Vrijrijden.nl --> opheldering en de toekomst?
- RobS
Vrijrijden.nl --> opheldering en de toekomst?
Ik sta op het punt om een mailtje richting vrijrijden.nl te sturen om te vragen om opheldering over de volgende punten:
Waarom in godsnaam zoveel auto's tegelijk de baan op?
Waarom niet op cruciale plekken een marshal?
Wat gaan jullie in de toekomst doen om dergelijke situaties te voorkomen?
Wat voor punten zouden jullie graag nog in deze mail zien? Hoe meer input hoe beter.
Waarom in godsnaam zoveel auto's tegelijk de baan op?
Waarom niet op cruciale plekken een marshal?
Wat gaan jullie in de toekomst doen om dergelijke situaties te voorkomen?
Wat voor punten zouden jullie graag nog in deze mail zien? Hoe meer input hoe beter.
- Joy
Op de BMW driversclub op Zolder afgelopen weekend waren er 90 + auto's aanwezig. In 1e instantie dacht ik shit dat is wel druk, maar eenmaal op de baan viel het reuze mee.
Om 9 uur was er eerst een rijdersbriefing. Hier werd verteld wat elke vlag betekende, uitleg van rijgedrag wat de organisatoren niet zouden accepteren, wat te doen bij een eventuele aanrijding, waar de organisatie stond als er onenigheid zou zijn (eerst praten dan slaan), spiegelen en richting aangeven voor inhalers en algeheel respect voor de andere rijder.
De dag had best wel wat ongelukjes en een paar aanrijdingen. Maar die zag je eigenlijk al aankomen omdat er altijd mensen zijn die de marge opgeven om er voorbij te kunnen. Maar verder moet ik zeggen, iedereen spiegelde goed, de meeste mensen kozen normale uitrempunten en hadden best even geduld.
Zo zou een dag eruit moeten zien, strakke organisatie, op alle kritieke punten marshalls (waren gewoon clubleden dus niks bijzonders), respect voor elkaars spul en gespreid rijden. Het was nooit filerijden.
Om 9 uur was er eerst een rijdersbriefing. Hier werd verteld wat elke vlag betekende, uitleg van rijgedrag wat de organisatoren niet zouden accepteren, wat te doen bij een eventuele aanrijding, waar de organisatie stond als er onenigheid zou zijn (eerst praten dan slaan), spiegelen en richting aangeven voor inhalers en algeheel respect voor de andere rijder.
De dag had best wel wat ongelukjes en een paar aanrijdingen. Maar die zag je eigenlijk al aankomen omdat er altijd mensen zijn die de marge opgeven om er voorbij te kunnen. Maar verder moet ik zeggen, iedereen spiegelde goed, de meeste mensen kozen normale uitrempunten en hadden best even geduld.
Zo zou een dag eruit moeten zien, strakke organisatie, op alle kritieke punten marshalls (waren gewoon clubleden dus niks bijzonders), respect voor elkaars spul en gespreid rijden. Het was nooit filerijden.
- RobS
-
Rob, dat kan dan toch ook wel anders. Want zoals Joy zei, 90+ auto's (92 om precies te zijn) die ieder 135-145 euri lapt voor een dag rijden. Rijdersbriefing met de melding dat iedereen die een regel aan z'n laars lapt na een kopje koffie en een gesprek moet vertrekken werkt wel. Ondanks het aantal crashes op Zolder ga ik me volgend jaar iig zoveel mogelijk inschrijven met de driversclub. Dat iemand de controle over de wagen verloor kan gebeuren, maar van de 92 wagens ben ik maar een viertal echte kamikazepiloten tegengekomen.
Tuurlijk zitten er bij vrijrijden debielen maar ja, als je voor het eerst komt en niemand legt je ook maar iets uit, je geen flauw benul hebt wat de vlaggen betekenen, dat is vragen om problemen.
Tuurlijk zitten er bij vrijrijden debielen maar ja, als je voor het eerst komt en niemand legt je ook maar iets uit, je geen flauw benul hebt wat de vlaggen betekenen, dat is vragen om problemen.
- RobS
Ik weet heel goed dat het ook anders kan, dat hoef je me niet uit te leggen. Vrijrijden huurt voor 4 uur CPZ af, 4 uur is 4 x 3 x 20 minuten, 12 sessies in totaal. 20€ per sessie x 12 x 70 = €16800allen schreef:Rob, dat kan dan toch ook wel anders. Want zoals Joy zei, 90+ auto's (92 om precies te zijn) die ieder 135-145 euri lapt voor een dag rijden. Rijdersbriefing met de melding dat iedereen die een regel aan z'n laars lapt na een kopje koffie en een gesprek moet vertrekken werkt wel. Ondanks het aantal crashes op Zolder ga ik me volgend jaar iig zoveel mogelijk inschrijven met de driversclub. Dat iemand de controle over de wagen verloor kan gebeuren, maar van de 92 wagens ben ik maar een viertal echte kamikazepiloten tegengekomen.
Daar is het de organisatie om te doen, niks meer en niks minder. Er is dus geen tijd voor een briefing, degelijke uitleg van vlaggen en het opleggen van sancties, anders haal je je woekerwinst niet...
Laatst gewijzigd door RobS op 16 dec 2007, 11:14, 2 keer totaal gewijzigd.
- VLA
uit een ander topic :
Ja ik was ook al van plan om een mail te sturen.. dit is echt te belachelijk gewoon. Doet me denken aan clubspecials.. daar was een soortgelijk geval.. alleen dan met minder schade gevallen..
Een mooi punt om aan te voeren is of er maatregelen genomen kunnen worden tegen die aso's en gekken die niet kunnen rijden. Baanontzegging o.i.d. Want die gekken komen volgende keer gewoon weer.
Ja ik was ook al van plan om een mail te sturen.. dit is echt te belachelijk gewoon. Doet me denken aan clubspecials.. daar was een soortgelijk geval.. alleen dan met minder schade gevallen..
