Een 911 vind je niet voor 5k. En die moet je ook niet willen vinden voor dat geld.
De 924 2.0 uit de laatste jaren (vanaf '82) zijn al redelijk goed tegen de roestduivel beschermd in tegenstelling tot de 924's tot en met '81.
Voor 5k moet je dan zelfs wel een speciale uitvoering kunnen vinden in zeer goede staat (Martini bijvoorbeeld).
Een 944 heb je ook voor dat geld, zeker een 83'er.
Jammer dat je geen nieuwer model wilt, want Karel en ik hebben nog 2 924 S-jes (Targa) staan waar 1 hele goede van te maken is. Maar die is dan uit '86.
Je zou ook nog aan een 928 kunnen denken. Erg leuk naast je Elise, want de 924 2.0 biedt niet zo heel veel bijzonders ten opzichte van je Elise imho. Een V8 is natuurlijk wel vet om naast je Elise in te zetten. Compleet verschillend qua concept, maar allebei wel erg lekker.
Maar als ik je advies mag geven. Ik zou me niet blind staren op verzinkt/gegalvaniseerd. Maar ik zou op zoek gaan naar 'harde' en roestvrije klassiekers. Die zijn er zeker!
Voor iets boven de 5k kun je bijvoorbeeld een hele leuke Alfa Bertone (GT Junior bijvoorbeeld) kiezen met daarin een 2 liter motor en misschien wel een sperretje en 5-bak. Dat is echt gaaf, waardevast en mooi! Velen zijn al weleens gerestaureerd en daardoor nu nog redelijk roestvrij. Kwestie van investeren in een goede antiroestbehandeling en je hebt er nog jaren plezier van.
Een BMW 2002 vind je ook voor dat geld in roestvrije staat. Erg leuk rijden en onderdelen zijn nog goed te vinden. Niet alles is nieuw te koop (motorkappen niet bijvoorbeeld), maar wel veel onderdelen zijn nog gewoon via de dealer te krijgen. Ze gaan goed dwars.