Sorry hoor (in het algemeen hè), maar je praat over techniek en dat heeft nu eenmaal de vervelende eigenschap dat het kapot kan gaan. 100% perfect is per definitie onmogelijk.
Ervaringsgewijs speling trillingen een grote rol, dus hoe meer trillingen er doorkomen (sportauto's met stuggere vering), hoe meer/vaker er iets kapot zal gaan. Nu kun je daar wel op anticiperen en de onderdelen zwaarder uitvoeren, maar iets zegt me dat je dat bij een sportwagen niet wilt. Gebeurt echter toch, zie de gewichten van de betrouwbare sportwagens.
Perfectie van een auto ligt voor mij meer bij het after-sales gebeuren / snelheid van reparatie. Meerdere weken of zelfs maanden wachten op onderdelen is onacceptabel.
En praten we hier over nieuwe of over oude auto's? Ook een heel verschil. Bij een nieuwe auto hoeft er helemaal niets stuk te gaan en (afhankelijk uiteraard van de prijs) toch kost je zomaar 10k uit per jaar (ook als die stilstaat). Een oude(re) auto waarbij 2x iets stukgaat kost de reparatie misschien 2k, afschrijving misschien ook 2k, dus gunstiger.
Het enige onacceptabele bij een auto voor mij is dat ie ermee stopt. Ik bedoel, het is een auto en die is gemaakt om te rijden, dus dat zal ie minimaal in een noodloop moeten kunnen doen.
Verder heb ik de overtuiging dat de kennis en kunde van de monteurs waar het onderhoud gedaan wordt, van grotere invloed is op de betrouwbaarheid van je auto dan het merk. Zeker tegenwoordig. En de grootste invloed op de betrouwbaarheid heeft de bestuurder.
Perfectie bij een auto? Blijf dan de folder lezen