Geelhoed schreef:
@Dexter heb ik gelezen. Ik haal eruit dat je moet oppassen met teveel CO2 in de lucht te brengen.
CO2 en temperatuur is een evenwicht, een van de twee omhoog dan gaat de ander ook.
Dat is waar ja.
Maar wat ze
eigenlijk zeggen, is dat ze
niet weten en ook niet kunnen verklaren
waarom het broeikaseffect door een verhoging van het Co2 niveau zo'n 55 miljoen jaar geleden ontstond, maar dat ze door hun onderzoek nu
wél weten dat dat heeft gewerkt als een katalysator zeg maar, waardoor de opgewarmde oceanen als gevolg daarvan verzuurden, waardoor er enorme hoeveelheden methaangas vrijkwamen uit bevroren lagen sediment op de oceaanbodem en uit permafrost lagen aan de aardoppervlakte, die het reeds aanwezige broeikaseffect in een
betrekkelijk korte periode van enkele duizenden jaren daarna nog eens enorm versterkten, met als uiteindelijk gevolg een véél grotere temperatuursstijging dan wij heden ten dage met onze temperatuurmodellen berekenen.
De huidige voorspellende temperatuurmodellen (die gebaseerd zijn op een broeikaseffect wat uitsluitend ontstaat door een verhoogd Co2 gehalte in de atmosfeer) zijn namelijk tegenstrijdig met de door hun aangetroffen tropische waterplantjes in diep gelegen lagen nabij de Noordpool die daar bij de volgens die modellen berekende temperaturen niet zouden hebben kunnen bestaan.
Er moet dus een andere factor zijn geweest die verantwoordelijk was voor een veel grotere stijging van de temperatuur op Aarde en dat is dus de theorie van het vrijgekomen methaangas uit tot dan toe bevroren lagen.
Kort en goed stellen ze nu dus dat de verbranding van fossiele brandstoffen door de mensheid ervoor zal zorgen dat we
binnen een paar honderd jaar op hetzelfde Co2 niveau zitten als toen, en dat
dat dan weer zo'n zelfde proces in gang zou kunnen zetten als dat van 55 miljoen jaar geleden, waarbij dus binnen enkele duizenden jaren daarna een grote temperatuursstijging onstaat waarbij al het ijs op Aarde uiteindelijk weer volledig verdwijnt en alles en iedereen verzuipt. Een soort van 'Butterfly effect' zeg maar....
Niet iets om vrolijk van te worden en dus is het volgens hun zaak dat we onmiddellijk maatregelen nemen om de Co2 uitstoot zoveel mogelijk te beperken.
Voor mij persoonlijk klinkt dat plausibel en ik zou daar ook best mijn steentje aan bij willen dragen.
Maar helaas is in Kyoto en nu weer op Bali wel gebleken dat welvaart en hebzucht sterker zijn dan de noodzaak om het leefklimaat wat de mensheid (maar ook alle andere flora en fauna) nodig heeft zo goed mogelijk te beschermen.
Je hoort dan bij een alerte minderheid die voorop loopt maar die uiteindelijk niet in staat is om op tijd echte veranderingen teweeg te brengen, ook al zie ik de laatste jaren wel tekenen dat er succes geboekt wordt. Maar er is nog een héél lange weg te gaan en er zal nog heel veel opgeofferd dienen te worden voor we echt een verschil kunnen maken.
Voeg daarbij het feit dat er, ondanks dit fantastische onderzoeksresultaat, helaas, geen aanwijsbare oorzaak is gevonden voor de eerdere verhoging van het Co2 niveau van 55 miljoen jaar geleden, waardoor we er nooit zeker van kunnen zijn dat zoiets niet nog een keer gebeurd en of we dat dan zouden kunnen voorkomen en/of onder controle houden, en ik haak af.
In de korte tijd die ik, en zelfs mijn kinderen en toekomstige kleinkinderen, hier op Aarde doorbreng is er geen echte ellende te verwachten en eerlijk gezegd zie ik dan de noodzaak niet zo om nu mijn uiterste best te doen om mijn
persoonlijke Co2 uitstoot te verminderen, terwijl er in China een paar miljard mensen gewoon doorgaan met wat ze doen en er dagelijks miljoenen mensen over de hele wereld vliegen enz.enz.... En wat als er over 70 of 100 jaar van nu een verandering van de zonneactiviteit (om maar eens wat te noemen) komt waardoor een plotselinge oncontroleerbare verhoging van Co2 in de atmosfeer ontstaat, met als gevolg de opwarming en verzuring van de oceanen het smelten van de permafrost en sedimentlagen en de verhoging van het methaangas niveau waardoor we in de komende duizenden jaren daarna allemaal verzuipen.
Het klinkt misschien héél kortzichtig maar dan zeg ik: 'wie dan leeft, wie dan zorgt'
Het zou ons sieren als we eens een keertje beseften dat we als mensheid niet alles kunnen laten lopen zoals wij het willen, en dat er altijd krachten zijn die ons kunnen wegvagen zoals wij een complete bacteriepopulatie op het aanrecht met een keukendoekje met schoonmaakmiddel verwijderen.
Uiteindelijk is alles eindig.....