De BMW e46 M3, voor velen een begrip waar het hart sneller van gaat kloppen, in mijn geval was dat al in 1999, toen werd op de IAA te Frankfurt door BMW een conceptwagen gepresenteerd die in bijna exacte uitvoering model stond voor de aankomende BMW e46 M3.
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 338505.jpg[/img]
Ik was niet eerder zo onder de indruk van een BMW. Een auto die voor mijn gevoel aan alle kanten leek te kloppen. De BMW e46 M3 heeft mij vanaf het begin tot op heden weten te fascineren, het model is nu ongeveer anderhalf jaar uit productie en ondertussen opgevolgd door de e92 M3. Maar ondanks dat heeft de e46 M3 voor mij en vele anderen nimmer aan glans ingeboet. Er is heel veel informatie te vinden op het internet over de e46 M3, vooral de Duitse, Engelse en Amerikaanse M3 fora zijn onuitputtelijke bronnen om eigenlijk alles wat je wilt weten over de e46 M3 uit te pluizen. Waarom dan nog deze F.A.Q. topic? De belangrijkste reden is eigenlijk dat je op het gebied van Nederlandstalige informatie geen goede samenvatting kunt vinden over de e46 M3. Vele e46 M3 eigenaren hebben op diverse fora waaronder Driving Fun.com al hun ervaringen en meningen gedeeld over de e46 M3, maar er worden ook nog veel vragen gesteld door huidige en aankomende e46 M3 kopers. Vaak bekende vragen maar ook onbekende vragen. Doormiddel van een duidelijke F.A.Q topic probeer ik zoveel mogelijk van die relevante informatie samen te vatten. Het zal niet lukken om de meest uitgebreide F.A.Q topic te worden die er bestaat, er zal altijd weer nieuwe informatie opduiken en die kan ook weer worden toegevoegd aan dit topic. Door alles samen te vatten probeer ik een overzichtelijk en betrouwbaar feiten en ervaringen document samen te stellen waar alle huidige en aankomende e46 M3 rijders wat aan kunnen hebben. Er zullen ook (niet te voorkomen) fouten in dit topic komen te staan. Schroom niet om me daar van op de hoogte te brengen zodat ik deze kan aanpassen dan wel verbeteren. Mocht je relevante on topic informatie willen toevoegen, stuur mij deze dan via een PB, of post het in dit topic -> klik Gevraagd: info voor een e46 M3 faq topic. Ik zal de informatie verwerken in deze samenvatting. Discussiëren of vragen stellen over het onderwerp e46 M3 in dit F.A.Q topic is niet mogelijk, wil je discussiëren? Dan kun je dat doen in dit topic -> klik Het grote E46 M3 (occasion) draadje.
Omdat niet alle e46 M3 informatie in de 1e post kan worden verwerkt is dit topic opgedeeld in verschillende onderwerpen betreffende de e46 M3. In elk onderwerp zal een hoofdstuk worden behandeld waarin informatie zal staan. Zo zal er een algemeen onderwerp zijn maar ook specifieke techniek onderwerpen. Ook zullen alle e46 M3 varianten in een afzonderlijk onderwerp worden besproken. Omdat ik er een dynamische topic van probeer te maken zal er keer op keer nieuwe informatie worden toegevoegd. De laatst toegevoegde informatie zal rood zijn en de een na laatst toegevoegde informatie groen. Zwarte informatie is oudere informatie. Op deze manier is altijd duidelijk wat nieuw toegevoegde informatie is. Ik zal regelmatig nieuwe en relevante informatie toe voegen.
Foto's die geplaatst worden in dit topic zijn eigendom van BMW AG, of uit mijn eigen collectie danwel vrij vergaard op het internet.
Grote BMW e46 M3 F.A.Q topic
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Grote BMW e46 M3 F.A.Q topic
Laatst gewijzigd door RVV op 11 jan 2008, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
BMW e46 M3
De BMW e46 M3
In 2000 komt de 3e generatie van de M3 op de markt, namelijk de e46 M3. Een auto die vanaf het begin een maatstaf is in zijn klasse. Gebaseerd op de e46 coupe die een jaar eerder was uitgekomen, heeft BMW een auto ontwikkeld, met uitstekende performance en dynamische eigenschappen. Opvallend design geeft zondermeer aan dat je te maken hebt met een speciale versie van de 3 serie. Vanaf het begin was de schrijvende pers lyrisch over de eigenschappen en capaciteiten van de e46 M3. T.o.v. de gewone e46 coupe kreeg de M3 uitvoering extra brede wielkasten ten gevolge van een toegenomen spoorbreedte (20 mm meer) en brede wielen. Ook kreeg hij een aluminium motorkap die 40% lichter is dan een stalen motorkap maar wel met dezelfde stijfheid en crashveiligheid. Deze werd voorzien van een functionele powerdome om voldoende ruimte te geven aan de S54 motor. Een grote opvallende voorbumper met grote luchtinlaten voorzien van mistlampen is het kenmerkende visite kaartje van de e46 M3.
Het ontwerp van de e46 M3 is gebaseerd op het principe “vorm volgt functie”, maar het ontwerp is wel samengesmolten tot een esthetisch en gecultiveerd geheel. Een e46 M3 is opvallend maar nooit ordinair. Zonder je te vergissen zie je in een oogopslag wat een e46 M3 is. De e46 M3 is voorzien van speciaal gevormde M3 spiegels en er zitten functionele ventilatieroosters in de voorste zijspatborden. De kofferklep is voorzien van een kleine lipspoiler die overigens ook afwezig kan zijn want dit was een fabrieksoptie. De achterzijde is voorzien van een speciale achterbumper met PDC sensoren en een dubbele kamer uitlaat met 4 uitlaatmonden.
De Motor van de e46 M3 (S54)
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 512091.jpg[/img]
De motor van de e46 M3 is de sleutel tot het rij plezier, een turbineachtige trekkracht en een soepel motor karakteristiek zijn de kenmerken voor de 6 cilinder lijnmotoren van BMW. Als laatste M3 is de e46 M3 voorzien van een 6 cilinder lijnmotor. Met een motorinhoud van 3246cc is de geheel nieuw ontwikkelde S54 M3 motor een begrip geworden in de auto wereld. Met maar liefst 5 onderscheidingen voor “engine of the year” is dit hoogstaande motorconcept gewaardeerd door de internationale vakpers. De motor kan tot 8000 toeren draaien en de zuigers leggen een snelheid af van 20 meter per seconden. Het maximale vermogen is 343pk/252kw en het maximale koppel 365nm. Vanaf 2000 toeren levert de motor al 80% van zijn trekkracht. Het specifieke vermogen is een uitzonderlijke 106 pk per liter motorinhoud.
[img:460:340]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 512092.jpg[/img]
Kenmerkend voor de motor zijn de relatief lage verbruikscijfers. Geen enkele hoog vermogende motor kan zulke (relatief) zuinige verbruikscijfers noteren. Een prettige bijkomstigheid bij alledaags gebruik, waarbij het onder normale rij omstandigheden mogelijk is om 1 op 10 te rijden. De S54 motor die 6% lichter is dan zijn voorganger de S50 is ook voorzien van een nieuw ontwikkelde computer, genaamd de MSS 54, een systeem voorzien van 2 32-bit micro processors. Deze kan 25 miljoen berekeningen per seconden uitvoeren. Deze computer is gelijktijdig verantwoordelijk voor de hoekstand van de in en uitlaatkleppen, het olie niveau, controleert de werking van, elektronische gas kleppen voor elke cilinder en tevens berekent, hij de ontsteking tijdstippen en de hoeveelheid in te spuiten brandstofhoeveelheid en luchtverhouding.Ook word alle informatie afgestemd op het, service en onderhoudsschema dmv een on board diagnose systeem af te lezen door BMW onderhoudservice.
M dubbele Vanos
Met M dubbele Vanos (dubbele, variabele nokkenassturing) wordt het koppelverloop van de S54 motor aanmerkelijk verbeterd.
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 513554.jpg[/img]
De timing van zowel in- als uitlaatkleppen wordt afhankelijk van gaspedaalstand (lastafhankelijk) en motortoerental afgestemd op de vermogensbehoefte van de motor. Dit geschiedt traploos en referentie veld gestuurd.
M dubbele Vanos vereist zeer hoge oliedrukken (ca. 80 tot 120 bar), om de nokkenassen exact en met maximale snelheid te kunnen verstellen. Hierdoor is al bij laag toerental een fulminant koppel beschikbaar en kan in het bovenste toerengebied een enorm vermogen worden gerealiseerd. Door minder onverbrande restgassen wordt bovendien de stationaire loop verbeterd; speciale referentievelden voor de opwarmfase verhogen het rendement van de katalysator.
Elektronische gasklepregeling (EDR)
[img:246:245]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 512090.jpg[/img]
Bij de Elektronische gasklepregeling (EDR) wordt de mechanische kabelverbinding tussen gaspedaal en gasklep vervangen door een elektrisch signaal, dat bij elke beweging van het gaspedaal naar het motormanagement wordt gestuurd. Dat neemt 120 milliseconden in beslag, ongeveer de tijd waarin een geoefende rijder het gaspedaal intrapt. Zo wordt het afgegeven motorvermogen fijngevoeliger gedoseerd, waardoor met name in het lagere toerengebied soepel en vloeiend rijden gewaarborgd is. Door de optimale afstemming van ontstekingstijdstip, kleptiming, gasklepstand en inspuithoeveelheid worden gunstige verbruiks- en emissiewaarden bereikt. De S54 is voorzien van 6 gaskleppen, elke cilinder heeft een eigen klep.
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 512095.jpg[/img]
EDR verhoogt de rijveiligheid bovendien met een noodloopprogramma, dat automatisch in werking treedt bij gevaarlijke mechanische storingen, zoals het blijven hangen van de gasklep. Daarnaast kan de rijder per knopdruk kiezen tussen een normaal of een sportief opnemen van de motor via de Elektronische gas klepregeling.
het variabele M sperdifferentieel
BMW M automobielen waren altijd al krachtig gemotoriseerd, daarop vormt de nieuwe M3 geen uitzondering. Deze modellen waren eveneens al uitgerust met een zogenoemd sperdifferentieel in de achteras dat zowel voor hoge koersstabiliteit als ook voor optimale tractie - met name in bochten - zorgde.
Tot nog toe gebruikte BMW bij M automobielen een koppelgevoelig sperdifferentieel met een zelfblokkerende werking van maximaal 25 % en een constant aangrupkoppel. Ter verduidelijking: de beide aangedreven wielen van een auto leggen in een bocht verschillende afstanden af - het wiel aan de binnenkant van de bocht maakt minder meters dan het buitenwiel. Die principiële verschillen wordt door het differentieel gecompenseerd.
Een sperdifferentieel bouwt naar behoefte blokkerende werking op, bijvoorbeeld als een van de aangedreven wielen dreigt door te slaan op gladde ondergrond. Sportieve rijders weten een sperdifferentieel te waarderen omdat het helpt de voordelen van achterwielaandrijving bij sportief rijden op wegen met gemiddelde tot uitstekende grip beter tot uiting te laten komen.
Bij koppelgevoelige sperdifferentieels wordt het totaal over te brengen koppel bepaald door het koppel dat het wiel met de verminderde grip kan overbrengen.
Als de wrijvingswaarde tussen band en ondergrond erg laag is, zoals bijvoorbeeld op modder, sneeuw of ijs, dan is het tractievoordeel van dit conventionele sperconcept vanwege het begrensde zogenaamde 'afzetkoppel' te beperkt. Met andere woorden: één van de beide aangedreven wielen moet zich met enige grip op de ondergrond kunnen afzetten om de mechanische sper te activeren.
Reden voor de ingenieurs van BMW M om in samenwerking met GKN Viscodrive GmbH een geheel nieuw zelfblokkerend systeem te ontwikkelen: het variabele M sperdifferentieel. Deze geavanceerde sper is in staat om onder de meest kritische rijomstandigheden, dus ook bij extreem grote gripverschillen tussen beide aangedreven wielen, voor de beslissende tractievoordelen te zorgen. Daarmee verschaft de variabele M sper de nieuwe BMW M3, in combinatie met de gevoelig werkende Dynamische Stabiliteits Controle en de uitgebalanceerde gewichtsverdeling tussen voor en achteras, de winterrijeigenschappen die tot nog toe onbereikbaar leken voor een achterwielaangedreven sportwagen.
Aandrijving onder alle omstandigheden
Een ander voordeel van de variabele M sper is dat bij een oplopend toerentalverschil tussen de aangedreven wielen direct ook een hoger wordend sperkoppel wordt opgebouwd. Daarmee kan een opgetrokken' wiel
- bijvoorbeeld het binnenwiel in snel genomen haarspeldbocht - niet langer het aandrijfkoppel helemaal weg laten zakken. Aandrijving blijft dus onder alle omstandigheden gewaarborgd.
De variabele M sper werkt als volgt: het toerentalverschil tussen beide wielen dat ontstaat zodra één van de wielen zich niet meer kan afzetten, bijvoorbeeld omdat het geen wegcontact meer heeft of op een zeer gladde ondergrond draait, genereert spontaan druk met een geïntegreerde hydraulische pomp. Via een zuiger bekrachtigt de opgebouwde druk een lamellenkoppeling die, al naar gelang het toerentalverschil, aandrijfkoppel naar het wiel met de beste grip leidt.
Onder extreme omstandigheden kan het gehele aandrijfkoppel, voorzover de grip dat toestaat, via het wiel met het beste contact, op de weg worden overgebracht. Neemt het toerentalverschil tussen beide wielen weer af, dan wordt dientengevolge ook de druk gereduceerd waardoor de bekrachtiging afneemt en het sperkoppel vermindert. Dit zelfregulerende pompsysteem is gevuld met hoogviscose siliconenolie.
Het voordeel van de M3 rijder is dat zijn auto op een ondergrond met verschillende wrijvingswaarden (grip) voor de beide wielen beduidend beter weg komt omdat hij eenvoudigweg meer tractie heeft. Bovendien verbetert de variabele M sper ook de handlingeigenschappen en de rijstabiliteit. En dat maakt het rijden andermaal veiliger en plezieriger.
[img:457:520]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 343965.jpg[/img]
BMW M power heeft een filmpje gemaakt waar op een duidelijke wijze het voordeel van een (M variabel) sperdiff word uitgelegd. Leerzaam en informatief filmpje.
->Klik op foto[img:204:117]http://www.omegamotors.com/enjoy/m3/ima ... sis_01.jpg[/img](bron BMW AG)
e46 M3 ghostview foto's.
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 344512.jpg[/img]
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 344514.jpg[/img]
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 344516.jpg[/img]
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 344510.jpg[/img]
In 2000 komt de 3e generatie van de M3 op de markt, namelijk de e46 M3. Een auto die vanaf het begin een maatstaf is in zijn klasse. Gebaseerd op de e46 coupe die een jaar eerder was uitgekomen, heeft BMW een auto ontwikkeld, met uitstekende performance en dynamische eigenschappen. Opvallend design geeft zondermeer aan dat je te maken hebt met een speciale versie van de 3 serie. Vanaf het begin was de schrijvende pers lyrisch over de eigenschappen en capaciteiten van de e46 M3. T.o.v. de gewone e46 coupe kreeg de M3 uitvoering extra brede wielkasten ten gevolge van een toegenomen spoorbreedte (20 mm meer) en brede wielen. Ook kreeg hij een aluminium motorkap die 40% lichter is dan een stalen motorkap maar wel met dezelfde stijfheid en crashveiligheid. Deze werd voorzien van een functionele powerdome om voldoende ruimte te geven aan de S54 motor. Een grote opvallende voorbumper met grote luchtinlaten voorzien van mistlampen is het kenmerkende visite kaartje van de e46 M3.
Het ontwerp van de e46 M3 is gebaseerd op het principe “vorm volgt functie”, maar het ontwerp is wel samengesmolten tot een esthetisch en gecultiveerd geheel. Een e46 M3 is opvallend maar nooit ordinair. Zonder je te vergissen zie je in een oogopslag wat een e46 M3 is. De e46 M3 is voorzien van speciaal gevormde M3 spiegels en er zitten functionele ventilatieroosters in de voorste zijspatborden. De kofferklep is voorzien van een kleine lipspoiler die overigens ook afwezig kan zijn want dit was een fabrieksoptie. De achterzijde is voorzien van een speciale achterbumper met PDC sensoren en een dubbele kamer uitlaat met 4 uitlaatmonden.
De Motor van de e46 M3 (S54)
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 512091.jpg[/img]
De motor van de e46 M3 is de sleutel tot het rij plezier, een turbineachtige trekkracht en een soepel motor karakteristiek zijn de kenmerken voor de 6 cilinder lijnmotoren van BMW. Als laatste M3 is de e46 M3 voorzien van een 6 cilinder lijnmotor. Met een motorinhoud van 3246cc is de geheel nieuw ontwikkelde S54 M3 motor een begrip geworden in de auto wereld. Met maar liefst 5 onderscheidingen voor “engine of the year” is dit hoogstaande motorconcept gewaardeerd door de internationale vakpers. De motor kan tot 8000 toeren draaien en de zuigers leggen een snelheid af van 20 meter per seconden. Het maximale vermogen is 343pk/252kw en het maximale koppel 365nm. Vanaf 2000 toeren levert de motor al 80% van zijn trekkracht. Het specifieke vermogen is een uitzonderlijke 106 pk per liter motorinhoud.
[img:460:340]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 512092.jpg[/img]
Kenmerkend voor de motor zijn de relatief lage verbruikscijfers. Geen enkele hoog vermogende motor kan zulke (relatief) zuinige verbruikscijfers noteren. Een prettige bijkomstigheid bij alledaags gebruik, waarbij het onder normale rij omstandigheden mogelijk is om 1 op 10 te rijden. De S54 motor die 6% lichter is dan zijn voorganger de S50 is ook voorzien van een nieuw ontwikkelde computer, genaamd de MSS 54, een systeem voorzien van 2 32-bit micro processors. Deze kan 25 miljoen berekeningen per seconden uitvoeren. Deze computer is gelijktijdig verantwoordelijk voor de hoekstand van de in en uitlaatkleppen, het olie niveau, controleert de werking van, elektronische gas kleppen voor elke cilinder en tevens berekent, hij de ontsteking tijdstippen en de hoeveelheid in te spuiten brandstofhoeveelheid en luchtverhouding.Ook word alle informatie afgestemd op het, service en onderhoudsschema dmv een on board diagnose systeem af te lezen door BMW onderhoudservice.
M dubbele Vanos
Met M dubbele Vanos (dubbele, variabele nokkenassturing) wordt het koppelverloop van de S54 motor aanmerkelijk verbeterd.
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 513554.jpg[/img]
De timing van zowel in- als uitlaatkleppen wordt afhankelijk van gaspedaalstand (lastafhankelijk) en motortoerental afgestemd op de vermogensbehoefte van de motor. Dit geschiedt traploos en referentie veld gestuurd.
M dubbele Vanos vereist zeer hoge oliedrukken (ca. 80 tot 120 bar), om de nokkenassen exact en met maximale snelheid te kunnen verstellen. Hierdoor is al bij laag toerental een fulminant koppel beschikbaar en kan in het bovenste toerengebied een enorm vermogen worden gerealiseerd. Door minder onverbrande restgassen wordt bovendien de stationaire loop verbeterd; speciale referentievelden voor de opwarmfase verhogen het rendement van de katalysator.
Elektronische gasklepregeling (EDR)
[img:246:245]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 512090.jpg[/img]
Bij de Elektronische gasklepregeling (EDR) wordt de mechanische kabelverbinding tussen gaspedaal en gasklep vervangen door een elektrisch signaal, dat bij elke beweging van het gaspedaal naar het motormanagement wordt gestuurd. Dat neemt 120 milliseconden in beslag, ongeveer de tijd waarin een geoefende rijder het gaspedaal intrapt. Zo wordt het afgegeven motorvermogen fijngevoeliger gedoseerd, waardoor met name in het lagere toerengebied soepel en vloeiend rijden gewaarborgd is. Door de optimale afstemming van ontstekingstijdstip, kleptiming, gasklepstand en inspuithoeveelheid worden gunstige verbruiks- en emissiewaarden bereikt. De S54 is voorzien van 6 gaskleppen, elke cilinder heeft een eigen klep.
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 512095.jpg[/img]
EDR verhoogt de rijveiligheid bovendien met een noodloopprogramma, dat automatisch in werking treedt bij gevaarlijke mechanische storingen, zoals het blijven hangen van de gasklep. Daarnaast kan de rijder per knopdruk kiezen tussen een normaal of een sportief opnemen van de motor via de Elektronische gas klepregeling.
het variabele M sperdifferentieel
BMW M automobielen waren altijd al krachtig gemotoriseerd, daarop vormt de nieuwe M3 geen uitzondering. Deze modellen waren eveneens al uitgerust met een zogenoemd sperdifferentieel in de achteras dat zowel voor hoge koersstabiliteit als ook voor optimale tractie - met name in bochten - zorgde.
Tot nog toe gebruikte BMW bij M automobielen een koppelgevoelig sperdifferentieel met een zelfblokkerende werking van maximaal 25 % en een constant aangrupkoppel. Ter verduidelijking: de beide aangedreven wielen van een auto leggen in een bocht verschillende afstanden af - het wiel aan de binnenkant van de bocht maakt minder meters dan het buitenwiel. Die principiële verschillen wordt door het differentieel gecompenseerd.
Een sperdifferentieel bouwt naar behoefte blokkerende werking op, bijvoorbeeld als een van de aangedreven wielen dreigt door te slaan op gladde ondergrond. Sportieve rijders weten een sperdifferentieel te waarderen omdat het helpt de voordelen van achterwielaandrijving bij sportief rijden op wegen met gemiddelde tot uitstekende grip beter tot uiting te laten komen.
Bij koppelgevoelige sperdifferentieels wordt het totaal over te brengen koppel bepaald door het koppel dat het wiel met de verminderde grip kan overbrengen.
Als de wrijvingswaarde tussen band en ondergrond erg laag is, zoals bijvoorbeeld op modder, sneeuw of ijs, dan is het tractievoordeel van dit conventionele sperconcept vanwege het begrensde zogenaamde 'afzetkoppel' te beperkt. Met andere woorden: één van de beide aangedreven wielen moet zich met enige grip op de ondergrond kunnen afzetten om de mechanische sper te activeren.
Reden voor de ingenieurs van BMW M om in samenwerking met GKN Viscodrive GmbH een geheel nieuw zelfblokkerend systeem te ontwikkelen: het variabele M sperdifferentieel. Deze geavanceerde sper is in staat om onder de meest kritische rijomstandigheden, dus ook bij extreem grote gripverschillen tussen beide aangedreven wielen, voor de beslissende tractievoordelen te zorgen. Daarmee verschaft de variabele M sper de nieuwe BMW M3, in combinatie met de gevoelig werkende Dynamische Stabiliteits Controle en de uitgebalanceerde gewichtsverdeling tussen voor en achteras, de winterrijeigenschappen die tot nog toe onbereikbaar leken voor een achterwielaangedreven sportwagen.
Aandrijving onder alle omstandigheden
Een ander voordeel van de variabele M sper is dat bij een oplopend toerentalverschil tussen de aangedreven wielen direct ook een hoger wordend sperkoppel wordt opgebouwd. Daarmee kan een opgetrokken' wiel
- bijvoorbeeld het binnenwiel in snel genomen haarspeldbocht - niet langer het aandrijfkoppel helemaal weg laten zakken. Aandrijving blijft dus onder alle omstandigheden gewaarborgd.
De variabele M sper werkt als volgt: het toerentalverschil tussen beide wielen dat ontstaat zodra één van de wielen zich niet meer kan afzetten, bijvoorbeeld omdat het geen wegcontact meer heeft of op een zeer gladde ondergrond draait, genereert spontaan druk met een geïntegreerde hydraulische pomp. Via een zuiger bekrachtigt de opgebouwde druk een lamellenkoppeling die, al naar gelang het toerentalverschil, aandrijfkoppel naar het wiel met de beste grip leidt.
Onder extreme omstandigheden kan het gehele aandrijfkoppel, voorzover de grip dat toestaat, via het wiel met het beste contact, op de weg worden overgebracht. Neemt het toerentalverschil tussen beide wielen weer af, dan wordt dientengevolge ook de druk gereduceerd waardoor de bekrachtiging afneemt en het sperkoppel vermindert. Dit zelfregulerende pompsysteem is gevuld met hoogviscose siliconenolie.
Het voordeel van de M3 rijder is dat zijn auto op een ondergrond met verschillende wrijvingswaarden (grip) voor de beide wielen beduidend beter weg komt omdat hij eenvoudigweg meer tractie heeft. Bovendien verbetert de variabele M sper ook de handlingeigenschappen en de rijstabiliteit. En dat maakt het rijden andermaal veiliger en plezieriger.
[img:457:520]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 343965.jpg[/img]
BMW M power heeft een filmpje gemaakt waar op een duidelijke wijze het voordeel van een (M variabel) sperdiff word uitgelegd. Leerzaam en informatief filmpje.
->Klik op foto[img:204:117]http://www.omegamotors.com/enjoy/m3/ima ... sis_01.jpg[/img](bron BMW AG)
e46 M3 ghostview foto's.
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 344512.jpg[/img]
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 344514.jpg[/img]
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 344516.jpg[/img]
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 344510.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door RVV op 03 jan 2008, 14:10, 5 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
SMG II
De sequentiële M transmissie (SMG II)
Met de tweede generatie sequentiële M versnellingsbak (SMG II) kan de rijder beide handen aan het stuur houden. Bij deze optie gaat schakelen met toetsen - zogenaamde paddles - op het stuur: kort aantippen van de rechter toets voor opschakelen, aantippen van de linker toets voor terugschakelen. En dat letterlijk in een oogwenk, want de gehele schakelbeweging verloopt binnen 80 milliseconden. De rijder hoeft daarbij het gas niet eens los te laten. Het koppelingspedaal ontbreekt, koppelen wordt door de elektronica overgenomen. En wie even geen zin heeft in het bedienen van de schakeltoetsen op het stuur kiest de volautomatische modus - SMG II neemt het schakelen dan van de rijder over. Voor de wijze waarop wordt geschakeld is keuze uit een elftal Drive-Logic-Programma's, van relaxed tot puur sportief.
Schakelen doe je met twee vlindervormige paddles achter het stuurwiel via de geautomatiseerde versnellingsbak. Door kort de rechter paddle te bedienen wordt opgeschakeld, met de linker paddle schakelt men terug. Daarbij kan de bestuurder het gaspedaal volledig ingetrapt blijven houden: de motorelektronica onderbreekt gedurende enkele milliseconden het motorkoppel, de regelelektronica schakelt elektro-hydraulisch op of neer, en stuurt het in- en ontkoppelen aan; een koppelingspedaal is dan ook niet aanwezig.
BMW M in nauwe samenwerking met Getrag en Sachs het systeem vertaalt naar een concept dat geschikt is voor gebruik 'op de weg' in personenauto’s. Het resultaat is de sequentiële M transmissie (SMG II), die in de e46 M3 in zijn tweede generatie wordt aangeboden.
Al in 1996 was BMW M ‘s werelds eerste producent die een volledig geautomatiseerde versnellingsbak aanbood. Deze SMG werd exclusief voor de vorige M3 op de markt gebracht. Dit systeem bleek bijzonder succesvol; bijna de helft van alle vorige M3’s was met deze vooruitstrevende transmissie uitgerust.
Het ten opzichte van de eerste generatie verder ontwikkelde, en ingrijpend aangepaste concept van de SMG wordt nu in zijn tweede generatie wederom exclusief voor de M3 aangeboden. Technisch is de transmissie gelijk aan de normale handgeschakelde zesversnellingsbak van de M3. Maar in plaats van dat de bestuurder hem alleen sequentieel via een keuzehendel kan bedienen, kan dat nu ook via schakelpaddles aan het stuur. Daarmee bepaalt de bestuurder zelf hoe hij de transmissie wenst te bedienen. Vooral het schakelen via de paddles levert een bijdrage aan de actieve veiligheid, omdat de handen tijdens het rijden permanent aan het stuur kunnen blijven.
De voordelen:
• de bestuurder kan op elk moment kiezen uit twee schakelmogelijkheden, de sequentiële (‘S’) modus of de geautomatiseerde (‘A’) modus;
• via ’Drivelogic’ kan de bestuurder de schakelkarakteristiek van de SMG met elf programma’s aan de gewenste rijstijl individueel aanpassen;
• bij terugschakelen geeft de motor zelf de juiste hoeveelheid tussengas;
• het bedienen van de koppeling en daarmee ook van het koppelingspedaal komt te vervallen, en anders dan bij andere automatische transmissies heeft de SMG ook geen energieverbruikende en prestaties reducerende koppelomvormer;
• het schakelplezier neemt aanzienlijk toe, want de SMG laat zich in de sequentiële modus bliksemsnel op- of terugschakelen en geeft daarmee een ‘Formule 1-gevoel’;
• ten opzichte van een handgeschakelde versnellingsbak is er sprake van licht verbeterde en – wat nog belangrijker is – altijd reproduceerbare prestaties;
• omdat de bestuurder zich niet meer op het schakelen hoeft te concentreren, maakt de nieuwe transmissie exacter, veiliger en ontspannender rijden mogelijk;
• met de sequentiële M transmissie kunnen ook de grote vermogensreserves van de M3-motor door de optimale advisering over het beste schakelmoment met ‘shift lights’ (lichtdiodes in de cockpit, die het optimale schakelpunt in de toerenteller aangeven) beter worden benut.
[img:191:141]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 515154.jpg[/img]
Schakelen in recordtijd
De tweede generatie van de SMG-transmissie onderscheidt zich ook door zijn nog kortere onderbrekingen van het aandrijfkoppel dan bij de vorige transmissie – voortaan bedraagt de tijd voor de snelste schakelmanoeuvre slechts 80 milliseconden; zo snel kan haast niemand met de hand schakelen.
Bovendien heeft de M3-rijder dankzij Drivelogic de mogelijkheid om bij het sequentieel schakelen de schakeldynamiek via zes verschillende programma’s aan te passen aan de individuele rijstijl – van evenwichtig dynamisch (programma S1) tot uitgesproken sportief (programma S5). En als de bestuurder het standaard DSC-systeem uitschakelt kan ook nog programma S6 worden gekozen. Dan schakelt het SMG met schakeltijden als in een racewagen.
Maar ook op veiligheidsgebied heeft de nieuwe sequentiële M transmissie vele voordelen:
in kritieke situaties, bijvoorbeeld bij het terugschakelen op glad wegdek, wordt in een fractie van een seconde ontkoppeld. De auto kan bij een te hoog motorsleepmoment aan de aangedreven wielen niet uitbreken. Verkeerd schakelen door de bestuurder is niet meer mogelijk.
En tenslotte is er sprake van een aanzienlijk vereenvoudigde bediening, want de sequentiële M transmissie maakt dankzij de geautomatiseerde (‘A’) modus ook een overwegend ontspannen rijstijl mogelijk – of men nu op de snelweg of op een circuit rijdt. Zowel in de sequentiële (‘S’) modus als ook in de ‘A’-modus schakelt de transmissie bij het tot stilstand komen van de auto automatisch terug naar de eerste versnelling. Om weer verder te rijden hoeft dan alleen maar het gaspedaal te worden ingetrapt.
Actief, ook in de geautomatiseerde modus
In de ‘A’-modus schakelt de transmissie zelfstandig – afhankelijk van het gekozen Drivelogic-rijprogramma, van de rijsituatie, van de snelheid en van de stand van het gaspedaal. In het programma A1 wordt bijvoorbeeld altijd in de tweede versnelling weggereden; handig in de winter bij glad wegdek. Bovendien wordt dan de koppeling bijzonder soepel bediend.
Is een per versnelling afhankelijke minimumsnelheid overschreden, dan kan de bestuurder – door het voorzichtig terugnemen van het gas – de versnellingsbak een signaal geven om op te schakelen. Daarmee heeft de bestuurder de mogelijkheid om ook in de geautomatiseerde (‘A’) modus het schakeltijdstip te beïnvloeden. De actuele rijsituatie wordt daarbij door sensoren gemeten.
Om snel te accelereren, bijvoorbeeld bij inhalen, kan de bestuurder het gaspedaal helemaal intrappen. Dit resulteert in een, van het schakelprogramma afhankelijk, snel terugschakelen.
De ‘schakelcentrale’ van dit nieuwe systeem is het door BMW M zelf ontwikkelde elektronische motormanagement MSS54, in combinatie met de regeleenheid van de sequentiële M transmissie. Beide regelcomputers zijn via een bijzonder krachtige ‘databus’ (SMG-CAN) met elkaar verbonden.
Via de CAN-bus zijn ook elf redundante, speciale SMG-sensoren aangesloten. Deze vormen de sleutel tot de vele, wereldwijd exclusieve, speciale functies van de SMG. Zo biedt bijvoorbeeld alleen een ‘langs-acceleratiesensor’ de mogelijkheid om functies als ‘hellingsassistentie’ of ‘bergherkenning’ te gebruiken. Het transmissiemanagement is compatible met de jongste generatie diagnosecomputers bij de BMW dealers.
Hoe werkt de sequentiële M transmissie
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 515153.jpg[/img]
Alle versnellingen worden elektro-hydraulisch geschakeld; de bedieningselementen van de SMG in de M3 werken ‘by wire’; dus net als in de lucht- en ruimtevaart, bliksemsnel en veilig, zonder mechanische verbindingen.
Bevindt het systeem zich tijdens het rijden in de geautomatiseerde (‘A’) modus, dan schakelt de sequentiële M transmissie – volgens een door de bestuurder individueel via ‘Drivelogic Control’ gekozen programma – zelfstandig op of terug. Wordt via de keuzehendel van de ‘A’- naar de ‘S’-modus overgeschakeld – iets dat te allen tijde, ook tijdens het rijden mogelijk is – dan kunnen de versnellingen handmatig worden gekozen via de paddles achter het stuurwiel, of door het naar voren of achteren tippen van de keuzehendel in de middenconsole.
Door de rechter schakelpaddle te bedienen of door de keuzehendel kort naar achteren te tippen kan worden opgeschakeld. Omgekeerd kan worden teruggeschakeld via de linker paddle en het naar voren duwen van de hendel. Daarbij geeft de motor – afhankelijk van het gekozen programma en de actuele rijsituatie – zelfstandig de juiste hoeveelheid tussengas, zoals een ervaren coureur dat ook zou doen, om het proces van het terugschakelen sneller en gelijkmatiger te laten verlopen.
Door het meerdere malen bedienen van de schakelpaddles of de keuzehendel kunnen naar keuze ook versnellingen worden ‘overgeslagen’. De schakelcommamdo's worden alleen dan door de elektronica uitgevoerd, wanneer dat binnen het brede toerenbereik van de M3-motor mogelijk is. Het is daarmee onder alle omstandigheden uitgesloten om de motor teveel toeren te laten maken.
