Vrijrijden.nl --> opheldering en de toekomst?

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 16 dec 2007, 15:04

Bert ///M3 schreef:
Rob Schouten schreef:
DDX schreef:meen me te herinneren dat er ook iets van regels waren voor toersessies (beginners) dat je alleen mocht inhalen op rechte stukken ? (of was dit alleen met clubspecials)

0,0 controlle daarop

en dan heb je ook nog mensen die 's ochtens direct afrekenen voor alle sessies (toer en sport)
leuk voor tracktime, maar volgens mij was het idee juist om deze mensen niet tegelijk te laten rijden (ivm effect wat bert aangeeft van 2m vs 3m per ronde)
Inhalen mocht voorheen alleen op rechte stukken, stond toen ook op de site, kan het nu niet meer terug vinden. :(
Dat is CS volgens mij met alleen inhalen op rechte stukken. Vrijrijden heeft die regel nooit gehad.
Klopt, je hebt gelijk, wist dat ik het ergens gelezen had.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 16 dec 2007, 15:33

@ Bert,
beetje richting einde van de dag werd ik onder geel ook gewoon ingehaald. Ik ging van het gas af omdat ze een auto gingen slepen, word ik nog gewoon voorbijgeknald door een oranje E30. Maar overall had ik het gevoel dat Zolder een gecontroleerd event was. Elke AUto die de pit uit reed werd even gecontroleerd of je gordel goed strak zat etc. Geen rare dingen te zien waren en je kon de baan op.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2007, 15:49

Het ligt een beetje aan de manier waarop he. Als jij met zijn 2en aan komt zetten en ineens verschijnt er een gele vlag, jij gaat eerder van het gas en word daardoor per ongeluk ingehaald dat kan gebeuren. Daar kan je gewoon niet altijd wat aan doen. Gebeurd tijdens officiele races ook maar daar is het dan zo dat je je weer een plaats terug moet laten zakken.

Als die gele vlag er al een tijdje hangt en er word doelbewust ingehaald dan is dat een ander verhaal en betekend dat zwarte vlag.

Zelfde met inhalen tijdens baanverkenning / langzame / beginners sessies. Mag ook niet en word je voor van de baan gehaald. Maar je blijft gewoon altijd houden dat sommigen dan een heel veld ophouden. Wat ze dan nog wel eens doen is knipperlichte aan en naar rechts, dus gewoon voorbij laten. Dit is niet erg en word ook gewoon door de vingers gezien zolang het een beetje gecontroleerd gaat. Maar in die sessies willens en wetens inhalen zonder medewerking van je voorganger is ook zwarte vlag.

Die jongens langs de baan zien dat soort dingen ook allemaal wel en je word er niet zomaar afgehaald voor iets onbenulligs.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 16 dec 2007, 15:57

mjah ok, nee dit was gewoon duidelijk ruim tevoren geel, en gewoon inhalen in de bocht waar ze gingen slepen. Vond ik zelf niet zo heel netjes, maar ging verder wel goed, geen gevaar oid.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 16 dec 2007, 15:57

ps, zit net dat filmpje te kijken van vrijrijden, da's echt een zooitje ongeregeld. Apen aan het stuur, geen inzicht, geen organisatie...

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 16 dec 2007, 17:48

Enige manier om er iets aan te doen is een manier vinden om de organisatie aansprakelijk te stellen voor de schade. Dat zij verantwoordelijk zijn lijkt me zo langzamerhand duidelijk.

Het wordt denk ik tijd dat er een fatsoenlijke vrijrijden organisatie opstaat die veilige, goedgeorganiseerde autosport gaat aanbieden. Er zit nu wel een heel groot gat tussen het cowboy gebeuren aan de ene kant en de peperdure ZAC aan de andere kant.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9414
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 dec 2007, 17:59

Die zijn er wel maar het is altijd wat.

Op zo'n Jan de Boer dag kan je gewoon knap rijden. Maar daar betaal je ook dik voor, 350 euro voor een hele dag of 250 voor een halve dag. Daar bljiven de meesten weg vanwege de hoge inschrijfkosten.

Met lage inschrijfkosten trek je nou eenmaal snel een ander slag volk.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 16 dec 2007, 22:25

Die vijverberg dagen zijn ook niet geweldig..dit jaar 1x geweest, rijden veel raceauto's tussen (cliocup oa) die geven je ook maar 5cm speling oke hun inzicht is natuurlijk 10x beter maar ik zat wel meer in mijn achteruitkijkspiegel te kijken dan op de baan.. niet relaxed.

(was begin dit jaar, later sprak ik nog met een paar van die gasten en voor hun was het een goedkoop middagje trainen, geef ze natuurlijk ook geen ongelijk)

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 17 dec 2007, 00:01

Daarom, de markt is aangetrokken, er is genoeg animo, maar het ontbreekt aan organisatie.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 17 dec 2007, 10:11

Hans GP1630 schreef:Die vijverberg dagen zijn ook niet geweldig..dit jaar 1x geweest, rijden veel raceauto's tussen (cliocup oa) die geven je ook maar 5cm speling oke hun inzicht is natuurlijk 10x beter maar ik zat wel meer in mijn achteruitkijkspiegel te kijken dan op de baan.. niet relaxed.

(was begin dit jaar, later sprak ik nog met een paar van die gasten en voor hun was het een goedkoop middagje trainen, geef ze natuurlijk ook geen ongelijk)
Ik ben het helemaal met je eens.
De eerste gedachte was denk ik bij de vijverberg dat het ging over rijden op het circuit met een straat auto.
Maar er rijden daar ook steeds meer circuit auto`s rond en niet zo zachtjes ook.
Het zijn over het algemeen wel ervaren mensen maar er wordt maar weinig ruimte gelaten.
Ben benieuwd hoe dat geregeld wordt als er een klappertje ontstaat.
De laatste keer op assen gingen er ook zat profi`s van de baan af omdat ze kennelijk over de (hun) grens gingen.
Er lagen meer gt3`s in het gras als dat er bij de dealer in de showroom staan.
Ik vind het in iedergeval wel jammer dat deze gasten zo`n stempel op zo`n evenement drukken.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Bericht door DownforceJan » 17 dec 2007, 17:16

Hans,

Tijdens de Vijverbergtrofee laatst op Assen is ons toch door de "speaker" verteld dat de racers volgende keer niet meer mee mogen doen, althans moeten ze vooraf toestemming vragen waarbij het geluidsniveau hen moet tegenhouden? In dat geval blijven ze vrijwel allemaal wel weg, lijkt me. Ofschoon ik er eerlijk gezegd neit zoveel last van heb gehad. Vind het toch ook wel wat hebben met al dat heel snelle spul om je heen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 17 dec 2007, 17:22

Het is moeilijk ,maar ik kop hem niet in :mrgreen:

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Bericht door indobesar » 17 dec 2007, 20:37

Als je dwarsligger kunt raken, heb je ook knikkende knieen... :mrgreen:

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 19 dec 2007, 10:00

Mail is verzonden..
Geachte Frank,

Ook ik was afgelopen zaterdag aanwezig en heb met verbazing gezien wat er allemaal gebeurde. Er waren sessies bij waarbij er meer dan 80 auto's tegelijk op de baan waren. Dit is uiteraard vragen om problemen, zeker als er in toersessies ook mensen uit de sportsessie mee rijden, hierdoor worden de onderlinge snelheidsverschillen veel te groot, zeker met 80 wagens op de baan. Ik vraag me dan ook de volgende dingen af:
  • Waarom worden de sessies niet gescheiden? dus of je rijdt mee in sport, of in toer, maar niet niet in beide.
    Waarom worden er zoveel wagens tegelijk de baan op gelaten?
    Waarom wordt er nergens duidelijk aangegeven (dmv een simpele briefing) wat de regels van zo'n dag zijn, wat de vlaggen betekennen en wat de sancties zijn als je de regels aan je laars lapt. (regels zijn er nu niet, laat staan sancties..)
    Waarom is er geen simpele technische keuring?
    Waarom is er geen helmplicht, kooi of geen kooi.
    Waarom stond er geen marshal bij Scheivlak, in de mail geef je aan dat 'tijdig anticiperen op vlagsignalen van levensbelang is' terwijl er GEEN marshal stond op de plek waar nu het ongeluk met de MR2 gebeurd is.
Ik begrijp dat al deze dingen tijd kosten en dat tijd in jullie geval geld is, maar veiligheid hoor mijns inziens boven alles te komen.

Ik vind het dan ook ronduit belachelijk dat je de schuld bij de rijders legt, de jongen in de MR2 reed netjes met helm, de jongens die op hem in zijn gereden zijn niet gewaarschuwd door een marshal om dat er GEEN stond. Ik, en vele met mij, vinden dat de aansprakelijkheid voor dit ongeval voor een heel groot deel bij de organisatie ligt.