Een mooi punt om aan te voeren is of er maatregelen genomen kunnen worden tegen die aso's en gekken die niet kunnen rijden. Baanontzegging o.i.d. Want die gekken komen volgende keer gewoon weer.
-
Vergeet 1 ding ook niet.
De idiote baanhuren van CPZ gaan ook nergens meer over. Voor kleinere groepen is het nagenoeg onmogelijk om zandvoort te huren.
Maar om zoveel auto s op de baan toe te laten is onverantwoord. Vooral als er dan nog gasten tussen dwarrelen die denken dat ze schumacher zijn maar eigenlijk het verstand hebben van een garnaal. Deze gasten hebben het zweet al in de nek als ze met 60km per uur door het scheivlak gaan.
Remblokken van de halfords erin. Remolie wat er al 15 jaar inzit. Remleidingen die zo gaar zijn als je er doorheen blaast knappen ze al doormidden.
Ik wil niet altijd afgeven op knakenbakken. Maar 95% heeft meer overlevingskansen met zijn lease auto plus 695 hulpmiddelen erop dan een ouwe sierra.
De idiote baanhuren van CPZ gaan ook nergens meer over. Voor kleinere groepen is het nagenoeg onmogelijk om zandvoort te huren.
Maar om zoveel auto s op de baan toe te laten is onverantwoord. Vooral als er dan nog gasten tussen dwarrelen die denken dat ze schumacher zijn maar eigenlijk het verstand hebben van een garnaal. Deze gasten hebben het zweet al in de nek als ze met 60km per uur door het scheivlak gaan.
Remblokken van de halfords erin. Remolie wat er al 15 jaar inzit. Remleidingen die zo gaar zijn als je er doorheen blaast knappen ze al doormidden.
Ik wil niet altijd afgeven op knakenbakken. Maar 95% heeft meer overlevingskansen met zijn lease auto plus 695 hulpmiddelen erop dan een ouwe sierra.
- RobS
De baanhuur is inderdaad hoog, maar als je naar mijn rekensommetje kijk dan gaat volgens mij de helft van de opbrengsten naar de baanhuur + personeel/vrijwilligers, sleepwagen etc en de andere helft is puur winst.Andre schreef:Vergeet 1 ding ook niet.
- Ti-Tourist (Erik)
Vrijwilligers krijgen geen ene zak trouwens. Goede bekende werkt als OCA marshall in de pitsstraat tijdens A-evenementen. Alleen met hele grote evementen (DTM, Marlboro Masters) krijgt men nog een lunchpakket en bonnen voor koffie / thee bij Mickey's, maar normaal gesproken krijgen ze verder helemaal niks (buiten 2 kaartjes voor elk evenement om weg te geven). Benzine wordt niet vergoed (zelfs niet eens een kortingspas van BP / Total ofzo - had toch leuk geweest, zeker met de BP Ultimate Masters....) En als klap op de vuurpijl moet men de beschermende kleding ZELF betalen.
Als het allemaal van 1 kant moet komen, kom je vanzelf dun in je vrijwilligers te zitten, zeker als je ziet hoeveel vrije dagen het ook nog eens kost. Dan moet je wel heel veel van het spelletje houden.
Als het allemaal van 1 kant moet komen, kom je vanzelf dun in je vrijwilligers te zitten, zeker als je ziet hoeveel vrije dagen het ook nog eens kost. Dan moet je wel heel veel van het spelletje houden.
-
Tja Rob, of het mailtje van jou dan zin heeft...
Als winst hun enig doel is dan krijg je wellicht een mailtje terug met: vriendelijk bedankt, we zullen zien wat we er aan kunnen doen. Waarna ze je vrolijk weglachen. De mensen blijven toch wel komen.
Verder wil ik je best geloven dat het puur om de winst gaat, want anders hadden ze het imho allang anders gedaan.
Er zijn gelukkig nog wel trackdays te vinden waar het wat beter geregeld is.
Als winst hun enig doel is dan krijg je wellicht een mailtje terug met: vriendelijk bedankt, we zullen zien wat we er aan kunnen doen. Waarna ze je vrolijk weglachen. De mensen blijven toch wel komen.
Verder wil ik je best geloven dat het puur om de winst gaat, want anders hadden ze het imho allang anders gedaan.
- RobS
Als ik inderdaad zo'n mailtje terug krijg dan was het gister voor 200% de laatste keer. Als ze echt iets willen gaan doen aan veiligheid en alle andere tot nu toe genoemde punten dan wil ik ze graag nog een kans geven.allen schreef:Tja Rob, of het mailtje van jou dan zin heeft...
- Niels
- Auto: Prius+
Ik vind het echt onvoorstelbaar wat hier te zien is. Geen briefing maar wel maximale aantallen en daar is waar het met name misgaat denk ik. Daarnaast is het aantal rijders die niet snappen waar ze mee bezig zijn nogal prominent aanwezig
Dat mensen met auto's de baan op gaan die 0,0 zijn voorbereid dat kun je verwachten en daar moet een organisatie rekening meehouden. Je weet dat dat gebeurd. Het grote probleem is dat de rijder van te voren niet van hun stompzinnigheid wordt afgepraat middels een briefing. Zo'n gast met een lekke koppakking die gewoon nog bijna een ronde mee scheurt, een Astra rijder die na een mega crash nog even een belachelijke inhaal actie uithaald
Compleet losgeslagen zootje
Knakenbakken en geen race licentie zijn natuurlijk niet alleen het probleem. Dit wordt pas een probleem als dit gecombineerd wordt met coureurs die voldoende op de filmpjes te zien zijn. Mensen snappen gewoon niet helemaal waar ze mee bezig zijn en dat is het grote probleem. Dit soort taferelen heb ik met motor circuit dagen nog nooit gezien omdat men dan gewoon meer bewust is van de risico's denk ik
Bij vrijrijden zul je mij niet zien, that's for sure