‘Shift lights’ geven het optimale schakelmoment aan
Welk schakelprogramma hij heeft gekozen en in welke versnelling de transmissie zich bevindt, kan de M3-bestuurder aflezen in een SMG-display in het instrumentenpaneel, onder de toerenteller. Daarnaast informeren (in de sequentiële modus) na elkaar oplichtende ‘shift lights’ in de toerenteller de bestuurder dat hij het optimale schakeltijdstip nadert. Evenals bij de instrumenten in een Formule 1-cockpit wordt de bestuurder bij de M3 met SMG daarmee de mogelijkheid gegeven om het maximaal beschikbare vermogen van de motor om te zetten in optimale aandrijfkracht. Want opschakelen doet de sequentiële M transmissie in de ‘S’-modus nooit zelfstandig. Per slot van rekening moet het ‘actieve’ schakelen met de hand bewust gehandhaafd blijven.
De achteruit wordt ingelegd met de keuzehendel in de middenconsole. Daarbij moet hij, net als bij de handgeschakelde versnellingsbak, naar voren en naar links worden bewogen. Wordt de auto met ingelegde versnelling geparkeerd, dan kan hij niet wegrollen.
[img:540:399]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 515156.jpg[/img]
Wegrijden op hellingen zonder achteruit te rollen wordt mogelijk gemaakt door een andere praktische en unieke functie van SMG: de hellingsassistent. Deze kan zowel in de sequentiële als ook in de geautomatiseerde modus worden gebruikt, bij zowel voor- als achteruit rijden. Daarvoor hoeft de bestuurder bij stilstaande auto alleen op de rem te trappen en de linker schakelpaddle achter het stuur korte tijd naar zich toe te trekken. Wordt de rem losgelaten, dan kan de bestuurder binnen twee seconden met zijn M3 wegrijden, zonder eerst ongecontroleerd naar achteren te rollen.
Optimale acceleratie wordt mogelijk met de acceleratie-assistent. Ofwel launch control. Wanneer DSC is uitgeschakeld en de bestuurder programma S6 heeft gekozen, dan kan hij bij stilstaande auto de keuzehendel naar voren drukken en zo vasthouden. Trapt hij nu het gaspedaal helemaal in, dan wordt automatisch het optimale wegrijtoerental van de motor ingeregeld. Laat de bestuurder de keuzehendel nu los, dan kan de M3 met optimaal geregelde slip accelereren. Deze functie is uniek voor de M3.
Het starten van de motor is alleen mogelijk wanneer tegelijkertijd de rem wordt ingetrapt en de keuzehendelpositie ‘0’ (neutraal) is gekozen. Bovendien verhindert een zogenoemde ‘Shift-Lock’ na het starten van de motor een ongewenst inleggen van een versnelling zonder intrappen van de rem.
Magneetkleppen sturen het hele systeem aan
Welke versnelling is gekozen herkent het SMG-management via een redundante, bijzonder hoogwaardige positiesensor. Indien moet worden geschakeld, dan activeert het management binnen enkele duizendsten van een seconde de voor het proces relevante magneetkleppen, die de hydraulica van het complete systeem regelen.
Nu kan de onder zeer hoge systeemdruk (max. 85 bar) staande hydraulische olie via een magneetklep bliksemsnel in de koppelingscilinder stromen en via een zuiger de koppeling bedienen; deze is overigens verder gelijk aan de koppeling van de handgeschakelde versnellingsbak. In de volgende stap worden via magneetkleppen in de hydraulische eenheid maximaal drie hydraulische cilinders in de schakelbediening aangestuurd.
Deze voeren de schakelprocessen uit, door de in de transmissie ingaande schakelhendel precies in de overeenkomstige schakelcoulisse te plaatsen en dan de schakelhendel naar voren of naar achteren te bewegen om de gewenste versnelling in te leggen. Daarbij is het niet van belang of schakelmodus ‘A’ of ‘S’ is gekozen.
Bij uitval van een processor in het transmissiemanagement wordt direct overgegaan op signalen van een parallel werkende processor (redundantie) – daarmee is te allen tijde een optimale bedrijfszekerheid gegarandeerd.
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 515157.jpg[/img]
Het systeem omvat daarnaast nog veel meer veiligheidsfuncties, zoals bijvoorbeeld tegen ongewenst wegrijden met nog geopend bestuurdersportier. Zoiets kan bijvoorbeeld gebeuren na het wisselen van bestuurders. In zo’n geval geldt een zeker veiligheidspauze (circa vier seconden). Indien in deze tijdspanne niet het gas- of rempedaal wordt bediend, dan schakelt de transmissie in neutraal, tot de portieren weer zijn gesloten en opnieuw een versnelling of rijrichting is gekozen. Ook wanneer de motorkap is geopend, kan niet met de auto worden weggereden.
De M3 met SMG kan in de posities ‘R’ (achteruit), ‘S’, ‘A’ of ‘0’ (met optische en akoestische waarschuwing) worden geparkeerd. Alleen in deze posities kan ook de contactsleutel worden uitgenomen.
Met de tweede generatie sequentiële M versnellingsbak (SMG II) kan de rijder beide handen aan het stuur houden. Bij deze optie gaat schakelen met toetsen - zogenaamde paddles - op het stuur: kort aantippen van de rechter toets voor opschakelen, aantippen van de linker toets voor terugschakelen. En dat letterlijk in een oogwenk, want de gehele schakelbeweging verloopt binnen 80 milliseconden. De rijder hoeft daarbij het gas niet eens los te laten. Het koppelingspedaal ontbreekt, koppelen wordt door de elektronica overgenomen. En wie even geen zin heeft in het bedienen van de schakeltoetsen op het stuur kiest de volautomatische modus - SMG II neemt het schakelen dan van de rijder over. Voor de wijze waarop wordt geschakeld is keuze uit een elftal Drive-Logic-Programma's, van relaxed tot puur sportief.
Schakelen doe je met twee vlindervormige paddles achter het stuurwiel via de geautomatiseerde versnellingsbak. Door kort de rechter paddle te bedienen wordt opgeschakeld, met de linker paddle schakelt men terug. Daarbij kan de bestuurder het gaspedaal volledig ingetrapt blijven houden: de motorelektronica onderbreekt gedurende enkele milliseconden het motorkoppel, de regelelektronica schakelt elektro-hydraulisch op of neer, en stuurt het in- en ontkoppelen aan; een koppelingspedaal is dan ook niet aanwezig.
BMW M in nauwe samenwerking met Getrag en Sachs het systeem vertaalt naar een concept dat geschikt is voor gebruik 'op de weg' in personenauto’s. Het resultaat is de sequentiële M transmissie (SMG II), die in de e46 M3 in zijn tweede generatie wordt aangeboden.
Al in 1996 was BMW M ‘s werelds eerste producent die een volledig geautomatiseerde versnellingsbak aanbood. Deze SMG werd exclusief voor de vorige M3 op de markt gebracht. Dit systeem bleek bijzonder succesvol; bijna de helft van alle vorige M3’s was met deze vooruitstrevende transmissie uitgerust.
Het ten opzichte van de eerste generatie verder ontwikkelde, en ingrijpend aangepaste concept van de SMG wordt nu in zijn tweede generatie wederom exclusief voor de M3 aangeboden. Technisch is de transmissie gelijk aan de normale handgeschakelde zesversnellingsbak van de M3. Maar in plaats van dat de bestuurder hem alleen sequentieel via een keuzehendel kan bedienen, kan dat nu ook via schakelpaddles aan het stuur. Daarmee bepaalt de bestuurder zelf hoe hij de transmissie wenst te bedienen. Vooral het schakelen via de paddles levert een bijdrage aan de actieve veiligheid, omdat de handen tijdens het rijden permanent aan het stuur kunnen blijven.
De voordelen:
• de bestuurder kan op elk moment kiezen uit twee schakelmogelijkheden, de sequentiële (‘S’) modus of de geautomatiseerde (‘A’) modus;
• via ’Drivelogic’ kan de bestuurder de schakelkarakteristiek van de SMG met elf programma’s aan de gewenste rijstijl individueel aanpassen;
• bij terugschakelen geeft de motor zelf de juiste hoeveelheid tussengas;
• het bedienen van de koppeling en daarmee ook van het koppelingspedaal komt te vervallen, en anders dan bij andere automatische transmissies heeft de SMG ook geen energieverbruikende en prestaties reducerende koppelomvormer;
• het schakelplezier neemt aanzienlijk toe, want de SMG laat zich in de sequentiële modus bliksemsnel op- of terugschakelen en geeft daarmee een ‘Formule 1-gevoel’;
• ten opzichte van een handgeschakelde versnellingsbak is er sprake van licht verbeterde en – wat nog belangrijker is – altijd reproduceerbare prestaties;
• omdat de bestuurder zich niet meer op het schakelen hoeft te concentreren, maakt de nieuwe transmissie exacter, veiliger en ontspannender rijden mogelijk;
• met de sequentiële M transmissie kunnen ook de grote vermogensreserves van de M3-motor door de optimale advisering over het beste schakelmoment met ‘shift lights’ (lichtdiodes in de cockpit, die het optimale schakelpunt in de toerenteller aangeven) beter worden benut.