Je geeft ook aan dat 'rijden / racen op een circuit NIET geheel zonder risico is', dat lijkt me inderdaad duidelijk, maar ik vraag me af waarom je het woord racen gebruikt. Het vrijrijden zou helemaal niks te maken moeten hebben met racen.

race (de ~ (m.), ~s)

1 snelheidswedstrijd
En dat is dus volgens mij niet waar vrijrijden voor bedoeld is.

Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe je/jullie het in de toekomst gaan aanpakken, er zal heel erg veel moeten veranderen anders was het voor mij en vele met mij afgelopen zaterdag de laatste keer vrijrijden.

Met vriendelijke groet,

Rob Schouten

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 19 dec 2007, 10:04

Ik trof zojuist deze mail in mijn mailbox aan. Komt van de organisatie van VrijRijden.
Beste mensen,

Wie afgelopen zaterdag de 15e december aanwezig was bij de laatste dag van het VRIJ RIJDEN, zal het niet ontgaan zijn dat wij het programma NIET VOLLEDIG konden afronden vanwege een (redelijk zwaar) ongeval bovenaan het Scheivlak.
Roy Piksen met de rode MR2 kwam om onduidelijke reden in het gras.
Zijn auto kwam via de vangrails op het midden van de baan terecht en werd daar in de zijkant geraakt door een andere deelnemer.
2 achterop komende auto’s konden niet tijdig meer stoppen en raakte de eerder gestrande auto’s.

Onze eigen circuitarts en rescuemedewerkers waren binnen 60-90 seconden ter plaatse.
Even leek het er op dat Roy vast zat in zijn auto maar hij kwam enigszins ‘op eigen kracht’ uit de auto.
Kort daarna arriveerde ook de brandweer en een trauma helikopter.
Met 4 ambulances is iedereen meegenomen naar diverse ziekenhuizen.

Roy heeft een hersenkneuzing en een scheurtje in de nekwervel opgelopen.
Hij is 1 nacht ter observatie in het ziekenhuis gebleven en is nu weer thuis.
De overige deelnemers hebben voornamelijk nekklachten, wat ‘normaal’ is bij een aanrijding achterop een andere auto.


Uiteraard laten we dit ongeval niet zo maar aan ons voorbij gaan.
We kunnen concluderen dat


rijden / racen op een circuit NIET geheel zonder risico’s is
Het (goed) strak dragen van veiligheidsriemen zeer belangrijk is
Je niet kunt rijden zonder helm als de auto een rolkooi heeft
tijdig anticiperen op VLAGSIGNALEN van levensbelang is!!


Binnen de organisatie is ook gekeken naar oplossingen om de veiligheid in ieders belang naar een (nog) hoger niveau te krijgen.
Van te verwachten aanpassingen worden jullie binnenkort op de hoogte gebracht.

Namens de organisatie willen wij iedereen ontzettend bedanken voor zijn / haar inspanningen bij het Scheivlak.
Zonder deze zeer professionele medewerkers en hulpverleners kunnen wij het VRIJ RIJDEN beslist NIET organiseren.
Dank!!!!

Wij wensen de 4 betrokken deelnemers een spoedig herstel.

Fijne dagen en hopelijk tot 2008!


Namens VRIJ RIJDEN,

Frank Kerseboom
Rensportschool Zandvoort

E-mail: info@vrijrijden.nl
Website: www.vrijrijden.nl
Edit: zie dat ie in het andere topic ook al is gepost. Beetje dubbel zo....2 topics...
Laatst gewijzigd door Mark Nauta op 19 dec 2007, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 19 dec 2007, 11:04

Sorry hoor, maar van deze mail zakt echt mijn broek af.

De hand in eigen boezem steken is er volgens mij niet bij als ik het zo lees.
Voor vlag signalen moet er wel iemand staan om die vlag vast te houden.
Wat ik begrepen heb stond er niemand bij het scheivlak.
Nog een dooddoener dat de gordels strak moeten zitten.
Volgens mij gebeurt dit bij alle straat auto`s automatisch en ik kan me niet voor stellen dat de mensen die met een 4 punt gordel rijden die dingen niet vast trekken.
Maar misschien ben ik de enige die er zo over denk.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Harm Koks
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 nov 2007, 11:30
Locatie: LSD

Bericht door Harm Koks » 19 dec 2007, 11:50

Goeie mail Rob!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 19 dec 2007, 12:05

Had geen ander antwoord verwacht hoor.

