Motor tuning ?
- RVV
Motor tuning ?
Hoe denk je over motor tuning? Een chip, scherpe nokkenassen, open uitlaat, grotere turbo etc. Hoever ga je hier in en laat je je beïnvloeden door de "makkelijke" mogelijkheden? Of ben je een tegenstander en vind je de beste tuning een dikkere motor in een "hoger" model? Is de prijs van motor tuning het ook waard ? En hoever ben je bereid om te gaan, vooral financiël ?
-
Motor tuning?? Tuurlijk wel,maar weet wel WAT je doet.
Het pad van tuning is vaak glibberig dwz als je het motormanagement aanpast wil je ook waarschijnlijk een complete uitlaat waardoor je weer aan je remmen moet werken en daarna weer je koppelingsplaat....
Het een is de oorzaak en of gevolg van het andere....
Glibberig dus,voor je portemonnee
Maar als het goed gebeurd krijg je er wel wat voor terug,EEN HOOP FUN!
Het pad van tuning is vaak glibberig dwz als je het motormanagement aanpast wil je ook waarschijnlijk een complete uitlaat waardoor je weer aan je remmen moet werken en daarna weer je koppelingsplaat....
Het een is de oorzaak en of gevolg van het andere....
Glibberig dus,voor je portemonnee

Maar als het goed gebeurd krijg je er wel wat voor terug,EEN HOOP FUN!

- Dennis Cavallino
Grappig, zit met een aantal keuzes in mijn hoofd namelijk.
1 van die keuzes is om de 3.5 liter onder handen te laten nemen. Ik mis onder de 4000 rpm koppel en niet zo'n beetje ook. De 535 is een superfijne auto, maar ik zou het lekkerder vinden als 'ie bij 2000rpm al alert zou zijn. Ik zit er serieus over na te denken om t.z.t. de motor te laten reviseren en dan een soort 'Eco' chiptuning te laten uitvoeren. Dit moet er tevens voor zorgen dat de auto een stuk zuiniger rijdt.
Om alleen maar chiptuning te doen in mijn geval, zonder revisie/groot onderhoud is vrij zinloos imho.
Aan de andere kant: er zijn nog genoeg andere auto's zowel binnen als net buiten het budget. Dus waarom geld stoppen in een auto met een dagwaarde van 1500-2250 euro??
Lastig.
Een andere situatie is er met de 325. Niet voor korte termijn, maar over een (paar) jaar. De 2.5 liter zal ook niet meer het eeuwige leven hebben. De vraag is dan: ga je zo'n blok reviseren. En dan zou ik hem ook meteen tunen. Of kies je gewoon voor engine swap (S14 2.0) en ga je dat 'nieuwe' blok reviseren en tunen. Dan kun je wellicht veel verder gaan dan met een 2.5 liter mogelijk is, misschien voor een iets hoger budget. Maar dan krijg je wel wat speciaals dat aansluit bij de behoeften.
Een gewone auto zou ik nooit tunen. Ik hoor veel mensen die een Mazda 323 F tunen. En dan denk ik: wat schiet je ermee op? Van 105 naar 110 pk voor 1000 euro? Koop dan wat knaps!
1 van die keuzes is om de 3.5 liter onder handen te laten nemen. Ik mis onder de 4000 rpm koppel en niet zo'n beetje ook. De 535 is een superfijne auto, maar ik zou het lekkerder vinden als 'ie bij 2000rpm al alert zou zijn. Ik zit er serieus over na te denken om t.z.t. de motor te laten reviseren en dan een soort 'Eco' chiptuning te laten uitvoeren. Dit moet er tevens voor zorgen dat de auto een stuk zuiniger rijdt.
Om alleen maar chiptuning te doen in mijn geval, zonder revisie/groot onderhoud is vrij zinloos imho.
Aan de andere kant: er zijn nog genoeg andere auto's zowel binnen als net buiten het budget. Dus waarom geld stoppen in een auto met een dagwaarde van 1500-2250 euro??