[img:191:141]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 515154.jpg[/img]
Schakelen in recordtijd
De tweede generatie van de SMG-transmissie onderscheidt zich ook door zijn nog kortere onderbrekingen van het aandrijfkoppel dan bij de vorige transmissie – voortaan bedraagt de tijd voor de snelste schakelmanoeuvre slechts 80 milliseconden; zo snel kan haast niemand met de hand schakelen.
Bovendien heeft de M3-rijder dankzij Drivelogic de mogelijkheid om bij het sequentieel schakelen de schakeldynamiek via zes verschillende programma’s aan te passen aan de individuele rijstijl – van evenwichtig dynamisch (programma S1) tot uitgesproken sportief (programma S5). En als de bestuurder het standaard DSC-systeem uitschakelt kan ook nog programma S6 worden gekozen. Dan schakelt het SMG met schakeltijden als in een racewagen.
Maar ook op veiligheidsgebied heeft de nieuwe sequentiële M transmissie vele voordelen:
in kritieke situaties, bijvoorbeeld bij het terugschakelen op glad wegdek, wordt in een fractie van een seconde ontkoppeld. De auto kan bij een te hoog motorsleepmoment aan de aangedreven wielen niet uitbreken. Verkeerd schakelen door de bestuurder is niet meer mogelijk.
En tenslotte is er sprake van een aanzienlijk vereenvoudigde bediening, want de sequentiële M transmissie maakt dankzij de geautomatiseerde (‘A’) modus ook een overwegend ontspannen rijstijl mogelijk – of men nu op de snelweg of op een circuit rijdt. Zowel in de sequentiële (‘S’) modus als ook in de ‘A’-modus schakelt de transmissie bij het tot stilstand komen van de auto automatisch terug naar de eerste versnelling. Om weer verder te rijden hoeft dan alleen maar het gaspedaal te worden ingetrapt.
Actief, ook in de geautomatiseerde modus
In de ‘A’-modus schakelt de transmissie zelfstandig – afhankelijk van het gekozen Drivelogic-rijprogramma, van de rijsituatie, van de snelheid en van de stand van het gaspedaal. In het programma A1 wordt bijvoorbeeld altijd in de tweede versnelling weggereden; handig in de winter bij glad wegdek. Bovendien wordt dan de koppeling bijzonder soepel bediend.
Is een per versnelling afhankelijke minimumsnelheid overschreden, dan kan de bestuurder – door het voorzichtig terugnemen van het gas – de versnellingsbak een signaal geven om op te schakelen. Daarmee heeft de bestuurder de mogelijkheid om ook in de geautomatiseerde (‘A’) modus het schakeltijdstip te beïnvloeden. De actuele rijsituatie wordt daarbij door sensoren gemeten.
Om snel te accelereren, bijvoorbeeld bij inhalen, kan de bestuurder het gaspedaal helemaal intrappen. Dit resulteert in een, van het schakelprogramma afhankelijk, snel terugschakelen.
De ‘schakelcentrale’ van dit nieuwe systeem is het door BMW M zelf ontwikkelde elektronische motormanagement MSS54, in combinatie met de regeleenheid van de sequentiële M transmissie. Beide regelcomputers zijn via een bijzonder krachtige ‘databus’ (SMG-CAN) met elkaar verbonden.
Via de CAN-bus zijn ook elf redundante, speciale SMG-sensoren aangesloten. Deze vormen de sleutel tot de vele, wereldwijd exclusieve, speciale functies van de SMG. Zo biedt bijvoorbeeld alleen een ‘langs-acceleratiesensor’ de mogelijkheid om functies als ‘hellingsassistentie’ of ‘bergherkenning’ te gebruiken. Het transmissiemanagement is compatible met de jongste generatie diagnosecomputers bij de BMW dealers.
Hoe werkt de sequentiële M transmissie
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 515153.jpg[/img]
Alle versnellingen worden elektro-hydraulisch geschakeld; de bedieningselementen van de SMG in de M3 werken ‘by wire’; dus net als in de lucht- en ruimtevaart, bliksemsnel en veilig, zonder mechanische verbindingen.
Bevindt het systeem zich tijdens het rijden in de geautomatiseerde (‘A’) modus, dan schakelt de sequentiële M transmissie – volgens een door de bestuurder individueel via ‘Drivelogic Control’ gekozen programma – zelfstandig op of terug. Wordt via de keuzehendel van de ‘A’- naar de ‘S’-modus overgeschakeld – iets dat te allen tijde, ook tijdens het rijden mogelijk is – dan kunnen de versnellingen handmatig worden gekozen via de paddles achter het stuurwiel, of door het naar voren of achteren tippen van de keuzehendel in de middenconsole.
Door de rechter schakelpaddle te bedienen of door de keuzehendel kort naar achteren te tippen kan worden opgeschakeld. Omgekeerd kan worden teruggeschakeld via de linker paddle en het naar voren duwen van de hendel. Daarbij geeft de motor – afhankelijk van het gekozen programma en de actuele rijsituatie – zelfstandig de juiste hoeveelheid tussengas, zoals een ervaren coureur dat ook zou doen, om het proces van het terugschakelen sneller en gelijkmatiger te laten verlopen.
Door het meerdere malen bedienen van de schakelpaddles of de keuzehendel kunnen naar keuze ook versnellingen worden ‘overgeslagen’. De schakelcommamdo's worden alleen dan door de elektronica uitgevoerd, wanneer dat binnen het brede toerenbereik van de M3-motor mogelijk is. Het is daarmee onder alle omstandigheden uitgesloten om de motor teveel toeren te laten maken.
‘Shift lights’ geven het optimale schakelmoment aan
Welk schakelprogramma hij heeft gekozen en in welke versnelling de transmissie zich bevindt, kan de M3-bestuurder aflezen in een SMG-display in het instrumentenpaneel, onder de toerenteller. Daarnaast informeren (in de sequentiële modus) na elkaar oplichtende ‘shift lights’ in de toerenteller de bestuurder dat hij het optimale schakeltijdstip nadert. Evenals bij de instrumenten in een Formule 1-cockpit wordt de bestuurder bij de M3 met SMG daarmee de mogelijkheid gegeven om het maximaal beschikbare vermogen van de motor om te zetten in optimale aandrijfkracht. Want opschakelen doet de sequentiële M transmissie in de ‘S’-modus nooit zelfstandig. Per slot van rekening moet het ‘actieve’ schakelen met de hand bewust gehandhaafd blijven.
De achteruit wordt ingelegd met de keuzehendel in de middenconsole. Daarbij moet hij, net als bij de handgeschakelde versnellingsbak, naar voren en naar links worden bewogen. Wordt de auto met ingelegde versnelling geparkeerd, dan kan hij niet wegrollen.
[img:540:399]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 515156.jpg[/img]
Wegrijden op hellingen zonder achteruit te rollen wordt mogelijk gemaakt door een andere praktische en unieke functie van SMG: de hellingsassistent. Deze kan zowel in de sequentiële als ook in de geautomatiseerde modus worden gebruikt, bij zowel voor- als achteruit rijden. Daarvoor hoeft de bestuurder bij stilstaande auto alleen op de rem te trappen en de linker schakelpaddle achter het stuur korte tijd naar zich toe te trekken. Wordt de rem losgelaten, dan kan de bestuurder binnen twee seconden met zijn M3 wegrijden, zonder eerst ongecontroleerd naar achteren te rollen.
Optimale acceleratie wordt mogelijk met de acceleratie-assistent. Ofwel launch control. Wanneer DSC is uitgeschakeld en de bestuurder programma S6 heeft gekozen, dan kan hij bij stilstaande auto de keuzehendel naar voren drukken en zo vasthouden. Trapt hij nu het gaspedaal helemaal in, dan wordt automatisch het optimale wegrijtoerental van de motor ingeregeld. Laat de bestuurder de keuzehendel nu los, dan kan de M3 met optimaal geregelde slip accelereren. Deze functie is uniek voor de M3.
Het starten van de motor is alleen mogelijk wanneer tegelijkertijd de rem wordt ingetrapt en de keuzehendelpositie ‘0’ (neutraal) is gekozen. Bovendien verhindert een zogenoemde ‘Shift-Lock’ na het starten van de motor een ongewenst inleggen van een versnelling zonder intrappen van de rem.
Magneetkleppen sturen het hele systeem aan
Welke versnelling is gekozen herkent het SMG-management via een redundante, bijzonder hoogwaardige positiesensor. Indien moet worden geschakeld, dan activeert het management binnen enkele duizendsten van een seconde de voor het proces relevante magneetkleppen, die de hydraulica van het complete systeem regelen.
Nu kan de onder zeer hoge systeemdruk (max. 85 bar) staande hydraulische olie via een magneetklep bliksemsnel in de koppelingscilinder stromen en via een zuiger de koppeling bedienen; deze is overigens verder gelijk aan de koppeling van de handgeschakelde versnellingsbak. In de volgende stap worden via magneetkleppen in de hydraulische eenheid maximaal drie hydraulische cilinders in de schakelbediening aangestuurd.
Deze voeren de schakelprocessen uit, door de in de transmissie ingaande schakelhendel precies in de overeenkomstige schakelcoulisse te plaatsen en dan de schakelhendel naar voren of naar achteren te bewegen om de gewenste versnelling in te leggen. Daarbij is het niet van belang of schakelmodus ‘A’ of ‘S’ is gekozen.
Bij uitval van een processor in het transmissiemanagement wordt direct overgegaan op signalen van een parallel werkende processor (redundantie) – daarmee is te allen tijde een optimale bedrijfszekerheid gegarandeerd.
[img:600:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 515157.jpg[/img]
Het systeem omvat daarnaast nog veel meer veiligheidsfuncties, zoals bijvoorbeeld tegen ongewenst wegrijden met nog geopend bestuurdersportier. Zoiets kan bijvoorbeeld gebeuren na het wisselen van bestuurders. In zo’n geval geldt een zeker veiligheidspauze (circa vier seconden). Indien in deze tijdspanne niet het gas- of rempedaal wordt bediend, dan schakelt de transmissie in neutraal, tot de portieren weer zijn gesloten en opnieuw een versnelling of rijrichting is gekozen. Ook wanneer de motorkap is geopend, kan niet met de auto worden weggereden.
De M3 met SMG kan in de posities ‘R’ (achteruit), ‘S’, ‘A’ of ‘0’ (met optische en akoestische waarschuwing) worden geparkeerd. Alleen in deze posities kan ook de contactsleutel worden uitgenomen.
Laatst gewijzigd door RVV op 03 jan 2008, 01:05, 2 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
BMW e46 M3 CSL
BMW M3 CSL
Een race-auto voor op de weg: rijplezier in zijn puurste vorm
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679475.jpg[/img]
Wat is het verschil tussen de M3 CSL en een race-toerwagen?
Slechts één ding : een toerwagen maakt meer lawaai (Hans-Joachim Stuck).
De aanduiding CSL kent al een lange geschiedenis bij BMW en is een alom bekend begrip geworden. De laatste legendarische BMW CSL was op basis van de 3.0 liter coupé uit de 70’er jaren en het principe is beproefd: bij een snelle automobiel wordt de kg/pk-verhouding verder verbeterd door extra vermogen uit de moter te halen, maar nog belangrijker het gewicht te reduceren. Zo ontstaat de Coupé Sport Leicht die synoniem staat voor topprestaties, intelligente toepassing van lichtgewicht materialen en praktische bruikbaarheid.
BMW M GmbH heeft de motor van de M3 verder verfijnd en biedt in de CSL niet minder dan 360 pk/ 265 kW, wat een kg/pk verhouding van 3,85 en een sublieme vermogen/liter-verhouding van 111pk/liter oplevert. Met de M3 CSL productiewagen biedt BMW een automobiel die qua rijdynamiek zeer dicht tegen professionele autosportmodellen aan zit.
Het koppel bedraagt 370 Nm/4900 tpm en dit alles uit de gelijk gebleven 3,2 liter motorinhoud. De prestaties van de CSL liegen er niet om: topsnelheid, acceleratie 0-100 km/u in 4,9 seconden (M3 5,2), 0-100 meter in 23,5 sec (M3 24,2), tussenacceleratie van 80 t/m 120 in IV in 5,0 sec. (M3 5,3 sec.).
Lichtgewicht materialen
Bij de productie van de M3 CSL wordt gebruik gemaakt van uiterst lichte en dure materialen om zo tot een lager gewenst gewicht te komen: het gehele dak bestaat uit het, in de formule 1 bekende, carbon fiber (CFK) en is 6 kg lichter dan een normaal dak.
Door de gewichtsbesparing aan de bovenzijde van de auto wordt juist het zwaartepunt verlaagd.
Speciale inzetten in de voorspoiler en de bumperdiffusor achter zijn uit carbon fiber gemaakt. Carbon fiber is ook toegepast in de deurpanelen en middenconsole terwijl de kuipstoelen voorin en de zetels achterin uit met glasvezel versterkte kunststof bestaan (GFK). Deze kunststof is ook verwerkt in de constructie voor de neerklapbare achterbank en de dragers van de achterbumper. Het gehele kofferdeksel bestaat uit Sheet Moulding Compound (SMC), een polymeer materiaal. De bodem in de kofferbak bestaat uit een lichtgewicht honingraat –papieren sandwichconstructie.
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679478.jpg[/img]
De speciale lichtgewicht uitlaat en een inlaatspruitstuk uit carbon fiber sparen verder gewicht. Mede door een extreem grote aanzuigluchtopening links in de voorbumper en het gehele inlaattraject ontstaat een karakteristiek racegeluid. Net als bij de M3 heeft de M3 CSL ook een motorkap uit aluminium. De achterruit bestaat uit dunner glas.
Door al deze maatregelen en het aanpassen van de standaarduitrusting bereikt de
M3 CSL een RDW-gewicht van 1360 kg.
Sportuitrusting
De M3 CSL wordt standaard geleverd met een op het karakter van de CSL aangepaste sequentiële 6-versnellingsbak (SMG). Deze bak zorgt voor uiterst korte schakeltijden en is met 11 schakelprogramma’s (Drivelogic) aan de wensen van de berijder aan te passen.
Bijzonder is de voor de CSL gemodificeerde Launch Control. Als de bestuurder een optimale start vanuit stilstand wenst, kan hij zonder zelf in te grijpen, tot aan topsnelheid accelereren. SMG schakelt zelf vlak voor de toerentalbegrenzer.
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679482.jpg[/img]
Specifiek voor de CSL is de M Track Mode waarmee met een knop op het stuur de grenzen van het DSC verlegd kunnen worden. Hiermee kan gecontroleerd de grenzen van de M3 CSL opgezocht worden.
Als gevolg van een grotere spoorbreedte en andere afstemming van het onderstel wordt een wegligging mogelijk die tot op heden alleen voorbehouden was aan racetoerwagens.
Behalve aangepaste afstemming van de dempers en veren is ook de besturing “messcherp” afgestemd. Voor is een zogenaamde buisstabilisator in plaats van een massieve stabilisator gemonteerd.
Door gemodificeerde remmen wordt een nog grotere vertraging bereikt. Onder optimale omstandigheden is een remweg van minder dan 34 meter mogelijk vanuit 100 km/u.
De CSL is voorzien van remschijven met een grotere diameter; 345x28 mm voor de
CSL t.o.v. 328x28 mm voor standaard M3.
Snelheidsbegrenzing
Evenals de M3 Coupé is ook bij de M3 CSL de topsnelheid begrensd op 250 km/u, een onderlinge afspraak tussen de Duitse automobielfabrikanten. Indien de M3 CSL voor racedoeleinden ingezet wordt, is het mogelijk deze snelheidsbegrenzing (Vmax-regeling) op te heffen. De rijder dient echter, voordat deze wijziging bij BMW wordt aangevraagd, een kopie van zijn racelicentie aan BMW Group Nederland te overleggen. De garantiebepalingen blijven onverminderd van kracht.
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679484.jpg[/img]
Michelin Pilot Sport Cup banden
De motor van de CSL draagt met het aangepaste onderstel en de speciale remmen en banden bij tot de uitstekende dynamiek die de CSL biedt. De speciaal voor de CSL door Michelin ontwikkelde Pilot Sport Cup banden hebben een asymmetrisch profiel en een samenstelling die maximale prestaties op de droge weg bieden. Deze sportbanden zijn afgeleid van de racerij voor wat betreft ontwerp, structuur en rubbersamenstelling. De Michelin Pilot Sport Cup banden zijn standaard leverbaar. Er dient bij het gebruik van deze Michelin sportbanden rekening te worden gehouden met:
- Verhoogd gevaar voor aquaplaning op een natte weg vanwege het speciale profiel;
- De wrijvingsweerstand neemt bij lagere temperaturen en bij koude banden behoorlijk af;
- Bij temperaturen onder de 7 graden Celsius dienen winterbanden gemonteerd te worden en deze banden slijten sneller dan normale banden.
