Straat auto licht aanpassen voor trackdays & straat DF

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
GTRene

Straat auto licht aanpassen voor trackdays & straat DF

Bericht door GTRene » 09 jan 2008, 23:17

Stel je hebt een sportieve RWD auto helemaal standaard met 17inch en normale michellins en standaard remmen enzo en je gaat maximum attack circuit zandvoort rond en haalt al blauwe remmend en glijdende banden een tijd van 2:30...hoeveel kun je max attack winnen met...

18 of 19 inch met goede semi slicks =

sportremblokken die het volhouden =

dikkere stabilisator stangen? =

harde bussen =

verlaging en goede dempers =

een echte dikke remset achter 19icnh =

wielvlucht ge ometri? aanpassen =

Ik ben gewoon benieuwd wat de moeite waard is, ben niet zo'n figuur die er alles uit wil halen en alles elke keer ombouwen, maar de beste combo zoekt voor dagelijks gebruik en af en toe een circuit...dan kun je keuze's maken of je het de moeite waard vind qua kosten en rompslomp...

denk dat de banden en remmen het meeste geven per ronde als voorbeeld zandvoort, kom maar op, het gaat om ongeveer wat je per ronde kan afsnoepen max attack.
Laatst gewijzigd door GTRene op 25 feb 2008, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2008, 23:24

bijna lege tank en alles er uit halen qau losse troep.

Elmar

Bericht door Elmar » 09 jan 2008, 23:29

Er een goede chauffeur in zetten....

Fietsbel

Bericht door Fietsbel » 09 jan 2008, 23:32

18 of 19 inch met goede semi slicks
afhankelijk van de bandenmaat en gewicht van de velg en waar de auto voor gemaakt is.

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 09 jan 2008, 23:35

Met 2:30 win je denk ik het meeste met een rijvaardigheidstraining. Verder gewoon 17" houden en daar semi-slicks op leggen, paar goede remblokken en je bent een heel eind. Strak onderstel is natuurlijk ook wel een pre.

wjn

Bericht door wjn » 09 jan 2008, 23:47

Ik zou ook niets aan de velgen doen in eerste instantie. Wordt meestal alleen maar zwaarder en dat wil je niet.

Goede banden (semi-slicks)
Onderstel nog goed (dempers)?
Remmen (beluchting van).
Auto leeghalen.

Tom V

Bericht door Tom V » 10 jan 2008, 00:38

Auto zo laten en een cursus doen, hoogstens wat remblokken erin voor circuitgebruik.

Tristan

Bericht door Tristan » 10 jan 2008, 00:39

Racecursus volgen. Daarmee haal je de meeste sec's eraf. Als je de grens niet opzoekt van je auto, weet je ook niet wat er verbeterd kan worden.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 10 jan 2008, 00:45

- niet zoveel posten op driving.fun
- op tijd naar bed
- op de dag zelf zorgen dat je fit bent, eten & drinken meenemen
- relaxed rijden, niet forceren , snelheid langzaam opbouwen
- niet teveel over je rondetijden nadenken
- iemand met ervaring naast je laten zitten zodat 'ie tips kan geven
- fwd kopen

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jan 2008, 01:07

lol :lol:
mannen ik heb het niet over m'n Hartge en mijzelf...(top was een 2:12 en dat voor de eerste x daar met de Hartge och..gaat wel)
Ik heb het over een algemene auto! en met een goed coureur erin...
zeg een BMW 330i om vanuit te gaan, en dan daar dat spul op en wat dat ongeveer scheelt zeg dat Elmar the driving God rijd :lol:
dus geen flauwe grappen :idea: serieus wat zal het schelen per onderdeel ongeveer met eengoed coureur..droog weer enz...en ik wil seconden per rondje zeg MC in die 330i en elke keer zet je een verbetering dus remmen of de banden wat kan dat voor hem schelen op een rondje zandvoort...dus niet mij maar hem. duh :lol: dus zeg semi ipv de standaard banden max 4 sec ofzo dat soort info...en remblokken alleen 2 sec maar een complete grote goede remset 4 sec ofzo dat soort info please.

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 10 jan 2008, 01:25

Ik denk dat zaken zoals dempers, stabi's, geometrie etc. niet direct een snellere rondetijd bezorgen, maar vooral meer vertrouwen/gevoel. Het is wat makkelijker de grens op te zoeken waardoor je uiteindelijk, als je het kan/durft, ook harder kan gaan.

Remmen e.d. hebben dan weer nut ALS je ook daadwerkelijk harder rijd.

18"/19" is fokking zwaar lol. 16"/17" is groot zat lijkt me zo maar misschien is dat voor BMW's wel anders. lol.

Ik denk niet dat je dit soort zaken zomaar in "secondes" ofzo kan uitdrukken, er zijn simpelweg teveel variabelen waar je afhankelijk van bent.

Voorbeeld.
Je zegt wel "schokdempers" . Maar welke schokdempers bedoel je dan ? Een goedkoop setje t.w.v. 750,- of dure öhlins van 3500,- ?

Persoonlijk denk ik dat de persoon achter het stuur altijd de limiterende factor is, we zijn nou eenmaal geen robots/schumachers.

Maar kan best dat ik helemaal fout zit :lol:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 10 jan 2008, 01:26

GTRene schreef:dus zeg semi ipv de standaard banden max 4 sec ofzo dat soort info...en remblokken alleen 2 sec maar een complete grote goede remset 4 sec ofzo dat soort info please.
Dat is afhankelijk van zoveel factoren, daar is zo toch nooit een betrouwbare uitspraak over te doen?
Nou ja, eentje dan: to gain speed, add lightness.
En vooruit, nog een: speed costs money, how fast can you afford to go?

Remmen zal in de praktijk over een ronde nauwelijks verschil maken, omdat je zelfs de grootste rommel in een rondje Zandvoort nauwelijks aan het faden zult krijgen.
Banden, niet te zeggen, maar zonder (vergaande) onderstelaanpassingen zullen full slicks op een op straatbanden afgestemd onderstel ook niet zo heel veel doen.
Gewicht: als je ongeveer 10kg op 0,3 seconde per ronde in kunt schatten (zowel voor indoorkarten als F1 racen heb ik die correctiefactor gebruikt zien worden, dus die zal wel redelijk universeel zijn), dan kun je 100kg dus op 3 seconden verschil stellen.
Onderstel doet na gewicht nog het meeste denk ik, maar dan moet je de banden als onderdeel van het onderstel zien en het ook af laten stellen op de extra grip van een (semi-)slick.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jan 2008, 09:22

Misschien niet onbelangrijk, maar als ik mijn auto voor een trackday helemaal leeg haal, zit er ook een 'psychologisch' verschil in mijn auto. Ik voel (of denk te voelen) dat mijn auto beter accelereert, strakker instuurt en beter remt. Daarnaast ben je tijdens het 'prepareren', als je het zo mag noemen, ook al even grondig bezig met je auto. Dat geeft denk ik een extra vorm van vertrouwen.

Ik heb nooit met een volle auto van mezelf op een circuit gereden. Dus ik weet het verschil niet. Verschil in remmen, onderstel, banden(druk) e.d. is wel van groot belang of je auto goed over de baan gaat, of niet.

Luco

Bericht door Luco » 10 jan 2008, 09:25

Elmar schreef:Er een goede chauffeur in zetten....
:D :D :D :D :D :D

waarom toch altijd die semi slicks
gooi er gewoon slicks onder :D

Luco

Bericht door Luco » 10 jan 2008, 09:27

GTRene schreef:lol :lol:
mannen ik heb het niet over m'n Hartge en mijzelf...(top was een 2:12 en dat voor de eerste x daar met de Hartge och..gaat wel)
Ik heb het over een algemene auto! en met een goed coureur erin...
zeg een BMW 330i om vanuit te gaan, en dan daar dat spul op en wat dat ongeveer scheelt zeg dat Elmar the driving God rijd :lol:
dus geen flauwe grappen :idea: serieus wat zal het schelen per onderdeel ongeveer met eengoed coureur..droog weer enz...en ik wil seconden per rondje zeg MC in die 330i en elke keer zet je een verbetering dus remmen of de banden wat kan dat voor hem schelen op een rondje zandvoort...dus niet mij maar hem. duh :lol: dus zeg semi ipv de standaard banden max 4 sec ofzo dat soort info...en remblokken alleen 2 sec maar een complete grote goede remset 4 sec ofzo dat soort info please.
dat is per auto verschillend
en ook nog afhankelijk van asfalttemperatuur
enz
enz enz

M@rcel

Bericht door M@rcel » 10 jan 2008, 09:30

Stel dat ik onder mijn standaard* 323ti met 17-inch M3 wielen semi-slicks zou gaan plaatsen? Wat voor een effect zou dat op mijn auto gaan hebben...valt er iets te winnen of kan ik eerst beter een mooi setjes dempers/veren etc gaan halen?