Lastig.
Een andere situatie is er met de 325. Niet voor korte termijn, maar over een (paar) jaar. De 2.5 liter zal ook niet meer het eeuwige leven hebben. De vraag is dan: ga je zo'n blok reviseren. En dan zou ik hem ook meteen tunen. Of kies je gewoon voor engine swap (S14 2.0) en ga je dat 'nieuwe' blok reviseren en tunen. Dan kun je wellicht veel verder gaan dan met een 2.5 liter mogelijk is, misschien voor een iets hoger budget. Maar dan krijg je wel wat speciaals dat aansluit bij de behoeften.
Een gewone auto zou ik nooit tunen. Ik hoor veel mensen die een Mazda 323 F tunen. En dan denk ik: wat schiet je ermee op? Van 105 naar 110 pk voor 1000 euro? Koop dan wat knaps!
- Peter Tunissen
Ja, maar nu even niet.
Motortuning vind ik alleen maar interessant bij een auto die je nog lang wil houden, waar je nog jaren plezier van hebben en op dit moment heb ik zo'n auto niet.
Voor een volgende auto ben ik nu al aan het kijken naar alle mogelijkheden voor een engine swap en misschien compressor erop en wat daar allemaal wel en niet kan en wat er allemaal in totaal vervangen moet worden etc.
Rationeel is het allemaal nooit te verantwoorden, maar dat is eigenlijk geen enkele auto boven een Suzuki Alto.
Motortuning vind ik alleen maar interessant bij een auto die je nog lang wil houden, waar je nog jaren plezier van hebben en op dit moment heb ik zo'n auto niet.
Voor een volgende auto ben ik nu al aan het kijken naar alle mogelijkheden voor een engine swap en misschien compressor erop en wat daar allemaal wel en niet kan en wat er allemaal in totaal vervangen moet worden etc.
Rationeel is het allemaal nooit te verantwoorden, maar dat is eigenlijk geen enkele auto boven een Suzuki Alto.
- Bert ///M3
Kosten baten zoals je ook al zegt.
M3 motor gaan tunen met nokkenassen, airbox en ander spruitstuk pak je misschien 25-30 PK mee maar ben je wel 5000 euro zo niet meer achter de wagen voor alles er in zit en eens afgesteld is. 25-30 PK op 321 PK is nu niet echt een hele grote vooruitgang. Voor dat soort bedragen weet ik nog wel wat andere dingen die ik liever zou doen op gebieden waar je naar mijn idee meer winst zou pakken, bijvoorbeeld een set lichtgewicht bodydelen enz.
M3 motor gaan tunen met nokkenassen, airbox en ander spruitstuk pak je misschien 25-30 PK mee maar ben je wel 5000 euro zo niet meer achter de wagen voor alles er in zit en eens afgesteld is. 25-30 PK op 321 PK is nu niet echt een hele grote vooruitgang. Voor dat soort bedragen weet ik nog wel wat andere dingen die ik liever zou doen op gebieden waar je naar mijn idee meer winst zou pakken, bijvoorbeeld een set lichtgewicht bodydelen enz.
-
Nee voor mij hoeft het niet. Ik wil een auto die standaard al voldoet aan mijn eisen. Als je voor een relatief klein bedrag je auto kunt perfectioneren dan is dat natuurlijk zonde om niet te doen (sper op 130i, turbodruk wat omhoog bij een Evo, etc.). Maar ik denk dat je bij de meeste auto's gelijk vanalles aan moet pakken en daarom bezig blijft. Het is ook zonde van het geld. Zet die knaken twee jaar lang opzij en koop daarna een auto die wel voldoet, waarbij onderstel/motor/rijden/remmen in balans zijn.
Alleen een auto zoals een Mistu Evo en andere auto's met een turbo, daar zit vaak nog genoeg marge in dat je voor een paar knaken flink wat PK's kunt winnen. Dat zou ik wel overwegen. Zeker als je de auto langer denkt te houden (afschrijving zal meer zijn dan kosten tuning).
