Studeren op je eigen kosten

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Studeren op je eigen kosten

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jan 2008, 15:21

Belachelijk voorstel:

--'Laat student beurs en collegegeld terugbetalen'
Uitgegeven: 2 januari 2008 13:30

DEN HAAG - Fractievoorzitter Jacques Tichelaar van de PvdA noemt het een optie om studenten de kosten voor hun studie volledig te laten terugbetalen als zij klaar zijn met studeren. Dat heeft hij gezegd in weekblad Vrij Nederland dat woensdag is verschenen.

Door de vergrijzing van de bevolking zullen de kosten van de overheid flink oplopen. Om stevige belastingverhogingen te voorkomen, moeten de uitgaven van de staat omlaag, aldus Tichelaar.

"Als regeringspartij moeten we bereid zijn een fundamenteel debat over de toekomst van het onderwijs aan te gaan.''

Studiebeurs en collegegeld

De fractieleider van de PvdA wil daarom de discussie openen om studenten aan hogescholen en universiteiten hun studiebeurs en het volledige collegegeld alleen te laten lenen.

Volgens Tichelaar betekent dit zo'n 65.000 euro per jaar voor studenten aan een universiteit en ongeveer 35.000 euro voor studenten aan een hogeschool.

Investeren

"Het geld dat dan vrijkomt, kunnen we investeren waar het het meest nodig is: het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo'', aldus de PvdA'er in Vrij Nederland. Tichelaar zegt zich te realiseren dat het plan op dit moment niet haalbaar is in Nederland.

Goedkeuring

Deze inschatting lijkt een eufemisme. Tweede Kamerlid Jan Jacob van Dijk van coalitiepartner CDA stelt dat 'het gekke voorstel' nooit door zijn partij zal worden goedgekeurd. Hij noemt het 'een kromme redenering' om juist in tijden van vergrijzing het onderwijs minder toegankelijkheid te maken.

Kenniseconomie

"Het is heel helder dat er juist heel veel aandacht moet komen voor de kenniseconomie'', aldus Van Dijk. Ook volgens D66-leider Alexander Pechtold is de PvdA 'de weg in onderwijsland volledig kwijt'.

"Dit is een historische fout. Studenten hebben natuurlijk baat bij hun opleiding, maar de rest van de maatschappij net zo goed'', zegt hij.
--

Als dit doorgaat, dan ren ik helemaal weg, want Nederland wordt dan een 3e wereld land.

Alsof iedereen die afgestudeerd is, zijn eigen studie makkelijk kan terugbetalen. Uhuh!!! :roll:

Mag er vandaag nog een wet komen dat je politici vrijblijvend mag opblazen? Ik zie nog wat klappertjes liggen buiten.

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 02 jan 2008, 15:27

Ze zitten nu echt aan de dope daar in Den Haag. Hoe kun je met gezond boeren verstand nu zoiets zeggen!

Hoe kun je zeggen dat primair onderwijs belangrijker is dan voortgezet en beroepsonderwijs, dan ben je toch achterlijk!

Ja hoor laat mij maar lekker mijn studie terugbetalen als ik klaar ben.....ik heb inderdaad niets anders waar ik mijn geld aan uit hoef te geven....WAT EEN DEBIEL IDEE.

Wat willen ze nu. Dit werkt als een ontmoediging voor veel studenten, HBO zullen minder MBO'ers naar doorstromen en zal door minder Havisten worden gekozen. Universiteit wordt veel te duur en dus weer alleen voor de elite. Daarnaast zullen HBO'ers niet doorstromen.

Ik snap niet hoe sommige politici kunnen denken dat zoiets in Nederland mogelijk kan zijn of worden. Dat soort mensen moeten ze ook direct ontslaan vind ik. Dat regeert dan ons land, het is niet te geloven!!!

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jan 2008, 15:38

Ook nog een PvdA er die dat zegt...............................das toch ongeveer heiligschennis.................................iedereen onderwijs, maar als je wat beter kan studeren kan je terug dokken.

Voor het gemak wordt even vergeten dat de gemiddelde HBO/ academisch afgestudeerde aanmerkelijk later in het arbeidsproces terecht komt.
Een LBO/MBO er is dan al jaren aan het verdienen ( vaak nog zwart in de avonduren ook)

Oplossing; iedereen terugbetalen, ongeacht de studie, of het voorstel rap van tafel.........................................ik ga uit van het laatste
Laatst gewijzigd door romo op 02 jan 2008, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 02 jan 2008, 15:39

Ik zie PvdA staan, wat verwacht je dan? Een normaal verstandig standpunt?

Volgende stelling wordt mensen die ziek zijn nadat ze weer opgeknapt zijn de volledige ziekenhuis- en behandelingskosten terug te laten betalen.
Moet ook wel, want die dokter is opeens ook flink wat duurder geworden, die moest zijn studie nog afbetalen.
Van het geld dat vrijkomt kunnen we weer mooi wat ambtenaren aan het werk houden die onderzoeken of deze maatregelen een succes zijn. ;)

RVV

Bericht door RVV » 02 jan 2008, 15:43

Fractievoorzitter Jacques Tichelaar van de PvdA noemt het een optie om studenten de kosten voor hun studie volledig te laten terugbetalen als zij klaar zijn met studeren. Dat heeft hij gezegd in weekblad Vrij Nederland dat woensdag is verschenen.
Ach zo'n uitspraak valt in dezelfde catagorie als die Groen links gast die wil dat "rijken" niet meer mogen reizen en dure auto's mogen kopen. Storm in een glas water.

Bort

Bericht door Bort » 02 jan 2008, 16:23

Shit man, dat iemand voor die partij heeft kunnen stemmen.
Ik heb nog geen enkel weldoordacht punt van deze partij opgevangen.
Ik vraag mij af of ze volgende keer eigenlijk wel herverkozen willen worden, want zo graaf je toch je eigen graf.
Dan kan links Nederland weer muilen over toenemend rechts :roll: Wonder why...

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 02 jan 2008, 17:04

Nee de grap is dat veel minder mensen op de PvdA hebben gestemd, maar dat ze het voor mekaar hebben gekregen om toch in het kabinet te komen!!

Het maakte dit keer niet uit wat je stemde, want niemand heeft dit kabinet gewild.

:cry:

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 02 jan 2008, 17:18

Goede zaak, kunnen we weer meer geld doorsluizen naar ontwikkelingslanden :!:

Shakes

Bericht door Shakes » 02 jan 2008, 17:26

Als het zo doorgaat is NL binnen 10 jaar een ontwikkelingsland.

N.

Luco

Bericht door Luco » 02 jan 2008, 17:45

op zich vind ik wel dat ze best een gedeelte van hun studie mogen betalen

zoals het nu is, vind ik het ook niet kloppen
vergeet niet dat hun studie door onze belastingcenten wordt betaald

en ja, ze komen veel later in het arbeidsproces, maar ze gaan ook meer dan gemiddeld verdienen
ik vind dat ze dan best naar inkomen terug mogen betalen

nu heb ik wel eens het idee dat ze het op een presenteerblaadje krijgen

Shakes

Bericht door Shakes » 02 jan 2008, 17:50

maar ze gaan ook meer dan gemiddeld verdienen
De mensen die het best verdienen betalen ook het meest belasting dus dat hebben ze al goed geregeld.

//goed voornemen politieke draadjes negeren//:)

Bort

Bericht door Bort » 02 jan 2008, 17:54

Dennis Cavallino schreef:Nee de grap is dat veel minder mensen op de PvdA hebben gestemd, maar dat ze het voor mekaar hebben gekregen om toch in het kabinet te komen!!

Het maakte dit keer niet uit wat je stemde, want niemand heeft dit kabinet gewild.

:cry:
:shock: :shock: :shock:

Luco

Bericht door Luco » 02 jan 2008, 17:54

Nandor schreef:
maar ze gaan ook meer dan gemiddeld verdienen
De mensen die het best verdienen betalen ook het meest belasting dus dat hebben ze al goed geregeld.