En Rob, de beste man neemt misschien nog een keer 5 minuten de moeite om een lulverhaal aan je broek te hangen waar jij tevreden mee bent, lacht nog eens en schenkt zichzelf nog eens een Bavaria in. Voor jou 200 petjes denkt hij nog tijdens het inschakelen van de tv. :wink:

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 523
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 19 dec 2007, 12:41

Wat een (^&^( ^%^^&*( verhaal van RSZ. Staat (bijna) geen zinnig woord in.

Dooddoener 1: rijden / racen op een circuit NIET geheel zonder risico’s is

Dat snapt iedereen die aan zoiets deelneemt. Is in het gewone verkeer niet anders.

Dooddoener 2: Het (goed) strak dragen van veiligheidsriemen zeer belangrijk is

Voorruit-koppen is geen favoriet tijdverdrijf in het algemeen, dacht ik zo.... Draag daarom ook altijd een helm.

Dooddoener 3: Je niet kunt rijden zonder helm als de auto een rolkooi heeft

Staal vs. schedel. Logische uitslag.

Dooddoener 4: tijdig anticiperen op VLAGSIGNALEN van levensbelang is!!

Moeten ze er wel staan / te zien zijn... :evil:

Nergens ook maar iets over concrete voorstellen om de gang van zaken te verbeteren. Alleen maar vage toezeggingen waar je geen z*k aan hebt.

Wel netjes dat hij de vrijwilligers bedankt, maar dat is ook een wassen neus, zeker als je bekijkt hoe er in het algemeen met ze omgesprongen wordt. Is voor mij een onderliggende oorzaak voor het ongeluk / reden waarom er geen marshall stond. In Belgie krijgt men per race een onkostenvergoeding van 50 Euro, kleding vanuit het circuit, spullen kunnen droog worden opgeborgen in aparte hokjes. Dan krijg je zo maar 6 - 10 man per post die onderling afwisselen. Barbeque aan achter de post.... Heeft men ook een gezellige dag onderling i.p.v. met z'n tweeen kou staan lijden de hele dag. Men zou eens op Zolder moeten gaan kijken van CPZ....

Goede mail Rob !

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 19 dec 2007, 13:23

allen schreef:Had geen ander antwoord verwacht hoor.

En Rob, de beste man neemt misschien nog een keer 5 minuten de moeite om een lulverhaal aan je broek te hangen waar jij tevreden mee bent, lacht nog eens en schenkt zichzelf nog eens een Bavaria in. Voor jou 200 petjes denkt hij nog tijdens het inschakelen van de tv. :wink:
Als er geen bevredigend antwoord komt dan zijn er eigenlijk 2 opties:

1) Het hele vrijrijden gebeuren links laten liggen en geen aandacht meer aan besteden.

2) Op diverse fora/sites bekend maken wat er aan de hand is met het vrijrijden en dat het eigenlijk alleen om geld gaat ipv het toegankelijk maken van een circuit voor een laag bedrag op een veilige manier.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 20 dec 2007, 10:25

ik ben er klaar mee, met dat vrij rijden op zandvoort

filmpje zegt genoeg

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... pr=goog-sl

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 20 dec 2007, 11:50

Francisco schreef:ik ben er klaar mee, met dat vrij rijden op zandvoort

filmpje zegt genoeg

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... pr=goog-sl
Jouw filmpje?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 20 dec 2007, 12:27

ja, tis niet echt "vrij" rijden :lol:

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 20 dec 2007, 15:15

De drukte verbaasde me ook al in eerdere Vrij Rijden-filmpjes waar je de knakenbakken bocht aan bocht drie rijen breed over het circuit ziet schuiven. Als dat "Vrij Rijden" moet heten kun je net zo goed een rustig moment op de openbare weg opzoeken? Het lijkt meer op georganiseerd filerijden op een circuit.

Gebruikersavatar
Francisco
Berichten: 535
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:12
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Francisco » 20 dec 2007, 18:26

Tom944 schreef:
Francisco schreef:ik ben er klaar mee, met dat vrij rijden op zandvoort

filmpje zegt genoeg

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... pr=goog-sl
Jouw filmpje?
ja dit is mijn filmpje. maar ook de laatste op het vrij rijden front. ik stal mijn auto volgend jaar gewoon weer bij de ring. en dan af en toe door de weeks ernaartoe.

femme
je durft die gasten ook gewoon niet in te halen want je weet niet wat ze gaan doen en zo heb je er 20 voor je die met zijn 3 naast elkaar rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten