Running costs E36 M3 sedan
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Running costs E36 M3 sedan
Voor de ervaringdeskundigen onder ons.
Als ik me een M3 sedan aanschaf voor wat voor financiële situatie kom ik dan te staan.
Oftewel wat zijn de running costs van een E36 M3?
Als ik me een M3 sedan aanschaf voor wat voor financiële situatie kom ik dan te staan.
Oftewel wat zijn de running costs van een E36 M3?
- Joy
- Berichten: 10881
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Zomaar een gokje, die daytonapaarse M3 sedan op autotrack met 258000 km op de klok ?
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4778178
Buiten de aandrijflijn is het eigenlijk gewoon een E36. En een E36 heeft vanalles en nog wat:
onderstelrubbertjes, ruitrubbers, koelsysteem, remmen, bekende plekken voor roest (wielkast, kofferklep, schuifdak), LMM, speling op de aandrijflijn, versleten schokdempers + topmounts, wiellagers, pixelfailure op boordcomputer, koppeling, Vanos etc.
M3 specifiek zou ik alleen de motor weten te noemen. Preventief drijfstanglagers vervangen is in mijn ogen een must. Iig inspecteren. Verder is onderhoudsverleden een grote + op het kostenplaatje.

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4778178
Buiten de aandrijflijn is het eigenlijk gewoon een E36. En een E36 heeft vanalles en nog wat:
onderstelrubbertjes, ruitrubbers, koelsysteem, remmen, bekende plekken voor roest (wielkast, kofferklep, schuifdak), LMM, speling op de aandrijflijn, versleten schokdempers + topmounts, wiellagers, pixelfailure op boordcomputer, koppeling, Vanos etc.
M3 specifiek zou ik alleen de motor weten te noemen. Preventief drijfstanglagers vervangen is in mijn ogen een must. Iig inspecteren. Verder is onderhoudsverleden een grote + op het kostenplaatje.
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Benzineverbruik gemiddeld 1:7~1:8 denk ik. Hou het niet zo bij eigenlijk, ligt er ook aan hoe je rijd.
Onderhoud heb ik iets van 1500-2000 euro per jaar denk ik, tegen ongeveer 12000 km per jaar. Maar mijne had een vrij lage km stand, zijn wel wat dingen vervangen in 3 jaar tijd natuurlijk, waterpomp, setje remschijven, onderstelrubbers rondom enz. Gewone jaarlijkse beurt en APK ben ik meestal iets van 800 euro kwijt en dan wat er nog bij komt. Bijvoorbeeld moeten ze inspection II doen en kleppen stellen dan is het alweer duurder. Setje banden. Onderdeel vervangen enz.
Onderhoud heb ik iets van 1500-2000 euro per jaar denk ik, tegen ongeveer 12000 km per jaar. Maar mijne had een vrij lage km stand, zijn wel wat dingen vervangen in 3 jaar tijd natuurlijk, waterpomp, setje remschijven, onderstelrubbers rondom enz. Gewone jaarlijkse beurt en APK ben ik meestal iets van 800 euro kwijt en dan wat er nog bij komt. Bijvoorbeeld moeten ze inspection II doen en kleppen stellen dan is het alweer duurder. Setje banden. Onderdeel vervangen enz.
- Knot
- Berichten: 40483
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Wel veel km's hoor die van de advertentie...
Ik reed gemiddeld 1:5 ongeveer maar gebruikte mijn M3 wel echt als funauto, alleen rijden als de weg leeg was ('s avonds laat of weekenden), netaan 300km op de 60 liter tank.
Onderhoud was redelijk fors maar ik heb preventief veel vervangen, hou rekening mee met de remmerij die is niet al te best, meteen wat degelijks erop als de schijven/blokken vervangen moeten worden.
Ergste wat kan gebeuren is een vanos knorretje in de motor, ruilvanos is niet goedkoop (revisie van de wormwielen), ook de drijfstanglagers kunnen een keer aan vervanging toe zijn. Motorblok met 2 ton zou eigeniljk voor t mooie al eens compleet gereviseerd moeten zijn.
Ik reed gemiddeld 1:5 ongeveer maar gebruikte mijn M3 wel echt als funauto, alleen rijden als de weg leeg was ('s avonds laat of weekenden), netaan 300km op de 60 liter tank.
Onderhoud was redelijk fors maar ik heb preventief veel vervangen, hou rekening mee met de remmerij die is niet al te best, meteen wat degelijks erop als de schijven/blokken vervangen moeten worden.
Ergste wat kan gebeuren is een vanos knorretje in de motor, ruilvanos is niet goedkoop (revisie van de wormwielen), ook de drijfstanglagers kunnen een keer aan vervanging toe zijn. Motorblok met 2 ton zou eigeniljk voor t mooie al eens compleet gereviseerd moeten zijn.
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Ik heb mijne gekocht op 191k km, 7 maanden ermee gereden en hem ingeruild op 208k km. Nooit een motorisch probleempje oid gehad. Enkel oliefilters + olie en gaan.
Hoe heb ik de auto gebruikt? Wel ik heb hem gebruikt waarvoor ie ontworpen is, laat me het zo zeggen
Bovendien was ie ook nog gechipt en redline lag 500 toeren hoger. Ding deed het altijd en trok als een lier.
Alleen was ie als ie koud was echt bokkig, en het verbruik was een heel stuk hoger dan de S54 die ik nu heb...
Hoe heb ik de auto gebruikt? Wel ik heb hem gebruikt waarvoor ie ontworpen is, laat me het zo zeggen

Bovendien was ie ook nog gechipt en redline lag 500 toeren hoger. Ding deed het altijd en trok als een lier.
Alleen was ie als ie koud was echt bokkig, en het verbruik was een heel stuk hoger dan de S54 die ik nu heb...
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 28 okt 2006, 21:24
Het hangt vooral ook vanaf of je zelf het onderhoud wilt (kunt) doen of je moet het uitbesteden .
Ik heb het altijd laten doen, dan is het bedrag wat Bert aangeeft realistisch.
Volledig casco zal wel niet van toepassing zijn als je voor een 3.0 gaat kijken.
Want anders kan dat afhankelijk van je situatie er ook nog flink in hakken.
Gr Pieter
Ik heb het altijd laten doen, dan is het bedrag wat Bert aangeeft realistisch.
Volledig casco zal wel niet van toepassing zijn als je voor een 3.0 gaat kijken.
Want anders kan dat afhankelijk van je situatie er ook nog flink in hakken.
Gr Pieter
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Tom van H.
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
- Locatie: Wijchen
- Asief
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
- Locatie: Den Haag
Ik heb sinds een paar maanden een E36 M3 3.2 Sedan (open daar binnenkort wel een topic over met foto's
). Qua verbruik in de binnenstad moet je denken aan 1 op 7 a 8, maar op de snelweg kan je makkelijk 1 op 12 redden bij normale snelheden 
Wat betreft andere vaste kosten heb ik nog geen flauw idee, omdat ik zo'n beetje alle slangen en vloeistoffen na aanschaf van de auto heb vervangen en meteen alles na laten lopen wat betreft de motor.


Wat betreft andere vaste kosten heb ik nog geen flauw idee, omdat ik zo'n beetje alle slangen en vloeistoffen na aanschaf van de auto heb vervangen en meteen alles na laten lopen wat betreft de motor.
- Knot
- Berichten: 40483
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Ik had m als brand/diefstal verzekerd.
Verbruik van 1:12 nooit gehaald, bij supervoorzichtig 110km/u rijden liep ie 1:11, zuiniger kwam ie niet. Gewoon soepel rijden is 1:7 tot 1:8
Onderhoudsinterval zou ik niet van willen spreken, gewoon van tijd tot tijd compleet nalopen en idd rond de 150k kan je wel eens gaan kijken naar vanosrevisie en drijfstanglagers etc.
Verbruik van 1:12 nooit gehaald, bij supervoorzichtig 110km/u rijden liep ie 1:11, zuiniger kwam ie niet. Gewoon soepel rijden is 1:7 tot 1:8
Onderhoudsinterval zou ik niet van willen spreken, gewoon van tijd tot tijd compleet nalopen en idd rond de 150k kan je wel eens gaan kijken naar vanosrevisie en drijfstanglagers etc.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Bert ///M3
- Berichten: 9424
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Asief
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 15 jun 2007, 10:51
- Locatie: Den Haag
Ik geef alleen de uitersten weer van wat ik heb gehaald met mijn 3.2.
Ongeveer 1:12 haal ik wel degelijk op de snelweg met gewoon normale snelheden tot 130.
De auto heb ik in Italië gekocht en de terugreis naar Nederland heb ik zelfs een verbruik van 1 op 12,7 gemiddeld gehaald. Maar moet er wel bij vermelden dat het gemiddelde snelheid rond de 115 was, mede door veel regen en omdat het donker was. Er zaten wel uitschieters van stukken waar wij 180 reden bij droog en overzichtelijke stukken.
Ongeveer 1:12 haal ik wel degelijk op de snelweg met gewoon normale snelheden tot 130.
De auto heb ik in Italië gekocht en de terugreis naar Nederland heb ik zelfs een verbruik van 1 op 12,7 gemiddeld gehaald. Maar moet er wel bij vermelden dat het gemiddelde snelheid rond de 115 was, mede door veel regen en omdat het donker was. Er zaten wel uitschieters van stukken waar wij 180 reden bij droog en overzichtelijke stukken.
Laatst gewijzigd door Asief op 18 dec 2007, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i, Google [Bot] en 1 gast