*323ti heeft standaard een m-technik onderstel
Laatst gewijzigd door M@rcel op 10 jan 2008, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 10 jan 2008, 09:30

Peter Tunissen schreef:
GTRene schreef:dus zeg semi ipv de standaard banden max 4 sec ofzo dat soort info...en remblokken alleen 2 sec maar een complete grote goede remset 4 sec ofzo dat soort info please.
Dat is afhankelijk van zoveel factoren, daar is zo toch nooit een betrouwbare uitspraak over te doen?

Remmen zal in de praktijk over een ronde nauwelijks verschil maken, omdat je zelfs de grootste rommel in een rondje Zandvoort nauwelijks aan het faden zult krijgen.
Banden, niet te zeggen, maar zonder (vergaande) onderstelaanpassingen zullen full slicks op een op straatbanden afgestemd onderstel ook niet zo heel veel doen.
Gewicht: als je ongeveer 10kg op 0,3 seconde per ronde in kunt schatten (zowel voor indoorkarten als F1 racen heb ik die correctiefactor gebruikt zien worden, dus die zal wel redelijk universeel zijn), dan kun je 100kg dus op 3 seconden verschil stellen.
Onderstel doet na gewicht nog het meeste denk ik, maar dan moet je de banden als onderdeel van het onderstel zien en het ook af laten stellen op de extra grip van een (semi-)slick.
dus als ik die redenatie volg
en de wwersomstandigeheden zijn gelijk
dan zou ik dus met de 35 kilo die ik er dezze winter uitslijp/ruk enzo :D
een seconde moet kunnen winnen?
ik ben benieuwd
dat zal dan een lage 2.03 of een hoge 2.02 betekenen
als ik dat inderdaad haal dan spring ik een gat in de lucht :lol:

VLA

Bericht door VLA » 10 jan 2008, 09:44

luco hornsveld schreef:
Peter Tunissen schreef:

dus als ik die redenatie volg
en de wwersomstandigeheden zijn gelijk
dan zou ik dus met de 35 kilo die ik er dezze winter uitslijp/ruk enzo :D
een seconde moet kunnen winnen?
ik ben benieuwd
dat zal dan een lage 2.03 of een hoge 2.02 betekenen
als ik dat inderdaad haal dan spring ik een gat in de lucht :lol:
Zo nou ik kan al iets van 80 a 100 kilo besparen op mijn huidige auto... das best een leuke tijdswinst dan :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jan 2008, 12:01

In mijn 325, die al gestript was, heb ik nog heel wat kilo's weten te verwijderen. Ondanks dat 'ie gestript was kwam er toch nog een hele stationkofferbak vol meuk uit.

Hij staat ook 5 cm hoger dan vroeger. :)

Je moet het zo zien, iedere 5 kilo die je bespaart is een zak aardappelen minder (copyright Marnix). En dat is best veel gewicht, zeker als je dat op plaatsen kunt besparen voor je vooras, of bijvoorbeeld thv het dak (dakhemeltje).

Het laatste wat ik nog zelf zonder slijptol kon verwijderen was de isolatie tussen motorblok/bak en schutbord/tunnel. Dat zijn best zware matten.

Als je het echt goed wilt doen, dan haal je je auto volledig uit elkaar en ga je met een slijptol alles wegslijpen wat niet nodig is. Maar dat is een flinke klus. Deurframes kunnen eruit, allerlei beugeltjes (voor achterbanken, middenconsoles, kunnen eraf. Dat is vaak een hele vuilniszak vol aan klein grut. Dan kun je Sonja Bakkeren tot je een ons weegt, maar deze gewichtsbesparingen zijn sneller gerealiseerd.

RVV

Bericht door RVV » 10 jan 2008, 12:12

Straat auto licht aanpassen zodat je sneller bent per ronde.

Xenon eruit en peertjes erin .. oh wacht nog beter, waxinekaarsjes :lol:

Luco

Bericht door Luco » 10 jan 2008, 12:22

Dennis Cavallino schreef:In mijn 325, die al gestript was, heb ik nog heel wat kilo's weten te verwijderen. Ondanks dat 'ie gestript was kwam er toch nog een hele stationkofferbak vol meuk uit.

