‘Sportwagens horen bij welvaart Europa’
Door NIEK SCHENK
STUTTGART - Toen Wendelin Wiedeking veertien jaar geleden bij Porsche de touwtjes in handen nam, was het bedrijf 300 miljoen euro waard en balanceerde het op de rand van het faillissement.
Wendelin Wiedeking: 'De Europese Unie wordt een verzameling arme landen als de exclusieve automerken zouden verdwijnen.' FOTO EPA
Onder zijn bezielende leiding steeg de waarde naar 25 miljard euro en mag Porsche zich de winstgevendste autofabrikant ter wereld noemen.
Duitse politici en vakbonden mogen dan schande spreken van zijn honorering; Wiedeking vindt zijn huidige jaarinkomen van 68 miljoen euro niet meer dan gerechtvaardigd. ,,Als ik succes heb, wil ik goed worden betaald,’’ is zijn devies.
En succes heeft hij. Zoveel zelfs dat hij de komende maanden een meerderheidsaandeel in Volkswagen zal verwerven. Het blijft verbazingwekkend dat ’swerelds kleinste onafhankelijke autofabrikant binnenkort de eigenaar wordt van Europa’s grootste, waarvan ook Audi, Seat, Skoda, Lamborghini en Bentley deel uitmaken.
De overname getuigt van een perfecte timing. Sportwagens komen, zoals alle auto’s met een hoge CO2-uitstoot, meer en meer in een kwaad daglicht te staan. Porsche kan met deze overname wellicht ontkomen aan de strenge milieueisen waarover binnen de Europese Unie wordt gesproken.
Als zelfstandig fabrikant haalt Porsche nooit de gemiddelde norm van maximaal 130 gram CO2 per kilometer in 2012. Maar in één familie met alle Volkswagen-merken kunnen de kleine aantallen sportwagens nauwelijks kwaad voor de gemiddelde norm.
Wiedeking reageert als door een wesp gestoken als hem wordt gevraagd of dit een rol speelt bij zijn plannen.
,,Daar hebben wij Volkswagen echt niet voor nodig! Porsche kan en wil zelf zijn bijdrage leveren aan het milieu. Ik vind wel dat er momenteel een oneerlijke discussie wordt gevoerd.
Want wat willen die Europese politici nou eigenlijk? Willen ze een Europese Unie waar de fiets het belangrijkste vervoermiddel is? Europa kiest voor welvaart en daar horen sportwagens bij. De Europese Unie wordt een verzameling van arme landen als de exclusieve automerken zouden verdwijnen.’’
Wiedeking gaat er daarom van uit dat de aangekondigde strenge normen voor CO2-uitstoot straks alleen voor grote autofabrikanten gelden en niet voor exclusieve merken die kleine aantallen, bijvoorbeeld sportwagens, maken.
Al voegt hij er onmiddellijk aan toe dat ook Porsche er wel veel aan doet om het milieu te sparen. ,,We hebben onze motoren de afgelopen jaren flink zuiniger en schoner gemaakt. En we zullen daarin blijven investeren. We komen ook binnen twee jaar met een hybride-Porsche op de markt, maar laten we ons geen illusies maken. Zo’n hybride heeft alleen zin in stadsverkeer. Op lange afstanden neemt het verbruik weer toe door het extra gewicht van de accu’s en schieten we er nog niks mee op.’’
Als het niet om de dreigende milieumaatregelen gaat, wat is dan wel de beweegreden om Volkswagen over te nemen?
Wiedeking: ,,Porsche en Volkswagen hebben elkaar hard nodig. In de auto-industrie is een schizofrene situatie ontstaan. Aan de ene kant zijn er fabrikanten die met een hoogst intelligente strategie almaar betere rendementen behalen. Aan de andere kant slepen de van oudsher allergrootste ondernemingen zich van het ene verlies na het andere. En in een poging daaruit te komen, verkopen ze hun auto’s met steeds hogere kortingen.
General Motors, nog altijd ’swerelds grootste autofabrikant, leed in het laatste kwartaal een verlies van 39 miljard dollar. Toyota daarentegen, dat GM qua omzet op de hielen zit, blijkt keer op keer van alle grote fabrikanten de meest rendabele. China is inmiddels al de op een na grootste autoproducerende natie van de wereld en de Chinese fabrikanten beheersen in toenemende mate de vormgeving en marketing om óók de wereldmarkt te betreden.’’
Met het samengaan van Porsche en Volkswagen wil Wiedeking kosten besparen bij inkoop, ontwikkeling en productie. Hij wil er tevens mee voorkomen dat een buitenlandse investeringsmaatschappij de macht krijg over de Duitse auto-industrie.
Wiedeking ergert zich er al aan dat Volkswagen zich door het Japanse Toyota heeft laten passeren. ,,Zes jaar geleden waren Volkswagen en Toyota ongeveer even groot en verkochten ze zes miljoen auto’s per jaar. Tegenwoordig verkoopt Toyota meer dan drie miljoen auto’s meer dan VW. Gelukkig is de raad van bestuur van Volkswagen het met mij eens dat daar verandering in moet komen.’’
Wiedeking treft wel Ferdinand Piëch op het overnamepad. Deze kleinzoon van Ferdinand Porsche, bedenker van de VW Kever en grondlegger van de Porschefabriek, is tegenwoordig president-commissaris bij Volkswagen en heeft naar verluidt nog altijd veel macht in het bedrijf. Het is de vraag of Piëch zijn macht uit handen wil geven.
Wiedeking moet lachen als hem wordt gevraagd of het allemaal niet veel gemakkelijker zou gaan zonder Piëch. ,,Ach, de families Porsche en Piëch (die nog steeds ook voor een belangrijk deel eigenaar zijn van de sportwagenfabriek, red.) hebben ons bij Porsche altijd de benodigde speelruimte gegeven en vertrouwen gehad in ons management. Ik ga ervan uit dat dat straks niet anders is.’’
‘Sportwagens horen bij welvaart Europa’
-
- Berichten: 9473
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
‘Sportwagens horen bij welvaart Europa’
Uit het AD van 17 december:
- Robin
- Berichten: 55687
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
-
- Berichten: 5521
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Wiedeking lult tenminste niet stompzinnig uit zijn nek.
namelijk:
1) we moeten inderdaad stoppen met onnodig vervuilende producten te maken
2) Dit moet niet ten koste gaan van rijplezier.
3) We moeten ons geen illusies maken met die hybride techniek. Wiedeking zegt eigenlijk zelf, we doen mee omdat de publieke opinie dat verwacht en niet omdat het een zgn. heilige graal is.
namelijk:
1) we moeten inderdaad stoppen met onnodig vervuilende producten te maken
2) Dit moet niet ten koste gaan van rijplezier.
3) We moeten ons geen illusies maken met die hybride techniek. Wiedeking zegt eigenlijk zelf, we doen mee omdat de publieke opinie dat verwacht en niet omdat het een zgn. heilige graal is.
- Jelmer850i
- Berichten: 5631
- Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
- Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
-
- Berichten: 11414
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Laat die man zijn preek ook eens doen in de 2e kamer.
Komt er een partij geblaat van een stel grunen. En de rooie rakkers (pvda) maar schreeuwen. Nein nein wir wollen das jede mensch gleich ist in unzer reich. Uiteindelijk kommt herr oberste spee ich wolte mehr menschen im arsch fokkn. Ja komm mall her mit deinen porsche. ich fok dich am ersten im arsch.
Komt er een partij geblaat van een stel grunen. En de rooie rakkers (pvda) maar schreeuwen. Nein nein wir wollen das jede mensch gleich ist in unzer reich. Uiteindelijk kommt herr oberste spee ich wolte mehr menschen im arsch fokkn. Ja komm mall her mit deinen porsche. ich fok dich am ersten im arsch.
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
hybride is idd een leugen.
Ikzelf ben groot voorstander van waterstofcellen.
Het verhaal erachter is mooi, vooral dat de authoriteiten het verbieden omwille van taxheffingen die ze verliezen. Dit steken ze dan in een ander jasje namelijk dat het te gevaarlijk zou zijn voor de volksgezondheid...
B*llshit natuurlijk, aanpassen naar nieuwe veiligheidsnormen mbt tanken en gaan...
regering van het land, pfff... klerelijers...
Ikzelf ben groot voorstander van waterstofcellen.
Het verhaal erachter is mooi, vooral dat de authoriteiten het verbieden omwille van taxheffingen die ze verliezen. Dit steken ze dan in een ander jasje namelijk dat het te gevaarlijk zou zijn voor de volksgezondheid...
B*llshit natuurlijk, aanpassen naar nieuwe veiligheidsnormen mbt tanken en gaan...
regering van het land, pfff... klerelijers...
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
+1Andre schreef:Laat die man zijn preek ook eens doen in de 2e kamer.
Komt er een partij geblaat van een stel grunen. En de rooie rakkers (pvda) maar schreeuwen. Nein nein wir wollen das jede mensch gleich ist in unzer reich. Uiteindelijk kommt herr oberste spee ich wolte mehr menschen im arsch fokkn. Ja komm mall her mit deinen porsche. ich fok dich am ersten im arsch.

- romo
- Berichten: 27089
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Gaat ie Andre? Heerlijk even af reageren in de darkroom of zo..............Andre schreef:Laat die man zijn preek ook eens doen in de 2e kamer.
Komt er een partij geblaat van een stel grunen. En de rooie rakkers (pvda) maar schreeuwen. Nein nein wir wollen das jede mensch gleich ist in unzer reich. Uiteindelijk kommt herr oberste spee ich wolte mehr menschen im arsch fokkn. Ja komm mall her mit deinen porsche. ich fok dich am ersten im arsch.


- Remy
- Berichten: 724
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 11:20
Bijna onvoorstelbaar dat je de waarde van een bedrijf van 300 miljoen naar 25 miljard kunt verhogen. 68 miljoen klinkt dan ineens vrij bescheiden. De Duitse politici moeten sowieso niet zeuren, die man betaald heel erg veel belasting. Daar kunnen een behoorlijk aantal onzinnige CO2-projecten mee gefinancierd worden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Reihen 6 en 2 gasten