Dat mensen met auto's de baan op gaan die 0,0 zijn voorbereid dat kun je verwachten en daar moet een organisatie rekening meehouden. Je weet dat dat gebeurd. Het grote probleem is dat de rijder van te voren niet van hun stompzinnigheid wordt afgepraat middels een briefing. Zo'n gast met een lekke koppakking die gewoon nog bijna een ronde mee scheurt, een Astra rijder die na een mega crash nog even een belachelijke inhaal actie uithaald

Knakenbakken en geen race licentie zijn natuurlijk niet alleen het probleem. Dit wordt pas een probleem als dit gecombineerd wordt met coureurs die voldoende op de filmpjes te zien zijn. Mensen snappen gewoon niet helemaal waar ze mee bezig zijn en dat is het grote probleem. Dit soort taferelen heb ik met motor circuit dagen nog nooit gezien omdat men dan gewoon meer bewust is van de risico's denk ik

Bij vrijrijden zul je mij niet zien, that's for sure

- Peter Tunissen
Vier uur Zandvoort huren kost incl. BTW en een paar kleine opties (even uit mijn hoofd een pitbox en toegang tot de Bavaria paddock) €5500.
Voor ons, voor die mensen die het circuit 20 keer per jaar afhuren echt wel minder.
Als je ziet dat ze dan dik €16000 binnenharken is dat niet slecht voor een middagje, euhm, werken.
Voor ons, voor die mensen die het circuit 20 keer per jaar afhuren echt wel minder.
Als je ziet dat ze dan dik €16000 binnenharken is dat niet slecht voor een middagje, euhm, werken.
- gerard lubbe
- Bert ///M3
92 inschrijvingen maar op de baan rijd maar 50 man tegelijk denk ik.Joy Jolliffe schreef:Op de BMW driversclub op Zolder afgelopen weekend waren er 90 + auto's aanwezig. In 1e instantie dacht ik shit dat is wel druk, maar eenmaal op de baan viel het reuze mee.
Veel auto's op de baan is daar minder een probleem omdat de meesten ongeveer dezelfde tijden rijden, allemaal rond de 2.00 op Zolder. Enkeling veel sneller en soms 1 langzamer. Plus het gemiddelde niveau is hoger. Uitremmen enz gebeurd wel maar met het verschil dat iedereen er al op verdacht is.
Maar op evenementen zoals vrijrijden en clubspecials zie je gewoon dat de 1 een rondje in 3 minuten rijd en de ander in 2 minuten. De verschillen zijn dan zo groot dat het bijna niet te doen is met zoveel auto's op de baan.
Plus strakkere regels bij BDC.
1 keer per ongeluk inhalen onder geel, zwarte vlag & binnen komen voor een motiverend/opvoedkundig praatje. 2e keer, transponder inleveren, auto op trailer en naar huis.
Inhalen tijdens een beginners sessie of driften zelfde verhaal. 1 keer waarschuwing 2e keer naar huis. Zonder uitzondering, bekende of niet.
Auto's moeten ook door een keuring heen. Niet alles is hi tech en nieuw materiaal maar is het echt een knakenbak die met tie wraps bij elkaar hangt kom je de baan niet op.
- Aad
Nou Peter , huur hem dan maar flink af volgend jaarPeter Tunissen schreef:Vier uur Zandvoort huren kost incl. BTW en een paar kleine opties (even uit mijn hoofd een pitbox en toegang tot de Bavaria paddock) €5500.

- DDX
meen me te herinneren dat er ook iets van regels waren voor toersessies (beginners) dat je alleen mocht inhalen op rechte stukken ? (of was dit alleen met clubspecials)
0,0 controlle daarop
en dan heb je ook nog mensen die 's ochtens direct afrekenen voor alle sessies (toer en sport)
leuk voor tracktime, maar volgens mij was het idee juist om deze mensen niet tegelijk te laten rijden (ivm effect wat bert aangeeft van 2m vs 3m per ronde)
0,0 controlle daarop
en dan heb je ook nog mensen die 's ochtens direct afrekenen voor alle sessies (toer en sport)
leuk voor tracktime, maar volgens mij was het idee juist om deze mensen niet tegelijk te laten rijden (ivm effect wat bert aangeeft van 2m vs 3m per ronde)
- RobS
Inhalen mocht voorheen alleen op rechte stukken, stond toen ook op de site, kan het nu niet meer terug vinden.DDX schreef:meen me te herinneren dat er ook iets van regels waren voor toersessies (beginners) dat je alleen mocht inhalen op rechte stukken ? (of was dit alleen met clubspecials)
0,0 controlle daarop

- Harm Koks
Zo heb het eindelijk gevonden 
A) Helmplicht. Gewoon een helm op je knarretje, mocht het fout gaan heb je alleen maar jezelf ermee. Scheelt ook weer wat bezoekers want die vinden het onzin.
B) Briefing, voor wat het waard is. Je weet niet hoeveel % van de meute compleet onwetend is en welke de vlaggen gewoon laten voor wat het is.
C) Consequent mensen van de baan afhalen + motiverend praatje. Lijkt mij een prima idee. No nonsens beleid. Loop je te etteren, ben je gevaarlijk bezig dan word je eraf gehaald. Dit scheelt al zoiezo 50% van de mensen die er gisteren waren.
D) Kleine technische controle, geen lekkende vloeistoffen. Zit de accu goed vast, remcilinder etc.
E) Zorg voor voldoende marshalls. Zoiets als dit had ook voorkomen kunnne worden door een marshall op die plek neer te zetten. Verhoog anders de prijs met een tientje en geef de marshalls allemaal een kleine vergoeding.

A) Helmplicht. Gewoon een helm op je knarretje, mocht het fout gaan heb je alleen maar jezelf ermee. Scheelt ook weer wat bezoekers want die vinden het onzin.
B) Briefing, voor wat het waard is. Je weet niet hoeveel % van de meute compleet onwetend is en welke de vlaggen gewoon laten voor wat het is.
C) Consequent mensen van de baan afhalen + motiverend praatje. Lijkt mij een prima idee. No nonsens beleid. Loop je te etteren, ben je gevaarlijk bezig dan word je eraf gehaald. Dit scheelt al zoiezo 50% van de mensen die er gisteren waren.
D) Kleine technische controle, geen lekkende vloeistoffen. Zit de accu goed vast, remcilinder etc.
E) Zorg voor voldoende marshalls. Zoiets als dit had ook voorkomen kunnne worden door een marshall op die plek neer te zetten. Verhoog anders de prijs met een tientje en geef de marshalls allemaal een kleine vergoeding.
- Bert ///M3
Dat is CS volgens mij met alleen inhalen op rechte stukken. Vrijrijden heeft die regel nooit gehad.Rob Schouten schreef:Inhalen mocht voorheen alleen op rechte stukken, stond toen ook op de site, kan het nu niet meer terug vinden.DDX schreef:meen me te herinneren dat er ook iets van regels waren voor toersessies (beginners) dat je alleen mocht inhalen op rechte stukken ? (of was dit alleen met clubspecials)
0,0 controlle daarop