Bandenspanning run flat

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
RVV

Bandenspanning run flat

Bericht door RVV » 16 feb 2006, 18:19

Gisteren even de bandjes op spanning gebracht.

Nu zitten er op de 130i 205/18 inch voor en 225/18 inch achter Good years eagle RSC. snelheidscodering Y

Deze moet voor een spanning hebben van 2,2 bar voor en achter 2,5 bar

Als dezelfde bandenmaat een W snelheidscodering heeft.

Dan moeten ze een spanning hebben van 2,5 bar voor en achter 2,9 bar

Dit vind ik een opmerkelijk verschil, je zou eerder denken dat de Y band meer spanning moet hebben dan een W band :?: :!: dus mijn vraag is wat is de relatie tussen de snelheidscodering voor een band en de bandenspanning ?

Knot

Bericht door Knot » 01 apr 2006, 11:29

Ligt aan de wang etc toch?

Ik heb hier ook een vraag over en wil niet nog een non-runflat topic starten.

Mijn astra staat standaard op 16inch, ik heb 17inch in een stylingpakket zitten maar de sticker aan de binnenkant van de tankdop bevat volgens mij de waarden van de standaard 16inch.

Voorbanden 2,3 bar
Achterbanden 2,1 bar

Voor ECO rondon 2,7 bar

Nu zet ik zelf de banden op 2,5 bar voor en 2,3 bar achter (digitale meter om te controleren bij koude banden, dus eerst meer lucht erin en na nachtje staan afregelen op de juiste waarden voor de deur).

Is het niet zo dat een plattere band (225/45/17) meer spanning moet hebben dan de hogere band (16inch standaard)? Ben iemand die altijd wat te zeuren heeft over het rollen, een auto voelt bij mij nooit strak genoeg aan.

Angelo

Bericht door Angelo » 25 mei 2006, 17:48

Van 16"naar 17": Hoe kleiner de luchtkamer is, hoe meer lucht nodig is om hetzelfde draagvermogem te verkrijgen.

Van Y naar W: Bij dezelfde afmeting band maar dan wel een andere snelheidscodering is die extra lucht nodig om de band op temperatuur te houden, omdat er vanuit gegaan wordt dat die hogere snelheidscodering niet voor de sier, maar voor hogere snelheden gebruikt wordt. Dus meer warmte-ontwikkeling dus meer lucht nodig om te koelen. Daarbij is vervorming van het karkas op die hogere snelheden ook niet echt wenselijk.

RVV

Bericht door RVV » 25 mei 2006, 20:33

He niet meer aan de orde voor mij maar toch dank voor je uitleg.

Plaats reactie