Hoe ver ben je bereid te gaan met je auto qua rijden?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

Hoe ver ben je bereid te gaan met je auto qua rijden?

Bericht door RVV » 24 mei 2006, 14:28

Zoals ik al eens eerder aangaf rij ik relatief rustig met de M3 , oke ik knal nog wel, maar wel met grotere reserve. Mijn kleinere auto's die ik in het verleden heb gehad trapte ik veel meer mee, lees ik nam veel meer risico zocht sneller de max op van de auto en zijn kunnen. Dat de M3 voor mij een kostbare auto is, speelt een grote rol. Circuitrijden of driften op een afgesloten circuitdag ben ik niet meer van plan. Dit vind ik niet erg, ik heb het toch een beetje gehad met die wilde capriolen die ook nog eens veel geld kosten in de vorm van banden/autoslijtage etc. De ring zal ik zeker wel 1 of 2 keer per jaar bezoeken. Maar dat is meer voor de sfeer en de gezelligheid dan dat ik zo hard als ik kan de rondte om moet. En ik vind het ook goed. De M3 is er niet gekomen omdat ik qau rijden/rijstijl zo'n auto nodig had. Met al mijn vorige auto's heb ik gekker gedaan en dan nog niet alles er uit gehaald.

Nu lees ik ook verhalen van bv Knot die met 270 km/h op natte weg rijd, zonder zijn rijkwaliteiten en capaciteiten in twijfel te trekken of de moraalridder uit te gaan hangen zou ik zelf nooit zo ver durven te gaan.

Maar hoever ben jij bereid om te gaan ? Andre heeft het altijd over dat zijn haren stijl op de kop moeten staan. En van andere lees ik ook dat ze behoorlijk knallen op circuits/landweggetjes/driftdagen etc. Welke risico's vind je aanvaardbaar ? Zowel op de openbare weg als op circuits ?

Moet het altijd zo hard/schuin mogelijk ? Denk je goed na over de konsekwenties van je rijstijl ? (rijbewijs kwijt/schade rijden derden betrekken bij een ongeluk) of schuif je dat een beetje weg ? Waar liggen voor jou de grenzen ?

Tom

Bericht door Tom » 24 mei 2006, 14:38

Geld groeit niet op mijn rug dus ik wil het spul wel heel houden. Als ik echt wil trappen dan had ik beter een E30 325 of Sierra hok kunnen halen.

Ik doe er niet zo gek mee, hoeft van mij niet, wil de boel niet afschrijven en ben voorzichtig op m'n spullen. Auto is wel gemaakt om mee te rijden dus het moet wel kunnen, maar als ik het doe dan is het vooral op de bekende weggetjes. Daar weet ik van dat er geen gaten in het wegdek zitten of het toch wat gladder is dan ik dacht. Rap over leuke weggetjes knallen vind ik voorlopig het leukste. Beetje je eigen record verbreken enzo. Doe ook wel eens dingen waarvan ik achteraf denk dat het dom is maar dat zijn dan ook wel de leerzame momenten hehehe.

Driften doe ik niet aan, het lijkt mij super en zou het ook graag kunnen maar ik vind mijn auto te duur voor dat soort gein. Met de Honda een keer bij Prodrive geweest en dat was wel leuk, maar zoiets gebeurd op een nat wegdek met genoeg ruimte.
Ik hoef ook niet zo nodig te winnen, of perfect te kunnen driften of een soort coureur te zijn, als ik maar lol heb tijdens autorijden op m'n eigen manier en m'n rijervaring steeds ietsje beter word.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 mei 2006, 14:40

Ik rijd zo weinig in de WRX dat ik z'n grenzen waarschijnlijk nooit zal leren kennen.
Over een paar jaar heeft die auto 10k gelopen en mag de volgende eigenaar zich gaan uitleven en hem "tunen" en "slopen" op een circuit.
Bij mij zal hij technisch niet veel minder worden.
Er worden alleen redelijk vaak wat kortere ritjes mee gemaakt, da's ook niet altijd goed.
Ik neem verder weinig tot geen risico.
Naar de Ring ga ik liever mee als pasaagier van Rico dan zelf.
Ja, ik wil er wel zelf heen knallen maar ga niet met m'n auto de ring op.
Geen ervaring...

Knot

Bericht door Knot » 24 mei 2006, 15:15

Ik zie het alsvolgt, de M3 heb ik erbij, kost me echt een berg geld dus ik wil maximaal lol hebben met die auto. Tuurlijk rij ik ook wel eens rustige ritjes, dakje open, kale pan in het zonnetje, maargoed, daar heb ik de astra voor, die is all inclusive en zelfs daar neem ik aardige risico's mee op de openbare weg en op de ring.

Sommige mensen genieten van een auto, ik wil gewoon 75% van de tijd knallen, een FWD om lijnen te rijden en lange ritten te maken, een RWD om te driften en harder te rijden dan de FWD kan. Om een of andere reden moet de M3 ook driften bij mij, weet niet wat dat is, hij kan het dus hij moet het ook bij mij, zal er wel nooit meer uitgaan ben ik bang.

Met 270 op nat wegdek, tsja, vond het gewoon kicken om het gripverlies op zo'n hoge snelheid te voelen, het kan goed fout gaan inderdaad, zonde van de auto, zonde van de tijd die men eraan moet besteden om mijn rotzooi op te ruimen, maar aan de andere kant kan er morgenochtend ook een vrachtwagen met 80km/u achterop een stilstaande file rijden waarvan ik de achterste auto ben, al heb ik 8 airbags in het opeltje, overleven ga ik het dan ook niet vrees ik.

Probeer andere mensen niet TE veel in de weg te zetten en te irriteren maar 's avonds na 22:00 kan je best lekker rijden.

Circuit vind ik zonde met de M3, oke daar kan je hard rijden maar zoals eerder besproken, ik sta niet voor mezelf in als iemand bij mij achterop rijdt en dan een instelling heeft van, "jammer voor je", dan doe ik het wel op ander asfalt anders heb ik een instelling van "jammer van die fruitmand" en dat is niet de bedoeling, daar schieten we allen niets mee op.

Rijbewijs ben ik al 2x kwijt geweest, eerste keer met een astra 1.6 station met 75pk en de tweede keer met een civic 1.3 met 75pk dus tsja, daar heb je geen M3 voor nodig. Ben ik m kwijt is het jammer, doe mij die foto dan maar van 250 echte kilometers per uur, hang ik die wel op als ik pizza's sta te vouwen omdat ik ze ook niet meer met de brommer mag bezorgen.

Zit ik straks in mn appartementje en wordt alles huisje boompje beestje met vriendin en eventueel kleine koters dan is het M3 de deur uit en normaal proberen te doen met de astra of wat er dan ook staat, nu is het nog meer een beetje de instelling "nothing to loose".

Elmar

Bericht door Elmar » 24 mei 2006, 18:05

Voordat ik de Viper kocht, dacht ik altijd dat het bezitten van een sport/droomauto iets ultiems zou zijn. Helaas, er zijn zelfs meerdere spreuken over...

Ik heb geen zin zoals Knot, om s'avonds nog even de weg op te gaan om nog even te knallen. Dus wil ik genieten van de auto zou ik dat overdags moeten doen. Ik ben niet van het snelweg type (heb 11 jaar een 325 E30 gehad en nooit top mee gereden), dus graag bochtige wegen. Ik woon aan de dijk, dus die zijn volop aanwezig, echter dit is fucking Nederland en het is gewoon altijd druk. Ik irriteer me eigen al snel als ik niet door de medeweggebruikers er langs wordt gelaten en ja, de gemiddelde weggebruiker...en helemaal als je iets bijzonders hebt. Dus als ik op de openbare weg wil knallen, pak ik de motor, geen last van drempels, wegversmallingen, enz.

De Viper stond maar stof te happen in de garage. Ik ben in 2003 de 3 daagse cursus van RSZ gaan doen en in 2004 wat circuits gaan bezoeken. Dit bevalt mij met de Viper zeer goed. Ik rij niet max (zowel van de auto als mijzelf), maar boender aardig over de baan heen. Op de heen en terug weg naar een circuit rij ik gewoon netjes, misschien 30 te hard.

Marc R

Bericht door Marc R » 24 mei 2006, 19:35

Ik ben ziekelijk zuinig op mijn RS4 dat betekend dus ECHT warmrijden en af laten koelen als ik gereden heb, bij ELKE drempel bijna stilstaan.....enz enz

Maar toch wil ik graag mijn auto eens op top uitproberen maar dan wil ik ook graag voor een reden naar de buurtjes rijden....niet zomaar.

Tom

Bericht door Tom » 24 mei 2006, 19:52

Dat zal Rico niet bedoelen, dat je zuinig bent. Dat ben ik namelijk ook (auto vaak wassen, goed warmrijden). Als het goed is elke autoliefhebber ;)
Meer wat je met je auto doet qua rijden en grenzen opzoeken.

markk

Bericht door markk » 24 mei 2006, 20:03

270 op een natte weg is gekkenwerk. Aan een boom hangen.
(sorry Knot maar dat vind ik dus echt)

Verder ga ik een heel stuk met je mee Rico. Ik heb het ook wel gehad met al die circuit/driftdagen/industrie terrein driftsessies. Kost erg veel geld en slijtage en heb het er niet meer voor over. Is ook wachten totdat het een keer fout gaat.

Leuk binnendoor weggetje, Eifel, Ardennen, etc. geeft me de laatste tijd steeds meer lol.

Als basic vervoer rijdt ik vaak geen auto meer en ga sowieso steeds rustiger rijden.

Wil niet zeggen dat ik nooit meer aan het knallen ben. Juist omdat ik de "leuke" auto's alleen voor FUN rijd gaat het er dan vaak sportief aan toe.

Verder ben ik erg zuinig op de spullekes. Goed onderhoud, veel wassen, goed poetsen, als er iets stuks is direct (laten) repareren, etc.

Mark.

Nero_Serpente

Bericht door Nero_Serpente » 24 mei 2006, 20:10

Verschillend... als het regent moet het haaks gaan... en zo hard en zo soepel mogelijk bochten aan elkaar driften... van links naar rechts, van rechts naar links... als ie maar dwars blijft gaan... :D Vind ik het mooiste...

Met droog natuurlijk zo hard mogelijk door de bochten en aan het eind van een bocht een klein stukje met de kont opzij... dat is ultiem hard gaan. Genieten.

Wouter

Bericht door Wouter » 25 mei 2006, 01:17

ik heb een auto om te gebruiken, ik hoef het niet kapot te trappen, maar zo regelmatig even uitleven hoord er wel bij.

voor poetsen ben ik nog te jong

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 25 mei 2006, 01:27

Starten
Netjes warmrijden
Vol trappen
Netjes af laten koelen
Motor uit
Haren in de nek weer naar beneden

Zoiets meestal, daarom voor mij ook geen dure auto's meer in de nabije toekomst, dat kan allemaal meer dan prima met wat OK-Sjonniehokken als een E36 M3 of EVO VI. Krasje of deukje erbij is dan geen drama, ideaal. :)

EppeRRR

Bericht door EppeRRR » 25 mei 2006, 01:58

Wanneer de auto warm is hou ik ervan om bochtjes lekker hard te nemen, maar dan wel met een klein beetje reserve voor het geval dat het fout mocht gaan. Ik ga op de openbare weg nooit tot het uiterste.

Rechtuit rij ik regelmatig te hard, maar dat is minimaal. Het bochtenwerk vind ik gewoon het meest interessante. En als ik RWD had dat zou ik me er nog weer veel anders in verdiepen ;)

Marc R

Bericht door Marc R » 25 mei 2006, 09:08

Tom schreef:Dat zal Rico niet bedoelen, dat je zuinig bent. Dat ben ik namelijk ook (auto vaak wassen, goed warmrijden). Als het goed is elke autoliefhebber ;)
Meer wat je met je auto doet qua rijden en grenzen opzoeken.
Ohh oke,dan is het nog makkelijker....de grens zoek ik nooit op....jammer maar het is waar.

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 25 mei 2006, 09:19

Persoonlijk denk ik dat sportief rijden op binnen weggetjes gevaarlijker is dan een circuitdag. Echter weerhoudt mij dat niet om beide met enige reglemaat op te zoeken en met volle teugen te genieten van hetgene dat zowel de wegbeheerder als de fabrikant speciaal voor mij gebouwd hebben.

Tomaz

Bericht door Tomaz » 25 mei 2006, 11:07

Eens met Wouter. (lekker makkelijk :D)

slibbe

Bericht door slibbe » 25 mei 2006, 11:27

Dick Hoekendijk schreef:Persoonlijk denk ik dat sportief rijden op binnen weggetjes gevaarlijker is dan een circuitdag. Echter weerhoudt mij dat niet om beide met enige reglemaat op te zoeken en met volle teugen te genieten van hetgene dat zowel de wegbeheerder als de fabrikant speciaal voor mij gebouwd hebben.
Precies, zo denk ik er ook over.
Ik zoek wel de grens van de auto op, en kies dus bewust voor een auto waarin ik niet hard hoef te gaan om die grens te vinden.