Prijsstelling BMW M3 CSL
De BMW M3 CSL zal geproduceerd worden in een gelimiteerde oplage in de periode juni tot en met december 2003 en is leverbaar in twee kleuren metallic lak, Saffierschwarz en Sibergrau. De materialen die in de M3 CSL worden toegepast, komen goeddeels voort uit de ervaringen door BMW opgedaan in de Formule 1. De speciaal voor de CSL ontwikkelde delen, zoals o.a. de carbon fiber en glasvezel delen, zijn duur en mede door de ontwikkelingskosten en geringe productieaantallen de consumentenprijs van de M3 CSL inclusief BTW en BPM op € 121.000,-- uitkomt.
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679486.jpg[/img]
(bron: persmap BMW nl)
M3 CSL Supertest door Sportauto
[img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565896a.jpg[/img][img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565896d.jpg[/img]
[img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565914a.jpg[/img][img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565914d.jpg[/img]
[img:1165:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565921a.jpg[/img][img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565921d.jpg[/img]
[img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565941a.jpg[/img][img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565941d.jpg[/img]
Specifieke M3 CSL sites (Duits)
http://www.m3csl.net/de/start.htm
http://www.m3csl.de/
Uitleg werking van de M track mode op de BMW e46 M3 CSL/CS (film duits)
M Track mode BMW e46 M3 CSL/CS
Een race-auto voor op de weg: rijplezier in zijn puurste vorm
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679475.jpg[/img]
Wat is het verschil tussen de M3 CSL en een race-toerwagen?
Slechts één ding : een toerwagen maakt meer lawaai (Hans-Joachim Stuck).
De aanduiding CSL kent al een lange geschiedenis bij BMW en is een alom bekend begrip geworden. De laatste legendarische BMW CSL was op basis van de 3.0 liter coupé uit de 70’er jaren en het principe is beproefd: bij een snelle automobiel wordt de kg/pk-verhouding verder verbeterd door extra vermogen uit de moter te halen, maar nog belangrijker het gewicht te reduceren. Zo ontstaat de Coupé Sport Leicht die synoniem staat voor topprestaties, intelligente toepassing van lichtgewicht materialen en praktische bruikbaarheid.
BMW M GmbH heeft de motor van de M3 verder verfijnd en biedt in de CSL niet minder dan 360 pk/ 265 kW, wat een kg/pk verhouding van 3,85 en een sublieme vermogen/liter-verhouding van 111pk/liter oplevert. Met de M3 CSL productiewagen biedt BMW een automobiel die qua rijdynamiek zeer dicht tegen professionele autosportmodellen aan zit.
Het koppel bedraagt 370 Nm/4900 tpm en dit alles uit de gelijk gebleven 3,2 liter motorinhoud. De prestaties van de CSL liegen er niet om: topsnelheid, acceleratie 0-100 km/u in 4,9 seconden (M3 5,2), 0-100 meter in 23,5 sec (M3 24,2), tussenacceleratie van 80 t/m 120 in IV in 5,0 sec. (M3 5,3 sec.).
Lichtgewicht materialen
Bij de productie van de M3 CSL wordt gebruik gemaakt van uiterst lichte en dure materialen om zo tot een lager gewenst gewicht te komen: het gehele dak bestaat uit het, in de formule 1 bekende, carbon fiber (CFK) en is 6 kg lichter dan een normaal dak.
Door de gewichtsbesparing aan de bovenzijde van de auto wordt juist het zwaartepunt verlaagd.
Speciale inzetten in de voorspoiler en de bumperdiffusor achter zijn uit carbon fiber gemaakt. Carbon fiber is ook toegepast in de deurpanelen en middenconsole terwijl de kuipstoelen voorin en de zetels achterin uit met glasvezel versterkte kunststof bestaan (GFK). Deze kunststof is ook verwerkt in de constructie voor de neerklapbare achterbank en de dragers van de achterbumper. Het gehele kofferdeksel bestaat uit Sheet Moulding Compound (SMC), een polymeer materiaal. De bodem in de kofferbak bestaat uit een lichtgewicht honingraat –papieren sandwichconstructie.
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679478.jpg[/img]
De speciale lichtgewicht uitlaat en een inlaatspruitstuk uit carbon fiber sparen verder gewicht. Mede door een extreem grote aanzuigluchtopening links in de voorbumper en het gehele inlaattraject ontstaat een karakteristiek racegeluid. Net als bij de M3 heeft de M3 CSL ook een motorkap uit aluminium. De achterruit bestaat uit dunner glas.
Door al deze maatregelen en het aanpassen van de standaarduitrusting bereikt de
M3 CSL een RDW-gewicht van 1360 kg.
Sportuitrusting
De M3 CSL wordt standaard geleverd met een op het karakter van de CSL aangepaste sequentiële 6-versnellingsbak (SMG). Deze bak zorgt voor uiterst korte schakeltijden en is met 11 schakelprogramma’s (Drivelogic) aan de wensen van de berijder aan te passen.
Bijzonder is de voor de CSL gemodificeerde Launch Control. Als de bestuurder een optimale start vanuit stilstand wenst, kan hij zonder zelf in te grijpen, tot aan topsnelheid accelereren. SMG schakelt zelf vlak voor de toerentalbegrenzer.
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679482.jpg[/img]
Specifiek voor de CSL is de M Track Mode waarmee met een knop op het stuur de grenzen van het DSC verlegd kunnen worden. Hiermee kan gecontroleerd de grenzen van de M3 CSL opgezocht worden.
Als gevolg van een grotere spoorbreedte en andere afstemming van het onderstel wordt een wegligging mogelijk die tot op heden alleen voorbehouden was aan racetoerwagens.
Behalve aangepaste afstemming van de dempers en veren is ook de besturing “messcherp” afgestemd. Voor is een zogenaamde buisstabilisator in plaats van een massieve stabilisator gemonteerd.
Door gemodificeerde remmen wordt een nog grotere vertraging bereikt. Onder optimale omstandigheden is een remweg van minder dan 34 meter mogelijk vanuit 100 km/u.
De CSL is voorzien van remschijven met een grotere diameter; 345x28 mm voor de
CSL t.o.v. 328x28 mm voor standaard M3.
Snelheidsbegrenzing
Evenals de M3 Coupé is ook bij de M3 CSL de topsnelheid begrensd op 250 km/u, een onderlinge afspraak tussen de Duitse automobielfabrikanten. Indien de M3 CSL voor racedoeleinden ingezet wordt, is het mogelijk deze snelheidsbegrenzing (Vmax-regeling) op te heffen. De rijder dient echter, voordat deze wijziging bij BMW wordt aangevraagd, een kopie van zijn racelicentie aan BMW Group Nederland te overleggen. De garantiebepalingen blijven onverminderd van kracht.
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679484.jpg[/img]
Michelin Pilot Sport Cup banden
De motor van de CSL draagt met het aangepaste onderstel en de speciale remmen en banden bij tot de uitstekende dynamiek die de CSL biedt. De speciaal voor de CSL door Michelin ontwikkelde Pilot Sport Cup banden hebben een asymmetrisch profiel en een samenstelling die maximale prestaties op de droge weg bieden. Deze sportbanden zijn afgeleid van de racerij voor wat betreft ontwerp, structuur en rubbersamenstelling. De Michelin Pilot Sport Cup banden zijn standaard leverbaar. Er dient bij het gebruik van deze Michelin sportbanden rekening te worden gehouden met:
- Verhoogd gevaar voor aquaplaning op een natte weg vanwege het speciale profiel;
- De wrijvingsweerstand neemt bij lagere temperaturen en bij koude banden behoorlijk af;
- Bij temperaturen onder de 7 graden Celsius dienen winterbanden gemonteerd te worden en deze banden slijten sneller dan normale banden.
Prijsstelling BMW M3 CSL
De BMW M3 CSL zal geproduceerd worden in een gelimiteerde oplage in de periode juni tot en met december 2003 en is leverbaar in twee kleuren metallic lak, Saffierschwarz en Sibergrau. De materialen die in de M3 CSL worden toegepast, komen goeddeels voort uit de ervaringen door BMW opgedaan in de Formule 1. De speciaal voor de CSL ontwikkelde delen, zoals o.a. de carbon fiber en glasvezel delen, zijn duur en mede door de ontwikkelingskosten en geringe productieaantallen de consumentenprijs van de M3 CSL inclusief BTW en BPM op € 121.000,-- uitkomt.
[img:533:400]http://pic14.picturetrail.com/VOL524/17 ... 679486.jpg[/img]
(bron: persmap BMW nl)
M3 CSL Supertest door Sportauto
[img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565896a.jpg[/img][img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565896d.jpg[/img]
[img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565914a.jpg[/img][img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565914d.jpg[/img]
[img:1165:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565921a.jpg[/img][img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565921d.jpg[/img]
[img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565941a.jpg[/img][img:1163:1600]http://www.supercars.net/pitlane/pics/2565941d.jpg[/img]
Specifieke M3 CSL sites (Duits)
http://www.m3csl.net/de/start.htm
http://www.m3csl.de/
Uitleg werking van de M track mode op de BMW e46 M3 CSL/CS (film duits)
M Track mode BMW e46 M3 CSL/CS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten