Running costs E36 M3 sedan

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Running costs E36 M3 sedan

Bericht door Mathieu » 12 dec 2007, 23:49

Voor de ervaringdeskundigen onder ons.

Als ik me een M3 sedan aanschaf voor wat voor financiële situatie kom ik dan te staan.

Oftewel wat zijn de running costs van een E36 M3?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10881
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 13 dec 2007, 00:01

Zomaar een gokje, die daytonapaarse M3 sedan op autotrack met 258000 km op de klok ? :wink:

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4778178

Buiten de aandrijflijn is het eigenlijk gewoon een E36. En een E36 heeft vanalles en nog wat:

onderstelrubbertjes, ruitrubbers, koelsysteem, remmen, bekende plekken voor roest (wielkast, kofferklep, schuifdak), LMM, speling op de aandrijflijn, versleten schokdempers + topmounts, wiellagers, pixelfailure op boordcomputer, koppeling, Vanos etc.

M3 specifiek zou ik alleen de motor weten te noemen. Preventief drijfstanglagers vervangen is in mijn ogen een must. Iig inspecteren. Verder is onderhoudsverleden een grote + op het kostenplaatje.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 13 dec 2007, 00:16

Benzineverbruik gemiddeld 1:7~1:8 denk ik. Hou het niet zo bij eigenlijk, ligt er ook aan hoe je rijd.

Onderhoud heb ik iets van 1500-2000 euro per jaar denk ik, tegen ongeveer 12000 km per jaar. Maar mijne had een vrij lage km stand, zijn wel wat dingen vervangen in 3 jaar tijd natuurlijk, waterpomp, setje remschijven, onderstelrubbers rondom enz. Gewone jaarlijkse beurt en APK ben ik meestal iets van 800 euro kwijt en dan wat er nog bij komt. Bijvoorbeeld moeten ze inspection II doen en kleppen stellen dan is het alweer duurder. Setje banden. Onderdeel vervangen enz.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40483
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 dec 2007, 08:36

Wel veel km's hoor die van de advertentie...

Ik reed gemiddeld 1:5 ongeveer maar gebruikte mijn M3 wel echt als funauto, alleen rijden als de weg leeg was ('s avonds laat of weekenden), netaan 300km op de 60 liter tank.

Onderhoud was redelijk fors maar ik heb preventief veel vervangen, hou rekening mee met de remmerij die is niet al te best, meteen wat degelijks erop als de schijven/blokken vervangen moeten worden.

Ergste wat kan gebeuren is een vanos knorretje in de motor, ruilvanos is niet goedkoop (revisie van de wormwielen), ook de drijfstanglagers kunnen een keer aan vervanging toe zijn. Motorblok met 2 ton zou eigeniljk voor t mooie al eens compleet gereviseerd moeten zijn.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 13 dec 2007, 09:27

Subframes, Vanos rammel, drijfstanglagers...

Maar voor een 3 liter hoef je niet bang te zijn hoor. Menig mensen zeggen dat het één der beste en betrouwbaarste M blok is tot nu toe.
Op 180k km had mijn blok nog altijd 287 pk :lol:

René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 13 dec 2007, 09:42

Denk dat je even moet vermelden of je 'm als daily of fun/trackcar wilt gebruiken. Ik ben ook wel benieuwd.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Bericht door duifjes.com » 13 dec 2007, 10:04

Ik heb de laatste 1,5 jaar alleen olie in laten lopen en een nieuw filter :-) km's over die 1,5 is misschien 1000

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 13 dec 2007, 10:23

Ik heb mijne gekocht op 191k km, 7 maanden ermee gereden en hem ingeruild op 208k km. Nooit een motorisch probleempje oid gehad. Enkel oliefilters + olie en gaan.
Hoe heb ik de auto gebruikt? Wel ik heb hem gebruikt waarvoor ie ontworpen is, laat me het zo zeggen :lol:

Bovendien was ie ook nog gechipt en redline lag 500 toeren hoger. Ding deed het altijd en trok als een lier.
Alleen was ie als ie koud was echt bokkig, en het verbruik was een heel stuk hoger dan de S54 die ik nu heb...

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 13 dec 2007, 11:27

Dailydriver, dus.....

Wat is het kentekengewicht van een E36 M3 Sedan?
Euro 95 of Euro 98?
En de onderhoudsinterval?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10881
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 13 dec 2007, 11:30

Euro 98
1450-1500 kg
Onderhoudsinterval max 15k. Ik haal zelf 11k met flink trappen.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 13 dec 2007, 12:45

1435 kilo

Euro 98

Onderhoudsinterval geen idee. Heb in 13k km 3 keer de olie vervangen.

Verbruik 1 op 10

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 dec 2007, 12:55

Nandor schreef:1435 kilo

Euro 98

Onderhoudsinterval geen idee. Heb in 13k km 3 keer de olie vervangen.

