Motor tuning ?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie

Motor tuning, wel of niet?

Ja
23
92%
Nee
2
8%
 
Totaal aantal stemmen: 25

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40057
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 mei 2006, 12:45

Ik ben alleen voor chippen van een turbomotor, verder niet klooien met nokkenassen etc. Kost je meer geld dan een dikkere auto aan te schaffen die standaard hoger zit.

Een 330Ci met supercharger? Gaaf, maar liever een standaard M3.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 24 mei 2006, 13:39

Rico v Velzen schreef:uitiendelijk is niet 100% duidelijk geworden voor mij wat de oorzaak is geweest, ja turboschoepenwielen waren afgescheurd en de motor ingezogen.
Ja, dat is het gevolg, niet de oorzaak! :lol:

Inderdaad mazzel van dat luchtfilter, zeg, anders had het verhaal nog weleens heel anders kunnen aflopen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42958
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 24 mei 2006, 14:19

Je moet ook een beetje "geluk" hebben.
Bij de dealer hier is al een Ibiza Cupra (laatste model) terug gekomen voor de 2e nieuwe turbo. 50k gelopen. Mijn Alhambra heeft 125kkm gelopen geen probleem. Beide door JD gechipt. De mijne behoorlijk tot de max (met de af fabriek spulletjes dan hè), hier moest Jeroen nog aardig mee aan de slag ivm de software die weer net anders is als bij andere 1.8T modellen. En toen vond hij ook nog hier en daar een pk-tje en een Nm-tje :wink:

Een VAG auto durf ik "blind" door JD te laten tunen, prive of lease, maakt niet uit.
Met Subaru heb ik weinig ervaring dus ik denk dat de WRX (voorlopig) standaard blijft.

Tom
Berichten: 22238
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 24 mei 2006, 14:27

Dat een enkel geval turbo's slijt kan ook aan de rijstijl liggen. Wil weinig zeggen :)

Tom
Berichten: 22238
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 24 mei 2006, 14:43

Wat ik wil zeggen is dat één geval niet representatief is voor een grote groep.
Ik heb ook pech gehad met die Honda maar daarom is niet heel die S2k een pauperbak (los ervan dat ik er niet snel een zal kopen).

Als die Cupra eigenaar loopt te trappen en de turbo achteraf niet laat afkoelen dan is het niet zo gek dat het kapot gaat. Zolang ze niet met bosjes langs de kant van de weg staan...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42958
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 24 mei 2006, 14:44

Dat is wel zo... :shock:
Had ik nog nooit van gehoord.

@Rico dus...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40057
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 24 mei 2006, 15:06

Tsja, tuning is een berg geld investeren en blijven sleutelen. Kijk naar de gasten die andere turbo's monteren (voorbeelden van supras.nl), het gaat rap en het is kicken maar je blijft sleutelen want er gaat telkens wel weer iets stuk of moet iets aangepast worden.

Mooiste blijft in mijn ogen de dikste uitvoering standaard uit de showroom kopen, een M3 CS of CSL dus ;)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 42958
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 24 mei 2006, 15:12

Investeren en sleutelen valt erg mee hoor.
Heb ik helemaal geen last van.
Het enige wat ik altijd doe is een andere chip erin.
Rond de € 800,-.
Als ik aan die andere "troep"moet beginnen dan ben ik het met je laatste zin eens.
In het geval van de Ibiza FR had ik liever de Cupra gewild.
Maar m'n vrouw rijdt er vaak in met de kids dus het moest een 5-drs worden.
6k goedkoper en voor nog geen 1k had ik meer aan power dan die Cupra.
Dat die op andere punten weer beter is als een FR weet ik.
Het is echter simpel gewonnen zo.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 24 mei 2006, 15:24

Het zal er wel ergens tussenin hangen.

Ik gebruik de 1.8T niet zoals Rico 'm gebruikte: Ring-bezoekjes, geregeld met topsnelheid door Duitsland, elke dag wel een paar doortrekken tot de toerenbegrenzer, etc. Dus ook al is Rico verder altijd netjes geweest op de auto - turbo laten afkoelen etc. - dan nog heeft de turbo vaak de kans gehad om langdurig die piekwaarden om de oren te krijgen.

Terecht verweer: daar is-ie voor gemaakt, daar neem ik die chip juist voor.

Robin
Berichten: 54970
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 24 mei 2006, 17:12


allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 24 mei 2006, 19:46

Knot schreef:Tsja, tuning is een berg geld investeren en blijven sleutelen. Kijk naar de gasten die andere turbo's monteren (voorbeelden van supras.nl), het gaat rap en het is kicken maar je blijft sleutelen want er gaat telkens wel weer iets stuk of moet iets aangepast worden.

Mooiste blijft in mijn ogen de dikste uitvoering standaard uit de showroom kopen, een M3 CS of CSL dus ;)
Maar juist het sleutelen en achteraf kijken wat de resultaten zijn is het leukste van alles. Iedere keer als je wat hebt gedaan klinkt het blokje anders, de einddemper krijgt een andere toon, de wagen reageert anders.
Simpelweg een 'm' uit de schappen trekken doet bij mij veel minder dan bijv. een opgefokte 328i. En dan heb ik het niet alleen over een kant en klare chip die je even omwisseld.

Verder hebben de meesten het idee dat de onderhoud van hun getunede wagen extreem veel duurder is geworden. Ze vergeten even dat het monteren van tuningsdelen niet onder regulier onderhoud valt. :wink:

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 248
Lid geworden op: 08 apr 2006, 11:45
Locatie: Nieuweroord

Bericht door EppeRRR » 24 mei 2006, 19:48

allen schreef:
Knot schreef:Tsja, tuning is een berg geld investeren en blijven sleutelen. Kijk naar de gasten die andere turbo's monteren (voorbeelden van supras.nl), het gaat rap en het is kicken maar je blijft sleutelen want er gaat telkens wel weer iets stuk of moet iets aangepast worden.

Mooiste blijft in mijn ogen de dikste uitvoering standaard uit de showroom kopen, een M3 CS of CSL dus ;)
Maar juist het sleutelen en achteraf kijken wat de resultaten zijn is het leukste van alles. Iedere keer als je wat hebt gedaan klinkt het blokje anders, de einddemper krijgt een andere toon, de wagen reageert anders.
Simpelweg een 'm' uit de schappen trekken doet bij mij veel minder dan bijv. een opgefokte 328i. En dan heb ik het niet alleen over een kant en klare chip die je even omwisseld.

Verder hebben de meesten het idee dat de onderhoud van hun getunede wagen extreem veel duurder is geworden. Ze vergeten even dat het monteren van tuningsdelen niet onder regulier onderhoud valt. :wink:


Dit zou voor mij DE reden zijn om een auto (voor erbij) te gaan tunen.

Puur onder het motto van "kijken wat het beestje doet" :D

Gebruikersavatar
Nero_Serpente
Berichten: 821
Lid geworden op: 28 feb 2006, 18:03
Locatie: Honda Civic EJ9

Bericht door Nero_Serpente » 24 mei 2006, 20:11

Idd :D

En alleen daarom moet de E30 binnenkort de schuur in voor motorisch werk... 200pk is het doel... 200+ pk's word leuker.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 24 mei 2006, 21:45

Ik kom op dit onderwerp waarschijnlijk binnenkort nog terug, op het moment dat ik wat concreter zaken te melden heb.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 25 mei 2006, 09:20

Tuning van "modale"auto's kost erg veel geld en houd gewoon nooit op.
Verwijder je ergens de bottleneck dan komt ie ergens anders weer te voorschijn.

Turbo diesels / benzine moteren licht / verantwoordelijk tunen met mogelijk een sportuitlaat en verder gewoon standaard laten kan er bij mij nog wel in. Op het moment dat je met turbo's, intercoolers, extra injectoren, nokkenassen, andere ECU's, etc. gaat werken is het einde IMHO zoek.

Uiteraard ieder z'n ding maar je bent in zo'n geval zoveel geld kwijt wat er nooit meer uitkomt dat je beter een duurder/sneller model had kunnen kopen.

Dat is ook precies de reden dat de BoxsterS, 206gti en e30 M3 gewoon standaard blijven.

Met de GTT ben ik al te ver doorgeschoten.

Mark
(en ja de verleiding is en blijft altijd hoog:
- Alpha N + 2,5l rebuilt van de M3, shortshifter en group-N onderstel
- cat bypass/remap van BoxsterS of toch een 3.4/3.6/3.8 rebuilt en sperdiff
- grotere turbo, FMIC, ecutek, 6-bak met dccd en achter een sper op Subbie
- verlaging van 206gti, rebuilt naar (W :-)RC specs
)

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 25 mei 2006, 09:20

en dan vergeet ik natuurijk nog een setje movits onder de Subbie en M3 :-)
Mark.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 25 mei 2006, 10:27

Die gedachte komt bij mij ook regelmatig omhoog. Vaak als de auto weer een keertje stuk is. Maar zodra je weer een stukje kan rijden... :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40057
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 25 mei 2006, 14:01

markk schreef: Uiteraard ieder z'n ding maar je bent in zo'n geval zoveel geld kwijt wat er nooit meer uitkomt dat je beter een duurder/sneller model had kunnen kopen.

Dat is ook precies de reden dat de BoxsterS, 206gti en e30 M3 gewoon standaard blijven.
Zo denk ik er vaak ook over, soms een momentje waar ik toch weer geld uit wil gaan geven maar doe het steeds gelukkig toch maar niet.

Kost teveel geld en tijd, gebruik ik liever om te knallen met het beestje.

Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 02 feb 2006, 10:06

Bericht door Dick » 26 mei 2006, 19:15

De STI heb ik laten tunen maar dat ding ging standaard als een strijkijzer... De EVO heb ik laten ecutekken, open uitlaat en andere piping en air box. Behoorlijk snelle auto nu alleen dat geluid zorgt ervoor dat ik er niet altijd happy mee ben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dimitri en 29 gasten