Hij staat ook 5 cm hoger dan vroeger. :)

Je moet het zo zien, iedere 5 kilo die je bespaart is een zak aardappelen minder (copyright Marnix). En dat is best veel gewicht, zeker als je dat op plaatsen kunt besparen voor je vooras, of bijvoorbeeld thv het dak (dakhemeltje).

Het laatste wat ik nog zelf zonder slijptol kon verwijderen was de isolatie tussen motorblok/bak en schutbord/tunnel. Dat zijn best zware matten.

Als je het echt goed wilt doen, dan haal je je auto volledig uit elkaar en ga je met een slijptol alles wegslijpen wat niet nodig is. Maar dat is een flinke klus. Deurframes kunnen eruit, allerlei beugeltjes (voor achterbanken, middenconsoles, kunnen eraf. Dat is vaak een hele vuilniszak vol aan klein grut. Dan kun je Sonja Bakkeren tot je een ons weegt, maar deze gewichtsbesparingen zijn sneller gerealiseerd.
bij mij was er al veel uit

maar inderdaad nu de deuren kaal slijpen en dergelijke
en kunststog achterklep
maar al dat materiaal is bij elkaar nog geen 5 kilo
meeste wegen toch de ruiten
daar bespaar je het meeste mee
zit nu op 6 kilo per voordeur
6,5 kilo voor de vaste zijruitjes
das al 18,5 kilo
ik hoop met de kunststof achterklep met lexaan nog op een kilo of 12
dan moet ik nog ergens wat zien te besparen :D :D

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jan 2008, 13:49

Kunststof delen mag in de E30 cup niet, maar Lexan wel. Komt eerdaags ook in de 325, ligt al klaar.

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jan 2008, 13:57

jaja dit gaat alweer naar een echte circuit auto toe :lol:

de auto moet gewoon ook bruikbaar zijn om goed naar Italy of de Ring enz te kunnen blijven gaan...

Dus een mooie dag in mei 17 graden de hele dag asfalt kurkdroog en Michel Shumacher is de bestuurder van laten we zeggen de 330i straatauto uit de showroom...hij rijd de hele dag en het weer en temp zijn hetzelfde...

dan gooit hij er semi-slicks onder....wat zou dat kunnen schelen bij benadering, ik neem aan dat sommigen wel eens met gewone banden en met semi's (geen ful slicks) heeft gereden...en lees wel eens ongeveer 3 sec...

en remblokken die goed blijven remmen (dus niet harder hoeven trappen omdat het minder remt en nog steeds) lijkt me ook minimaal 1 sec

en een super remset dus groter laten we zeggen movits oid moet toch wel minimaal 2 a 3 sec schelen, immers de remvertraging blijft constant en de remweg in vergelijking met overhete remmen is veel korter en heftiger :roll: dus 2 a 3 sec moet het schelen...lijkt me.

onderstel rubbers en schokdempers een goede set en verlaging zal de auto stabieler doen aanvoelen en je dus meer vertrouwen geven en je dus langer hard door kunt gaan...en zich dus ook vertalen in sec...

en het gaat me niet om snelle ronde tijden te halen maar als je lekker aan het sturen bent dat je ook meer voldoening krijgt en of een stukje mee kan scheuren...en niet baalt van glijdende voorbanden of remmen die te heet worden en dus niet meer hetzelfde werk verrichten als in rondje 1 maar ik ben geen om bouwer (met de Hartge al helemaal niet) maar stel je moet toch wat nieuws erop gooien dan kun je meteen iets een betere tussenweg erop gooien wat zowel op straat nog steeds elke dag geen problemen geeft maar op een circuit voordelen...

en ooit als ik een grotere garage heb enz enz zou ik erover denken een meer road-tracktool erbij te kopen, en ja daar kan natuurlijk wel meer aan gesleuteld worden 8) zoals velen van hier doen.
thx

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jan 2008, 14:05

René, ik heb het antwoord op al je vragen: ja het scheelt.

Heb je nu je zin? :)

Luco

Bericht door Luco » 10 jan 2008, 14:08

remmen scheelt alleen veel als je ook de banden daarop aanpast
je banden zijn de beperkende factor, die gaan blokkeren
of je nu grote remmen hebt of niet
dus eigenlijk moet het altijd een combinatie zijn
grotere remmen zullen voor je gevoel beter remmen, maar als je al tegen blokkeren aanzit met standaard remmen zal het in tijd niet veel schelen

Plaats reactie