Motor tuning ?
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Ja, dat is het gevolg, niet de oorzaak!Rico v Velzen schreef:uitiendelijk is niet 100% duidelijk geworden voor mij wat de oorzaak is geweest, ja turboschoepenwielen waren afgescheurd en de motor ingezogen.

Inderdaad mazzel van dat luchtfilter, zeg, anders had het verhaal nog weleens heel anders kunnen aflopen.
- Arthur
- Berichten: 42958
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Je moet ook een beetje "geluk" hebben.
Bij de dealer hier is al een Ibiza Cupra (laatste model) terug gekomen voor de 2e nieuwe turbo. 50k gelopen. Mijn Alhambra heeft 125kkm gelopen geen probleem. Beide door JD gechipt. De mijne behoorlijk tot de max (met de af fabriek spulletjes dan hè), hier moest Jeroen nog aardig mee aan de slag ivm de software die weer net anders is als bij andere 1.8T modellen. En toen vond hij ook nog hier en daar een pk-tje en een Nm-tje
Een VAG auto durf ik "blind" door JD te laten tunen, prive of lease, maakt niet uit.
Met Subaru heb ik weinig ervaring dus ik denk dat de WRX (voorlopig) standaard blijft.
Bij de dealer hier is al een Ibiza Cupra (laatste model) terug gekomen voor de 2e nieuwe turbo. 50k gelopen. Mijn Alhambra heeft 125kkm gelopen geen probleem. Beide door JD gechipt. De mijne behoorlijk tot de max (met de af fabriek spulletjes dan hè), hier moest Jeroen nog aardig mee aan de slag ivm de software die weer net anders is als bij andere 1.8T modellen. En toen vond hij ook nog hier en daar een pk-tje en een Nm-tje

Een VAG auto durf ik "blind" door JD te laten tunen, prive of lease, maakt niet uit.
Met Subaru heb ik weinig ervaring dus ik denk dat de WRX (voorlopig) standaard blijft.
-
- Berichten: 22238
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Wat ik wil zeggen is dat één geval niet representatief is voor een grote groep.
Ik heb ook pech gehad met die Honda maar daarom is niet heel die S2k een pauperbak (los ervan dat ik er niet snel een zal kopen).
Als die Cupra eigenaar loopt te trappen en de turbo achteraf niet laat afkoelen dan is het niet zo gek dat het kapot gaat. Zolang ze niet met bosjes langs de kant van de weg staan...
Ik heb ook pech gehad met die Honda maar daarom is niet heel die S2k een pauperbak (los ervan dat ik er niet snel een zal kopen).
Als die Cupra eigenaar loopt te trappen en de turbo achteraf niet laat afkoelen dan is het niet zo gek dat het kapot gaat. Zolang ze niet met bosjes langs de kant van de weg staan...
- Knot
- Berichten: 40057
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Tsja, tuning is een berg geld investeren en blijven sleutelen. Kijk naar de gasten die andere turbo's monteren (voorbeelden van supras.nl), het gaat rap en het is kicken maar je blijft sleutelen want er gaat telkens wel weer iets stuk of moet iets aangepast worden.
Mooiste blijft in mijn ogen de dikste uitvoering standaard uit de showroom kopen, een M3 CS of CSL dus
Mooiste blijft in mijn ogen de dikste uitvoering standaard uit de showroom kopen, een M3 CS of CSL dus

- Arthur
- Berichten: 42958
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Investeren en sleutelen valt erg mee hoor.
Heb ik helemaal geen last van.
Het enige wat ik altijd doe is een andere chip erin.
Rond de € 800,-.
Als ik aan die andere "troep"moet beginnen dan ben ik het met je laatste zin eens.
In het geval van de Ibiza FR had ik liever de Cupra gewild.
Maar m'n vrouw rijdt er vaak in met de kids dus het moest een 5-drs worden.
6k goedkoper en voor nog geen 1k had ik meer aan power dan die Cupra.
Dat die op andere punten weer beter is als een FR weet ik.
Het is echter simpel gewonnen zo.
Heb ik helemaal geen last van.
Het enige wat ik altijd doe is een andere chip erin.
Rond de € 800,-.
Als ik aan die andere "troep"moet beginnen dan ben ik het met je laatste zin eens.
In het geval van de Ibiza FR had ik liever de Cupra gewild.
Maar m'n vrouw rijdt er vaak in met de kids dus het moest een 5-drs worden.
6k goedkoper en voor nog geen 1k had ik meer aan power dan die Cupra.
Dat die op andere punten weer beter is als een FR weet ik.
Het is echter simpel gewonnen zo.
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Het zal er wel ergens tussenin hangen.
Ik gebruik de 1.8T niet zoals Rico 'm gebruikte: Ring-bezoekjes, geregeld met topsnelheid door Duitsland, elke dag wel een paar doortrekken tot de toerenbegrenzer, etc. Dus ook al is Rico verder altijd netjes geweest op de auto - turbo laten afkoelen etc. - dan nog heeft de turbo vaak de kans gehad om langdurig die piekwaarden om de oren te krijgen.
Terecht verweer: daar is-ie voor gemaakt, daar neem ik die chip juist voor.
Ik gebruik de 1.8T niet zoals Rico 'm gebruikte: Ring-bezoekjes, geregeld met topsnelheid door Duitsland, elke dag wel een paar doortrekken tot de toerenbegrenzer, etc. Dus ook al is Rico verder altijd netjes geweest op de auto - turbo laten afkoelen etc. - dan nog heeft de turbo vaak de kans gehad om langdurig die piekwaarden om de oren te krijgen.
Terecht verweer: daar is-ie voor gemaakt, daar neem ik die chip juist voor.
-
- Berichten: 54970
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Maar juist het sleutelen en achteraf kijken wat de resultaten zijn is het leukste van alles. Iedere keer als je wat hebt gedaan klinkt het blokje anders, de einddemper krijgt een andere toon, de wagen reageert anders.Knot schreef:Tsja, tuning is een berg geld investeren en blijven sleutelen. Kijk naar de gasten die andere turbo's monteren (voorbeelden van supras.nl), het gaat rap en het is kicken maar je blijft sleutelen want er gaat telkens wel weer iets stuk of moet iets aangepast worden.
Mooiste blijft in mijn ogen de dikste uitvoering standaard uit de showroom kopen, een M3 CS of CSL dus
Simpelweg een 'm' uit de schappen trekken doet bij mij veel minder dan bijv. een opgefokte 328i. En dan heb ik het niet alleen over een kant en klare chip die je even omwisseld.
Verder hebben de meesten het idee dat de onderhoud van hun getunede wagen extreem veel duurder is geworden. Ze vergeten even dat het monteren van tuningsdelen niet onder regulier onderhoud valt.

- EppeRRR
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
- Locatie: Nieuweroord
allen schreef:Maar juist het sleutelen en achteraf kijken wat de resultaten zijn is het leukste van alles. Iedere keer als je wat hebt gedaan klinkt het blokje anders, de einddemper krijgt een andere toon, de wagen reageert anders.Knot schreef:Tsja, tuning is een berg geld investeren en blijven sleutelen. Kijk naar de gasten die andere turbo's monteren (voorbeelden van supras.nl), het gaat rap en het is kicken maar je blijft sleutelen want er gaat telkens wel weer iets stuk of moet iets aangepast worden.
Mooiste blijft in mijn ogen de dikste uitvoering standaard uit de showroom kopen, een M3 CS of CSL dus
Simpelweg een 'm' uit de schappen trekken doet bij mij veel minder dan bijv. een opgefokte 328i. En dan heb ik het niet alleen over een kant en klare chip die je even omwisseld.
Verder hebben de meesten het idee dat de onderhoud van hun getunede wagen extreem veel duurder is geworden. Ze vergeten even dat het monteren van tuningsdelen niet onder regulier onderhoud valt.
Dit zou voor mij DE reden zijn om een auto (voor erbij) te gaan tunen.
Puur onder het motto van "kijken wat het beestje doet"

- Nero_Serpente
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
- Locatie: Honda Civic EJ9
- markk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Tuning van "modale"auto's kost erg veel geld en houd gewoon nooit op.
Verwijder je ergens de bottleneck dan komt ie ergens anders weer te voorschijn.
Turbo diesels / benzine moteren licht / verantwoordelijk tunen met mogelijk een sportuitlaat en verder gewoon standaard laten kan er bij mij nog wel in. Op het moment dat je met turbo's, intercoolers, extra injectoren, nokkenassen, andere ECU's, etc. gaat werken is het einde IMHO zoek.
Uiteraard ieder z'n ding maar je bent in zo'n geval zoveel geld kwijt wat er nooit meer uitkomt dat je beter een duurder/sneller model had kunnen kopen.
Dat is ook precies de reden dat de BoxsterS, 206gti en e30 M3 gewoon standaard blijven.
Met de GTT ben ik al te ver doorgeschoten.
Mark
(en ja de verleiding is en blijft altijd hoog:
- Alpha N + 2,5l rebuilt van de M3, shortshifter en group-N onderstel
- cat bypass/remap van BoxsterS of toch een 3.4/3.6/3.8 rebuilt en sperdiff
- grotere turbo, FMIC, ecutek, 6-bak met dccd en achter een sper op Subbie
- verlaging van 206gti, rebuilt naar (W
RC specs
)
Verwijder je ergens de bottleneck dan komt ie ergens anders weer te voorschijn.
Turbo diesels / benzine moteren licht / verantwoordelijk tunen met mogelijk een sportuitlaat en verder gewoon standaard laten kan er bij mij nog wel in. Op het moment dat je met turbo's, intercoolers, extra injectoren, nokkenassen, andere ECU's, etc. gaat werken is het einde IMHO zoek.
Uiteraard ieder z'n ding maar je bent in zo'n geval zoveel geld kwijt wat er nooit meer uitkomt dat je beter een duurder/sneller model had kunnen kopen.
Dat is ook precies de reden dat de BoxsterS, 206gti en e30 M3 gewoon standaard blijven.
Met de GTT ben ik al te ver doorgeschoten.
Mark
(en ja de verleiding is en blijft altijd hoog:
- Alpha N + 2,5l rebuilt van de M3, shortshifter en group-N onderstel
- cat bypass/remap van BoxsterS of toch een 3.4/3.6/3.8 rebuilt en sperdiff
- grotere turbo, FMIC, ecutek, 6-bak met dccd en achter een sper op Subbie
- verlaging van 206gti, rebuilt naar (W

)
- Knot
- Berichten: 40057
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Zo denk ik er vaak ook over, soms een momentje waar ik toch weer geld uit wil gaan geven maar doe het steeds gelukkig toch maar niet.markk schreef: Uiteraard ieder z'n ding maar je bent in zo'n geval zoveel geld kwijt wat er nooit meer uitkomt dat je beter een duurder/sneller model had kunnen kopen.
Dat is ook precies de reden dat de BoxsterS, 206gti en e30 M3 gewoon standaard blijven.
Kost teveel geld en tijd, gebruik ik liever om te knallen met het beestje.
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 10:06
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Dimitri en 29 gasten