Onderstel vraag...

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Roderic E34T

Onderstel vraag...

Bericht door Roderic E34T » 09 jan 2008, 07:55

Ja ja, ik heb ook eens een vraag... :mrgreen:

Maar dat komt meer omdat ik twijfel...

Ik heb een Touring met Automatische Niveau Regeling (ANR).
De voorzijde is voorzien van 35mm verlagingsveren van EIBACH.

Nu heb ik een optie op een onderstel bestaande uit KONI Geel schokdempers, welke verstelbaar zijn. Is zowel voor de voor als de achterzijde.

Zou ik nu mijn ANR verwijderen van mijn wagen en rondom die Koni's monteren of alleen de voorkant van Koni voorzien?

Voordeel van de ANR is dat ik wel eens met veel gewicht achterin rijd en de wagen dus op niveau houd. Nadeel is alleen als de dempers kapot gaan...
Ook zorgt de ANR voor een zeer goede wegligging en dat mijn wagen iets voorover "helt", wat ik erg mooi vind staan...

Ik zit er nu in eerste instantie aan te denken om alleen de voorkant te doen en de ANR te laten zitten...

Femme

Bericht door Femme » 09 jan 2008, 09:21

Een E39 Touring met automatische niveauregeling heeft luchtvering achter. Het monteren van verlagingsveren achter is dus niet mogelijk (is ook helemaal niet nodig omdat je toch het niveau elektronisch kunt instellen). Wel kunnen de schokdempers vervangen worden. Deze waren bij de E39 gelijk aan het model zonder schokdempers. Ik heb ze bij mijn auto laten vervangen door Koni FSD's en hoewel dit volgens Koni niet kon op een Touring met automatische niveauregeling pastte het wel gewoon (wat logisch was omdat het onderdeelnummer van de originele schokdempers voor auto's met en zonder niveauregeling gelijk was).

Mogelijk werkt dit hetzelfde bij een E34.

Je zou op bijv. realoem.com kunnen kijken wat voor onderdelen er in de achterwielophanging van de E34 worden gebruikt.

Roderic E34T

Bericht door Roderic E34T » 09 jan 2008, 09:41

De E34 werkt met hydrolische ANR. Dit houd dus in, zodra je de schokdempers gaat vervangen voor schokdempers zonder ANR, dat je in zijn geheel geen ANR meer hebt.

Het werkt dus (HELAAS) anders dan bij een E39.

Ik vraag dit echter, omdat "men" altijd adviseert dat ALS je andere schokdempers en/of veren monteerd, om dan altijd rondom hetzelfde te houden.

Ik ben geen circuitracer, maar hou wel van goed en stevig doorrijden.

De ANR werkt ruim naar behoren. Het enige minpunt wat ik er aan vind, is als ik een demper lek krijg... Want die zijn duur...

zou ik nadelige gevolgen krijgen als ik alleen de voorkant zou voorzien van de gele verstelbare koni's?

Niall

Bericht door Niall » 09 jan 2008, 10:41

Kan het niet zoals bij een 190 Cosworth, dat alle dempers vervangen worden en het hydraulisch systeem afgesloten uitgeschakeld wordt?

Plaats reactie