Mening over velgenmaten + bandenvraag (semi slicks)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Mening over velgenmaten + bandenvraag (semi slicks)

Bericht door Bort » 15 nov 2007, 21:25

Ik ben dus van plan volgend jaar semi-slicks aan te kopen. Daar horen ook andere velgen bij want ze gaan enkel dienen om te racen en niet voor dagelijks gebruik ( ;) ). Dat maakt wisselen gemakkerlijker.

Omdat ik mijn mooie 2delige velgen terug gewisseld heb met de OEM velgen, liggen de 2delige gewoon mooi te wezen in mijn garagebox. Ik denk er dus aan om die 2delige te gebruiken voor de semi-slicks.

De velgenmaat van de OEM velgen zijn 7.5x17ET41.
De velgenmaten van de 2delige zijn 8x17ET35 vooraan en 9x17ET40 achteraan.
De bandenmaten zijn op beide types 235/40/17.

Zou het kwaad kunnen dat ik die velgen gebruik om te racen?
Bredere velgen met bijna gelijke ET waarden, heeft dat effect op de bandenslijtage?
Eventueel andere nadelen?

[img:800:600]http://users.telenet.be/bartjevanilse/M ... ig/001.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Bort op 20 feb 2008, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 15 nov 2007, 21:31

Die tweedelige verkopen voor een mooi prijsje en van dat geld een stel lichtgewichts in een donkere kleur (scheelt poetsen) halen?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 15 nov 2007, 21:36

Idd.

Maar je kan er wel gewoon met semi's mee rijden, 235 rondom moet geen probleem zijn.

Er zit wel een verschil in hoe je band om de velg zit en dat heeft iets invloed op de prestaties, maar je moet wel heel precies in de weer gaan wil je dat er uit halen denk ik, omdat er meestal nog 1001 andere dingen voor handlingsverschillen zorgen. Dit is wel 1 van de redenen dat ik liever een vierkante setup heb op een M3 (dus gelijke velgen en bandenmaten V/A)

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 16 nov 2007, 07:29

Bedankt.

Verkopen tja... ik krijg er naar mijn mening niet genoeg voor :( Dan hou ik ze liever bij voor het geval ik terug zin krijg om er dagelijks mee rond te rijden :)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 16 nov 2007, 09:47

Weeg de 2-delige en de OEM velgen en monteer op de lichtste de semi's. Semi slick banden zijn sowieso al zwaarder dan normale straatbanden...
Maar nog beter is verkopen en een paar mooie OZ's oid eronder gooien :wink: Dan maar wat "verlies" pakken, ben je na een week alweer vergeten 8)

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 16 nov 2007, 22:39

ben het met Maik eens: band-velg combo WEGEN. De lichtste gebruiken voor autosport.
Die wielen zijn als het waren 4 vliegwielen die de motor ook steeds op gang moet helpen en die de remmen weer moeten afremmen. Beide gebruik je liever om snelheid mee te maken dan om energie in en uit vliegwielen te pompen.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 17 nov 2007, 09:01

Een paar tweedehands velgen hoeven ook niet de wereld te kosten. Zo beperk je ook het verlies op verkoop van de 2-delige... En dat er een krasje op zit is niet zo erg voor een circuit-rag-setje :wink:

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 17 nov 2007, 12:12

Dat van het gewicht is inderdaad wel vanzelfsprekend :P
Maar ik had ook graag iets geweten of de maten en ET waarden nadelig zouden kunnen zijn. En vooral waarom :)

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 18 dec 2007, 01:03

Denk toch m'n tweedelige te verkopen.

Ik heb mijn hoop gezet op deze velgen:

[img:432:422]http://www.buycarwheels.com/images/prod ... 1U1026.JPG[/img]

Blijkbaar lichtgewicht velgen, op m3forum.net spreken ze daar toch zo over...

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2007, 01:12

Hm nou nee niet echt. Volgens mij zitten die wel in de 10-11 KG range ongeveer. (wel lichter vergeleken met die 2 delige dingen :lol: )

Plus nadeel van die sets vind ik dat het een staggered setup is, het mooiste is gelijke breedte rondom. Of je moet 4 voorwielen of 4 achterwielen hebben.

Ik heb een set Hartge 17x8J liggen die zitten op ongeveer 8,5 KG. Kan nog wel lichter voor 17 inch maar ik vind het best zo.

Paul

Bericht door Paul » 18 dec 2007, 01:35

beter zoeken naar de LTWs... en ben het niet met je eens Bertje.. Staggered setupje is veel mooier dan rondom gelijk....

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 18 dec 2007, 01:53

Bort, de door jou afgebeelde velgen heb ik hier nog een set van liggen, hoeven niet weg, maar voor een goed bod mogen ze wel weg :)

Gewichten zijn op te zoeken op http://www.wheelweights.net/

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 18 dec 2007, 09:12

Bert ///M3 schreef:Hm nou nee niet echt.
Dan zit dat forum toch vol leugenaars? :lol:
Bert ///M3 schreef:Plus nadeel van die sets vind ik dat het een staggered setup is, het mooiste is gelijke breedte rondom. Of je moet 4 voorwielen of 4 achterwielen hebben.
Staggered vind ik totaal niet erg. Liever zo dan gelijk rondom eigenlijk :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2007, 10:39

Bort schreef:
Bert ///M3 schreef:Hm nou nee niet echt.
Dan zit dat forum toch vol leugenaars? :lol:
Wat noem je licht. Ze zijn niet zwaar maar vergeleken met aftermarket wielen zijn ze zwaarder. Meeste M3's zie je ook op BBS oid racen :)

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Bericht door Frits » 18 dec 2007, 10:46

Ik ga me over een paar maandjes een set Compomotives aanschaffen om semi slicks op te leggen. Niet de goedkoopste optie, maar wel licht!! En zonder meerprijs in wit verkrijgbaar, past goed bij de wagen.
Ik ga ook voor 4 x dezelfde breedte, en 235 rondom.

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 18 dec 2007, 10:47

Paul schreef:beter zoeken naar de LTWs... en ben het niet met je eens Bertje.. Staggered setupje is veel mooier dan rondom gelijk....
Mooier of effectiever?

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 18 dec 2007, 10:49

Hoe zien die velgen eruit Frits?
Niet dat ik u (weer) wil naäpen ofzo :lol: Das toch ne 6 spaak hé? Die was ik ook aan het overwegen, afhankelijk van de prijs.

Doet gij uw BBS'en dan weg?

Qua effectief of niet: ik denk niet dat dat bij mij zo'n rol gaat spelen. Ik denk toch af te stappen van semislicks en voor de PS2's te gaan. Nu ja, nog een klein half jaar om daarover na te denken :) Het zal zijn effect wel hebben, daar niet van. Maar 't is misschien toch te duur voor mijn recreative racekunsten.

Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 194
Lid geworden op: 06 aug 2007, 22:09
Locatie: Ham, België

Bericht door Frits » 18 dec 2007, 10:52

Bort schreef:Hoe zien die velgen eruit Frits?
Niet dat ik u (weer) wil naäpen ofzo :lol:

Doet gij uw BBS'en dan weg?
Check eens op de Compomotive site (compomotive.co.uk of zo). Het model wat ik wil, is de M0, 5 spaaks. 8*17 ET 28 of zo (dan heb ik die spacers niet meer nodig)

BBS'en zijn voor de PS2's
Compomotives voor de semi slicks.

edit:

[img:340:305]http://www.performance-shop-geel.be/img/Wheel6.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Frits op 18 dec 2007, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 18 dec 2007, 10:53

Geen spacers meer, goeie move :)

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 18 dec 2007, 11:07

Tom944 schreef:
Paul schreef:beter zoeken naar de LTWs... en ben het niet met je eens Bertje.. Staggered setupje is veel mooier dan rondom gelijk....
Mooier of effectiever?
Mooier maar niet effectiever, en daar doelt bert ook op!

Michel

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 18 dec 2007, 11:10

Michel Pol schreef:
Tom944 schreef:
Paul schreef:beter zoeken naar de LTWs... en ben het niet met je eens Bertje.. Staggered setupje is veel mooier dan rondom gelijk....
Mooier of effectiever?
Mooier maar niet effectiever, en daar doelt bert ook op!

Michel
Dat dacht ik al inderdaad, dat Bert dat bedoelde. Het uiterlijk van bandenmaten geloof ik niet zo in eigenlijk, eerder effectiviteit.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 18 dec 2007, 11:16

Waarom worden die dan zo geleverd op de M3?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 18 dec 2007, 11:25

Bort schreef:Waarom worden die dan zo geleverd op de M3?
Veilig onderstuur..........

Michel

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2007, 11:25

Veiligheid, zodat je je niet in de eerste de beste situatie tegen een boom parkeerd. Daarom zijn onderstellen ook altijd ondersturend afgesteld, met een nadruk op rechte lijn stabiliteit.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 18 dec 2007, 11:30

Bedankt voor de toelichting.
Geldt dat ook als je dezelfde bandenmaten rondom gebruikt?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten