BMW TURBO F1
- romo
- Berichten: 27089
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
right:
"It sounds absolutely incredible, but the world`s most powerful Grand Prix engine was based on a production block! That was taken from the 1969 presented type 2002"
en het licht gemodificeerde broertje van dat M10 blok ligt als S14 in mijn E30 M3 [heb ik trouwens nog een heel mooi artikel over uit een classic engels autoblad]
welke andere auto's kunnen eigenlijk zo'n nauwe verwantschap met F1 claimen?
en dan bedoel ik een werkelijke directe technische verwantschap en niet een marketing verwantschap...
frank
"It sounds absolutely incredible, but the world`s most powerful Grand Prix engine was based on a production block! That was taken from the 1969 presented type 2002"
en het licht gemodificeerde broertje van dat M10 blok ligt als S14 in mijn E30 M3 [heb ik trouwens nog een heel mooi artikel over uit een classic engels autoblad]
welke andere auto's kunnen eigenlijk zo'n nauwe verwantschap met F1 claimen?
en dan bedoel ik een werkelijke directe technische verwantschap en niet een marketing verwantschap...
frank
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Special treatment? In de regen laten staan en eroverheen zeiken...To reduce inner tentions within the engine blocks BMW only took those ones that had done more than 100.000 kilometres - " they are like well-hung meat," as engineer Paul Rosche said, who had a very close relationship to Nelson Piquet considering him as a perfect test driver. Later a special treatment had been invented to imitate this high kilometre performance to avoid BMW to run out of old engine blocks.

Dit 'Nazi rocket fuel'-verhaal is dan weer een mythe waar niks van waar is. Illegaal was het dan weer wel: het octaangetal kwam bij diverse metingen boven de toegestane 102 RON, maar de FIA wimpelde dat weg door te stellen dat de afwijkingen binnen de marge vielen. (Klinkt bekend voor wie Maleisië '99 heeft meegemaakt?and its recipe was based on a patent the Nazis once had developed for war purposes

Het verhaal van die motor gaat zelfs nog verder terug: de basis vormt een 1.5/1.6 uit '62, een ontwerp van Alex von Falkenhausen, die eerder zijn eigen merk AFM had. Die motor was de M10, maar die had in de F2 last van zijn onbetrouwbare Apfelbeck-cilinderkop. Pas toen Paul Rosche zich ermee ging bemoeien en in '68 de M12 creëerde (onder supervisie van von Falkenhausen), werd BMW een belangrijke macht in de F2. In 2-litervorm vormde de M12 de basis vormde voor meer dan 500 F2-blokken, die dienst deden tot 1981! Voor de F1 werd de inhoud weer teruggebracht naar 1,5 liter, maar de afkomst was aan de naam te zien: de M12/13, als 13e variant van een lange lijn M12-blokken.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
ja dat waren nog eens tijden, wat nou 100pk per 1000cc (liter)
hup gewoon 100pk per 100cc
1500pk uit in 1,5L en dat hield ie nog ff vol ook, stel je voor je maakt er 750pk van dan moet ie toch redelijk betrouwbaar kunnen worden gemaakt 8)
zet dat blokje in je M3 E30 en je hebt een lekker kanon :twisted:
en ja ik weet der zijn al M3 E30 met 1200pk door dikke turbo's op een R6 M5 blok te sleutelen wat ze in zo'n E30 hebben geknutseld maar toch
hup gewoon 100pk per 100cc

zet dat blokje in je M3 E30 en je hebt een lekker kanon :twisted:
en ja ik weet der zijn al M3 E30 met 1200pk door dikke turbo's op een R6 M5 blok te sleutelen wat ze in zo'n E30 hebben geknutseld maar toch

-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
Ha, die Fappers;
Blijft toch een werelds verhaal dit. Jammer alleen dat dit stukje:
"Later a special treatment had been invented to imitate this high kilometre performance to avoid BMW to run out of old engine blocks." niet verder ingaat op deze 'special treatment'. Die bestond er namelijk uit dat de nieuw gegoten blokken simpelweg wekenlang in de buitenlucht werden neergezet om zo onder invloed van de elementen uit te harden en te ontstressen. Hardnekkig is het gerucht dat ze hierbij geregeld en zeer bewust door de engineers als urinoir zouden zijn gebruikt....
Blijft toch een werelds verhaal dit. Jammer alleen dat dit stukje:
"Later a special treatment had been invented to imitate this high kilometre performance to avoid BMW to run out of old engine blocks." niet verder ingaat op deze 'special treatment'. Die bestond er namelijk uit dat de nieuw gegoten blokken simpelweg wekenlang in de buitenlucht werden neergezet om zo onder invloed van de elementen uit te harden en te ontstressen. Hardnekkig is het gerucht dat ze hierbij geregeld en zeer bewust door de engineers als urinoir zouden zijn gebruikt....

- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Ja, dat zeg ik, Van Velzen!Hansv (Hans van Velzen) schreef:Blijft toch een werelds verhaal dit. Jammer alleen dat dit stukje:
"Later a special treatment had been invented to imitate this high kilometre performance to avoid BMW to run out of old engine blocks." niet verder ingaat op deze 'special treatment'. Die bestond er namelijk uit dat de nieuw gegoten blokken simpelweg wekenlang in de buitenlucht werden neergezet om zo onder invloed van de elementen uit te harden en te ontstressen. Hardnekkig is het gerucht dat ze hierbij geregeld en zeer bewust door de engineers als urinoir zouden zijn gebruikt....

-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
-
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
- Locatie: IJmuiden
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Teunis en Truusken die waren getrouwd
dus wier der 'n heavig feest gebouwd
iedereen zei: proost en zie zwoksten in het rond
um tien uur ging 't van zie leaven hoog
de bruidegom die kreeg de lamp in het oog
't bruidjen schrok en zie smakten op de grond
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
moar later op d'n avond ging 't er groelijk heer
't volk wier zat en ze gingen te keer
zie hadden ezeg : 't mot alderbastend wèhngewest
Knelis uut 't Broek had de konte vol
hie stappen in de wagen toen hatte nog lol
hie scheuren weg, 't mot alderbastend wèhngewest
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
drie dagen later was 't zowiet
de gein van 't feest waren wi-j wel kwiet
op de begrafenis van Knelis uut 't Broek
wi-j hadden 'm deftig weggebracht
en hadden 'n kwartierken op zien vrouw gewacht
moar die zat te buizen in 't cafeetjen op de hoek
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
ik mos pissen ik mos pissen ik mos pissen
ik mos pissen ik mos pissen ik mos pissen
dus wier der 'n heavig feest gebouwd
iedereen zei: proost en zie zwoksten in het rond
um tien uur ging 't van zie leaven hoog
de bruidegom die kreeg de lamp in het oog
't bruidjen schrok en zie smakten op de grond
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
moar later op d'n avond ging 't er groelijk heer
't volk wier zat en ze gingen te keer
zie hadden ezeg : 't mot alderbastend wèhngewest
Knelis uut 't Broek had de konte vol
hie stappen in de wagen toen hatte nog lol
hie scheuren weg, 't mot alderbastend wèhngewest
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
drie dagen later was 't zowiet
de gein van 't feest waren wi-j wel kwiet
op de begrafenis van Knelis uut 't Broek
wi-j hadden 'm deftig weggebracht
en hadden 'n kwartierken op zien vrouw gewacht
moar die zat te buizen in 't cafeetjen op de hoek
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
maar ik zag niks want ik mos pissen
ik dacht al dat ik wat missen
zo geet 't altied as der iets te doene is
ik mos pissen ik mos pissen ik mos pissen
ik mos pissen ik mos pissen ik mos pissen
- DennisF
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 25 nov 2007, 19:28
- Locatie: Amsterdam, NL
Tijdje geleden mezelf eens over ingelezen. De blokken werden uit productieautos gehaald met 100k km erop. Dat was de ontstressing van het metaal en daarom waren ze op limited supply.
De speciale behandeling was het ultrakoud maken van het metaal waardoor de ??metaalstructuur matrix blabla nogiets?? iig sterker werd.
Hetzelfde kun je tegenwoordig ook laten doen met je eigen blok hoor. Volledige behandeling en daarna ceramische coating van cylinderwanden enzo. Voor als je echt van plan 't onderste uit je blok te halen - figuurlijk dan.
Edit: heel handig, dat van die 100kkm stond al in artikel...
De speciale behandeling was het ultrakoud maken van het metaal waardoor de ??metaalstructuur matrix blabla nogiets?? iig sterker werd.
Hetzelfde kun je tegenwoordig ook laten doen met je eigen blok hoor. Volledige behandeling en daarna ceramische coating van cylinderwanden enzo. Voor als je echt van plan 't onderste uit je blok te halen - figuurlijk dan.
Edit: heel handig, dat van die 100kkm stond al in artikel...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berrie, L5S1, malle eppie, Will F. en 4 gasten