//goed voornemen politieke draadjes negeren//:)
die mensen kunnen ook het meeste van de belasting aftrekken
en als men eenmaal zoveel verdiend zijn er meer mazen dan voor jan modaal

ik zeg ook niet dat ze alles terug moeten betalen

maar nu krijgen ze het bijna gratis
ik vind dat je ook best wel in je eigen toekomst mag investeren

en opmerkingen van lbo-ers en mbo-ers werken veel eerder en nog zwart ook vind ik ook niet gepast
zonder lbo-ers en mbo-ers heb je mooi geen dak boven je hoofd
en een lbo-er moet tegenwoordig wel bijbeunen, anders heeft die geen vreten :?

Shakes

Bericht door Shakes » 02 jan 2008, 18:09

Och,

opleiding zegt niet veel hoor. Goede mentaliteit veel meer.

Van wat je tegenwoordig "krijgt" kun je echt niet studeren, spreek uit ervaring. En dan nog, men zeurt de hele tijd over kenniseconomie en weet ik het wat. Maak het dan juist niet moelijk voor mensen om zich te ontwikkelen.

Het is weer politieke logica en dat is heel wat anders dan onze logica.

N.

DownforceJan

Bericht door DownforceJan » 02 jan 2008, 18:19

Toch weer politiek. Hoi!

Hier valt heel veel over te zeggen. Zomaar een greep in mijn ideeenbus:

Wat blijft er voor de ouderwetse rechtse partijen nog te doen?
De VVD durft dit al lang niet meer te roepen.

Gelukkig lopen de landbouwinkomsten op door toepassing van van biobrandstof.
Gratis advies: koop een stukje landbouwgrond en een boerenkiel. Veel beter dan studeren.

Als iedereen zelf zijn studie moet betalen, ontstaat er wel concurrentie op de studiemarkt. En dat dat voor veel minder geld ook goed moet kunnen, staat buiten kijf. Dat zal elke (oud) student kunnen beamen. Laat het bedrijfsleven maar meebetalen aan de opleidingen voor goede studenten. Let maar op: dat willen ze best als ze invloed krijgen op deinhoud van het onderwijs. Jammer voor sociologie en andere mijns inziens nutteloze studierichtingen, maar die hebben al lang zat andermans geld kunnen verkwisten.

Ik hoor net dat terugbetaald moet worden "naar rato van het inkomen". Dat moet nog even van tafel, dan ben ik het er wel mee eens.

Maar, laat je niets wijsmaken: de Nederlandse overheid maakt geen beleid. Ze voert slechts Europees beleid uit en dat heeft vrijwel uitsluitend betrekking op de geldstromen en niet op visie.Echt veel slechter zal het niet worden. T is al lang niets meer daar in Den Haag.

:oops:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 jan 2008, 20:10

en opmerkingen van lbo-ers en mbo-ers werken veel eerder en nog zwart ook vind ik ook niet gepast

Wat is er niet gepast aan; het is simpel realiteit......................

Het gaat niet zo zeer om de opleiding, wel het moment dat je geld genereert.

zonder lbo-ers en mbo-ers heb je mooi geen dak boven je hoofd
Dat zeg ik ook niet, iedereen is waardevol voor de maatschappij, daarom klopt dat idee van de PvdA ook niet, die vinden advocaten en chirurgen waardevoller, daarom moeten ze volgens de PvdA ook hun studie terugbetalen.
Ik zeg; iedereen is evenveel waard; dus allemaal terugbetalen, of niemand...............................ik kies dus voor het laatste.

romo

Bericht door romo » 02 jan 2008, 20:22

Een studie is echt niet gratis, sterker, ik betaal nog steeds een lening terug ( en dat al 15 jaar)

Dus iemand die ziek is moet ook maar een deel terugbetalen, hij/zij krijgt de verzorging immers "gratis"
Zo hebben we dat gelukkig niet geregeld in onze maatschappij. De niet zieken betalen voor de zieken die het nodig hebben, de maatschappij draagt een steentje bij aan mensen die kunnen/willen studeren. Uiteindelijk heeft de gehele maatschappij daar voordeel bij.
Als we alles terug zouden moeten betalen is het einde zoek, das pas echt het failliet van de maatschappij........................................
Vergeet niet dat iedereen zijn/haar kennis en kunde ook weer in de maatschappij terugbrengt, dit ten bate van iedereen...........................

Michel P

Bericht door Michel P » 02 jan 2008, 20:50

Jan Ozephius schreef:Toch weer politiek. Hoi!

Hier valt heel veel over te zeggen. Zomaar een greep in mijn ideeenbus:

Wat blijft er voor de ouderwetse rechtse partijen nog te doen?
De VVD durft dit al lang niet meer te roepen.

Gelukkig lopen de landbouwinkomsten op door toepassing van van biobrandstof.
Gratis advies: koop een stukje landbouwgrond en een boerenkiel. Veel beter dan studeren.

Als iedereen zelf zijn studie moet betalen, ontstaat er wel concurrentie op de studiemarkt. En dat dat voor veel minder geld ook goed moet kunnen, staat buiten kijf. Dat zal elke (oud) student kunnen beamen. Laat het bedrijfsleven maar meebetalen aan de opleidingen voor goede studenten. Let maar op: dat willen ze best als ze invloed krijgen op deinhoud van het onderwijs. Jammer voor sociologie en andere mijns inziens nutteloze studierichtingen, maar die hebben al lang zat andermans geld kunnen verkwisten.

Ik hoor net dat terugbetaald moet worden "naar rato van het inkomen". Dat moet nog even van tafel, dan ben ik het er wel mee eens.

Maar, laat je niets wijsmaken: de Nederlandse overheid maakt geen beleid. Ze voert slechts Europees beleid uit en dat heeft vrijwel uitsluitend betrekking op de geldstromen en niet op visie.Echt veel slechter zal het niet worden. T is al lang niets meer daar in Den Haag.

:oops:
+1 is ook mijn gedachten, het onderwijs kan zoveel beter, en gerichter, en opleidingen die opleiden toe werkloos zijn die doe je maar lekker als hobby.

Michel

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 02 jan 2008, 21:24

Ik vind het idee op zich niet eens zo heel debiel en het zou een logisch statement kunnen zijn als je, zoals hij zegt, de discussie op gang wilt brengen. Alleen de redenen zoals ze hier staan zijn dan weer zo on-fundamenteel dat ik alleen maar kan hopen dat ze uit verband gerukt zijn, want als dit je belangrijkste argumenten zijn dan is het écht triest gesteld met het wapenarsenaal van de PvdA.

Voor:
+ de eerder genoemde markwerking
+ to-the-point onderwijs
+ de persoon die het er meest van profiteert betaald ook het meest.

Tegen:
- verarming aanbod, alles is gericht op de economie (en dat noem ik inderdaad een verarming ja)
- fundamentele kennis kan door korte termijn denken van bedrijven te kort schieten, waardoor het hbo bijvoorbeeld een veredeld mbo wordt (no offence!). In mijn geval (werktuigbouwkunde) zou dat bijvoorbeeld leiden tot het niet geven van fundamenteel onderwijs 'omdat het toch nooit weer gebruikt gaat worden (maar wel leidt tot een bepaald denk-niveau).
- je moet op je 16e al een best heftige beslissing nemen. Terugdraaien wordt een financieel pijnlijke bedoeling. Achteraf bekeken had ik financieel gezien béter een andere richting kunnen kiezen.
- studententijd wordt er niet bepaald leuker op :wink: . Want een bedrijf wil natuurlijk niet betalen voor lapzwanserij op de donderdag t/m zondag :P .

Betaling naar rato is typisch Nederlands denken. Er zullen toch ook eens verschillen zijn in inkomen :shock: . Debiel.

Volledig terugbetalen is trouwens wel ambitieus als je van de hogeschool of uni af op jezelf blijft wonen. Heb het wel eens uitgerekend en ik schat dat je met de huidige beginsalarissen 100 euro per maand kunt terugdokken in bijv. het eerste jaar. Schiet lekker op als je dan 35k terug moet betalen :o (zou zelf bijna weer zwarte cijfers kunnen schrijven vanwege veel werken en momenteel weer tijdelijk thuiswonend ( :? ).

Tom

Bericht door Tom » 02 jan 2008, 21:41

Misschien ben ik gek maar we betalen het nu toch ook zelf? Alleen dan over je hele leven gezien in de vorm van belastingen. Wat is het verschil dan, of je het als losse post ziet (en de kosten zichtbaar maakt) of het via de overheid betaald? Geld komt uiteindelijk toch van de werkende mensen, en dat zijn veelal mensen met een opleiding :)

We betalen al die overheidsinstellingen zelf. Ik vind het plan niet zo gek, alleen al om de kwaliteit hoger te krijgen. Als je het direct zelf betaald, dan mag je ook zelf klagen als ze ondermaats presteren.

