Onderstaand berichtje op autoweek viel mij op, temeer daar de airbags de reden zijn geweest voor een verkoopstop van de Porsche Carrera GT in Amerika.
Ferrari-airbag krijgt uitzondering
22 mei 2006 · Tekst Nic de Boer
In januari brak bij Ferrari het koude zweet uit omdat de F430 niet voldoet aan de nieuwe airbag-eisen van de Amerikaanse overheid. Dat betekende dat deze Ferrari niet meer op die belangrijke markt kon worden verkocht.
Met ingang van 2007 worden in de VS nieuwe strenge eisen gesteld aan airbags. Ferrari is door de Amerikaanse overheid op de vingers getikt omdat de plofzakken van de F430 onvoldoende bescherming bieden aan kleine mensen en kinderen die niet in de normale zitpositie zijn. De F430 voldoet daarmee niet aan de Amerikaanse veiligheidseisen voor 2007 en zou daar van de markt worden gehaald. Om toch aan de eisen te voldoen zou Ferrari het gehele interieur opnieuw moeten worden ontworpen. Die investering wil Ferrari niet doen.
Ferrari heeft gezocht naar een nieuw airbag-systeem, maar niets gevonden. De Italianen hebben nu beloofd om op een andere manier te werken aan de veiligheid van de auto. Voor de Amerikaanse veiligheidsorganisatie NTSH is die belofte genoeg om aan Ferrari een uitzonderingspositie te geven. De F430 blijft dus gewoon leverbaar in de VS.
Ferrari verkocht vorig jaar 1.420 auto’s in de VS. Daarvan was 85 procent een F430.
bron; autoweek
=======================================================================
Porsche kondigt afscheid Carrera GT aan
door onze redactie
STUTTGART - Nog steeds geen Porsche Carrera GT cadeau gekregen? Haast je om er dan zelf één te kopen, want Porsche gaat stoppen met de open supersportwagen. In april komt het laatste exemplaar van de band. Dan zullen er om en nabij de 1.250 stuks vervaardigd zijn. Inderdaad, minder dan gepland, maar volgens Porsche nog altijd voldoende om de ruim zes ton kostende bolide te dopen tot succesvolste supersportwagen ooit.
Porsche had zich ten doel gesteld om duizend eenheden te vervaardigen, maar dat aantal werd al snel opgeschroefd toen bleek dat de Duitse autofabrikant er meer kon verkopen zonder dat de exclusiviteit geschaad zou worden.
Vooral in Noord-Amerika wonen veel kopers, maar die afzetmarkt is er tegelijkertijd de reden van dat het beoogde productie-aantal niet bereikt wordt. Want om in 2006 ook nog een Carrera GT te kunnen verkopen, moet de bolide voorzien zijn van meerfase airbags. Vanwege de hoge ontwikkelingskosten heeft Porsche daarvan afgezien, zoals AutoTelegraaf.nl al exclusief in juni heeft bericht. Dan maar liever minder auto’s leveren dan de winstmarge verkleinen, moet men op het hoofdkantoor hebben gedacht.
bron; autotelegraaf
Ferrari wel en Porsche niet ?!?!
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten