Moet een auto perfect zijn?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom

Moet een auto perfect zijn?

Bericht door Tom » 09 jan 2008, 11:34

Even naar aanleiding van dit topic: http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?t=8177

Daar gaat de discussie nu over betrouwbaarheid van sportwagens (Ferrari, Porsche). Een paar mensen roepen dat een auto altijd moet starten. Dat zet mij aan het denken; wat is acceptabel bij een auto?

Vooral mensen met klassiekers vinden het 'erbij horen' dat een auto wat eigenaardigheden heeft. Ook op sportwagens valt al snel iets op te merken, vooral omdat ze in lage oplages gemaakt worden.

Natuurlijk is een perfecte auto ideaal, maar dat is gewoon niet mogelijk. Dus wat is nou echt een no-go? Waar zou je een auto echt voor laten staan, en dan bedoel ik in de zin dat het je plezier zo erg verpest dat je er liever vandaag dan morgen vanaf wilt.

Om wat voorbeelden te noemen:
- Slechte lak. Snel last van steenslag.
- Kraakjes in het interieur.
- Snel last van slijtage van materiaal in je interieur. Bekleding, stuur, pook dat er gaar uitziet, plekken die stof aantrekken enz.
- Auto die qua rijden eigenaardigheden heeft (motor die kut loopt als ie nog koud is, of suizende ramen en klapperende ruitenwissers zoals Impreza GTT, TVR etc.).
- Kleine technische dingen die niet kloppen, lampjes die je moet blijven vervangen, elektronica dat nogal eens vastloopt.
- Motorisch hogere risico's op falen (vooral oudere italiaanse/engelse auto's hebben wat meer aandacht nodig, oude Maserati staat erom bekend dat ie op dat gebied meer aandacht nodig hebben dan een Jap)
- Domme zaken waarover simpelweg niet is nagedacht (voorbeeld is de pookknop bij m'n ex-S2000, die was van metaal/alu en werd gloeiend heet in de volle zon, iets wat nogal eens voorkomt bij een cabrio :roll: ), onbruikbare opbergvakjes, etc.

Zijn maar even wat voorbeeldjes die in mij opkomen... ben benieuwd.

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2008, 11:40

Een auto moet goed zijn. punt..tenminste in mijn geval.. Maar het hangt wel voor een deel af van de leeftijd en kilomterstand.

Een auto die keer op keer technische storingen vertoond waardoor je zelfs niet meer kan rijden (heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt) gaat vlot de deur uit.

Natuurlijk heeft iedere auto zijn eigenaardigheden, maar dat moet niet storend zijn.

Auto's kosten teveel geld om je er aan te ergeren.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 09 jan 2008, 11:44

Tom, je zou nodig eens een GTT moeten rijden.

Overigens vind ik het wel een heel interessant draadje wat je begint. Ik zou bij een zakelijke auto simpelweg niet accepteren dat ie het niet doet omwille van iets onnozels, ik ga er netjes mee om dus verwacht ik functionaliteit.

Voor een hobbyauto als een Mx-5 of een klassieker is het anders, maar je moet er rekening mee houden dat je het zo gek kan maken als je het zelf wilt. Vooral voor de modernere auto´s is dat van toepassing maar als het toch een hobbyauto is kan ik wel wat onhandigheden accepteren, maar het mechanische gedeelte moet simpelweg in orde zijn. :!:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 09 jan 2008, 11:57

Auto moet geen kraakjes, piepjes e.d hebben.
Bij mijn GTT liep de motor niet slecht als deze koud was, waar ik mij wel aan stoorde in de GTT was het dunne plaatwerk, slechte afwerking, goedkope materialen en uitstraling. Kocht toen de GTT puur om de motor en de AWD.

