flippers vs handbak

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
RVV

flippers vs handbak

Bericht door RVV » 20 mei 2006, 16:25

Rij nu een week of drie met SMGII. Eigenlijk is dit ook een handbak die automatisch ontkoppelt. Ik had vooraf grote bedenkingen tegen dit soort systemen (SMG/DSG/selespeed etc) maar nu ben ik helemaal om. Niet om de auto maar om de combinatie veel vermogen/snel schakelen. Nu begrijp ik ook waarom BMW een CSL alleen maar met SMG heeft aangeboden en nooit met een handbak. Er is gewoon geen snellere manier van schakelen.

SMGII past gewoon erg goed bij het karakter van een M3. Vooral de mogelijkheid om de schakelprogramma's aan te passen op je rijstijl is makkelijk. Ik heb overigens een kort stukje in de automaat modus gereden en dat vind ik echt helemaal niks. Ik schakel zowel aan het stuur als met de pook, waarbij de pook gevoelsmatig meer feedback geeft. Het stilhouden van mijn linkerbeen zie ik niet meer als een probleem, ik heb ook niet meer de neiging om hem op te tillen, en zodra ik in de touring stap gaat het weer vanzelf.

Ik zag SMGII een beetje als een automaat achtige mechanisme, nou dat is het dus niet. In de hele rijbeleving blijf je gewoon schakelen zoals met een handbak, waarbij 1 groot pluspunt, misschakelen is niet mogelijk, terugschakelen met automatisch tussengas is stoer. Wat me positief is opgevallen is de soepelheid in het schakelen, geen gehort of gestoot door de snelheid van het schakelen.

Ik ben altijd een handbak man geweest, maar als ik nu een paar dagen rij in de touring dan verlang ik toch weer terug naar het SMG systeem.

Ik zeg niet dat SMG boven een handbak gaat, maar het doet ook geen afbreuk aan het rijden en vooral het rijplezier, het is zelfs een extra toegevoegde dimensie.

Ik kan eerlijk gezegd niks zeggen over bv DSG of selespeed (beter of slechter), maar ik zal ook die systemen positief benaderen in de toekomst.

Brava

Bericht door Brava » 20 mei 2006, 17:32

O jee, dan ben je een slechtere rijder dan Jeremy Clownson. Die denkt nog altijd dat ie het beter en sneller kan.

Ik ben het met je eens. Als de Einser verkrijgbaar was geweest met SMG had ik geen moment getwijfeld. Heb zelfs nog een blauwe maandag een 147/156 Selespeed overwogen.

Volgens mij is er geen snellere manier van schakelen als je een Alpenpas op of af gaat.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 mei 2006, 17:36

SMGII vind ik een prachtig systeem. E-shift van Lexus vind ik ook zalig, dat werkt met knopjes ipv flippers. Ik verkies die systemen zonder nadenken boven een handbak.

Een Smart Roadster daarentegen moet óf een beter werkend systeem krijgen of gewoon leverbaar zijn met een handbak. Dat systeem is gewoon ruk. Maar ideaal in de file en daarom als totaal pakket een prima allround sportwagentje.

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 20 mei 2006, 17:41

Vergeet Selespeed maar, ruksysteem in de gloria; in de tijd dat zo'n ding schakelt kun je ook de halve krant lezen.
SMGII is ook het enige systeem waar ik mee zou kunnen leven (ok, dat van Ferrari en zo misschien ook, maar die ken ik allemaal niet).
Alleen, als je diep diep in mijn hart kijkt, toch altijd liever een handbak.
Beetje hetzelfde als met ABS of TC, hoe goed ze die systemen ook maken, zelfs op een bepaald moment beter dan zelf doseren, het haalt wel weer een deel van het rijden bij de bestuurder weg.
Enige voordeel van SMG is dat je daar dan ook dingen voor terug krijgt die je als bestuurder niet kan (automaat stand in file of stad bijv.).

Dus als ik mag kiezen toch nog graag een handbak, maar niet zo dat SMGII bij voorbaat afgeschreven wordt (zoals ik nu bij een auto waar ESP niet uit kan zonder meer wel zou, één keer met mijn kop tegen een steen was wel weer genoeg).

markk

Bericht door markk » 20 mei 2006, 17:56

Selespeed en automaat bakken die met flippers te schakelen zijn is rommel.
Masarati Cambiocorsa beviel erg goed. SMGII lijkt me ook top.

En idd, ik verbaas me ook altijd hoe makkelijk ik me automatisch aanpas. e30 M3 dogleg bak naar zesbak in BoxsterS / Ibiza naar 5 bak in Impreza/206gti. Zelfde met motorfiets. Scootuhs zijn automaat en je stapt op de FJ1200 en automatisch ga je schakelen.

Mark.

M@rcel

Bericht door M@rcel » 20 mei 2006, 23:47

Ik heb zelf alleen ervaring met een SMG I knuppel uit de eerste e36 M3's. Dat systeem was het totaal niet voor mij.

Vorig jaar gesproken met diegene die voor Penthouse met een M6 de Nordschleife overging.
Die was toch niet zo blij met het systeem. Volgens hem waren er momenten tijdens de supersnelle ronde waarop het systeem besloot te gaan schakelen terwijl hij hem nog eventjes liever in de versnelling had gehad.
Ook schijnt het systeem te ontregelen als je echt airborn gaat.

Als ik hem zie zal ik het fijne er weer eens over vragen. Ik was toen niet zo helder meer na een flinke pint in het Hotel am Tiergarten.

Ik zou overigens wel eens met een 325ti smg willen rijden. Dat zit qua prijs meer in mijn straatje... :D

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 21 mei 2006, 02:34

Handbak is altijd 't meest handig. SMG . Ik reed in '97 met de eerste SMG 3.2 M3. Klaar.En ook gereden met E46 M3. Net niet wat mij betreft. Porker snapt 't.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 21 mei 2006, 07:22

Ik heb geen praktijk ervaring met SMG.
Kun je het vergelijken met DSG?
Daar heb ik wel mee gereden.
Op gevoel zeg ik: liever een handbak.

Thomas
Auto: Bmw 1-serie

Bericht door Thomas » 21 mei 2006, 18:39

DSG is lekker snel met schakelen. Zou ik prima mee kunnen leven. SMG is nog tikkie heftiger, alleen niet zelf mee gereden, alleen er naast gezeten. Zou ik ook mee kunnen leven :lol: Tiptronic van VW en Selespeed heb ik wel eens meegereden maar dat is gewoon irritant.
Een kennis rijd in een Maserati 4200GT en zei dat de eerste versies van de coupe met die speciale achterlichten ook niet fijn schakelden. Hij heeft bewust gewacht met de aanschaf tot dat schakelen verbeterd was.

Brava

Bericht door Brava » 21 mei 2006, 19:50

Thomas schreef:...de eerste versies van de coupe met die speciale achterlichten ook niet fijn schakelden.
De eerste versies met die achterlichten waren nog 3200GT's. Die zijn nooit met Cambiocorsa geleverd. Die werd pas verkrijgbaar met de nieuwe 4.2 liter atmo V8.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 21 mei 2006, 20:15

SMG achtige systemen kan je ook niet met 1 rondje rijden beoordelen denk ik, je moet er aan wennen. Je moet overal net even eerder mee zijn. Op het moment dat je op terugschakelen klikt dan moet dat spul nog ontkoppelen enz. Wanneer je zelf zou beginnen met de koppeling intrappen, dan zou je ook met schakelen moeten beginnen op een SMG bak.

Ik heb dan zelf SMG1, is niet echt snel, kan sneller met de hand. Is wel makkelijker als met de hand omdat je je niet druk hoeft te maken over heel-toe terugschakelen enz, hoewel ik het dan juist wel weer een gemis vind dat je dat niet leert, in mijn geval.

Sprinten is kut met die dingen, omdat je niet 100% controle over de koppeling hebt. Ik kan dan met SMGI zelf een toerental kiezen, maar met SMGII ben je ook daarin beperkt.