Ik zeg niet dat ik nou een voorstander ben, zou de voor- en nadelen ervoor moeten weten, maar vind het ook weer geen belachelijk plan.
Nadeel is waarschijnlijk dat ze zoiets invoeren zonder belastingverlagingen en dan naaien ze je (as usual).

Erik dB

Bericht door Erik dB » 02 jan 2008, 22:17

@G Kolkman, dat laatste probleem zou zich wel eens op kunnen lossen doordat hoger geschoolden (wellicht) schaarser worden met een (wellicht) hogere beloning. Vergelijk het bijvoorbeeld eens met een MBA, kost je zo 1.5-2ton tijdens die 1.5-2 jaar en toch zijn er veel mensen die een MBA doen, en dit binnen enkele jaren weer hebben terugverdiend.

Luco

Bericht door Luco » 03 jan 2008, 00:05

romo schreef:

Een studie is echt niet gratis, sterker, ik betaal nog steeds een lening terug ( en dat al 15 jaar)

Dus iemand die ziek is moet ook maar een deel terugbetalen, hij/zij krijgt de verzorging immers "gratis"
Zo hebben we dat gelukkig niet geregeld in onze maatschappij. De niet zieken betalen voor de zieken die het nodig hebben, de maatschappij draagt een steentje bij aan mensen die kunnen/willen studeren. Uiteindelijk heeft de gehele maatschappij daar voordeel bij.
Als we alles terug zouden moeten betalen is het einde zoek, das pas echt het failliet van de maatschappij........................................
Vergeet niet dat iedereen zijn/haar kennis en kunde ook weer in de maatschappij terugbrengt, dit ten bate van iedereen...........................
ziek zijn is heel wat anders, daar kies je niet voor

jij kiest ervoor om te studeren
je mag er van uit gaan dat je dan later ook meer gaat verdienen
ook iemand zonder opleiding die bv met een idee goud geld gaat verdienen betaald evenveel belasting als jij
dus vind ik dat diegene die studeren op andermans kosten er ook een flink deel van terug mogen betalen
het is nu allemaal te vrijblijvend en te makkelijk om te studeren
dus terugbetalen naar rato van inkomen ben ik zeker een voorstander van

je zegt dat diegen ie gestudeerd heeft zijn bijdrage doet aan de maatschappij
maar voornamelijk verdient die zelf het meeste
en iedereen die werkt draagt zijn steentje bij
daar krijg je voor betaald

Xave30

Bericht door Xave30 » 03 jan 2008, 01:27

Nandor schreef:Als het zo doorgaat is NL binnen 10 jaar een ontwikkelingsland.

N.
Damn skippy :wink:

Metchu

Bericht door Metchu » 03 jan 2008, 02:56

feit is wel dat er nu een discussie is gewakkeerd ;) en dat is natuurlijk de bedoeling... dit is helemaal niet serieus, maar wat betreft de vergrijzing wel bloedserieus!

romo

Bericht door romo » 03 jan 2008, 07:37

jij kiest ervoor om te studeren
je mag er van uit gaan dat je dan later ook meer gaat verdienen
ook iemand zonder opleiding die bv met een idee goud geld gaat verdienen betaald evenveel belasting als jij
dus vind ik dat diegene die studeren op andermans kosten er ook een flink deel van terug mogen betalen
het is nu allemaal te vrijblijvend en te makkelijk om te studeren
dus terugbetalen naar rato van inkomen ben ik zeker een voorstander van

Das waar, ik heb gekozen voor een studie, een ander kiest om met 16 te gaan werken, dus dat verschil zie ik niet zo.........................

Zoals al eerder vermeld; een studie is niet gratis, ik moest er voor lenen, die lening wordt tot op de dag van vandaag netjes terug betaald. Ik denk niet dat ik hier een uitzondering op de regel ben. Feitelijk heb ik dus voor een groot deel op mijn eigen kosten gestudeerd.....................

Plaats reactie