Verbruik 1 op 10
Waarom zo vaak de olie vervangen Nandor ?

Pieter///M3
Berichten: 38
Lid geworden op: 28 okt 2006, 21:24

Bericht door Pieter///M3 » 13 dec 2007, 12:56

Het hangt vooral ook vanaf of je zelf het onderhoud wilt (kunt) doen of je moet het uitbesteden .
Ik heb het altijd laten doen, dan is het bedrag wat Bert aangeeft realistisch.
Volledig casco zal wel niet van toepassing zijn als je voor een 3.0 gaat kijken.
Want anders kan dat afhankelijk van je situatie er ook nog flink in hakken.

Gr Pieter

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 13 dec 2007, 12:57

Tja,

ik gebruik de auto alleen in het weekend en dan vind ik het wat prettiger om de olie wat vaker te vervangen. Zit misschien tussen de oren maar hij loopt wat lekkerder na een oliewissel voor mijn gevoel.

N.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 13 dec 2007, 13:01

Nandor schreef:Tja,

ik gebruik de auto alleen in het weekend en dan vind ik het wat prettiger om de olie wat vaker te vervangen. Zit misschien tussen de oren maar hij loopt wat lekkerder na een oliewissel voor mijn gevoel.

N.
ah ok

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 13 dec 2007, 13:06

Bij mij is de motor na 200dkm gereviseerd vanwege motorschade, opgelopen op de ring weliswaar. Van de prijs van de revisie had ik ook weer een hele m3 kunnen kopen ;)

Gebruikersavatar
Asief
Berichten: 282
Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
Locatie: Den Haag

Bericht door Asief » 17 dec 2007, 23:26

Ik heb sinds een paar maanden een E36 M3 3.2 Sedan (open daar binnenkort wel een topic over met foto's :P ). Qua verbruik in de binnenstad moet je denken aan 1 op 7 a 8, maar op de snelweg kan je makkelijk 1 op 12 redden bij normale snelheden :)
Wat betreft andere vaste kosten heb ik nog geen flauw idee, omdat ik zo'n beetje alle slangen en vloeistoffen na aanschaf van de auto heb vervangen en meteen alles na laten lopen wat betreft de motor.

Gebruikersavatar
Cupra R
Berichten: 429
Lid geworden op: 16 jul 2006, 11:04

Bericht door Cupra R » 18 dec 2007, 00:06

Als ik het zo allemaal lees dan is zo'n M3 nog best zuinig.
ST200's die ik 2 heb gehad haalden gemiddeld 1 op 7 uit een 2.5l V6.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Bericht door Shakes » 18 dec 2007, 00:09

Tja,

de 3.2 heeft een overdrive en is daardoor nog net wat zuiniger dan de 3.0.
Ongekend voor een motor die zulke prestaties kan leveren.

Nan

Paul

Bericht door Paul » 18 dec 2007, 01:33

Drijfstanglagers vervangen heeft prio nr 1..... zeker met kmstanden van 150 +.... kun je erop gaan zitten wachten...

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40483
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 18 dec 2007, 09:37

Ik had m als brand/diefstal verzekerd.

Verbruik van 1:12 nooit gehaald, bij supervoorzichtig 110km/u rijden liep ie 1:11, zuiniger kwam ie niet. Gewoon soepel rijden is 1:7 tot 1:8

Onderhoudsinterval zou ik niet van willen spreken, gewoon van tijd tot tijd compleet nalopen en idd rond de 150k kan je wel eens gaan kijken naar vanosrevisie en drijfstanglagers etc.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 18 dec 2007, 15:07

Net zo zuinig (denk nog wel zuiniger) als mn 328i

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9424
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 dec 2007, 15:27

1:12 haal je ook met eeb 3,2 niet of je moet echt als een oud omatje 110 op de snelweg rijden oid.

Als ik me gewoon aan de snelheid hou misschien 1:10-1:11 maar 1:12 is wel optimistisch :)

Gebruikersavatar
Asief
Berichten: 282
Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
Locatie: Den Haag

Bericht door Asief » 18 dec 2007, 16:16

Ik geef alleen de uitersten weer van wat ik heb gehaald met mijn 3.2.
Ongeveer 1:12 haal ik wel degelijk op de snelweg met gewoon normale snelheden tot 130.
De auto heb ik in Italië gekocht en de terugreis naar Nederland heb ik zelfs een verbruik van 1 op 12,7 gemiddeld gehaald. Maar moet er wel bij vermelden dat het gemiddelde snelheid rond de 115 was, mede door veel regen en omdat het donker was. Er zaten wel uitschieters van stukken waar wij 180 reden bij droog en overzichtelijke stukken.
Laatst gewijzigd door Asief op 18 dec 2007, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Bericht door Roy » 18 dec 2007, 16:17

Asief schreef:Ik g
?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bartje325i, Google [Bot] en 1 gast