Mijn huidige auto (hobby, geen boodschap/woon werk verkeer) moet er gewoon perfect uitzien, geen deukjes, rammeltjes, steenslag of krasjes. Laat binnenkort de achterklep weer origineel maken met het mooie VW logo :wink:

Marc R

Bericht door Marc R » 09 jan 2008, 12:01

ALs je nou van een doorsnee lease bak niet accepteerd dat ie het niet doet,waarom zou je dan van een 5x zoveel kostende handgebouwde sportwagen WEL pikken dat ie het niet doet?

Dat is in mijn beleving absoluut onbegrijpelijk.

Luco

Bericht door Luco » 09 jan 2008, 12:01

ligt eraan

de zakelijke auto mag geen rare rammeltjes of piepjes of enig ander mankement hebben, dat is de km vreter waar ik dagelijks lang in zit
(of dan een patrol verstandig is, is een tweede)

de ragbak, voor kartachtige ritjes mag herrie maken en zo, is ook kaal dus maakt herrie, maar moet technisch ook gewoon goed in orde zijn

de nette klassieker 5 gtt is 22 jaar oud en die geeft vanwege andere motorsteunen trillingen beter door, dat mag, maar er rammelt iets achter een paneel, daar erger ik me dood aan

de alpine mag zometeen geen enkle mankement vertonen

Teunis

Bericht door Teunis » 09 jan 2008, 12:41

Mijn auto loopt ook bagger als ie koud is, ff moeilijk lopen, piepende remmen, ff slecht remmen als blokken koud zijn, versnellingsbak die erg nukkig is als ie koud is. Je moet echt ff heel zachtjes met de auto doen als ie koud is... (en dan heb ik het niet over normaal warmrijden!) Maar voor mij is dat een charme van het ding... En als ie warm is, is het feest (ondanks de standaard franse rammeltjes etc) Dus voor mij hoeft ie niet perfect te zijn. Als ik echter in de mini van mn ma stap en ik hoor een rammeltje of hij is nukkig als ie koud is, accepteer ik dat niet... Dat is een nieuwe, niet gemodificeerde auto en die moet t gewoon zo perfect mogelijk doen... Het is maar net wat je er van verwacht en met de auto wil denk ik... Rijden zoals bij de mini met wat fun en ook om gewoon van A naar B te komen. Of mn rallye als pure fun, iedere kilometer is een beleving en echte echte driving fun (voor mij :))

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 09 jan 2008, 12:52

Definieer "perfect"

Die lat ligt voor iedereen weer anders.

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2008, 12:54

romo schreef:Definieer "perfect"
BMW :lol:

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2008, 12:59

Ik bedoel het niet arrogant, maar ik rij nu sinds 2003 BMW (5e BMW) en ik heb nog geen serieuze problemen mee gemaakt. (op kleinigheidheden na) . Ergonomisch kloppen ze aan alle kanten, geen knop zit verkeerd, de zit is perfect, voldoende ruimte (e46) technisch gewoon goed. Goede dealerservice etc etc.

Tom

Bericht door Tom » 09 jan 2008, 13:06

Rico v Velzen schreef:Een auto moet goed zijn. punt..tenminste in mijn geval.. Maar het hangt wel voor een deel af van de leeftijd en kilomterstand.
Maar wat is goed? Er zit zoveel verschil tussen auto's. Zelfs de lak verschilt per merk ontzettend. De lak op m'n Alfa vind ik minder dan die van BMW. Mijn pa heeft laatst z'n vier jaar oude Suzuki ingeruild en die lak vond ie minder dan z'n tien jaar oude BMW Z3.
Voor de een verpest dat gelijk al het plezier in de auto, de ander haalt z'n schouders op en was het amper opgevallen. Hetzelfde met rammeltjes, sommige mensen zijn er allergisch voor en staan gelijk bij de dealer.

Neem als voorbeeld de Viper van Elmar. Motorisch is zo'n auto volgens mij top, maar een 911 zit verder beter in elkaar geschroeft. De Viper is niet perfect, wel leuk, mits je genoegen neemt met wat kleine dingetjes. Voor Elmar is de Viper duidelijk acceptabel, maar Marc RS4 zou het (als ik het zo lees) drie keer niks vinden :)
Dus waar ligt de grens?

