Duits verzet tegen hoge CO2-boetes

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 dec 2007, 20:02

125 Teletekst wo 19 dec

` De Duitse regering en Eurocommissaris
Verheugen verzetten zich tegen een plan
van Brussel om fabrikanten die sterk
vervuilende auto's produceren een boete
op te leggen.De Duitse autobranche is
bang voor miljarden aan boetes.

De Europese Commissie wil dat nieuwe
auto's per gereden kilometer niet meer
dan 130 gram CO2 uitstoten.De fabrikant
krijgt vanaf 2012 een boete van 20 euro
voor elke gram kooldioxide boven de
norm.In de jaren daarna kan de boete
oplopen tot 95 euro per gram.

In Duitsland bouwen makers als Daimler,
BMW en Porsche veel zware auto's,die
grote hoeveelheden CO2 uitstoten.

Terecht, het lijkt wel een ordinaire heksenjacht........................gadverdamme, ik ben dit geneuzel zo zat.................. :cry:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 19 dec 2007, 20:20

Duitsland woedend over voorstel CO2-normen auto's
19 december 2007, 18:26 (plaats uw reactie)

BERLIJN (ANP) - Tussen de Europese Commissie in Brussel en de Duitse regering dreigt een flinke aanvaring. De Commissie presenteerde woensdag plannen om de uitstoot van het broeikasgas kooldioxide door nieuwe auto's serieus terug te brengen.

Maar Duitsland claimt dat de eigen auto-industrie daardoor onevenredig zwaar wordt getroffen. De plannen zullen donderdag voor het eerst besproken worden door de milieuministers van de 27 EU-landen, maar nu is al duidelijk dat Duitsland zich hard opstelt. ,,Dit is industriepolitiek op kosten van Duitsland'', zei de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Zij was zelf in maart nog de architect van een Europees akkoord over vermindering van de uitstoot van het broeikasgas CO2 (kooldioxide).

--------------------------------------------------------------------------------

Maar Merkel is van de jongste plannen uit Brussel duidelijk niet gediend. ,,Dit heeft niets met klimaatbescherming te maken, maar is een concurrentiestrijd tegen de Duitse auto-industrie'', zei ook haar minister van Milieu Sigmar Gabriel. De Duitse eurocommissaris Günter Verheugen (industrie) weigerde in te stemmen met het akkoord binnen de Europese Commissie en bleef demonstratief weg van de persconferentie.

De Duitsers stellen dat de Franse en Italiaanse automakers (met veel lichte auto's) bevoordeeld worden ten opzichte van de Duitse automerken met vaak zwaardere wagens. In de plannen van eurocommissaris Stavros Dimas (milieu) krijgt Europa een systeem met boetes voor autofabrikanten waarvan de nieuwe auto's na 2012 te veel kooldioxide uitstoten.

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 19 dec 2007, 20:25

ten opzichte van de Duitse automerken met vaak zwaardere wagens.
Mooi excuus om die zware hokken weer wat lichter te maken. :mrgreen:

romo

Bericht door romo » 19 dec 2007, 20:30

De EU gaat zich concurentie technisch volkomen uit de markt prijzen. Duitsland kan zich economisch al helemaal niets permiteren. De lachende 3e is natuurlijk de VS die zich, terecht, niet mengt in deze "inconvenient lie", nog maar niet te spreken over China en India......................een lachertje om maar weer de EU kas te spekken.

Gewoon allemaal in het vliegtuig naar Bali.................................en blijf daar ook maar..................................

RVV

Bericht door RVV » 19 dec 2007, 23:12

Ja jongens, ,en je maar niet druk maken over de slurptax hé.. ach je leeft maar 1 keer die 6000 euro extra maakt niks uit..

Maar straks dan word een M3 160X95 euro duurder boven de bestaande slurptax.. als dit doorgaat dan gaat het lichtje echt uit voor ons liefhebbers.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 dec 2007, 23:16

veel onder het mom van opwarming van de aarde, maar je hoort maar weinig mensen over dat we dan als het warmer wordt minder de kachel aan hoeven te hebben en dus het millieu wat besparen op stookkosten :lol: :wink:

Femme

Bericht door Femme » 19 dec 2007, 23:58

romo schreef:De EU gaat zich concurentie technisch volkomen uit de markt prijzen. Duitsland kan zich economisch al helemaal niets permiteren. De lachende 3e is natuurlijk de VS die zich, terecht, niet mengt in deze "inconvenient lie", nog maar niet te spreken over China en India......................een lachertje om maar weer de EU kas te spekken.

