Raceplannen 2008: dfracing.com
- Dutch
Erg leuk, gefeliciteerd!
Voor wie niet weten wat FIA GT4 is, dit schreef ik er begin van het jaar op gummen over:
http://www.gummen.org/newforum/forum_me ... d=01076608
Voor wie niet weten wat FIA GT4 is, dit schreef ik er begin van het jaar op gummen over:
http://www.gummen.org/newforum/forum_me ... d=01076608
- Peter Tunissen
- Elmar
Hallo dames, jullie geloven toch niet dat Cor zo gek is om zoveel geld uit te geven.
Ik zag bv niet de meerwaarde van €90.000,- die nodig is om de standaard C6 om te bouwen naar GT4 spec. Daar zijn geen carroserie aanpassingen toegestaan (enkel een carbonnen motorkap met extra koelsleuven). Voor dat geld krijg je ook geen airjacks en wielnaven met een enkele moer.
Wel een 8 punts rolkooi, brandblus instalatie, lexaan zij en achterruit, racevelgen, remmen.
Vind het dus een pittig prijskaartje.
Ik zag bv niet de meerwaarde van €90.000,- die nodig is om de standaard C6 om te bouwen naar GT4 spec. Daar zijn geen carroserie aanpassingen toegestaan (enkel een carbonnen motorkap met extra koelsleuven). Voor dat geld krijg je ook geen airjacks en wielnaven met een enkele moer.
Wel een 8 punts rolkooi, brandblus instalatie, lexaan zij en achterruit, racevelgen, remmen.
- Peter Tunissen
- Tom van H.
20.000 kost de zomeravond echt niet hoorTom van H. schreef:Haha, wel jammer. En veel geld? Je had het over 80.000/jaar, deel dat door 4 man = 20.000, ben je met een beetje ringen of zomeravondcompetitie ook al zo kwijt. Vind ik dsc in een racevette toch even gaver!
ja eerste jaar als je van alles aan moet schaffen
daarna kan je met een beetje normale auto onder de 10 k blijven hoor
inclusief onderhoud, vervoer, ete, banden en wat kleine schades
en dan heb je wel een eigen auto, die vergeet je even in dit plaatje
voor die 20.000 is er niks van jezelf bij
- Hielke
Dus voor een licht gemodificeerde C6 durven ze 150.000 te vragen? Buiten de BPM en BTW om ook nog. Boefjes zijn het.Elmar schreef:Hallo dames, jullie geloven toch niet dat Cor zo gek is om zoveel geld uit te geven.
Ben gisteren al even aan het rekenen geweest wat een door jezelf opgebouwde nieuwe gaat kosten:
Nieuwprijs Corvette C6 51000
Intrax onderstel 4000
AP remmen met performance friction 2500
Kooi 1500
8 velgen 2000
korter differentieel 1000
Stoel, gordels, blusser 1000
lichter plaatwerk en ramen 3000
oliekoeler 500
Kooi kan ook 3000 kosten, weet niet goed wat een FIA kooi vandaag de dag kost. Voor hetzelfde zit ik er 10.000 naast. Het is maar om een idee te geven hoe het ongeveer kan.
Bij de nieuwprijs van 51.000 ben ik van de prijs ex. BTW en BPM uitgegaan (56.000) en daar 9 % korting afgetrokken.
Totaal 66500
-
- Tristan
Ga je echt niet mee redden. Wat denk je van grotere radiateur, elektronica, bak (standaard bak houdt het niet lang vol, tenzij met aanpassingen), koppeling, etc. Kan nog wel ff doorgaan. En denk dat de kosten die je voor sommige dingen berekend hebt erg optimistisch zijn.Hielke schreef:
Ben gisteren al even aan het rekenen geweest wat een door jezelf opgebouwde nieuwe gaat kosten:
Nieuwprijs Corvette C6 51000
Intrax onderstel 4000
AP remmen met performance friction 2500
Kooi 1500
8 velgen 2000
korter differentieel 1000
Stoel, gordels, blusser 1000
lichter plaatwerk en ramen 3000
oliekoeler 500
Kooi kan ook 3000 kosten, weet niet goed wat een FIA kooi vandaag de dag kost. Voor hetzelfde zit ik er 10.000 naast. Het is maar om een idee te geven hoe het ongeveer kan.
Bij de nieuwprijs van 51.000 ben ik van de prijs ex. BTW en BPM uitgegaan (56.000) en daar 9 % korting afgetrokken.
Totaal 66500
Als ik alleen al kijk wat het mij gekost heeft aan de E30 om hem goed raceklaar en competitief te krijgen, dan ben ik voor sommige dingen al duurder uit dan jij berekend hebt. En dan hebben we het over een 'oude' auto.
-
[img:640:480]http://i63.photobucket.com/albums/h129/ ... ays003.jpg[/img]
Die Corvette Z06 is van Rene Snel komt ook uit in de DSC maar dan in een opnieuw opgebouwde 996 RSR achtig ding.. De z06 zou afgelopen jaar al in gezet worden maar waren nog enkele problemen mee, wel een erg dikke kar btw..
Doe mij toch maar een 997 Gt3 cup.. ten opzichte van een Corvette c6..
Die Corvette Z06 is van Rene Snel komt ook uit in de DSC maar dan in een opnieuw opgebouwde 996 RSR achtig ding.. De z06 zou afgelopen jaar al in gezet worden maar waren nog enkele problemen mee, wel een erg dikke kar btw..
Doe mij toch maar een 997 Gt3 cup.. ten opzichte van een Corvette c6..
- Hielke
Ja, ik was er al bang voor dat ik er dik naast zou zitten. Jij noemt al zaken op waar ik niet aan gedacht hebTristan schreef: Ga je echt niet mee redden. Wat denk je van grotere radiateur, elektronica, bak (standaard bak houdt het niet lang vol, tenzij met aanpassingen), koppeling, etc. Kan nog wel ff doorgaan. En denk dat de kosten die je voor sommige dingen berekend hebt erg optimistisch zijn.
Als ik alleen al kijk wat het mij gekost heeft aan de E30 om hem goed raceklaar en competitief te krijgen, dan ben ik voor sommige dingen al duurder uit dan jij berekend hebt. En dan hebben we het over een 'oude' auto.

Anderzijds ben ik heel erg benieuwd hoe het voorstel van Kroymans er in de praktijk gaat uitzien. Van wat ik van Elmar gehoord heb lijkt dat ook helemaal nergens op. Is er bij die auto bijv. wel rekening met de koeling en versterking van de versnellingsbak en koppeling gehouden? Zou je altijd de koeling van de versnellingsbak moeten forceren? En de versterking van de koppeling. Ik weet van de Sierra Cosworths dat dit niet hoefde. En bij die aangepaste electronica heb ik ook vaak m'n twijfels. In de DSC wordt er heel veel voor de vorm gedaan. Het is dat hele serieuze internationale teams het doen waarom het dan ook in de DSC gedaan wordt. Gezien de mate van competitie zou het absoluut niet nodig zijn.
Ik hoop dat iemand die gisteren bij Kroymans aanwezig was nog wat meer kan vertellen over de details van het aanbod.
@Marco, itt wat ik eerst ook dacht lijkt het aanbod van Kroymans absoluut niet op de auto zoals getoond op de foto. Die grijze is een hele speciale echte racer.
-
Die grijze is een opgebouwde corvette z06.. indd een hele dikke echte racer zal ook uitkomen in de GT-klasse van de Dutch Supercar Challenge.. de C6 Gt4.. zal uit komen in de supersport 1 waar het een concurrent gaat worden van 997Gt3 cups + een aantal aston martins amv8.. + een groot aantal bmw's m3 of 1series.. ben benieuwd of zo'n wagen op kan tegen de wegligging van een gt3 cup.. op koppel zal hij een hoop kunnen doen..
- duifjes.com
- Dennis Cavallino
- Peter Tunissen
En dan gaan de echte kosten in allemaal dingen zitten die je op het eerste gezicht niet ziet:Hielke schreef:Ja, ik was er al bang voor dat ik er dik naast zou zitten. Jij noemt al zaken op waar ik niet aan gedacht heb
Centrelock naven (ok, die zie je nog wel), korter stuurhuis, compleet instelbare ophanging (evt. ook ombouw daarvan, in het geval van een Corvette de bladveren eronderuit bijv.), koeling (denk ook aan dry sump systeem voor de olie), extra instrumenten, datalogging, lichtgewicht velgen (magnesium velgen zijn nog steeds duur), versterkte aandrijfassen, verplaatsing van de motor naar achteren voor een betere gewichtsverdeling, FIA gekeurde fuel cell etc.
Serieus, als ik er tijd en zin in had zou ik zo een post van drie A4tjes kunnen maken van allemaal van dit soort dingen die echt wel verschil maken, maar niet meteen in het oog springen zoals de dingen die jij noemt.
Denk ook dat dat het verschil is tussen een goed opgebouwde trackdayauto en een raceauto, al dat soort kleine dingen die afzonderlijk misschien nauwelijks verschil uitmaken, maar in combinatie met elkaar zeker wel.
- Macboy
Re: Raceplannen 2008: dfracing.com
Je bedoelt dat je deze schaal kan betalen:Peter Tunissen schreef:de auto die ik op het oog heb zou op dit moment tot een 1.43 in staat moeten zijn
[img:550:350]http://www.ixomodels.com/ixo/pics/gtm033.jpg[/img]
- RVV
Hielke denkt een beetje teveel in een 130i Dre edition termen, difje hier, kooitje daar
Aan de andere kant,, het is ook geen liefdewerk van zo'n importeur hé.. Natuurlijk wil die ook gewoon 20000 euro (ofzo) per tam/concept verdienen.
Racen kost gewoon serieus veel geld,mensen met serieus veel geld kunnen makkelijker racen. Presteren is weer een heel ander verhaal natuurlijk

Aan de andere kant,, het is ook geen liefdewerk van zo'n importeur hé.. Natuurlijk wil die ook gewoon 20000 euro (ofzo) per tam/concept verdienen.
Racen kost gewoon serieus veel geld,mensen met serieus veel geld kunnen makkelijker racen. Presteren is weer een heel ander verhaal natuurlijk

- Peter Tunissen
Re: Raceplannen 2008: dfracing.com
Ja, wie weet kunnen we op het eind van het jaar dan wel een 1.18 rijden, dat zou mooi zijn.Macboy schreef:Je bedoelt dat je deze schaal kan betalen:
http://www.ixomodels.com/ixo/pics/gtm033.jpg

- Hielke
Ik denk inderdaad veel in 130i cup termen Rico
Ook denk ik veel middels boerenlogica, hollandse nuchterheid, en 'ik laat me niet gek maken' termen.
Wat ik nu ga zeggen kan erin gaan hakken. Here it comes! :twisted:
90% van de raceteams actief in de DSC en Belcar zijn karikaturen van echt competatieve raceteams in competatieve klasses. Van al die karikaturen van raceteams zal slechts een heel klein deel doorhebben dat ze het voor de vorm doen ipv de wil en de drang om echt vooraan te presteren in hun klasses. Datalogging, uniballs in ieder scharnierpunt, peperdure lichtgewicht onderdelen, dure benzinetanks, motoren die naar achteren verplaats worden. Allemaal megadure ingrepen die pas nut hebben bij het zoeken naar die laatste tienden van seconden omdat de tegenstanders allemaal binnen dezelfde 1 of 2 seconden rijden. Maar wat schiet je er in nationale klasses mee op als er binnen de teams niemand rondloopt die de vele verzamelde data van de dataloggers weet te interpreteren? Helemaal niks. Het leidt alleen maar af van de focus van de rijder om zichzelf te verbeteren.
Ik heb nog eens nagedacht over een eventuele 'low budget' opbouw van een Corvette C6 voor het DSC. Heeft die auto al die versterkingen aan motor, bak en differentieel nodig? Hebben die onderdelen allemaal geforceerde koeling nodig. Ik denk hierbij hoe de 130i cup auto's zijn opgebouwd. Die dingen zijn nagenoeg standaard en de extra koeling stelt ook niks voor. Stuk gaat er vrijwel niets, gebruikt worden ze maximaal. Zo'n Amerikaan staat erom bekend dat alles wat met de aandrijflijn te maken heeft extra sterk is uitgevoerd. En net als bij de 130i hoeft de motor niet opgevoerd te worden. Het zou mij werkelijk verbazen als er iets buitengewoons aan de aandrijflijn gedaan zou moeten worden om 'm op een circuit heel te houden. Cor en Hans en andere Z06 rijders zijn de levende voorbeelden dat deze auto's in standaard vorm verschrekkelijk sterk zijn.
Nog even over die bijna standaard 130i. Die rijdt in een race op Zandvoort gemiddelde rondetijden van 1.55. Ik weet van 2 ton kostende auto's in het DSC die daar moeite mee hebben. En dan zit er geen mietje achter het stuur. Zo'n team dat die auto heeft opgebouwd heeft zich in de details verloren. Ze weten niet meer waar het echt om gaat om een auto sneller en betrouwbaarder te maken. Ipv 3 dagen aan testwerk te besteden kopen ze liever een nog duurder stuk datalogging of een sequentiële versnellingsbak met flipperbediening achter het stuur.
Ik hou het bij boerenlogica. Als het gegarandeerd resultaat oplevert is het goed, levert het je niets op doe het dan niet.

Ook denk ik veel middels boerenlogica, hollandse nuchterheid, en 'ik laat me niet gek maken' termen.
Wat ik nu ga zeggen kan erin gaan hakken. Here it comes! :twisted:
90% van de raceteams actief in de DSC en Belcar zijn karikaturen van echt competatieve raceteams in competatieve klasses. Van al die karikaturen van raceteams zal slechts een heel klein deel doorhebben dat ze het voor de vorm doen ipv de wil en de drang om echt vooraan te presteren in hun klasses. Datalogging, uniballs in ieder scharnierpunt, peperdure lichtgewicht onderdelen, dure benzinetanks, motoren die naar achteren verplaats worden. Allemaal megadure ingrepen die pas nut hebben bij het zoeken naar die laatste tienden van seconden omdat de tegenstanders allemaal binnen dezelfde 1 of 2 seconden rijden. Maar wat schiet je er in nationale klasses mee op als er binnen de teams niemand rondloopt die de vele verzamelde data van de dataloggers weet te interpreteren? Helemaal niks. Het leidt alleen maar af van de focus van de rijder om zichzelf te verbeteren.
Ik heb nog eens nagedacht over een eventuele 'low budget' opbouw van een Corvette C6 voor het DSC. Heeft die auto al die versterkingen aan motor, bak en differentieel nodig? Hebben die onderdelen allemaal geforceerde koeling nodig. Ik denk hierbij hoe de 130i cup auto's zijn opgebouwd. Die dingen zijn nagenoeg standaard en de extra koeling stelt ook niks voor. Stuk gaat er vrijwel niets, gebruikt worden ze maximaal. Zo'n Amerikaan staat erom bekend dat alles wat met de aandrijflijn te maken heeft extra sterk is uitgevoerd. En net als bij de 130i hoeft de motor niet opgevoerd te worden. Het zou mij werkelijk verbazen als er iets buitengewoons aan de aandrijflijn gedaan zou moeten worden om 'm op een circuit heel te houden. Cor en Hans en andere Z06 rijders zijn de levende voorbeelden dat deze auto's in standaard vorm verschrekkelijk sterk zijn.
Nog even over die bijna standaard 130i. Die rijdt in een race op Zandvoort gemiddelde rondetijden van 1.55. Ik weet van 2 ton kostende auto's in het DSC die daar moeite mee hebben. En dan zit er geen mietje achter het stuur. Zo'n team dat die auto heeft opgebouwd heeft zich in de details verloren. Ze weten niet meer waar het echt om gaat om een auto sneller en betrouwbaarder te maken. Ipv 3 dagen aan testwerk te besteden kopen ze liever een nog duurder stuk datalogging of een sequentiële versnellingsbak met flipperbediening achter het stuur.
Ik hou het bij boerenlogica. Als het gegarandeerd resultaat oplevert is het goed, levert het je niets op doe het dan niet.