Techniek er achter is wel facinerend, als je in TIS kijkt staat er een hele omschrijving in. Er word oa gebruik gemaakt van temperatuursensoren om de schakelsnelheid te bepalen, en sensoren die laterale versnellingskracht meten zodat het systeem niet schakeld in bochten als hij in automaat stand staat. Toch heeft dit ook wel nadelen, het systeem is heel nauw met de ECU verweven en bijvoorbeeld even een andere diff ratio er op sleutelen kan je al problemen geven. Racekoppelingen enz durf ik me al helemaal niet aan te wagen.

Heb het er ook eens met Hein Koopman over gehad, die vond het ook niks omdat terugschakelen naar zijn idee niet snel genoeg ging. Maar dat was voor circuitauto's niet voor de gewone sportwagens voor de openbare weg.

RVV

Bericht door RVV » 22 mei 2006, 23:56

stefan van der burgh

Bericht door stefan van der burgh » 23 mei 2006, 09:30

Kun je met SMG eigenlijk een 'clutch-dump' doen?

Dwz in neutraal dot gas geven en dan de 1 inleggen?

Knot

Bericht door Knot » 23 mei 2006, 13:01

Rico, rem je niet met links dan?

Hielke

Bericht door Hielke » 23 mei 2006, 13:43

Automatische bakken hebben een sterk tweeledig karakter. Bij rustig toeren of tokkelen zijn ze heerlijk relaxed zonder daarbij controle weg te nemen. Bij het pushen laten ze het meestal op meerdere vlakken afweten.

De SMGII bak bijvoorbeeld schakelt alleen soepel wanneer je één van de tamme instellingen van de 5 of 6 programma's gebruikt. Zelfs op standje 3 of 4 is het tempo nog zo bedaagd dat in vergelijking met een Selespeed bak van een Stilo Abarth of semi automaat van een Roadster de BMW bak qua snelheid niets extra's te bieden heeft. Het gaat gewoon traag. Een handbediende bak schakelt dan veel sneller.

In de scherpste stand wordt dit in het geval van een SMGII anders. Het tempo dat je dan voorgeschoteld krijgt verbeter je niet met een handbak. Maar de prijs die je hiervoor betaalt is hoog. De klappen in de aandrijflijn bij opschakelen snijden mij als messen door de ziel. Bij terugschakelen vallen die klappen mee maar houden door het bruusk ingrijpen van de koppeling de banden het niet meer bij en melden zich door kort te blokkeren. Heel jammer allemaal en dat terwijl het manco echt in de computer electronica zit want een kundige bestuurder kan door op de juiste momenten gas te liften wel vloeiend en snel schakelen. Waarom het de makers niet gelukt is de hoeveelheid gastoevoer bij snel schakelen goed te regelen is me een raadsel.

Wat het geforceerde opschakelen bij max. toerental aangaat zou ik me kunnen vergissen maar ik geloof dat de SMG bak bij het bereiken van het max. toerental van de motor zelf besluit op te schakelen. Ik hoef ervaren circuitrijders niet uit te leggen dat je net voor het aanremmen en insturen van een bocht geen onnodig op- en neer- geschakel wilt hebben. De wisselende aandrijfinvloeden op de aangedreven wielen verlenen je dan alleen ongewenste balansverstoringen. Net voor het aanremmen van een bocht is het helemaal niet erg om even 1 of 2 seconden op het max. toerental of in de begrenzer te blijven rijden. Een op- en terug- schakel actie kosten je daarbij alleen maar meer tijd.

Heb van mensen gehoord dat de DSG bak VAG wat dit element betreft nog kwalijker functioneert. De bak denkt bij stijgen in de toeren of het bereiken van het max. toerental nl. altijd dat de baas OP wil schakelen en zet daarom alvast de eerstvolgende versnelling klaar. Als je dan op de rem gaat en logischerwijze toch snel wilt terugschakelen geeft het systeem eerst een tijdje niet thuis omdat het juiste verzet niet klaargezet was.

