BMW e30 325i voor circuit => tips aanpassingen en ROEST!

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

BMW e30 325i voor circuit => tips aanpassingen en ROEST!

Bericht door Paul Broere » 25 dec 2007, 17:33

Ik heb zojuist een BMW e30 325i met M-tech onderstel gekocht voor licht circuitgebruik en als fun-auto voor erbij. Tevens voor rijden op Nürburgring.

De auto is 16 jaar lang van dezelfde eigenaar geweest (bijna alle beurten gehad) en technisch in goede staat. Tevens zojuist een nieuwe apk gehad en een nieuwe accu.

1 probleem: er is roest in de wielkast linksachter EN de achterkant van de dorpel.
Hebben jullie enig idee wat het ongeveer gaat kosten als ik iemand daar wat aan laat doen (het hoeft optisch niet mooi te zijn!!)

tevens:
Hebben jullie tips voor leuke onderdelen om de auto meer circuit-waardig te maken?
Ik wil er ook mee op de Ring, en ik wil geen gedoe met de TüV keuringen tegenwoordig... dus niet te overdreven, alles moet makkelijk...

Ik wil beginnen met nieuwe olie en uiteraard remvloeistof.
verder andere remblokken (bestand tegen meer hitte)

andere veren/silent-blocks en wellicht een rolkooi en kuipstoelen
wellicht gewichtsbesparing... kunnen verder ook nog, maar niet noodzakelijk om er al een beetje lekker me te spelen... het maakt het er wel nóg leuker op!
kortom: wat zijn hier ervaringen met het circuit-prepareren van een BMW e30

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 25 dec 2007, 21:25

Gelukkig zijn er hier erg veel e30 rijders die je goed bruikbare tips kunnen geven, dit zal ik dan ook aan de echte e30 circuit rijders over laten.

Mijn e30 had ook roest bij beide wielkasten aan de achterkant. De kosten hiervan zijn bij een schadehersteller maar liefst 1200 euro. Maar dan was het tip top met nieuwe stukken ingelast en niet meer te zien. Uiteraard mijn geld hier niet aan uitgegeven destijds. Mocht je een vriend of kennis hebben die dit er zwart naast wil doen kan het veel goedkoper, maar met laswerk zal het nooit goedkoop zijn. Maar dit hangt van de ernst van de roestplekken af.

Paul Broere
Auto: Porsche Taycan / BMW Z4M / Mx5

Bericht door Paul Broere » 25 dec 2007, 21:36

aan één kant de wielkast redelijk erg, daar ook de dorpel (in mindere mate) aan de achterkant.

De andere kant bijna niet, alleen heel licht oppervlakkig (zelf even schuren en een likje verf erop. Het hoeft niet supermooi).

1200 euro!! is wel heel veel.
Ik zal ook eens langs een "gewone" schadehersteller gaan met de boodschap dat het goedkoop moet en niet mooi hoeft te zijn...

verder wat algemene tips betreffende goede onderdelen en dingen die ik kan doen om circuitklaar te maken zijn erg welkom.
(bijvoorbeeld: goede rolkooi/goede stoelen/remblokken)
met inachtneming van het feit dat het hier om af en toe rijden gaat (niet elk weekend) en dat het relatief betaalbaar moet blijven.

fijna kerst iedereen

Luco

Bericht door Luco » 25 dec 2007, 21:40

kooi zou ik een fia gekeurde nemen
stoel is erg prettig als die goed zit en ik zou voor de veiligheid ook een fia gekeurde nemen die evt voorbereid is op h.a.n.s. dit gaat steeds meer verplicht worden (zeker in de toekomst)
dus naar een zaak met veel stoelen en proefzitten

remblokken is erg persoonlijk
de ferodo 3000 doen het bij mij erg goed, maar ook de hawk blokken
tevens verschilt het nogal eens met de ervaringen per merk en gewicht van de auto

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 dec 2007, 00:23

E30jes zijn heel erg makkelijk naar een weekendcircuitauto te bouwen eigenlijk, heel veel hoeft er niet aan te gebeuren. Tuurlijk kost dat wel wat maar niet extreem.

Rolkooi schroefmodel met FIA cert, makkelijk thuis te installeren alleen even bodemplaten laten lassen.

2 FIA kuipstoelen zoeken bij een autosportzaak met bevestiging.

2x FIA 6 punt gordel

Wat klein spul, bevestigingsmateriaal, rolkooischuim enz.

Moet voor minder als 2000 kunnen.

Spul een beetje opfrissen, nieuwe olie, koelvloeistof, remvloeistof

Nieuwe schijven en een setje goede remblokken, bijvoorbeeld CL RC6

Komt nog eens 500 bij zeg maar. Dan ben je al een heel eind op weg.

Evt kan je nog wat dingen kopen als een sperretje enz voor 250-300. Beter onderstel, net welke eisen je hebt zeg maar tussen 500 en 3500 euro.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 26 dec 2007, 14:04

Bert ///M3 schreef:Evt kan je nog wat dingen kopen als een sperretje enz voor 250-300. Beter onderstel, net welke eisen je hebt zeg maar tussen 500 en 3500 euro.
Je hebt het altijd wel over sperren van 250-300e, maar waarom kan ik die niet vinden? :lol:

nielscoupe

Bericht door nielscoupe » 26 dec 2007, 14:12

Steven Nauta schreef:
Bert ///M3 schreef:Evt kan je nog wat dingen kopen als een sperretje enz voor 250-300. Beter onderstel, net welke eisen je hebt zeg maar tussen 500 en 3500 euro.
Je hebt het altijd wel over sperren van 250-300e, maar waarom kan ik die niet vinden? :lol:

check e bay de ff voor diff zijn ze de helft goed koper en sper is der ook te vinden voor minder alleen iets lastiger

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 26 dec 2007, 18:09

Idd of marktplaats oid.

Plaats reactie