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 09 jan 2008, 13:06

Perfect, wat is perfect!

Dat kun je op 2 manieren opvatten. Moet is totaal voldoen aan al jouw eisen voor een auto, of moet ie nooit stil staan, en nooit een helpend handje hebben.

Ikzelf ben in het eerst wel critisch. Het 2e is echter ook belangrijk. Maar een hobby auto mag wel eens aan gesleuteld moeten worden. Hangt er aleen vanaf wat voor auto het om gaat. Ikzelf wil eind dit jaar een Porsche 968 gaan kopen. Dit is natuurlijk een auto van 15 jaar oud, en daar zal links en rechts wel eens de nogide dingetjes aan gedaan moeten worden. Dat is natuurlijk niet erg. hij moet je echter niet rijdend in de steek laten en dast soort zaken.

Waar ik veel preciezer in ben, is dat de auto er zo uit ziet als ik zelf wil. Anders koop ik hem niet. Hij moet helemaal naar mijn smaak zijn, met de juiste opties (of juist niet) en de juiste kleuren. In dat opzicht moet een dergelijk auto voor mij wel perfect zijn.

Tom

Bericht door Tom » 09 jan 2008, 13:08

Die lat ligt voor iedereen weer anders.
Daar gaat dit topic over.... is ook voor iedereen anders. Feit is wel dat je weinig keus hebt als je de perfecte auto zoekt, zie het topic over Ferrari. De huidige modellen zijn allemaal erg goed, maar bij de wat oudere modellen moet je op sommige punten iets 'inleveren' (waar je veel voor terugkrijgt).

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 09 jan 2008, 13:13

Rico v Velzen schreef:
[img:646:348]http://cars.acemmedia.com/data/media/24 ... ies_ad.jpg[/img]

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2008, 13:26

Tom als ik een auto koop dan moet ie in ieder geval 100% naar het zin zijn. Nieuw is dat eigenlijk niet zo'n probleem, maar gebruikt is het wel het kaf van het koren scheiden.

Belangrijk vind ik: De uiterlijke en innerlijke staat, die moet gewoon (bijna) smetteloos zijn, er mag niet in gerookt zijn en de bekleding en interieurdelen moeten schoon en onbeschadigd zijn. En geen afgeleefd stuur, wat goor is, wat natuurlijk vervangen kan worden. (heb ik een keer meegemaakt met de touring die van een kapper was geweest en het stuur was gewoon pikkerig van de chemische troep aan de handen yaek.. gelijk een nieuw M stuur in laten zetten)

De buitenkant mag wel iets gebruiksporen vertonen, voor pak em beet 500 a 750 euro heb je een auto wel helemaal strak. Krasjes en schaafplekjes weg. Verder mogen de ramen niet beschadigd zijn en wil ik geen hoge kilometerstand als ik hem koop (max 75000/80000 km) dit met oog op de kilometers die ik er zelf nog mee wil rijden. En na 3 a 4 jaar geen auto wil hebben met meer dan 2 ton op de teller.

Ik wil geen rammel toestanden in het interieur, tenzij het heel eenvoudig is op te lossen door bv een stukje vilt.

Gebruikt wil ik het gevoel hebben dat het een nieuwe auto zou kunnen wezen. Anders hoeft het van mij niet.

Technisch moet een auto altijd 100 procent in orde zijn. Of hetgene moet heel eenvoudig herstelt kunnen worden.