Kortom, voor personenwagens geldt voor mij dat er nog niets boven een handbak gaat.

RVV

Bericht door RVV » 23 mei 2006, 15:24

Knot schreef:Rico, rem je niet met links dan?
Nee, eigenlijk ook nog niet geprobeert, zit natuurlijk veel meer kracht in je koppelingsbeen, zal wel ff wennen zijn anders lig je direct met je tanden in het stuur.

Maar wat is het voordeel dan van links remmen ? Behalve dan dat je been het weer doet ?

RVV

Bericht door RVV » 23 mei 2006, 15:25

stefan van der burgh schreef:Kun je met SMG eigenlijk een 'clutch-dump' doen?

Dwz in neutraal dot gas geven en dan de 1 inleggen?

hhhmmm geen idee, zal het eens proberen. met launch control heb je toch feitelijk hetzelfde ? Ook nog niet geprobeert en ga ik denk ik ook maar niet doen.

RVV

Bericht door RVV » 23 mei 2006, 16:27

Hielke schreef:In de scherpste stand wordt dit in het geval van een SMGII anders. Het tempo dat je dan voorgeschoteld krijgt verbeter je niet met een handbak. Maar de prijs die je hiervoor betaalt is hoog. De klappen in de aandrijflijn bij opschakelen snijden mij als messen door de ziel. Bij terugschakelen vallen die klappen mee maar houden door het bruusk ingrijpen van de koppeling de banden het niet meer bij en melden zich door kort te blokkeren. Heel jammer allemaal en dat terwijl het manco echt in de computer electronica zit want een kundige bestuurder kan door op de juiste momenten gas te liften wel vloeiend en snel schakelen. Waarom het de makers niet gelukt is de hoeveelheid gastoevoer bij snel schakelen goed te regelen is me een raadsel.

Wat het geforceerde opschakelen bij max. toerental aangaat zou ik me kunnen vergissen maar ik geloof dat de SMG bak bij het bereiken van het max. toerental van de motor zelf besluit op te schakelen. Ik hoef ervaren circuitrijders niet uit te leggen dat je net voor het aanremmen en insturen van een bocht geen onnodig op- en neer- geschakel wilt hebben. De wisselende aandrijfinvloeden op de aangedreven wielen verlenen je dan alleen ongewenste balansverstoringen. Net voor het aanremmen van een bocht is het helemaal niet erg om even 1 of 2 seconden op het max. toerental of in de begrenzer te blijven rijden. Een op- en terug- schakel actie kosten je daarbij alleen maar meer tijd.
Hielke bij een auto met een handbak en koppelingspedaal lift je ook even het gas als je over schakelt. Bij SMG wat feitelijk ook een handbak is moet je ook even liften, dan heb je zelfs in stand 5/6 een vloeiende overgang. Je moet SMG niet als een automaat willen rijden waarbij je rekent op een vloeiende overgang tussen schakelen en ontkoppelen.
Verder moet je gewoon opschakelen als de de toerenteller in het rood staat te hakken, anders blijft ie daar hangen.

duifjes.com

Re: flippers vs handbak

Bericht door duifjes.com » 01 apr 2009, 10:12

DSG vindt ik net niet......te klynisch en in de file ed. is de bak erg twijfelachtig........Gisteren de nieuwe Avensis 150pk diesel automaat binnengekrege en dat is tien x beter dan DSG.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 01 apr 2009, 10:25

Oh die DCT in combinatie met flippers? Gruwelijk fijn!!!! Hier kan je niet tegenop (hand)schakelen en het rijdt lekker "racy"..

Snipe

Bericht door Snipe » 01 apr 2009, 10:28

Die DCT in jouw 335i leek me weinig mis mee. Al weet ik natuurlijk niet hoe dat in de file gaat.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 01 apr 2009, 13:31

Lekker boeie :D Flippers aan het stuur bestaan nog steeds toch?!

Snipe

Bericht door Snipe » 01 apr 2009, 13:41

Handbakken vreemd genoeg ook.

Plaats reactie