Alleen een auto zoals een Mistu Evo en andere auto's met een turbo, daar zit vaak nog genoeg marge in dat je voor een paar knaken flink wat PK's kunt winnen. Dat zou ik wel overwegen. Zeker als je de auto langer denkt te houden (afschrijving zal meer zijn dan kosten tuning).
- EppeRRR
Persoonlijk zou ik wel voor motortuning gaan, en in hoeverre dat is zal aan het beschikbare budget en toekomstplan liggen.
Maar voor een daily --> Alleen als het een diesel is zou ik hem tunen dmv een chip, benzinemotor zou ik met rust laten
Maar voor een 2e auto/oldtimer zou ik wel keizen voor tuning, ten eerst voor de 'Driving fun' en ten tweede gewoon puur voor de hobby en ervaring.
Maar voor een daily --> Alleen als het een diesel is zou ik hem tunen dmv een chip, benzinemotor zou ik met rust laten
Maar voor een 2e auto/oldtimer zou ik wel keizen voor tuning, ten eerst voor de 'Driving fun' en ten tweede gewoon puur voor de hobby en ervaring.
-
-
Als de 525d waar ik voor mijn werk in rijd van mij zou zijn...zou er zeker een chip in komen. Ik zit nu op 177pk/400Nm, het zou dan voor 700 euro 218pk/500Nm worden. Dat zijn dus 530d waardes voor relatief weinig geld.
Toen ik de 323ti net had gekocht liep ik met allerlei wilde plannen rond. Ik was zelfs met Mosselman in onderhandeling mbt een turbo-kitje. Ben achteraf blij dat ik net op allerlaatste moment m'n verstand weer terug kreeg.
Ik heb die Compact nu sinds 2002 en nagenoeg origineel gelaten terwijl het plezier aan de auto er niet minder om was. Hij heeft nu wel 170.000 gelopen met een aantal zware jaren Nordschleife. Zou als hij motorisch niet meer zo lekker is wel overwegen om het m52 323i blok (170pk/245Nm) te vervangen voor een M52 328i blok (193pk/280Nm). Dat is relatief eenvoudig te realiseren en financieel een stuk aantrekkelijker dan een M3 blok swap. Daarbij denk ik dat een 323ti met 328 blok gewoon een lekker totaalpakket op straat staat.
M'n e30 325i moet zich motorisch nog gaan bewijzen. Vooralsnog ziet het er naar uit dat hij nog wel even van dienst kan zijn. Mocht hij de geest geven, dan wordt het gelijk een 2,7 liter configuratie. Heb vroeger een tijdje met een e21 323i die zo'n eta samenstelling had gereden.....weergaloos.
Toen ik de 323ti net had gekocht liep ik met allerlei wilde plannen rond. Ik was zelfs met Mosselman in onderhandeling mbt een turbo-kitje. Ben achteraf blij dat ik net op allerlaatste moment m'n verstand weer terug kreeg.
Ik heb die Compact nu sinds 2002 en nagenoeg origineel gelaten terwijl het plezier aan de auto er niet minder om was. Hij heeft nu wel 170.000 gelopen met een aantal zware jaren Nordschleife. Zou als hij motorisch niet meer zo lekker is wel overwegen om het m52 323i blok (170pk/245Nm) te vervangen voor een M52 328i blok (193pk/280Nm). Dat is relatief eenvoudig te realiseren en financieel een stuk aantrekkelijker dan een M3 blok swap. Daarbij denk ik dat een 323ti met 328 blok gewoon een lekker totaalpakket op straat staat.
M'n e30 325i moet zich motorisch nog gaan bewijzen. Vooralsnog ziet het er naar uit dat hij nog wel even van dienst kan zijn. Mocht hij de geest geven, dan wordt het gelijk een 2,7 liter configuratie. Heb vroeger een tijdje met een e21 323i die zo'n eta samenstelling had gereden.....weergaloos.
- Dennis Cavallino
Dat zijn beide wel aantrekkelijke swaps Marcel. De 328 heeft meestal meer pk's dan fabrieksgegevens aangeven en zo'n ETA heeft niet alleen een hoop PK's extra, maar ook nog bergen aan koppel. Heerlijk spelen wordt dat dan.
525d chippen zou ik ook doen als 'ie van mezelf zou zijn. Ik ben er trouwens mee gestopt, dus voor mij zit rijden in de E60 er niet meer in.
525d chippen zou ik ook doen als 'ie van mezelf zou zijn. Ik ben er trouwens mee gestopt, dus voor mij zit rijden in de E60 er niet meer in.
- Dutch
In grote lijnen denk ik er ook zo over.Nandor schreef:Turbo ja. Ongeblazen nee.
Bij de Skoda was 't gewoon zonde om te laten liggen: een programma van 150 pk in een blok dat ook met 180 pk wordt verkocht en heel conservatief naar 210 pk kan worden getuned. Dat zijn dus 60 pk's zo voor 't oprapen. Verder pielen met luchtfilters (in VAG-kringen beter bekend als luchtmassameterslopers) enzo heb ik maar achterwege gelaten.
Op ongeblazen gebied zou ik niet zo gauw bakken geld uitgeven voor 10 pk meer, ware het niet dat veel motoren vanwege emissie-eisen allerlei beperkingen krijgen opgelegd, waardoor bijvoorbeeld de gasrespons net niet acuut genoeg is - en daar wil je nu juist een ongeblazen motor voor. Dus op dat vlak zou ik niet zozeer m'n geld besteden aan pk's, maar aan betere 'driveability' - en dat is ook wat waard. Tuning gaat niet altijd over pk's.
- Hielke
- Arthur
- Auto: Nr.51
Zo denk ik er ook over: turbo ja, non-turbo nee.
Voor relatief weinig kun je veel terug krijgen.
De Ibiza had alleen een chip (150->220pk).
Uitlaten, luchtfilters etcetc begin ik niet aan.
Een uitlaat hooguit als 'ie versleten is.
Er komen wel weer andere dingen bij kijken, de remmerij van een Ibiza is niet bijzonder, een upgrade heb ik achterwege gelaten.
Vond het niet nodig gezien het gebruik door ons.
Het was nu ook niet zo dat 'ie helemaal niet remde
De WRX nu zou ik wel willen chippen (Ecutekken) maar het beste reslultaat geeft dat weer in combi met een open uitlaat enzo.
Wil ik niet.
Komt bij dat ik bij de, naar men zegt, beste tuner mijn fabrieksgarantie kwijt ben.
Moet ik ff laten bezinken.
Voor relatief weinig kun je veel terug krijgen.
De Ibiza had alleen een chip (150->220pk).
Uitlaten, luchtfilters etcetc begin ik niet aan.
Een uitlaat hooguit als 'ie versleten is.
Er komen wel weer andere dingen bij kijken, de remmerij van een Ibiza is niet bijzonder, een upgrade heb ik achterwege gelaten.
Vond het niet nodig gezien het gebruik door ons.
Het was nu ook niet zo dat 'ie helemaal niet remde

De WRX nu zou ik wel willen chippen (Ecutekken) maar het beste reslultaat geeft dat weer in combi met een open uitlaat enzo.
Wil ik niet.
Komt bij dat ik bij de, naar men zegt, beste tuner mijn fabrieksgarantie kwijt ben.
Moet ik ff laten bezinken.
- Dutch
Dat komt er vaak ook nog bij kijken, ja. In mijn geval zeker, want 'mijn' auto is andermans eigendom. Het is al mooi genoeg dat de eigenaar een benzineauto toestaat en sowieso niet al te moeilijk doet over tuning.Arthur schreef:Komt bij dat ik bij de, naar men zegt, beste tuner mijn fabrieksgarantie kwijt ben.
Dus is er voor de Skoda gekozen voor de dure Oettinger-chip met garantie in plaats van voor JD.
En bij Ford vervalt sowieso alle garantie als je met de motor knoeit, terwijl er ook geen officieel tuningprogramma vanuit de importeur is. Dus zo'n full Milltek? Zeg maar dag tegen je garantie. Maar sommige dealers vinden alleen een catback geen motortuning, terwijl een ander inlegfilter en een ander flexibel koppelstuk tussen catback en spruitstuk (in originele vorm dé grote bottleneck in het uitlaattraject van de ST) bij problemen snel zijn terug te veranderen naar origineel. En de pk-resultaten zijn er nauwelijks minder om, want dat dure Milltek-spruitstuk levert maar 5 pk extra op, zo weet ik inmiddels uit wat Britse rollenbankmetingen.
Dus ja, ook ik laat die mogelijkheden nu bezinken...

- Arthur
- Auto: Nr.51
Mijn Ibiza en Alhambra waren prive eigendom.
Mijn dealer liet mij kiezen uit de tuners.
Ik zou de garantie gewoon behouden.
Net zoals Edwin doet.
Ik heb dus wel JD gekozen.
Hoe het met de garantie zit weet ik niet precies, of het dan nog fabrieksgarantie heet?? Of dat de dealer het overneemt. Maar die zal bij problemen toch echt wel gaan verhalen op de importeur. En het chip verhaal achterwege laten.
Denk ik...
Mijn dealer liet mij kiezen uit de tuners.
Ik zou de garantie gewoon behouden.
Net zoals Edwin doet.
Ik heb dus wel JD gekozen.
Hoe het met de garantie zit weet ik niet precies, of het dan nog fabrieksgarantie heet?? Of dat de dealer het overneemt. Maar die zal bij problemen toch echt wel gaan verhalen op de importeur. En het chip verhaal achterwege laten.
Denk ik...
- Leen
De Evo heb ik wel laten doen , en is ongevaarlijk en redelijk goedkoop te tunen 280 <> 370 pk
De 330d touring zal ik niet laten tunen vindt de 231pk/500nm lerverende diesel voldoende kracht hebben , en wil geen garantie zorgen hebben.
De s14 m3 motor is nu aan het eind van zijn latijn , en hier heb ik nu een getuned 260pk s14 blok voor gehaald .
Mijn oude blok zal dan in de winter naar Niesen in Belgie gaan om te worden gereviseerd en gelijk getuned te worden naar 285 pk.
De 330d touring zal ik niet laten tunen vindt de 231pk/500nm lerverende diesel voldoende kracht hebben , en wil geen garantie zorgen hebben.
De s14 m3 motor is nu aan het eind van zijn latijn , en hier heb ik nu een getuned 260pk s14 blok voor gehaald .
Mijn oude blok zal dan in de winter naar Niesen in Belgie gaan om te worden gereviseerd en gelijk getuned te worden naar 285 pk.
- RVV
Ja, de turbo S3 had ik ook laten chiptunen, 260pk ofzo, open luchtfilter, ook met behoud van fabrieksgarantie. Dus zit wel goed denk je dan. Totdat de motor bij 80000 km naar zijn grootje knalt op de ring. 8000 euro schade, buiten de nederlandse garantie, maar gelukkig was Audi Duitsland zo coulant om alle schade te vergoeden (pon had dit nooit gedaan).
De Duitse dealer wilde niks van de chiptuningen weten, daar praten we verder niet over zei hij
.
Ik heb toen heen veel geluk gehad, maar ik heb er ook van geleerd, en besloot na dat "akkevietje" om niet meer aan motorische tuning te gaan doen. Niet omdat ik denk dat het onverstandig is, maar omdat ik altijd pech heb in dit soort gevallen. De cooper S heb ik ook standaard gelaten.
Het is maar goed dat mijn voorkeur nu bij de 6 in lijnen ligt, hoewel die nu ook met turbo's gaan komen
Daarom ben ik blij dat ik de M3 heb gekocht en niet heb gewacht op een 335i coupe ofzo, want dan is de kans om in verleiding te komen toch weer aanwezig. 306pk met chips straks tussen de 360 en 380pk wie wil dit nou niet ? BMW houd er blijkbaar al rekening mee want de tellers van de 335i uitvoeringen gaan al tot 280 km/h.
Maar de materie blijft me zoals ik al eerder schreef boeien. Dus ik veroordeel het zeker niet.
Maar soms denk ik wel dat men zich te snel laat verleiden, 30/40 pk extra voor 1000 euro ofzo. Koopie denk je dan. Maar hoe weet je dat het ook een betrouwbaar koopje is ? Men baalt er van als iemand een klein deukje in de lak rijd, maar ondertussen heb je misschien wel de grootste autosloper onder motorkap zitten.
Hoe staan de fabrikanten er vandaag de dag tegen over ?
De Duitse dealer wilde niks van de chiptuningen weten, daar praten we verder niet over zei hij

Ik heb toen heen veel geluk gehad, maar ik heb er ook van geleerd, en besloot na dat "akkevietje" om niet meer aan motorische tuning te gaan doen. Niet omdat ik denk dat het onverstandig is, maar omdat ik altijd pech heb in dit soort gevallen. De cooper S heb ik ook standaard gelaten.
Het is maar goed dat mijn voorkeur nu bij de 6 in lijnen ligt, hoewel die nu ook met turbo's gaan komen

Maar de materie blijft me zoals ik al eerder schreef boeien. Dus ik veroordeel het zeker niet.
Maar soms denk ik wel dat men zich te snel laat verleiden, 30/40 pk extra voor 1000 euro ofzo. Koopie denk je dan. Maar hoe weet je dat het ook een betrouwbaar koopje is ? Men baalt er van als iemand een klein deukje in de lak rijd, maar ondertussen heb je misschien wel de grootste autosloper onder motorkap zitten.
Hoe staan de fabrikanten er vandaag de dag tegen over ?
-
Bij de ene auto heb je meer reserves dan bij een ander. Een S2000 hoef je echt niet meer te tunen, dat ding zit al op de grens voor normaal gebruik (in zo'n Best Motoring rijden ze met een licht getuned exemplaar dat plof zegt
). Enige mogelijkheid is een compressor/turbo.
Je merkt wel dat de fabrikanten steeds meer werken met motoren die heel veel ruimte openlaten. Hetzelfde blok en dan flink wat PK's verschil tussen instapmodel en topmodel.
Verder heb je als consument weinig met de fabrikant te maken, eerder de importeur.

Je merkt wel dat de fabrikanten steeds meer werken met motoren die heel veel ruimte openlaten. Hetzelfde blok en dan flink wat PK's verschil tussen instapmodel en topmodel.
Verder heb je als consument weinig met de fabrikant te maken, eerder de importeur.
- RVV
Ja maar dan moet je wel een instapmodel gaan tunen, want de topmodellen zitten qua vermogen vaak wel aan hun betrouwbare max. Mooi voorbeeld is de TSFI van van der Velden, die is van 185 pk naar ca 260/270pk gegaan. Voor een instapper blijkbaar geen probleem, maar ik denk niet dat je straks zomaar een Leon Cupra die standaard 260pk zal krijgen ff betrouwbaar kan opkietelen naar 330pk ofzo. De grens is bij zo'n blok bij 260/270 pk wel bereikt. Er zijn natuurlijk altijd mensen die meer risico durven te nemen en wel gaan voor 300pk+ maar dan is er zeker geen sprake meer van "betrouwbaar" tunen.Tom schreef: Je merkt wel dat de fabrikanten steeds meer werken met motoren die heel veel ruimte openlaten. Hetzelfde blok en dan flink wat PK's verschil tussen instapmodel en topmodel.
- Dutch
Snap je helemaal na jouw ervaring met de S3, Rico, maar ik ben er minder bang voor. (Hoewel, net een enorm gesprek gehad met een Ford-tuner dat de helft van de tijd over garantie ging!
)
Zoals gezegd komt bij mij de meeste winst uit het tenietdoen van de downtuning (risicolozer kan niet), terwijl ik met de keuze voor Oettinger niet voor de volle 220/230 pk ben gegaan. Aan de andere kant moet ik de 80.000 km nog bereiken... Als tegenvoorbeeld ken ik overigens een Britse Octavia RS die tot 270 pk was getuned en het 180.000 mijl heeft volgehouden, terwijl hij zowat driewekelijks op de 'Ring reed. 8)
Heb je achteraf nog een precieze reden voor je Motorschaden gekregen? Had het luchtfilter er misschien iets mee te maken? Want zo'n aftermarket-filter valt zéker niet binnen de garantie en is zoals bekend de pest voor 1.8T's.

Zoals gezegd komt bij mij de meeste winst uit het tenietdoen van de downtuning (risicolozer kan niet), terwijl ik met de keuze voor Oettinger niet voor de volle 220/230 pk ben gegaan. Aan de andere kant moet ik de 80.000 km nog bereiken... Als tegenvoorbeeld ken ik overigens een Britse Octavia RS die tot 270 pk was getuned en het 180.000 mijl heeft volgehouden, terwijl hij zowat driewekelijks op de 'Ring reed. 8)
Heb je achteraf nog een precieze reden voor je Motorschaden gekregen? Had het luchtfilter er misschien iets mee te maken? Want zo'n aftermarket-filter valt zéker niet binnen de garantie en is zoals bekend de pest voor 1.8T's.
- RVV
Dutch een week ofzo daarvoor had ik de open green luchtfilter er af gehaald (door nl dealer gemonteerd), en de originele filerbak erop gezet. Mischien is dat mijn geluk geweest. Die Duitse dealer snapte als niet dat de intake en intercooler buizen zo smerig waren
Ik deed net of ik gek was natuurlijk. Ik heb overigens altijd het onderhoud door de NL dealer laten uitvoeren en zelf nooit iets aan het luchtfilter gedaan qua schoonmaken (te vet) de monteur bij de dealer is blijkbaar over ijverig geweest.
uitiendelijk is niet 100% duidelijk geworden voor mij wat de oorzaak is geweest, ja turboschoepenwielen waren afgescheurd en de motor ingezogen. En dat kan eigenlijk alleen maar door oververhitting.

uitiendelijk is niet 100% duidelijk geworden voor mij wat de oorzaak is geweest, ja turboschoepenwielen waren afgescheurd en de motor ingezogen. En dat kan eigenlijk alleen maar door oververhitting.
-
Zou ik wel doen. Sterker nog. Heb ik al gedaan
Ik heb zelf vorig jaar een 1.6 onder handen laten nemen. Throttlebodies, nokkenas, chip, en een supersprint uitlaatlijn. Verder zit er nog een ACS shortshifter, komen er binnenkort wat betere remmen op en ben ik motorisch nog lang niet klaar.
Wellicht is het zinloze tuning omdat je met veel minder geld een snellere wagen erbij kan kopen.
Maar wie op die manier gaat redeneren moet gewoon nooit tunen en gelijk een Veyron halen
Mij gaat het iig gewoon om de lol van het tunen, ongeacht de motorinhoud.

Ik heb zelf vorig jaar een 1.6 onder handen laten nemen. Throttlebodies, nokkenas, chip, en een supersprint uitlaatlijn. Verder zit er nog een ACS shortshifter, komen er binnenkort wat betere remmen op en ben ik motorisch nog lang niet klaar.
Wellicht is het zinloze tuning omdat je met veel minder geld een snellere wagen erbij kan kopen.
Maar wie op die manier gaat redeneren moet gewoon nooit tunen en gelijk een Veyron halen

Mij gaat het iig gewoon om de lol van het tunen, ongeacht de motorinhoud.