsport)
Doe jij daar alweer wat in Dennis? Had destijds je topic op Gummen gevolgd namelijk.

Tristan

Bericht door Tristan » 14 jan 2008, 13:05

Op Oschersleben had ik 2x vrije training, 1x kwalificatie en 5 sprintraces, verdeelt over 2 dagen. Einde van het weekend toch wel bekaf en voelde duidelijk welke spieren goed belast zijn geweest. Maar hield het goed vol. Maar een 24H is nog 10x zwaarder volgens mijn teamgenoot.

Plaats reactie