Gewoon allemaal in het vliegtuig naar Bali.................................en blijf daar ook maar..................................
Dat een paar die-hard autoliefhebbers geen geloof hebben in de wetenschap is tot daar aan toe. Er is ook nog een tweede aspect aan de energieproblematiek en dat is dat fosiele brandstof eindig voorradig zijn. Een noodzaak om te besparen op verbruik ervan en om alternatieven te zoeken is aanwezig. Europa is hier al een stuk verder in dan de VS.

Dat fabrikanten gestimuleerd worden om zuiniger auto's te maken vind ik een prima zaak. Ik vind ook dat het niet verplicht moet zijn, het moet afgekocht kunnen worden. Het verneukeratieve aan een belasting bij fabrikanten is dat de consument dubbel genaaid wordt. Eerst moet de fabrikant de prijs van zijn onzuinige auto's verhogen om strafbelasting te compenseren en vervolgens mag de consument over de reeds verhoogde prijs nog eens hogere belastingen gaan betalen.

RVV

Bericht door RVV » 20 dec 2007, 00:00

Femme snapt het.

Joop

Bericht door Joop » 20 dec 2007, 00:27

Rico v Velzen schreef:Femme snapt het.
Yep, zo is het maar net.

Andre

Bericht door Andre » 20 dec 2007, 00:53

Jongens ik zeg een ding.

Geniet zolang het nog kan. Ik ga volgas in de 135i met kort diff. Koop de auto s die binnen je bereik liggen. STEL HET NIET UIT.

Onze autoliefhebberij is ten dode opgeschreven in de toekomst.

Maar als dit gaat gebeuren allemaal. Krijg je een partij werkeloosheid en armoede daar wordt je misselijk van. Weet ik wel niet hoeveel miljoen mensen in duitsland in de gehele auto industrie werken.

In nederland kunnen alle exclusieve dealers de deuren wel sluiten. Ik denk zelfs dat door de slurptax er al de nodige problemen komen. Verkoop van auto s is de laatste maand gestegen. Maar straks met slurptax hogere wegenbelasting meer accynzen meer bijtelling en btw zul je zien dat verkopen dalen. Mensen gaan in oud 2e hands spul rijden. Nieuwe auto s verkopen gaan dalen of ze moeten de bpm flink laten dalen.

EG

Bericht door EG » 20 dec 2007, 02:25

Andre schreef:Jongens ik zeg een ding.

Geniet zolang het nog kan. Ik ga volgas in de 135i met kort diff. Koop de auto s die binnen je bereik liggen. STEL HET NIET UIT.

Maar als dit gaat gebeuren allemaal. Krijg je een partij werkeloosheid en armoede daar wordt je misselijk van. Weet ik wel niet hoeveel miljoen mensen in duitsland in de gehele auto industrie werken.

In nederland kunnen alle exclusieve dealers de deuren wel sluiten. Ik denk zelfs dat door de slurptax er al de nodige problemen komen. Verkoop van auto s is de laatste maand gestegen. Maar straks met slurptax hogere wegenbelasting meer accynzen meer bijtelling en btw zul je zien dat verkopen dalen. Mensen gaan in oud 2e hands spul rijden. Nieuwe auto s verkopen gaan dalen of ze moeten de bpm flink laten dalen.
Wat je gaat zien is dat tweedehands auto's die gewild zijn veel en veel duurder gaan worden. Net als in bananenlanden dus.

Nieuw gaat er veel minder verkocht worden, want behalve voor de lease zijn nieuwe auto's gewoon veel te duur voor de consument geworden (behalve de rijken dus).

Marc R

Bericht door Marc R » 20 dec 2007, 05:43

Een kennis van mij die bij een grote VAG werkt heeft zijn hele voorraad Q7's,Touareg's A8-en op kenteken gezet...scheelt een godsvermogen....

romo

Bericht door romo » 20 dec 2007, 07:56

Femme schreef:
romo schreef:De EU gaat zich concurentie technisch volkomen uit de markt prijzen. Duitsland kan zich economisch al helemaal niets permiteren. De lachende 3e is natuurlijk de VS die zich, terecht, niet mengt in deze "inconvenient lie", nog maar niet te spreken over China en India......................een lachertje om maar weer de EU kas te spekken.

