BMW 318iS E30

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 08 dec 2007, 14:01

Jelmer850i schreef:Maar een 318is is een heerlijk fel blokje! 325i is wat lomper... zeker in een 5 serie
325i? We hebben het over een 525e. :P
BMW 525e

MINDER TOEREN, MINDER DORST

Uit Autokampioen, 1983.

Dezer dagen heeft BMW de pers nader kennis laten maken met haar 525e, een auto waarbij het accent ligt op zuinig rijden zonder dat daarbij het “Freude am Fahren” veel geweld is aangedaan. Het geheim zit vooral in de toerentallen waarbij de motor van deze auto zich in zijn element voelt. Ze zijn ongebruikelijk laag, zodat enige aanpassing van de rijstijl wenselijk is. Hoe zo’n auto rijdt, hebben wij in de praktijk kunnen ervaren.

Geen lage-toerenangst
De e in de typeaanduiding slaat in dit geval niet op de elektronica die in de 525e in ruime mate aanwezig is, maar op de Griekse letter eta, welke door autotechnici wordt gebruikt om het motorrendement weer te geven.
Wanneer door een constructeur wordt geijverd voor een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik, speelt dat motorrendement een rol van allesoverheersend belang. Bij veel auto’s is het rendement van de motor het hoogst in toerengebieden waarin niet zo vaak wordt gereden. Vooral in stadsverkeer en op binnenwegen draaien de motoren van wat grotere auto’s met toerentallen die niet ideaal zijn.
Bij het ontwerpen van de 525e is BMW ervan uitgegaan dat het zinvol is om de motor/transmissielijn zodanig uit te voeren dat de krachtbron steeds relatief weinig toeren draait en vooral om de motor zijn beste rendement te laten geven bij lage toerentallen. Veel fabrikanten hebben alleen aandacht besteed aan de overbrengingsverhoudingen van de transmissie waardoor de motortoerentallen worden verlaagd, maar omdat aan de auto zelf weinig of niets werd gedaan, verloor de auto veel pit. Een luie auto was het resultaat, en het gevolg was dat er vlugger werd teruggeschakeld of zelfs dat er constant in lagere versnellingen werd gereden. Van zuinigheid blijft in zo’n geval niet veel meer over. BMW heeft ervoor gezorgd dat haar eta-motor veel vermogen en een fors koppel levert bij lage toerentallen en dat hij in het lage en middentoerengebied met het hoogste rendement loopt.
Maar het eta-concept brengt nog een groot voordeel: de stilte in en om de wagen. Doordat de motor in principe steeds onder de 2000/min kan worden gehouden zonder dat het andere verkeer wordt gehinderd, heerst er in het interieur een aangename rust. Het steeds zeer vroeg schakelen vraagt wel de nodige gewenning: bij ongeveer 1500/min kan doorgaans al worden opgeschakeld, ook in de hogere versnellingen.
Op de snelweg is het met de rust al niet anders: bij 100 km/h op de teller staat de toerentellernaald op 1800; een ongekend lage waarde. Bij zo’n 3000/min gaat het dus al erg hard met de 525e.

Minder wrijving
Het hart van de eta-BMW is een 2,7 liter zescilindermotor van 125 pk (92 kW), welke is afgeleid van de 2 liter metende 520i-machine die exact hetzelfde vermogen heeft.
De motor is ingrijpend veranderd teneinde de gewenste karakteristiek te verkrijgen. Ver onder de 2000/min moet er immers al “iemand thuis zijn”. De belangrijkste veranderingen hebben betrekking op de cilinderinhoud, die met precies 700 cm³ werd vergroot, en de kleptiming die nu moet zorgen voor een optimale cilindervulling bij lagere toerentallen. Om het rendement van de motor te verbeteren werd de compressieverhouding gebracht op 11:1, een waarde die voor benzinemotoren uitzonderlijk hoog is. Ook werd de 2,7-machine qua inwendige wrijvingsweerstand aangepakt. Door de lage toerentallen gaat er in deze motor toch al minder brandstof verloren ten gevolge van inwendige wrijvingsweerstanden, maar er is behoorlijk gesleuteld om die verliezen nóg meer te beperken.
Er werd gekozen voor zwakkere klepveren met als gevolg dat de kleppen nu met minder kracht kunnen worden gelicht waardoor er voor de aandrijving van de nokkenas minder energie nodig is. De zwakkere klepveren konden worden toegepast omdat het maximum toerental van de motor drastisch is teruggebracht waardoor het gevaar van zwevende kleppen aanzienlijk kleiner is. Een klep gaat zweven wanneer bij heel hoge toerentallen de klepveer de klep niet snel genoeg kan sluiten, waardoor deze door de nokkenas alweer wordt opengestoten voordat de klepschotel de klepzitting heeft geraakt.
Door die slappere klepveren wordt de nokkenas ook in radiale richting (zijdelings) minder zwaar belast waardoor 3 van de oorspronkelijke 7 nokkenaslagers konden vervallen. Wat minder wrijvingsverliezen is het gevolg van deze modificatie.
De zuigers kregen minder straffe zuigerveren waardoor ook de loopweerstanden in de zes cilinders behoorlijk konden worden verminderd.
BMW heeft ook veel aandacht besteed aan het stationair draaien van haar zuinigheidsmotor; een regelunit houdt het toerental bij bedrijfswarme motor constant op 700/min, ook wanneer de stationair draaiende motor wisselend wordt belast (bijvoorbeeld bij het inschakelen van de achterruitverwarming, de automatische versnelling of een airconditioning). Zolang de koelvloeistoftemperatuur nog onder de 45° C is, zal het stationair toerental automatisch tot 950/min worden verhoogd.
Het elektronisch benzine-inspuitsysteem is vanzelfsprekend uitgerust met wat de Duitsers zo treffend “Schubabschaltung” noemen; een voorziening die benzineverspilling voorkomt door de brandstoftoevoer af te sluiten wanneer de motor door de wielen wordt aangedreven in plaats van omgekeerd (afremmen op de motor).

Verbruik en prestaties
Al met al hebben de wijzigingen aan motor en transmissie geleid tot een aanzienlijk lager verbruik: de toch zo’n dikke 1200 kg wegende 525e verbruikt volgens opgave ongeveer 11,5 l per 100 km (1 op 8,7) in stadsverkeer terwijl bij een constante snelheid van 120 km/h circa 7,5 l per 100 km wordt verstookt (1 op 13,3). In de praktijk zal de 525 e een brandstofverbruik te zien geven dat vergelijkbaar is met dat van de veel kleinere 318i.
De 525e is volgens BMW goed voor een topsnelheid van 185 km/h en acceleratietijd voor 0-100 km/h van nog geen 11 s; de prestaties boeten dus niet in als je uitgaat van de 520i die voor de eta als basis heeft gediend.
Om een duidelijk overzicht te geven van de motorische verschillen tussen de 520i en de 525e zetten we hier het een en ander op een rijtje.

Code: Selecteer alles

                      520i            525e

Cilinderinhoud (cm³)
	                   1993            2693

Boring x slag (mm)
	                   80 x 66         84 x 81

Vermogen (pk/tpm)
	                   125/5800        125/4250

Koppel (Nm/tpm)
	                   170/4000        240/3250

Gem. ECE-verbruik (l/100 km)
	                   9,1             8,3
BMW’s met eta-motoren waren aanvankelijk bedoeld voor de Amerikaanse en Japanse markt, waar ze al geruime tijd worden verkocht. Voor Europa is binnenkort de 525e beschikbaar met naar keuze een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een vierversnellingsautomaat met blokkeerbare koppelomvormer. Beide typen hebben nagenoeg dezelfde brandstofverbuikscijfers en leveren vrijwel gelijke prestaties.
De 525e is onlangs op de Duitse markt verschenen en zal deze of volgende maand ook bij ons te koop zijn. De prijs is nog niet bekend, maar zal waarschijnlijk liggen tussen die van de 520i en 525i.

En mocht ie te langzaam zijn: volgens mij heb je in principe alleen de kop, inlaatspruitstuk en computer van een 325i nodig + een korter diff om op een leuke 527i met zo'n 180pk uit te komen. 8) Zie ook http://wp1016621.wp027.webpack.hosteuro ... f00080.htm

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 08 dec 2007, 15:20

ik heb ook nog een keer zo'n E34 525i (mondeling) gekocht. Echter na de proefrit bleek de radiator als een ketter te lekken, toch maar laten staan.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 08 dec 2007, 15:40

Dit gaat niet om een E34 525i, maar om een E28 525e. ;)

Plaatjes danmaar:
[img:737:553]http://www.duursma-autos.nl/bmw%201.jpg[/img]
[img:737:553]http://www.duursma-autos.nl/bmw%203.jpg[/img]

En voor de beeldvorming:
[img:850:550]http://www.bmw-orr.org/historia/E28_przod.jpg[/img]
[img:500:355]http://www.carandclassic.co.uk/uploads/new/55422.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.bmwclub.nnov.ru/models/e12/b ... _turbo.jpg[/img]

Goof
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 nov 2007, 00:15

Bericht door Goof » 08 dec 2007, 15:49

dan moet je het neit voor jezelf verpesten door er een E12 achteraan te gooien he :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 08 dec 2007, 17:03

