Krukasmoer loskrijgen! Grof geweld?
- Davy MR2DRIFT
Krukasmoer loskrijgen! Grof geweld?
Bij mijn E36 325 lekt de krukaskeerring aan de voorzijde van de motor. Nu hebben we al geprobeerd om de moer van de krukaspulley los te krijgen met een luchtsleutel die tot 410 Nm gaat, maar dat ging helaas niet. Een sleutel met een pijp erop werkt ook niet, omdat we de krukas niet echt tegen kunnen houden.
Waarschijnlijk zit er een dot loctite tussen. Wie heeft er goede tips?
Nummer 4 dus:
[img:592:419]http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/o/7.png[/img]
Waarschijnlijk zit er een dot loctite tussen. Wie heeft er goede tips?
Nummer 4 dus:
[img:592:419]http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/o/7.png[/img]
- Jan Visser
- Niels
- Auto: Prius+
Is het links of rechts draad?
Meestal draaien de moeren/bouten "automatich" vast op een as die een richting opdraaid. Aangezien de BMW motor rechtsom draait verbaast het me niet als je de luchtsleutel de vekeerde kant op laat draaien om iets los te halen. Zo heb ik eens een keer een half uur staan rammen op een moer van een achteras. Luchtsleutel op "los" was voldoende zo bleek na advies van iemand met ervaring

Meestal draaien de moeren/bouten "automatich" vast op een as die een richting opdraaid. Aangezien de BMW motor rechtsom draait verbaast het me niet als je de luchtsleutel de vekeerde kant op laat draaien om iets los te halen. Zo heb ik eens een keer een half uur staan rammen op een moer van een achteras. Luchtsleutel op "los" was voldoende zo bleek na advies van iemand met ervaring

- Jan Speed
met de startmotor wil ik afraden, veel kans op schade en letsel, niet doen.
Meestal is het volgende wel voldoende:
auto strak op de handrem
bak in 5
GOED passend gereedschap met flink verlengstuk ( een stuk pijp van 1,5m)
inderdaad wel even handig als je weet wat voor draad er op de krukas zit...
meestal is een flinke snok voldoende om 'm te lossen, de rest kan dan met de ratel of de airgun.
komt 'ie nog steeds niet los omdat de aandrijflijn nog steeds meegeeft: vliegwiel locken op de starterkrans. ( met een of ander stuk ijzer)
Meestal is het volgende wel voldoende:
auto strak op de handrem
bak in 5
GOED passend gereedschap met flink verlengstuk ( een stuk pijp van 1,5m)
inderdaad wel even handig als je weet wat voor draad er op de krukas zit...
meestal is een flinke snok voldoende om 'm te lossen, de rest kan dan met de ratel of de airgun.
komt 'ie nog steeds niet los omdat de aandrijflijn nog steeds meegeeft: vliegwiel locken op de starterkrans. ( met een of ander stuk ijzer)
- Davy MR2DRIFT
- Downforce Dennis
- MartijnGizmo
- Downforce Dennis
-
- GTRene
Klopt, en dat gereedschap kun je zo zelf maken, heb ik ook gedaan ik zag zo'n ding bij de BMW dealer en dacht ooow das simpel, dat maak ik ff na en dan iets beter 8) gewoon van een simpel stuk ijzer zeg maar.arjanvanessen schreef:ps , beter is dan om de krukas poulie te blokkeren , bmw heeft daar vaak speciaal gereedschap voor
ja trouwens als het die bout 4 is dat zit wel wat vaster dan de grote moer van de fan...trouwens ook wel eens gelezen dat je de krukas ergens kunt blokkeren, maar zou daar gewoon ff voor langs de BMW stealer gaan en vragen hoe ze dat doen...
[img:720:508]http://bmwfans.info/original/images/161_p.png[/img]
Misschien heb je hier wat aan als je dit leest

http://www.bmwdriversclub.nl/index.php? ... b172014a53
- Davy MR2DRIFT
- Fabian
- Downforce Hans
Met een beetje goede luchtsleutel zoals van b.v. snap-on of ingersol-rand moet het toch wel los te krijgen zijn hoor.
Voorwaarde is wel dat je een beetje behoorlijke compressor met een behoorlijke tank gebruikt.
Maar de grootste fout die vaak gemaakt wordt is dat de luchtslang of leiding te dun is.
Gebruik ipv 6 mm 10 mm slang en nippels.
DE luchtsleutel is dan gelijk een enorm stuk sterker.
Grtz,Hanz06
Voorwaarde is wel dat je een beetje behoorlijke compressor met een behoorlijke tank gebruikt.
Maar de grootste fout die vaak gemaakt wordt is dat de luchtslang of leiding te dun is.
Gebruik ipv 6 mm 10 mm slang en nippels.
DE luchtsleutel is dan gelijk een enorm stuk sterker.
Grtz,Hanz06

- Davy MR2DRIFT
Gelukkig, de bout is los
Na een half uur ratelen met de nieuwe luchtsleutel van Saab, hebben we besloten de luchtsleutel van de buurman te lenen, inclusief krachtdop 22. Nog steeds geen beweging in te krijgen. Tussen de bout en de poelie zit een grote ring met flink wat oppervlak en die zat waarschijnlijk vastgeroest. Jörgen heeft daarom die ring even verwarmd met de brander en toen kon de bout inderdaad zo los gemaakt worden. Voor de zekerheid hebben we wel een nieuwe bout terug gezet. Nieuwe keerring erin en klaar!!
Ik heb meteen de hele onderkant van de auto afgespoten, want die zat helemaal onder de olie, evenals de motorruimte. Vanmorgen was het nog helemaal schoon onder de auto. Nu kan ik me weer aan gaan melden voor circuitdagen.

Na een half uur ratelen met de nieuwe luchtsleutel van Saab, hebben we besloten de luchtsleutel van de buurman te lenen, inclusief krachtdop 22. Nog steeds geen beweging in te krijgen. Tussen de bout en de poelie zit een grote ring met flink wat oppervlak en die zat waarschijnlijk vastgeroest. Jörgen heeft daarom die ring even verwarmd met de brander en toen kon de bout inderdaad zo los gemaakt worden. Voor de zekerheid hebben we wel een nieuwe bout terug gezet. Nieuwe keerring erin en klaar!!
Ik heb meteen de hele onderkant van de auto afgespoten, want die zat helemaal onder de olie, evenals de motorruimte. Vanmorgen was het nog helemaal schoon onder de auto. Nu kan ik me weer aan gaan melden voor circuitdagen.