Verder zijn mijn huidige auto's het referentiepunt qua staat voor de aanschaf van een volgende auto. Ondanks dat mijn touring nu 140000 km heeft gelopen, ziet ie er bijna altijd beter uit dan uit de lease teruggekomen BMW'tjes bij de dealers. Die er soms wel erg gebruikt uitzien.. zelfs met 60000 km minder op de teller. Dan kijk ik er na en vraag me af ? wil ik hier mijn touring op inruilen ? 95 van de 100 keer zeg ik nee tegen mezelf, en in die overige 5 % vind het bij te betalen bedrag veel te hoog (in relatie tot de kwaliteit van de touring)

Toen ik op zoek was naar een e46 M3 kwam ik heel vaak een auto tegen die net niet naar mijn zin was. Altijd mankeerde er wel een kleinigheid aan.. Een M3 wil(de) ik gewoon voor mijn doen 100% perfect hebben. Eigenlijk alleen maar in 100% nieuwstaat, die waren er op dat moment niet.. behalve dan die ik gekocht heb. Dat heeft wel extra geld gekost, maar dat vond ik het waard.

Tot 7500 euro zou het me niet zoveel kunnen schelen als in ieder geval maar niet gerookt is in de auto, want dat vind ik gewoon te goor.

Hielke

Bericht door Hielke » 09 jan 2008, 13:26

Nee, een auto hoeft niet perfect te zijn in de zin dat er nooit iets stuk mag gaan.

Ik ben in de jaren '80 'autowijs' geworden met voornamelijk Alfa Romeo's. Aan de afwerking van deze auto's uit de jaren '70 en '80 mankeerde nogal eens iets. Binnenspiegels die eraf vielen, elektriciteit die problemen gaf, roest, syncromeshes van de versnellingsbak. Maar als je er een circuit mee opging dan vielen een boel zaken ineens op z'n plaats. Die prachtige wielophanging, de gewichtsverdeling, de motorkarakteristiek en duurzaamheid, de goede remmen, alles klopte dan en dat ging je rechtstreeks in het hart zitten, die dingen onthoud je, die zaken maken het karakter van een auto. Als de Opeltjes en Fordjes dan met oververhitte motoren aan de kant stonden dan maakte je die binnenspiegel die er weer eens afviel niets meer uit. Resumerend, als de wezenlijke zaken maar in orde zijn.

Ik zou dan ook moeilijk een moderne auto kunnen accepteren waarvan de remmen niet in orde zijn. Remmen die het na een paar rondjes niet meer kunnen bijbenen. Remmen die onder het gros van de sportieve auto's zitten. Subaru's, Mitsubishis, Ferrari's. Je houdt het toch niet voor mogelijk dat onder een auto van een paar ton minkukels van remmen zitten? En ja, je kunt voor 2000 euro zelf een stel puike remmen onder een auto laten schroeven. Maar als je dat normaal gaat vinden dan mis je het wezenlijke punt. Dat punt is dat als een fabrikant op een een primair onderdeel als remmen al steken laat vallen, het zeer onwaarschijnlijk is dat de rest dan wel prima voor elkaar is. Het is geen wonder dat op circuits her en der verspreid over de aarde Porsches in grote aantallen op de baan te vinden zijn en Ferrari's in rode kleuren de parkeerplaatsen achter de pitsstraten 'domineren'.

Als ik een sloot geld aan een sportauto zou willen uitgeven, dan zou ik vanzelfsprekend het beste willen. Merkvoorkeur? No way, dat merk kent mij niet, als ik maar op de hoogte van de kwaliteiten van dat merk ben. Gevoelskwestie en status? Allemaal uitwassen van marketingstrategiën. Je schiet er geen drol mee op als je ergens een grindbak bent ingeschoten of dat de drijfstangen op vreemde plekken door het blok heen steken.

Tom

Bericht door Tom » 09 jan 2008, 13:38

Rico:
Maar in dat geval heb je al een keus gemaakt op een type auto. Daar gaat het mij niet om. Meer als je die keus nog niet gemaakt hebt, zie ook het topic over de Ferrari 360CS. Zou jij dan een Porsche GT3 kiezen omdat de kans op rammeltjes wat kleiner is dan bij de italiaan? Zou je een Viper laten staan omdat er in het interieur teveel herrie is? Is een Maserati een no-go omdat ze motorisch niet perfect zijn? Etc.

De perfecte auto bestaat niet. Zie de Audi R8, bijna een perfecte sportwagen maar het mist (schijnbaar) de beleving en emotie. Zet daar een Viper of TVR tegenover, dat is dan weer het andere uiterste... terwijl die misschien leuker zijn om in te rijden (100% beleving/thrills) MITS je genoegen neemt met wat ongemakkelijkheden.

(en nu moet niet heel het Ferrari/Viper/TVR-kamp over mij heenvallen, zijn slechts voorbeelden ;))

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 09 jan 2008, 13:42

Voor de een moet het totaal pakket "perfect" zijn zoals bij Rico en bij Hielke moet de (technische) basis van een auto perfect zijn :wink:

Daar hangt waarschijnlijk aan vast met welk doel je de auto koopt, een paar 1000km/jr hobby of 40000km/jr aan voldoening, vervoer en comfort.

Een auto hoeft niet perfect te zijn imo maar dat hangt met name af aan het geld wat er bij mij inzit. Mijn oude Golf is natuurlijk niet perfect maar hij rijdt acceptabel, kost niks en er mankeert nooit wat aan. De Z3 kostte me 5 tot 6x zoveel in aanschaf (is waarschijnlijk 10x de huidige Golf waarde) en daarmee heb ik toch al een paar kleine dingetjes gehad. In mijn optiek onacceptabel en daarom ook zeker geen blijvertje ook al rijdt het super. Misschien is mijn veroordeling geheel niet eerlijk t.o.v. de Z3 maar so be it. Kortom naar mate er meer geld in gaat zitten wordt ik persoonlijk kritischer en daarbij kijk ik naar het totaal pakket :wink:

volvoc30

Bericht door volvoc30 » 09 jan 2008, 13:50

Als ik 150k op een sportauto stuksla dan verwacht ik wel dat deze helemaal in orde is. Zeker op technisch vlak, ik moet niet het gevoel hebben dat een auto mij in de steek kan laten. Als ik iets exclusiefs koop zoals bv. morgan aero eight of wiesmann dan zal ik me minder snel storen aan een rammeltje dan dat ik een porsche 997 zou kopen. Kortom, als ik een massaproduct wagen koop verwacht dat deze perfect in orde is.

Tom

Bericht door Tom » 09 jan 2008, 13:59

Ja uiteraard verwacht je dat ie in orde in.. maar houd je er met je keuze (soort auto) ook rekening mee? Is Porsche dan de enige keuze omdat je duitse perfectie wilt?
Zie ook het eerste gedeelte van Hielke's verhaal...

Tristan

Bericht door Tristan » 09 jan 2008, 14:03

Perfecte auto bestaat niet. Zal altijd wel een nadeel zijn. Maar een perfecte lijkt mij emotieloos. Sommige nadelen kunnen juist weer zijn charmes hebben. Auto moet gewoon aan mijn 'normale' eisen voldoen.

Fietsbel

Bericht door Fietsbel » 09 jan 2008, 14:05

Geelhoed schreef:
Rico v Velzen schreef:
[img:646:348]http://cars.acemmedia.com/data/media/24 ... ies_ad.jpg[/img]
"The best penis extension money can buy"
En dan een vrouw op het plaatje!!!! :lol: :P

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 09 jan 2008, 14:11

Fietsbel schreef: "The best penis extension money can buy"
En dan een vrouw op het plaatje!!!! :lol: :P
Ik zocht eigenlijk naar deze maar kon hem zo snel niet vinden:
[img:602:230]http://img.photobucket.com/albums/v158/ ... MWshit.jpg[/img]

RVV

Bericht door RVV » 09 jan 2008, 14:35

Tom schreef:Rico:
Maar in dat geval heb je al een keus gemaakt op een type auto. Daar gaat het mij niet om. Meer als je die keus nog niet gemaakt hebt, zie ook het topic over de Ferrari 360CS. Zou jij dan een Porsche GT3 kiezen omdat de kans op rammeltjes wat kleiner is dan bij de italiaan? Zou je een Viper laten staan omdat er in het interieur teveel herrie is? Is een Maserati een no-go omdat ze motorisch niet perfect zijn? Etc.

