Schokdempers / onderstel vervangen ?
- Knot
Schokdempers / onderstel vervangen ?
Vroeg me net af, wanneer vervang je bij een huis/tuin/keuken/woon/werk auto nou het onderstel?
Heb het dan over een golf4/astraG/147/A3 etc...
Bij 140.000km ofzo gemiddeld?
Heb het dan over een golf4/astraG/147/A3 etc...
Bij 140.000km ofzo gemiddeld?
- Niels
- Auto: Prius+
Daar staat geen vaste km. stand voor
140.000km a 10.000km per jaar dan zou ik zeggen dat ze niet de nieuwste meer zijn maar 140.000km in 3jaar bijvoorbeeld, dat zijn alleen snelweg kilometers geweest en dan kunnen ze nog best goed zijn.
Mijn voorste zijn nu zo'n 120Kkm oud en achter 90Kkm en die zijn nog niet af.

Mijn voorste zijn nu zo'n 120Kkm oud en achter 90Kkm en die zijn nog niet af.
- Knot
Vraag omdat ik nu bijvoorbeeld naar 9 jaar oude Corolla's zit te kijken met 120k tot 150k op de klok. Soms is het onderstel standaard al wat week en vraag je je dan af, moet ik nou de boel vervangen of hoort het zo?
Vervang je trouwens de veren wel eens, volgens mij niet, alleen als die breken of als je wil verlagen...
Vervang je trouwens de veren wel eens, volgens mij niet, alleen als die breken of als je wil verlagen...
- DownforceJan
Ik liet vroeger als ik een "nieuwe" gebruikte auto kocht met zo'n 80k of meer op de teller, altijd meteen de schokdempers vervangen. Kost je de kop niet en je rijdt minstens zo goed als nieuw en vaak zelfs beter. Waarom zou je dat pas na twee jaar doen en vervolgens je auto na een jaar verkopen? Dan koop je ze hoofdzakelijk voor een ander. Ook deed ik er meteen Slick 50 in. Is zo wie zo leuk om uit te proberen met een wat oudere auto; je zult zien dat de top 10-15% hoger wordt. Misschien is er inmiddels wel nog beter spul te koop?
- SteV6
Ik heb de schokdempers van mijn Leon rond de 100.000 km laten vervangen. En daar was ik heel blij mee. Alsof je je auto weer als een nieuwe hebt rijden.
De Nitrons van de Speedster gaan volgende winter een keertje terug naar hun schepper voor onderhoud (dat is dan na 3 jaar en +/- 20.000 km). Maar dat is voor een huis-, tuin- en keukenauto niet representatief
SteV6
De Nitrons van de Speedster gaan volgende winter een keertje terug naar hun schepper voor onderhoud (dat is dan na 3 jaar en +/- 20.000 km). Maar dat is voor een huis-, tuin- en keukenauto niet representatief

SteV6
- Knot
Praat je wel over 3 tot 4 jaar met veel gebruik.Fabian schreef:Schokdempers, veren, rubbers...tijdens een leasecontract (180K) zie ik ze nagenoeg niet voorbij komen. Hooguit op een auto die zwaar gebruikt wordt, busjes enzo wel eens.
Na 10 jaar met 180k zal het een ander verhaal zijn denkik.
Maargoed, voor dagelijks zo goedkoop mogelijk woon/werk is vervangen niet echt nodig, alleen als je wat meer sportief met een auto wil rijden ga je ze wel vervangen.
- Stéphane
- Downforce Hans
- DownforceJan
- DownforceJan
- GTRene
Ik had bij m'n vorige auto een BMW Z3 M coupe S54 Hamann uitvoering een KW set fase 3 eronder zitten, dat zat er misschien 2 max 3 jaar onder en weinig km..de schokdempers waren nog wel oké maar de veren achter zeer zeker niet
die constructie was niet goed de veren raakten elkaar telkens met in-veren en zo dus de gele beschermlaag ging eraf en dat schuurde over elkaar als je zacht reed over een niet vlak wegdek dan telkens piep piep irritant geluid, dacht waar komt dat weg...dacht eerst stugge rubbers oid...immers die KW set was 2 a 3 jaar oud en weinig km...
Toen nwe achterbanden en zag ik het toen de auto uit de veren kwam helemaal versleten! en dat roeste dan ook dat blanke staal, viel me dus enorm tegen van KW ze hadden die veer wikkels niet goed, toen heb ik van een ander merk alleen de veren gekocht en die waren veel beter gewonden, die raakten elkaar niet als de auto 'gewoon weer op z'n poten stond...(vielen meer in elkaar zeg maar.

Toen nwe achterbanden en zag ik het toen de auto uit de veren kwam helemaal versleten! en dat roeste dan ook dat blanke staal, viel me dus enorm tegen van KW ze hadden die veer wikkels niet goed, toen heb ik van een ander merk alleen de veren gekocht en die waren veel beter gewonden, die raakten elkaar niet als de auto 'gewoon weer op z'n poten stond...(vielen meer in elkaar zeg maar.
- DownforceJan
GTRene schreef:Ik had bij m'n vorige auto een BMW Z3 M coupe S54 Hamann uitvoering een KW set fase 3 eronder zitten, dat zat er misschien 2 max 3 jaar onder en weinig km..de schokdempers waren nog wel oké maar de veren achter zeer zeker nietdie constructie was niet goed de veren raakten elkaar telkens met in-veren en zo dus de gele beschermlaag ging eraf en dat schuurde over elkaar als je zacht reed over een niet vlak wegdek dan telkens piep piep irritant geluid, dacht waar komt dat weg...dacht eerst stugge rubbers oid...immers die KW set was 2 a 3 jaar oud en weinig km...
Ik heb net KW schroefsets (Manthey Racing) onder m'n GT3 laten zetten.
Hoop wel dat ze die nu wel goed maken dan?
Rijdt trouwens wel veel strakker dan de oude dempers; al waren die ook pas 52 k km oud.
- GTRene
@Jan, kwam ook mede door de oude achteras opstelling je hebt bij de Z3 nog een aparte schokdemper en een aparte veer los van de schokdemper...en die veer is al niet zo groot, en als je dan ok nog eens een verlagings set van KW hebt, maarja dat hadden ze gewoon goed moeten maken en daar zijn ze echt fout gegaan voor dat type veer bij die constructie...voor de rest hoor ik veel goeds over KW over het algemeen.
- DownforceJan
@ GTRene. Bedankt voor je reactie. Komende maanden kom ik er wel achter of KW de juiste keus is. Bij mij was er overigens ook een "externe" reden om de schroefsets te vervangen. Ik kocht de auto vorig jaar (bouwjaar 2003) en kwam er na een paar maanden achter dat deze boven 280 km/uur zo sterk trilde en rechtsachter zoveel herrie ontstond, dat ik niet veel verder durfde. Ook had ik last van dwarsbewegingen in de achterzijde vand e auto bij het rijden met hoge snelheden door lange bochten. Heb de boel laten checken in Weesp; niets gevonden. Paar weken geleden heb ik preventief de draagarmen achter (links en rechts) te laten vervangen; was moeilijk zichtbaar, maar ik meende te zien dat links en rechts verschilden. Daarbij dus meteen de schroefsets laten vervangen. Problemen lijken nu opgelost. Ik concludeer voorlopig dat de auto toch niet geheel schadevrij is geweest en het onderstel rechtsachter een keer een flinke douw heeft gehad. In elk geval de wielophanging. Maar........ ik ben nu weer helemaal blij met m'n car. 

- GTRene
@Jan, heel herkenbaar van die draagarm, onder belasting stuurt ie dan dat wiel uit de geometrie en stuurt mee zeg maar, ik heb dat ooit gehad bij een Lancia Delta Evo 2, die was helemaal uit elkaar geweest maar schijnbaar hadden ze een draagarm achter verkeerd om gezet? anyway als je met 160 door een lange doordraaier ging en der kwam iets een hobbeltje en hij veerde dan nog wat in, dan stuurde die ineens bij met z'n achterkant..erg onveilig gevoel, later die car maar verkocht voelde me niet lekker ermee...en die persoon heeft ook weer alles uitgelijnd net als ik al 2 x had gedaan maar niks gevonden had en toen naar een kenner gebracht en die zag dat 1 draagarm (ook rechtsachter) verkeerd om zat?? anyway die stuurde dan iets mee als het ware onder last...scary whahah das niet de adreline die je zoekt 

- DownforceJan
- GTRene
Nou ik had destijds toen hadden ze in de A1 als je van Enschede naar Almelo reed A1>>A35 zo'n lange doordraaier (nog steed) en destijds zat er een stuk wegdek in wat zeg maar 3cm lager lag net op een punt waar je max grip nodig hebt..dus ik kom er die eerste keer met die Delta aan crossen en dacht dit ding kan veel dus 160<>170 is een makkie daar...en dat ging goed tot dat 3 cm lagere weggedeelte en de auto ging dus iets verder in de veren hup ineens wiel een andere stand daardoor en gooide hem zo naar buiten met die snelheid...schrok me rot hup tankslapper 3x wijd :twisted: en toen had ik hem weer recht...pfff en dat in een lange bocht...mazzel had ik..en later dus nog een paar maal elders en toen wist ik het zeker der is iets niet goed onder dat soort omstandigheden terwijl andere wagens dat nooit hadden, maar niemand kon wat vinden en het probleem bleef...maar de eigenaar daarop heeft het dus opgelost, en ik weer wat geleerd als ik weer zoiets zou hebben met een auto dan worden meteen rubbers en draagarmen enz door een kenner geïnspecteerdJan Ozephius schreef:@ GTRene. :Klopt exact! Misschien IS het niet gevaarlijk, maar het voelt wel degelijk erg onvoorspelbaar en dus beangstigend. :idea:

maar jij hebt verder geen scary moments gehad? alleen niet heelmaal safe voelen terwijl het wel zou moeten zijn?
Ik kwam een keer van de Ring met die Hamann Z3 M coupe en m'n achterband liep schijnbaar lek vanwege een schroef die erin zat...en ik reed met een vriendin en wilde de terug weg lekker ff volluit en kwam bij 270 en ik kreeg zweethandjes en voelde raar de auto, ik dacht ik ben moe of voel me niet zo goed? dus gas ff los en daarna dacht ik van huh hij mag toch niet zo onstabiel voelen, dus hup weer gas en kwam maar tot 260...ik zei nou ik weet niet wat het is maar ik ga maar niet zo hard meer...helemaal zweethandjes kreeg ik erdaar dus verder met rond de 200 , toen kwam ik in bij Almelo voor stoplichten en ik trok hard weg vliegt meteen de DSC3 lampje aan ik dacht van huh? nu al...en de auto deed raar net als in DLD, anyway ik kom thuis en de garage ff kijken was de band rechtsachter helemaal leeg