Ik weet het niet, mij lijkt het toch een grote vooruitgang en het eerste gevoel wat ik krijg bij de uitspraken is, watje! Misschien ben ik dan te kort door de bocht maar het veel power en minder grip spreekt me aan. Zie champcar. Op de stratencircuits dwars de bocht uit en is vaker spannend dan F1 naar mijn mening.Heidfeld: F1 wil be extremely dangerous in 2009
Nick Heidfeld was not amused at the end of Wednesday's test at Jerez. The German busied himself with slicks and the aero package that comes under the rules for the 2009 Formula One season. The 2009 rules bring only half the downforce in comparison with today's rules and with slicks that are not up to temperature it is getting even worse. Heidfeld, who was the slowest man on track, was all but positive about the proposed changes for 2009.
Speaking with GPUpdate.net he said about his day of testing: "Today (Wednesday), we ran with the 2009 downforce, which will be around half as effective as the one we're driving with this season. If the slicks return, they won't give as much grip as you'd expect as we will also lose grip as there is less downforce, so we will be slower in 2009.
"If it will stay like this and the tyres will stay like this, it will be extremely dangerous in 2009. On my outlap I even thought about coming back in, because there were so many drivers flying past me. You feel like you're standing still compared to the others and it's very easy to spin the car. It's very, very dangerous."
Heidfeld suggest a better tyre might be the trick for more downforce in 2009 but isn't sure if that is going to happen. "Bridgestone could turn this around by making better tyres, but the question is: does it make sense for them?" Heidfeld said. "If there's another tyre supplier and there is competition, it would be solved. If the tyres become softer, it will help a lot. But I'm not a tyre expert, maybe the mixture of the compound should change, but like this, it will be extremely dangerous. They should change the tyres, or they should allow tyre heaters for 2009."
Next season the FIA will bann traction control on cars to make the races more interesting. But with the aero rules for 2009 and perhaps the return of slicks Heidfeld believes things won't get much easier. "Without traction control it's even worse, but if we would run with traction control (in 2009), it would still be very, very difficult. Even if the tyres are hot, you have so little grip with the new package. We have too much power and too little grip. I don't like it at all," a disappointed Heidfeld said.
F1 te moeilijk in 2009 ?
- Tom V
F1 te moeilijk in 2009 ?
- SteV6
- Dutch
Weer terug naar de jaren dertig: een V16 op brommerbanden! 8)
Dit is precies het antwoord dat alleen een verbod op TC in 2008 nog niet geeft.
Want dat merken de coureurs nu ook: geen TC maakt eigenlijk verbazingwekkend weinig verschil zolang er nog zó veel aero grip is. De downforce is zo groot dat de banden geen kans krijgen om te glijden.
Het punt waarvanaf TC zin heeft - de bocht uit, zeg maar - is bovendien het minst moeilijke gedeelte, zeker met al die downforce. Daarom is parallelle verbod op 'variable engine braking' (waar je niemand over hoort) feitelijk veel belangrijker. Tot nu toe werkte er namelijk software die voorkwam dat een coureur zijn achterbanden lockte, door precies de juiste remkracht van de motor erop los te laten.
Dus op een natte of weinig ingereden baan zullen we best wat mensen achterstevoren zien staan volgend jaar, maar daarna wordt het business as usual, waarbij het voor de toeschouwer vooral psychologisch is om te weten dat de coureur de volledige macht over het rechterpedaal heeft.
Maar deze voorstellen voor 2009? Die zouden pas echt verandering brengen. Als Heidfeld zegt dat 't gevaarlijker wordt, dan zeg ik: mooi zo.
Dit is precies het antwoord dat alleen een verbod op TC in 2008 nog niet geeft.
Want dat merken de coureurs nu ook: geen TC maakt eigenlijk verbazingwekkend weinig verschil zolang er nog zó veel aero grip is. De downforce is zo groot dat de banden geen kans krijgen om te glijden.
Het punt waarvanaf TC zin heeft - de bocht uit, zeg maar - is bovendien het minst moeilijke gedeelte, zeker met al die downforce. Daarom is parallelle verbod op 'variable engine braking' (waar je niemand over hoort) feitelijk veel belangrijker. Tot nu toe werkte er namelijk software die voorkwam dat een coureur zijn achterbanden lockte, door precies de juiste remkracht van de motor erop los te laten.
Dus op een natte of weinig ingereden baan zullen we best wat mensen achterstevoren zien staan volgend jaar, maar daarna wordt het business as usual, waarbij het voor de toeschouwer vooral psychologisch is om te weten dat de coureur de volledige macht over het rechterpedaal heeft.
Maar deze voorstellen voor 2009? Die zouden pas echt verandering brengen. Als Heidfeld zegt dat 't gevaarlijker wordt, dan zeg ik: mooi zo.

- Mari Oh Oh!
Met lage(de helft is echt een klap) downforce moet je volgens mij wel aardig wat meer grip hebben. Anders gaan de bochtensnelheden ook té ver omlaag(scheelt waarschijnlijk meer dan je denkt). Wat meer inhaalacties op de baan is leuk, maar als een GP2 harder door de bocht gaat zet je jezelf als top van de top van de autoracing ook een beetje voor gek. Bovendien is een beetje tricky auto leuk, maar naar F1-wagens(met normale banden) op een ijsbaan kijk je ook één wedstrijd.
Het haalt bovendien een deel van de setup-opties weg. Iedereen rijdt dan altijd met full downforce waarbij ze alleen voor of achter wat terugschroeven op de balans te perfectioneren. Hello cup racing?
De wagens worden er wel veel mooier van trouwens(aero, maar ook de banden). De foto's van Nick's wagen op echte slicks laten mij de huidige groef meuk(de lelijkste mix tussen slick en profiel ever) nog steviger vervloeken dan ooit.
Het haalt bovendien een deel van de setup-opties weg. Iedereen rijdt dan altijd met full downforce waarbij ze alleen voor of achter wat terugschroeven op de balans te perfectioneren. Hello cup racing?
De wagens worden er wel veel mooier van trouwens(aero, maar ook de banden). De foto's van Nick's wagen op echte slicks laten mij de huidige groef meuk(de lelijkste mix tussen slick en profiel ever) nog steviger vervloeken dan ooit.
- Bert ///M3
Downforce compenseren met mechanische grip gaat je gewoon niet lukken op de snellere secties, ben ik van overtuigd. Tenzij de bandenboer opeens een wonderband uitvind
Setup opties zie ik niet als een nadeel. Voor en achter uitbalanceren doen ze nu ook al, het enige wat je weten wil is of je op de rechte stukken meer tijd wint met minder drag als dat je in bochten op zou geven door minder downforce. Dat is al tot in den treure getest dmv computersimulaties en live tests dus veel uitmaken doet dat niet. Tijdens een race weekend maken ze misschien nog een paar correcties maar dat is het wel.

Setup opties zie ik niet als een nadeel. Voor en achter uitbalanceren doen ze nu ook al, het enige wat je weten wil is of je op de rechte stukken meer tijd wint met minder drag als dat je in bochten op zou geven door minder downforce. Dat is al tot in den treure getest dmv computersimulaties en live tests dus veel uitmaken doet dat niet. Tijdens een race weekend maken ze misschien nog een paar correcties maar dat is het wel.
- Femme
Dit soort negatieve geluiden zijn in het verleden vaker ten gehore gebracht, bijvoorbeeld toen de gegroefde banden met veel minder grip dan slicks werden ingevoerd.
Eén van de dingen waar het momenteel sterk aan ontbreekt in de Formule 1 is onvoorspelbaarheid van de races. In het verleden gingen auto's regelmatig stuk of maakten de coureurs wel eens een foutje. Dit was met de zeer betrouwbare motoren en tractie controle nauwelijks meer mogelijk voor coureurs van topteams die hun zaken goed voor elkaar hadden. Hopelijk kan een moeilijker bestuurbare auto weer voor wat meer onverwachte wendingen in de races zorgen.
Strategisch lijken me situaties met een natte baan ook veel interessanter worden als er standaard op slicks gereden wordt in plaats van de gegroefde banden die nog enigzins water kunnen afvoeren.
Eén van de dingen waar het momenteel sterk aan ontbreekt in de Formule 1 is onvoorspelbaarheid van de races. In het verleden gingen auto's regelmatig stuk of maakten de coureurs wel eens een foutje. Dit was met de zeer betrouwbare motoren en tractie controle nauwelijks meer mogelijk voor coureurs van topteams die hun zaken goed voor elkaar hadden. Hopelijk kan een moeilijker bestuurbare auto weer voor wat meer onverwachte wendingen in de races zorgen.
Strategisch lijken me situaties met een natte baan ook veel interessanter worden als er standaard op slicks gereden wordt in plaats van de gegroefde banden die nog enigzins water kunnen afvoeren.
- Dennis Cavallino
- Dutch
Niet voor Michael Schumacher:F1 te moeilijk in 2009?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64318Although Nico Rosberg, also on slicks, ended up third quickest despite a spectacular engine blow-up in the afternoon, a lot of eyebrows were raised when Michael Schumacher set the fourth quickest time running slick tyres but with 2009 levels of downforce.
A lot of drivers have struggled to get speed out of the estimated 30 percent cut in downforce levels experienced this week but, despite a spin at Turn Two early in the day, Schumacher still managed to set a time less than one second off Vettel's best.
-
-
OnlineOpa
- Auto: Ford Fiesta ST
- E30-Amateur
- Auto: BMW E36 325i
Senna vs Schumacher valt nooit te vergelijken, andere soort coureurs, andere tijden, de vergelijking tussen Prost en Senna vind ik veel mooier maar ook meteen een stuk moeilijker.
Senna was gedreven en ongekend snel maar Prost had een stuk ervaring en de rust in zijn reet om alles overzichtelijk te bekijken,wat ook verschrikkelijk knap is, helemaal met die snelheden en handeling van die wagens.
Gooi er dan nog eens een Mansell tussendoor en een Piquet en dan is het helemaal moeilijk om daar puur op kwaliteit te gaan selecteren, tenminste dat lijkt mij.
Schumacher is de beste Over-All, Senna de snelste, en Prost de slimste, en Mansell had de grootste ballen.
Senna was gedreven en ongekend snel maar Prost had een stuk ervaring en de rust in zijn reet om alles overzichtelijk te bekijken,wat ook verschrikkelijk knap is, helemaal met die snelheden en handeling van die wagens.
Gooi er dan nog eens een Mansell tussendoor en een Piquet en dan is het helemaal moeilijk om daar puur op kwaliteit te gaan selecteren, tenminste dat lijkt mij.
Schumacher is de beste Over-All, Senna de snelste, en Prost de slimste, en Mansell had de grootste ballen.
- Dennis van der Schoot
- E30-Amateur
- Auto: BMW E36 325i
- Dennis van der Schoot
- Aram
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Wat een kolder weer.Nandor schreef:Nee hoor.
Dat deed hij de twee seizoenen ervoor ook al niet. Als Senna er was geweest was Schumi gewoon een goede rijder geweest. Niet meer, niet minder!
N.
Kijk eens naar Senna's races met Schumacher, wie zat Senna bijvoorbeeld op te duwen toen hij zijn fatale ongeluk kreeg, juist Schumacher.
Schumacher was nooit "zomaar" een goede coureur geweest, nergens niet.
@Opa
Ook dit jaar Schumacher kampioen geworden niet Kimi, die had teveel aanpassingsprobelmen de eerste races, Schumacher was zo in het team geintegreerd geweest dat hij gelijk goed weg gekomen was.
We zijn weer lekker onpartijdig bezig hier hoor.

- Aram
- Locatie: n ʞuɐp 'ʞnɹʞ uɾıɯ do ƃnɹǝʇ uǝʌǝ uɐp ǝɯ ʇǝz 'uǝzǝl ʇunʞ ʇıp ǝɾ slɐ
Het ergste is dat ik helemaal geen Schumacher fan ben, maar ik kan altijd zo slecht tegen dit slappe gelul, je moet reeel blijven.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk dingen van 2 kanten te bekijken.
En bijna niemand ziet buiten het brilletje van hun favoriete rijder en dat is jammer.
Ik ben trouwens voor geen rijder ik ben voor het team van Ferrari en voor degene die ervoor rijden.
Alhoewel Kimi mijn voorkeur heeft over Massa.
Ik probeer altijd zoveel mogelijk dingen van 2 kanten te bekijken.
En bijna niemand ziet buiten het brilletje van hun favoriete rijder en dat is jammer.
Ik ben trouwens voor geen rijder ik ben voor het team van Ferrari en voor degene die ervoor rijden.
Alhoewel Kimi mijn voorkeur heeft over Massa.
-
OnlineOpa
- Auto: Ford Fiesta ST
Wie won de eerste race van 't seizoen?@Opa
Ook dit jaar Schumacher kampioen geworden niet Kimi, die had teveel aanpassingsprobelmen de eerste races, Schumacher was zo in het team geintegreerd geweest dat hij gelijk goed weg gekomen was.
Daarna sloeg de pechduivel meest toe en de 2e helft liep 't weer zoals 't hoorde.
Maar Schumacher reed niet mee, dus we zullen 't nooit weten.

O ja, slap lullen doe ik nooit.

- Downforce Hans
- Dennis Cavallino
Jullie kijken allemaal maar tot 15 jaar terug in het verleden? In het verleden zijn er zoveel coureurs geweest die ik ook tot mijn absolute helden wil bestempelen.
Ik ben Senna pas meer gaan waarderen na zijn dood. Ik kijk liever Senna filmpjes op Youtube dan Schumacher filmpjes. Maar mijn bewonering voor Schumacher is minstens zo groot als mijn bewondering voor Senna, zo niet groter.
Senna is te vroeg gestorven, daarover is iedereen het eens. Ik vind het gewoon eeuwig zonde dat we de strijd niet volledig hebben mogen aanschouwen. Daar hadden we als publiek op zijn minst recht op gehad.
Prost vs Senna was wel aardig (maar Prost is gewoon 90% van de tijd te saai om te zien, totdat ie zijn geniale actie maakt), maar Schumacher vs Senna had uit kunnen lopen op een meesterlijk duel, misschien nog wel een paar seizoenen lang. Je weet 't niet.
Ik ben Senna pas meer gaan waarderen na zijn dood. Ik kijk liever Senna filmpjes op Youtube dan Schumacher filmpjes. Maar mijn bewonering voor Schumacher is minstens zo groot als mijn bewondering voor Senna, zo niet groter.
Senna is te vroeg gestorven, daarover is iedereen het eens. Ik vind het gewoon eeuwig zonde dat we de strijd niet volledig hebben mogen aanschouwen. Daar hadden we als publiek op zijn minst recht op gehad.
Prost vs Senna was wel aardig (maar Prost is gewoon 90% van de tijd te saai om te zien, totdat ie zijn geniale actie maakt), maar Schumacher vs Senna had uit kunnen lopen op een meesterlijk duel, misschien nog wel een paar seizoenen lang. Je weet 't niet.