De perfecte auto bestaat niet. Zie de Audi R8, bijna een perfecte sportwagen maar het mist (schijnbaar) de beleving en emotie. Zet daar een Viper of TVR tegenover, dat is dan weer het andere uiterste... terwijl die misschien leuker zijn om in te rijden (100% beleving/thrills) MITS je genoegen neemt met wat ongemakkelijkheden.

(en nu moet niet heel het Ferrari/Viper/TVR-kamp over mij heenvallen, zijn slechts voorbeelden ;))
Oke, maar nu word het behoorlijk gespitst op "supercars" begrijp ik.

Wat bij supercars speelt is een bepaalde wetmatigheid in de aantallen. Als een massafabrikant een auto uitbrengt is binnen no time bekend wat de zwakke punten zijn. De eerste 1000 verkochte auto's vertonen bepaalde klachten die er bij de volgende tig duizend uit worden gehaald. Daardoor komt een massaproduct al heel snel als erg betrouwbaar over op het publiek.

Maar supercar fabrikanten hebben die luxe niet, tenzij ze een mass devisie hebben die overeenkomt met de kwaliteits normen van het gehele modellen gamma. Een voorbeeld is Mercedes met de Maclaren SLR.. in ware zin een supercar, maar kan beogen op de algemene Mercedes kwaliteit. Hetzelfde geld bv voor BMW met de M divisie. M is een zelfstandig operende merk, maar omdat het geheel opgaat in de normale BMW productie methode zijn het nagenoeg perfecte auto's.

Ferarri heeft die luxe van een mass divisie niet en moet het qua kwaiteit vele meer van zichzelf hebben, zonder een discussie te willen starten dat Ferrari's niet betrouwbaar zijn of dat de kwaliteit niet goed is.

Maar stel dat bv de startmotor van een nieuw model Ferrari kuren vertoond, dan heeft men dat pas na duizend verkochte auto's het probleem helemaal onder de knie. Maar als dat ook de gehele productie is van het model, krijgt de auto als snel het imago van die onbetrouwbare startmotor.

Diezelfde startmotor kan bij een toyota Carolla netzo kut/kadoek zijn, en ook bij de 1e 1000 auto's pas opgelost zijn, maar op een totaal van 300000 Carollaatjes is het geen kwaliteits issue meer.

Welke conclussie kun je hier uit trekken ?

Hoe hoger de productie aantallen van een fabrikant, des te kleiner is betrouwbaarsheids imagoschade aanwezig.

Waar supercar fabriakanten het vooral van moeten hebben is emotie. Emotie rechtvaardig bijna elke prijs (mits je het kunt betalen) en ook deels de (mindere) kwaliteit voor het gebodene.

Nu is de tijd dat elke supercar fabrikant rotzooi kon verkopen zonder klagende klanten wel een beetje voorbij, en is er alles aan gelegen om een goed kwalteitsimago te waarborgen. Het verleden en de vooroordelen zitten nog wel soms in de weg, maar daar is niet heel veel aan te doen, behalve dan op de potentiële klant hameren dat de kwaliteit goed is.

BBVW
Auto: Z3 2.8, 330i Touring, Leon

Bericht door BBVW » 09 jan 2008, 14:42

zonder haat geen liefde, een auto mag best wat zwakke punten hebben.
Bij sommige auto's hoort het nu eenmaal dat ze het af en toe niet doen en daarom ga je er ook op een speciale manier mee om. Jouw manier is immers het best voor de auto en daarom mag er ook niemand anders mee rijden want anders.....

Niks leukers dan een auto met emotie. Kom je uiteindelijk gewoon weer bij italiaanse auto's uit. Die zijn toch het mooist.

Plaats reactie