Een ongeluk kan gebeuren, is me ook wel eens gebeurd. Ik zal wel ten alle tijde voorkomen dat er derden bij betrokken zijn. Ik rij voor en tegen mezelf; ik kan er niets mee winnen en veel mee verliezen. Rijbewijs kwijt zal me niet snel overkomen en ik streef ernaar de boel heel te houden.

270 op nat klinkt niet erg slim, maar ik ken de verlokking van snelheid maken in sneeuw. Dat is ook al snel als driften op een éénwieler.
Je verkleint de marge bewust tot een nivo waar mazzel en pech bijna gelijk zijn aan elkaar en waar je vaardigheid er niet veel meer toe doet.

Knot

Bericht door Knot » 25 mei 2006, 14:06

Tsja, grenzen zijn er om op te zoeken, ik ben niet voor niets benzine, brandstof etc aan het verspillen om volgens het boekje te rijden.

Gisteravond weer lekker in de regen gereden, ik ben niet volmaakt dus waarom zou ik niet oefenen met driften?

Tommy

Bericht door Tommy » 25 mei 2006, 14:20

beetje vlot over de binnenwegen is wel leuk. 270 op nat klinkt spannend, maar ook tikkie dom. Bewust aquaplaning opzoeken is niet echt mijn ding.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 25 mei 2006, 14:26

De tijd dat ik 280 in de motregen reed in de Carrera4 van 'meneer de Beier' of 275 in de begrenzer van de M3 'snachts van de Friesche hoofdstad naar mijn woonplaats in 7 minuten zijn voorbij.

Want m'n huidige haalt maar 261 op de teller. :twisted:

Ik zoek de grens nog wel eens op ja. Hazeldonk is mijn favoriet.

Knot

Bericht door Knot » 25 mei 2006, 14:27

Tommy schreef:beetje vlot over de binnenwegen is wel leuk. 270 op nat klinkt spannend, maar ook tikkie dom. Bewust aquaplaning opzoeken is niet echt mijn ding.
Was ook geen stromende regen ofzo, begon gewoon goed te kletteren en ik wilde m gewoon doorhalen omdat ik bijna op 200 zat, geen dikke plassen dus, ik ben wel gek maar niet helemaal debiel natuurlijk ;)

Als je geen risico wilt lopen moet je binnen met vrouw en kinders monopoly gaan spelen...

RVV

Bericht door RVV » 25 mei 2006, 17:17

Dan heb je ook grote kans dat je naar de gevangenis moet :-)

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 25 mei 2006, 17:22

Mja alleen veel te hard rijden op de snelweg doe ik eigenlijk nog, 200 over de A7 en af en toe eens 280 over de afsluitdijk als het echt rustig is. Maar goed 200 over de A7 is meer om op te schieten niet omdat het lollig is want dat heb ik intussen ook wel gezien :)

Sinds ik circuitdagen en NS ben gaan rijden met de M3 scheur ik minder over de bosweggetjes ed hier simpel omdat je er toch niet zo hard rijden kan als op een circuit dus is daar de lol wel van af. Altijd maar weer de vraag of er niet een omatje om de hoek rijd met 60 als jij toevallig met 150 de hoek om zetten komt.

Driften heb ik nooit echt boeiend gevonden en zeker op droog is dat pas echt je materiaal slopen, sperdiffs ed vinden dat niet zo fijn. Natuurlijk is een circuitdag ook niet al te goed voor het spul maarja. Spul is wel gemaakt om te rijden en niet om op de stoep te staan.

Knot

Bericht door Knot » 25 mei 2006, 17:41

Rico v Velzen schreef:Dan heb je ook grote kans dat je naar de gevangenis moet :-)
Wanneer stoppen ze je eigenlijk in de bak. Stel zo'n V70 of S60 zit een tijdje achter me aan (geen idee wat die dingen lopen, soms gechipte D5 en soms T5), ik heb m op 270 teller, denk niet dat hun dat halen maar ga je daarvoor meteen de cel in?

Tommy

Bericht door Tommy » 25 mei 2006, 18:23

Rody, no need to explain.. we all know you're a nutter :D

slibbe

Bericht door slibbe » 27 mei 2006, 18:18

Tommy schreef:Bewust aquaplaning opzoeken is niet echt mijn ding.
Bewust aquaplaning opzoeken heb ik wel gedaan. Maar dan met lagere snelheid op een lege rechte weg met veel spoorvorming. Daar kun je dat nog enigzins risico-arm oefenen

Plaats reactie