Dat een paar die-hard autoliefhebbers geen geloof hebben in de wetenschap is tot daar aan toe. Er is ook nog een tweede aspect aan de energieproblematiek en dat is dat fosiele brandstof eindig voorradig zijn. Een noodzaak om te besparen op verbruik ervan en om alternatieven te zoeken is aanwezig. Europa is hier al een stuk verder in dan de VS.

Dat fabrikanten gestimuleerd worden om zuiniger auto's te maken vind ik een prima zaak. Ik vind ook dat het niet verplicht moet zijn, het moet afgekocht kunnen worden. Het verneukeratieve aan een belasting bij fabrikanten is dat de consument dubbel genaaid wordt. Eerst moet de fabrikant de prijs van zijn onzuinige auto's verhogen om strafbelasting te compenseren en vervolgens mag de consument over de reeds verhoogde prijs nog eens hogere belastingen gaan betalen.
Mee eens, ik heb best geloof in de wetenschap, maar niet in wetenschap die gesponsord onderzoek mag/moet doen.......................daarbij staan de uitkomsten bij voorbaat vast (niet voor niets zijn er veel wetenschappers die niets met het IPCC van doen willen hebben, IMHO volkomen terecht.)

Prima om zuiniger te zijn, nieuwe ontwikkelingen te stimuleren, maar niet door dubieuze stemmingmakerij/ bangmakerij, handel in CO2 emisies ( werkelijk van de pot gerukt) en belastingen heffen die al helemaal geen donder helpen ( puur op basis van foute aannames), maar wel helpen om de begroting rond te krijgen ( want daar is het natuurlijk om te doen, niet om het milieu)...................................Daar ageer ik tegen.

Verder vind ik het beangstigend hoeveel mensen klakkeloos, als makke schapen, meegaan in deze hype. Ik ben kritisch, zeg maar gerust zeer argwanend, als het om deze materie gaat. En wie het een beetje volgt, en ook verder kijkt dan zijn neus langs zou dat ook moeten zijn.............
Laatst gewijzigd door romo op 20 dec 2007, 08:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Dexter

Bericht door Dexter » 20 dec 2007, 08:01

Andre schreef:Jongens ik zeg een ding.

Andre, ik ben het helemaal met je eens!
Over 10 jaar is het voor de gemiddelde automobilist met een gemiddeld budget gewoon voorbij met de pret zoals we die, tot nu toe, nog steeds in meer of mindere mate hadden.
Als je je kansen nu niet grijpt kun je je kleinkinderen later nooit iets vertellen over de tijd waarin je zelf uit kon maken wat voor soort auto je kocht, met jouw keuze van motorisering erin en hoe snel je ermee kon rijden, ook al moet dat tegenwoordig op een circuit of in Duitsland, het laatste bolwerk van de waarlijk vrije automobilisten!

Ik hoef niet verder terug te kijken dan naar de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw toen ik met mijn motorfietsen én mijn auto's lekker zo snel mocht rijden als ik zelf wilde en files,trajectcontroles, flitskasten en mobiele flitsers nog niet bestonden.
Co2 uitstoot? De halve westerse wereld was voor haar energievoorziening nog afhankelijk van steenkoolcentrales en de benzine zat nog vol lood. Uitlaatgas rook gewoon nog lekker toen!
En je carburateurs met sportluchtfilter, of beter nog met kelken, stelde je af met een setje vacuümmeters of gewoon op het gehoor en je gevoel.
Een mooi lichtgrijs gekleurd uitlaatpijpje van de loodaanslag was waar we naar streefden!
Dat waren nog eens tijden, we dachten dat het nooit voorbij zou gaan..... :roll: :mrgreen:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 dec 2007, 08:08

Andre schreef: Geniet zolang het nog kan. Ik ga volgas in de 135i met kort diff. Koop de auto s die binnen je bereik liggen. STEL HET NIET UIT.
135i wordt niet duurder door de slurptax.....

EG

Bericht door EG » 20 dec 2007, 08:50

Geelhoed schreef:
Andre schreef: Geniet zolang het nog kan. Ik ga volgas in de 135i met kort diff. Koop de auto s die binnen je bereik liggen. STEL HET NIET UIT.
135i wordt niet duurder door de slurptax.....
Voor hoelang niet ? Dat is de vraag.

Maik

Bericht door Maik » 20 dec 2007, 08:51

Nu niet... maar over 2-3jaar?

Niall

Bericht door Niall » 20 dec 2007, 09:13

Probleem is dat de EU niet begrijpt hoeveel mensen afhankelijk zijn van de auto industrie in Duitsland en omringende landen.

Voorbeeld:

Autohandelaren
Autofabrikant ( Assemblage fabrieken)
OEM Toeleveranciers ( Modulaire systeem ontwikkelings + Sub assembly's)
Kleine bedrijven die onderdelen produceren voor de toeleveranciers
Bedrijven die een dienst verlenen aan de kleine bedrijven, denk hier aan ICT, Oppervlaktebehandeling, financiën
Transport zowel onderdelen als auto transport.

Als je dit allemaal rekent is elke directe baan bij de autofabrikant goed voor 8 indirecte banen in de onderliggende ketens

Enigste gevolg wat er straks gebeurt is dat de fabrikanten en toeleveranciers hun assemblage werken enz. in china enz. gaan neerzetten waardoor Europa straks een derde wereld regio is

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 dec 2007, 09:14

Dan verzint BMW weer een truukje om de NEDC te neppen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 20 dec 2007, 09:21

Goede post Scotsman, dat gevaar zie ik ook.
De autofabrikanten kunnen alleen minder uitstoot realiseren als de EU (!!) de locale overheid verplicht (!!) om alternatieve brandstoffen op de markt te brengen. En daarin schieten de meeste west europese overheden op dit moment nog te kort.

Macboy

Bericht door Macboy » 20 dec 2007, 09:36

Hans schreef:
Auto’s duurder door EU-regels

Van onze correspondent

BRUSSEL, donderdag
Europese milieumaatregelen zullen een nieuwe auto met ingang van 2012 gemiddeld zo’n zes procent ofwel 1300 euro duurder maken. De verhoging kan oplopen tot vele duizenden euro’s voor een terreinwagen. Brussel presenteerde gisteren ambitieuze voorstellen om de uitstoot van het broeikasgas CO2 door personenauto’s flink aan banden te leggen.
Als auto's door de EU al duurder worden gemaakt van wege CO2 uitstoot, gaat dan de slurptax hier naar benenden? HAHAHAHA!!! Yeah right, gewoon dieper bukken en betalen!

Milieueisen nieuwe auto’s splijtzwam Europese Unie

Van onze correspondent

BRUSSEL – De Brusselse voorstellen voor strenge milieueisen aan nieuwe auto’s sloegen gisteren als een bom in op Duitse bodem. Uitgerekend de eigen producenten als DaimlerCrysler en BMW blijken het verst verwijderd van de gestelde doelen. „Industriepolitiek op kosten van Duitsland”, fulmineerde bondskanselier Merkel; haar milieuminister Gabriel had het over een „concurrentiestrijd tegen de Duitse auto-industrie”.
De scheuring zette zich tot in de Europese Commissie door. In tegenstelling tot eerdere aankondigingen presenteerde de Griek Dimas (milieu) de plannen alleen, en niet met zijn Duitse collega Verheugen (industrie). Het pakket betreft de uitwerking van de eerder vastgestelde maximum CO2uitstoot voor de hele vloot personenauto’s in de EU, te weten gemiddeld 130 gram per kilometer vanaf 2012.
Om dat te bereiken hebben de Brusselse ambtenaren een mooie grafiek ontworpen: hoe zwaarder een auto weegt, hoe hoger de maximum CO2-uitstoot mag zijn. Gekozen is voor een berekeningsmethode waarbij de zware auto’s relatief streng worden behandeld, en de kleinere modellen juist redelijk coulant. Uiteindelijk kijkt Brussel niet naar afzonderlijke auto’s, maar naar de gemiddelde uitstoot en voertuiggewicht per fabrikant. De Franse en Italiaanse autofabrikanten, die relatief veel kleine auto’s verkopen, zijn daardoor beter af (zie illustratie).
Producenten die in 2012 beter presteren dan vereist kunnen die ruimte overigens verkopen aan hun vuilere concurrenten, aangezien verschillende partijen hun assortiment kunnen ’poolen’ en vervolgens als één producent door Brussel worden behandeld. Vrijblijvend is de voorgestelde regeling allerminst. Als de gemiddelde CO2-uitstoot van een fabrikant boven het bijbehorende maximum uitkomt, dan moet er voor iedere gram te veel een boete worden betaald die oploopt van 20 euro in 2012 tot 95 euro in 2015. Alleen kleine, onafhankelijke producenten van bijvoorbeeld exclusieve sportauto’s kunnen in Brussel een soepeler regeling aanvragen.

De Europese autofabrikanten, verenigd in Acea, noemden de hoogte van de boetes gisteren „ongelooflijk”. „Van geen enkele industrie wordt zo veel gevraagd”, aldus Aceabaas Ivan Hodac. „Als Volkswagen 5 gram boven het maximum zit dan kan de boete oplopen tot €1,34 miljard.” Hij vindt dat de industrie veel te weinig tijd krijgt om zich aan te passen – de politieke knopen worden mogelijk pas in 2009 doorgehakt – en vreest dat hogere nieuwprijzen de verkopen in de EU gaan drukken.
Momenteel is de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s gemiddeld 163 gram per kilometer, variërend van 282 voor Porsche tot 142 voor Peugeot/Citroën. Aanvankelijk had de auto-industrie toegezegd de vervuiling per 2008 te hebben gereduceerd tot gemiddeld 140 gram per kilometer. „De technische mogelijkheden zijn er”, aldus Dimas gisteren. „In plaats van steeds snellere auto’s te bouwen kunnen fabrikanten ook kiezen voor zuinige. Deze regels stimuleren de innovatie.”
EU [IMG:15:15]http://i119.photobucket.com/albums/o138 ... ukey-1.gif[/img]

Starred

Bericht door Starred » 20 dec 2007, 09:38

Ach ik zie het probleem niet zo. Tuurlijk doet het allemaal een beetje pijn voor iedereen in het begin dat de overheden een beetje pushen om de industrie zover te krijgen dat men echt iets gaat doen. Laat ze maar lekker versnelt komen met nieuwe typen motoren. Na 100 jaar diesel en benzine wordt het wel eens tijd voor wat anders. En je hoeft er echt niet bang voor te zijn dat de nieuwe generaties motoren (als ze wat verder zijn ontwikkeld) minder zullen bieden dan de huidige generatie, want vooruitgang op dit gebied gaat redelijk snel.

Niall

Bericht door Niall » 20 dec 2007, 09:52

Dennis,

Omdat ik werkzaam ben in de keten onder de toeleveranciers, zeg maar dienstverlener op het gebied van oppervlakte behandeling zie je al dat de concurrentie toeneemt vanuit het oosten.

Voorbeeld dat ik kan geven is een klant van ons produceert geleiderrollen voor vrachtwagen zeilen, zij betalen hier in de EU alleen al 27 cent de kilo voor het verzinken van de losse onderdelen en dan moeten de onderdelen nog geassembleerd worden. In china betalen ze 30 cent voor het compleet onderdeel inclusief montage en verzinken. In totaal scheelt het dubbele, probleem is dat de Chinese product momenteel inferieur is, maar dat boeit niet omdat het goedkoop is en ze op die manier hun klant niemand in de directe sfeer niemand hoeft te ontslaan.

Geloof ook maar niet dat alleen de auto-industrie onder deze maatregelen zal lijden, maar ook de ICT sector en indirect ook de gewone industrie. Prijzen van dienstverlening zal omhoog gaan omdat er een ding is waar de auto-industrie goed in is en dat is het eisen van hoge kwaliteit tegen een minimale prijs. Veel bedrijven kunnen daar van leren. :D

Einde betoog :)

Niall

Maus335i

Bericht door Maus335i » 20 dec 2007, 10:29

Eigenlijk mooi om te zien dat heel DE over de kop ligt als de EU begint over een "slurptax", terwijl niemand kraait als het in NL wordt ingevoerd.

@Starred, hoeveel rellen denk je dat er in de olielanden zullen zijn als we ineens besluiten van diesel en benzine af te stappen? :) Dr is daar al rotzooi genoeg, als ze dan ook nog eens geen geld meer hebben.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 20 dec 2007, 10:40

Kom op zeg! Banen verlies?
Als Mercedes in plaats van E of S klasses, B en C klasses bouwt gaan er toch geen banen verloren?

Plaats reactie