Wil dat wat dwars?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40202
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 08 dec 2007, 17:49

Martijn Koevoets schreef:De 525e heeft een grote pré t.o.v. de 318iS: 6-pitter-sound. ;)
Juist :D

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 08 dec 2007, 20:34

Martijn Koevoets schreef:En voor de beeldvorming:
[img:850:550]http://www.bmw-orr.org/historia/E28_przod.jpg[/img]
Zo zal hij er ongeveer uitzien inderdaad, alleen dan donkergroen. Niet mijn eerste keuze maar een goede diamant schwarze is voor een laag bedrag niet te vinden :P Ik heb helaas geen foto's van de wagen. De e28 heeft zeker één groot voordeel, die 6 in lijn. Zo heerlijk soepel klinkt hij. Toerenbegrenzer bij 4500 oid en schakelen bij 1500rpm is prima te doen, daar haalt hij enorme voordelen uit qua verbruik.
Qua rij eigenschappen komt hij uiteraard niet in de buurt van de e30. Hij is wel dwars te krijgen, maar ben een strak verlaagd 318is onderstel gewend en dan is een standaard 5 serie natuurlijk erg soft om te rijden. Daardoor is hij heerlijk natuurlijk wel heerlijk om cruisend te rijden, maar komt hij niet in de buurt van de e30 om in te rijden. Maar hij is relatief luxe voor zo weinig geld en denk wel dat ik hier een klein jaar in kan rijden icm een setje veren. Door een setje veren zal hij iets stugger zijn, wat minder hellen en toch het standaard uiterlijk behouden.
Hij is gewoon in top staat, motorisch zowel uiterlijk. De prijs is 1400e, mocht er niks mee gebeuren verder dan krijg ik dit er natuurlijk altijd weer voor terug.

dit is dezelfde kleur op een 6-serie, kan niks anders vinden
[img:400:240]http://www.e-24.ru/files/4348/e24_malachit_green.jpg[/img]

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 dec 2007, 15:51

Goof schreef:dan moet je het neit voor jezelf verpesten door er een E12 achteraan te gooien he :lol: :lol: :lol:
Ja, maar dat moest even omdat het zo'n heerlijke Alpina is. ;)
Jelmer850i schreef:Wil dat wat dwars?
Ja: http://www.youtube.com/watch?v=c7UayQQ0Ugw

Ook de diesels: http://www.youtube.com/watch?v=YXPPn298hWM

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 09 dec 2007, 16:18

Prachtig he van die 1-2 baans wegen 8)

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 09 dec 2007, 17:28

De 525e gaat sowieso niet door, hier blijkt een 520i kenteken ingelast te zijn. Hier wil ik gewoon geen risico's mee lopen.

Heb nu een 520i e28 shadowline op het oog en een 518i e34. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de e28, maar afstand en tijdgebrek is het probleem.

Martijn; nice video's :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 dec 2007, 18:35

518i vind ik dan weer echt zo'n Nederlandse nèt-niet-uitvoering.

Metchu
Berichten: 15240
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Bericht door Metchu » 09 dec 2007, 19:27

Martijn Koevoets schreef:518i vind ik dan weer echt zo'n Nederlandse nèt-niet-uitvoering.
zeg maar gerust een beetje gay ... :lol:

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 09 dec 2007, 19:35

Waarom niet de fantastische 318is gehouden?

Michel

Gebruikersavatar
Erik dB
Berichten: 2489
Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Erik dB » 09 dec 2007, 20:38

Steven Nauta schreef:De 525e gaat sowieso niet door, hier blijkt een 520i kenteken ingelast te zijn. Hier wil ik gewoon geen risico's mee lopen.

Heb nu een 520i e28 shadowline op het oog en een 518i e34. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de e28, maar afstand en tijdgebrek is het probleem.

Martijn; nice video's :lol:
Ik heb sinds een paar maanden ook een E28 520i(A), en dat bevalt eigenlijk prima (die van Kleintje/Arje). Edition uitvoering met schuif/kanteldakje, electrische ramen, knappe stereo en de originele 14" velgjes met ballonbanden. Erg hard gaat het allemaal niet maar hij ziet er erg goed uit en uiteindelijk kom je er wel :)

Verbruik word ik niet zo vrolijk van, vandaar dat ik nu elke keer voor 50 euro tank en niet meer naar de dagteller kijk :roll:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 09 dec 2007, 20:56

Joy heeft ook zo'n slagschip gehad. Gave auto's maar als je ze koopt om zuinig te zijn ben je toch echt beter af in een e30 / e36.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 09 dec 2007, 21:20

Of een E30 325e?

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 09 dec 2007, 21:36

Martijn Koevoets schreef:518i vind ik dan weer echt zo'n Nederlandse nèt-niet-uitvoering.
Dat heb ik dus zelf ook een beetje.

@ Michel, Ik heb al gekeken naar evt. een 318is e36 maar er is praktisch geen één nette orginele te koop voor fatsoenlijk geld. In duitsland staat er wél een hele mooie, ook nog wit wat ik geweldig vind. Maar zie persoonlijk beetje tegen het invoeren op en de afstand is zo'n 600km. Op de foto ziet het er erg goed uit, maar om het echt goed te weten moet je er gewoon gaan kijken. Wat veel tijd kost welke ik gewoon niet heb eigenlijk.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 10 dec 2007, 11:35

Steven Nauta schreef:
Martijn Koevoets schreef:518i vind ik dan weer echt zo'n Nederlandse nèt-niet-uitvoering.
Dat heb ik dus zelf ook een beetje.

@ Michel, Ik heb al gekeken naar evt. een 318is e36 maar er is praktisch geen één nette orginele te koop voor fatsoenlijk geld. In duitsland staat er wél een hele mooie, ook nog wit wat ik geweldig vind. Maar zie persoonlijk beetje tegen het invoeren op en de afstand is zo'n 600km. Op de foto ziet het er erg goed uit, maar om het echt goed te weten moet je er gewoon gaan kijken. Wat veel tijd kost welke ik gewoon niet heb eigenlijk.
Mocht je serieus in DLD willen gaan kijken naar die 318is, wil ik best mee als tolk/hulp. :)

Wat is eigenlijk je budget? En is diesel een optie? Want hoewel het DF-onwaardig is bladieblobla denk ik dat je met bijv. een 325 TD(S) als deze http://link.marktplaats.nl/132512990 best plezierig kunt rijden, al dan niet met chip/sperdiff.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 10 dec 2007, 14:01

Bedankt voor het aanbod Martijn! Ik zal het onthouden, het nadeel is de afstand. Ik ben persoonlijk niet zo diesel-minded als het om oudere auto's gaat. Moet wel zeggen dat het getoonde exemplaar er erg netjes uitziet.

Budget tsjah, zeg 2k. http://auto.marktplaats.nl/bmw/13186521 ... 16-u9.html Deze is misschien ook wel wat, nieuw donkerrood spatbord is wel te vinden bij www.dparts.com. Heb ook geinformeerd naar een 325e met 83dkm, prijs stond er helaas niet bij. Ook leuk; http://auto.marktplaats.nl/bmw/13007305 ... -2008.html
Ik zal vanavond weer eens even verder kijken.

HSR
Berichten: 5502
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 10 dec 2007, 17:53

om nu van een 318is naar een 316i te gaan is m.i. niet echt een vooruitgang. was het dan niet gewoon beter geweest de 318is te houden?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 10 dec 2007, 18:01

Die van J. Odink zal motorisch wel weer fris zijn. Die heeft toevallig vorig jaar een nokkenas van mij gekocht. Had nog geen 8k in mijn blok gezeten en is een origineel bmw onderdeel.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 10 dec 2007, 18:03

Je moet natuurlijk wel een leukere wagen kopen Steven anders moet je gewoon budget gaan rijden man :wink:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 10 dec 2007, 18:11

Voor de duidelijkheid, het hoeft ook geen voorruitgang te zijn. Het is in princiepe de bedoeling om eerst tot aan de zomer fatsoenlijk vervoer te hebben.

Ik heb net een mail gekregen van dhr Odink. Kilometerstand is momenteel 270k, de kop + distributie is bij 260k gereviseerd. Hij heeft één roestplek bij het dakraam, verder vrij van roest. Nou weet ik niet in hoevere roest bij een dak kwaad kan.

Ook staat er een e28 520i shadowline op MP welke er goed uitziet. Motorrevisie bij 238k, momenteel 270k op de teller en apk tot okt 2008. En dat voor 1750e, staat in Oss. Dat is wel een pokke eind vanaf hier, maar kan je moeite waard zijn.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 10 dec 2007, 18:24

Roest bij het dakraam heb ik ook ooit gehad bij een 320i. Dat zou ik toch niet aanraden. Je kan er niet goed bij (of het open dak moet eruit) en het ziet er niet uit. Als het even kan een auto kopen zonder roest.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 10 dec 2007, 18:26

Kijk dan eens of je een e36 vanaf 1992 kunt vinden. Die hebben doorgaans geen last van roest (tenzij het schadeauto's zijn).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot] en 3 gasten