Nog zo'n opmerkelijk bericht

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 dec 2007, 13:37

Wim te Riet schreef:
SultanSlide schreef:Marianne Thieme vergeet voor het gemak dat de koe gras eet, en dat dat gras van CO2 gemaakt is. De koe maakt er dan ook nog melk van.

Ergo: een koe is CO2 positief.
Gras van CO2 gemaakt? En een koe CO2 positief? Huh?
Oh damn... 't is nog vroeg...
Hoofdbestandeel van planten en bomen zijn CO2 en water.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 dec 2007, 13:38

Hans schreef:
E60 M5 schreef:

Vulkanen produceren zwavel verbindingen; zure regen.

Bosbranden e.d. zijn CO2 neutral omdat ze (de bomen) CO2 uit de lucht halen en dat vasthouden voor groei.

Vandaar dat bio-brandstoffen milieuvriendelijker kunnen zijn.
Olie en steenkool komen ook van bomen en planten, dus die zijn ook CO2 neutraal.

Niet binnen een tijdbestek van laten we zeggen 100 jaar, zelfs niet 1000 jaar.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 dec 2007, 13:39

SultanSlide schreef:
Joy Jolliffe schreef:Ik ben geen milieu-fanatic maar ik ben ook niet blind.
Amen!

+1

8) :P

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 dec 2007, 13:41

E60 M5 schreef:
Hans schreef:
E60 M5 schreef: Niet binnen een tijdbestek van laten we zeggen 100 jaar
Dat is ook biobrandstof niet. de gemiddelde verblijftijd van een CO2 molecuul in de atmosfeer is 120 jaar.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 dec 2007, 13:47

SultanSlide schreef:
E60 M5 schreef:
Hans schreef: Dat is ook biobrandstof niet. de gemiddelde verblijftijd van een CO2 molecuul in de atmosfeer is 120 jaar.

Is niet relevant omdat men eerst het CO2 uit de lucht haalt om de brandstof te vormen en dan pas daaruit CO2 gevormd wordt door verbranding.

Dus eerst is er de afname en dan een vergelijbare toename. Transport en nabehandeling etc niet meegerekend.

GTRene

Bericht door GTRene » 11 dec 2007, 13:48

en ik was nooit zo goed met scheikunde/natuurkunde :lol:
ben meer een realist :wink:

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 dec 2007, 13:49

GTRene schreef:en ik was nooit zo goed met scheikunde/natuurkunde :lol:
Het is geen natuurkunde, ;) :)

GTRene

Bericht door GTRene » 11 dec 2007, 13:59

Straks halen ze dat speciale spul van de Maan zodat je geen radioactieve straling meer hebt maar wel net zoiets als kernenergie...hoe heet dat spul nou weer...
Dan krijgen de auto's in laten we zeggen 2020 en klein kernreactor motortje dat electr de wielen aanstuurt en je zo wel een maand of wat kunt rijden zonder op te laden oid :lol: en zonder echt gevaar voor straling... :P

ah gevonden, Helium-3 e.d....

http://www.astroblogs.nl/2007/04/12/hel ... ergiebron/
Laatst gewijzigd door GTRene op 11 dec 2007, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 dec 2007, 14:03

E60 M5 schreef: Dus eerst is er de afname en dan een vergelijbare toename. Transport en nabehandeling etc niet meegerekend.
Klopt. Maar het probleem is de concentratie en niet de flux. De twee hangen natuurlijk samen. De wereld stoot 27 miljard ton CO2 uit en de hoeveelheid in de atmosfeer neemt met ongeveer de helft daarvan toe. Er wordt dus ook meer opgenomen.
Om de plantjes beter te laten groeien moet de concentratie CO2 omhoog, kijk maar wat ze in de kassen doen.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 dec 2007, 14:04

GTRene schreef:Straks halen ze dat speciale spul van de Maan zodat je geen radioactieve straling meer hebt maar wel net zoiets als kernenergie...hoe heet dat spul nou weer...
Dan krijgen de auto's in laten we zeggen 2020 en klein kernreactor motortje dat electr de wielen aanstuurt en je zo wel een maand of wat kunt rijden zonder op te laden oid :lol: en zonder echt gevaar voor straling... :P

GTRene schreef:......
ben meer een realist :wink:

Sure.... :lol:

GTRene schreef:...hoe heet dat spul nou weer...

Phlogiston? ;)

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 dec 2007, 14:05

E60 M5 schreef:
Toch wel. Broeikaseffect is stralingsphysica.

Scheikunde is natuurkunde zonder dieper na te denken.
Wiskunde is natuurkunde zonder doel.

:lol:

GTRene

Bericht door GTRene » 11 dec 2007, 14:11

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 dec 2007, 14:11

SultanSlide schreef:
E60 M5 schreef: Dus eerst is er de afname en dan een vergelijbare toename. Transport en nabehandeling etc niet meegerekend.
Klopt. Maar het probleem is de concentratie en niet de flux. De twee hangen natuurlijk samen. De wereld stoot 27 miljard ton CO2 uit en de hoeveelheid in de atmosfeer neemt met ongeveer de helft daarvan toe. Er wordt dus ook meer opgenomen.
Om de plantjes beter te laten groeien moet de concentratie CO2 omhoog, kijk maar wat ze in de kassen doen.

Zeker, diffusie/opname snelheid neemt toe met toenemende CO2. Maar de pre-industrialisatie CO2 gehalte is ruim voldoende om planten te laten groeien.

Is de groeisnelheid te laag dan kan men dit compenseren door een groter oppervlakte te laten begroeien.

De wereld stoot 27 miljard ton CO2 uit en de hoeveelheid in de atmosfeer neemt met ongeveer de helft daarvan toe. Er wordt dus ook meer opgenomen.
Meer opgenomen per [chlorofyll] bedoel je neem ik aan maar als dat afneemt tengevolge van o.a het kappen van bossen e.d. ....

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 dec 2007, 14:14

Nee, dat is berekend uit de concentratie CO2.
Door de toename nemen plantjes en oceanen meer op, vandaar dat het niet met 27 miljard ton toeneemt.

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 dec 2007, 14:17

SultanSlide schreef:
E60 M5 schreef:
Toch wel. Broeikaseffect is stralingsphysica.

Scheikunde is natuurkunde zonder dieper na te denken.
Wiskunde is natuurkunde zonder doel.

:lol:

LOL!

Ik zou een discussie over kunnen aangaan maar denk dat het beter is om dat niet te doen. :D Maar je hebt wel een punt hoor dat het deels met stralingsphysica te maken heeft. :)

Ik denk dat als Rene een CO2 molecuul ziet vibreren dat hij spontaan opgewonden raakt. :D :)

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 11 dec 2007, 14:27

SultanSlide schreef:Nee, dat is berekend uit de concentratie CO2.
Door de toename nemen plantjes en oceanen meer op, vandaar dat het niet met 27 miljard ton toeneemt.
Ja, we zeggen hetzelfde. ;)

"We" willen juist voorkomen dat de oceanen teveel CO2 gaan opnemen omdat dit de pH verlaagt waardoor o.a koralen veel langzamer gaan groeien en mogelijk afsterven.

Zo, nu ga ik eens aan het werk... even wat extra CO2 produceren. :roll:

SteV6

Bericht door SteV6 » 11 dec 2007, 19:05

Ha, zitten jullie toch op het punt van de discussie waar ik naar toe wilde!

Door het afbranden van de bossen en het niet voldoende herbebossen loopt de CO2 kringloop voor een deel niet meer zo als zou moeten. Dus boskap heeft net zo goed invloed op de CO2 concentraties in de atmosfeer.

En ik ben er nog niet helemaal uit in hoeverre de zon meer energie uitstraalt dan pakweg 2 decennia geleden. Heeft iemand daar een betrouwbare bron van? Het is namelijk logisch dat meer ingestraalde energie leidt tot opwarming ... Loopt de gemiddelde temperatuur van de Mars-atmosfeer niet even veel op als hier op aarde? Meen ook zoiets gelezen te hebben :roll:

SteV6

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 11 dec 2007, 19:35

De zon varieert slechts 0.7%, daar verklaar je de tmperatuurstijging niet mee, en zeker niet die van de laatste 25 jaar

[img:280:186]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e-data.png[/img]

[img:280:224]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... o2.svg.png[/img]

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 13 dec 2007, 10:17

Maak zijn bankrekening bekend, dan kunnen we geld storten. Het is toch van de zotte dat als je wordt bestolen je nog gestraft wordt ook.’

Lezers van deze krant, zoals ‘Koos’ uit Den Haag, komen massaal op voor de beboete Lierse tuinder Stolze die in september de vluchtwagen van twee inbrekers op zijn bedrijfsterrein onschadelijk maakte.Dat blijkt uit de vele reacties op de website van deze krant.

Het Openbaar Ministerie (OM) presenteerde Stolze dinsdag een rekening van 1218 euro voor de toegebrachte schade aan de bestelbus. De orchidieeënkweker betrapte op 13 september in alle vroegte de inbrekers op het inladen van een grote partij van zijn aluminium kasroeden. Om hen het vluchten te beletten sloeg hij de voor- en achterruit in. Omdat hij voor eigen rechter heeft gespeeld, heeft de politie hem direct meegenomen naar het bureau, waar hij voor enkele uren in de cel belandde. De daders zijn nog altijd niet gepakt.

Op de AD-internetsite staan meerdere initiatieven voor ‘een collectief potje’ om de boete te betalen. ‘Meneer Stolze, weet dat menig burger volledig achter u staat. U bent voor velen een held,’ aldus ‘Ruud56’ uit Den Haag. En ‘Knoll’ uit Delft schrijft: ‘Dit is nu een voorbeeld van ons doorgeslagen rechtssysteem.’

Stolze zelf reageert nuchter op alle reacties, maar zegt ze ‘met plezier’ gelezen te hebben. Momenteel vraagt hij juridisch advies. „Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik moet dan wel de boete betalen, maar ik ben blijkbaar vrijgesproken van rechtsvervolging voor mijn actie. Het bedrag is extreem hoog, ik zou graag een gespecificeerde rekening zien. De autoverhuurder heeft toch dankzij mij de wagen terug? Er kan geen bedankje vanaf.’’ Ook zegt Stolze woedend te zijn, omdat de versie van het OM niet de zijne is. „Ik zou ineens de vluchtwagen hebben klemgezet. Daar is geen sprake van.’’ De tuinder overweegt een advocaat in te schakelen. De boete zegt hij ‘onder protest’ wel te willen betalen. Het bedrag wordt overigens uitgekeerd door de verzekering. Ze noemen het bereddingskosten om diefstal te voorkomen.

VVD-Kamerlid en voormalig officier van justitie Fred Teeven wil dat er een wet komt waardoor mensen zich makkelijker kunnen verdedigen tegen een inbreker of overvaller in geval van ‘noodweer’. Nu moet de dader eerst aanvallen voordat noodweer is toegestaan. Zijn voorstel voor een wetswijziging gaat volgende week naar het kabinet. Teeven: „Zo’n zaak als die van Stolze zal mogelijk in de toekomst geen gevolgen meer hebben.’’
:roll:

Geelhoed

Bericht door Geelhoed » 13 dec 2007, 10:28

Plaats reactie