Krukasmoer loskrijgen! Grof geweld?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Krukasmoer loskrijgen! Grof geweld?

Bericht door Davy MR2DRIFT » 05 nov 2007, 22:41

Bij mijn E36 325 lekt de krukaskeerring aan de voorzijde van de motor. Nu hebben we al geprobeerd om de moer van de krukaspulley los te krijgen met een luchtsleutel die tot 410 Nm gaat, maar dat ging helaas niet. Een sleutel met een pijp erop werkt ook niet, omdat we de krukas niet echt tegen kunnen houden.

Waarschijnlijk zit er een dot loctite tussen. Wie heeft er goede tips?

Nummer 4 dus:
[img:592:419]http://www.realoem.com/bmw/diagrams/a/o/7.png[/img]

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 05 nov 2007, 22:59

Los starten.

Goede stevige sleutel er op en de ringsleutel o.i.d. op iets stevigs laten rusten (een stuk subframe of zo) en dan de startmotor even heel kort laten draaien. Beslist niet aan laten slaan!! Vaak werkt dat trucje wel, maar ik weet alleen niet of het bij een e36 ook kan.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 05 nov 2007, 23:26

Is het links of rechts draad?

Meestal draaien de moeren/bouten "automatich" vast op een as die een richting opdraaid. Aangezien de BMW motor rechtsom draait verbaast het me niet als je de luchtsleutel de vekeerde kant op laat draaien om iets los te halen. Zo heb ik eens een keer een half uur staan rammen op een moer van een achteras. Luchtsleutel op "los" was voldoende zo bleek na advies van iemand met ervaring :oops: :wink:

Gebruikersavatar
Jan Speed
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
Locatie: 040

Bericht door Jan Speed » 06 nov 2007, 01:13

met de startmotor wil ik afraden, veel kans op schade en letsel, niet doen.
Meestal is het volgende wel voldoende:
auto strak op de handrem
bak in 5
GOED passend gereedschap met flink verlengstuk ( een stuk pijp van 1,5m)

inderdaad wel even handig als je weet wat voor draad er op de krukas zit...

meestal is een flinke snok voldoende om 'm te lossen, de rest kan dan met de ratel of de airgun.

komt 'ie nog steeds niet los omdat de aandrijflijn nog steeds meegeeft: vliegwiel locken op de starterkrans. ( met een of ander stuk ijzer)

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 06 nov 2007, 07:54

Bedankt voor de tips. Ik ga het vanavond nog maar eens proberen, want de lekkende olie vliegt door de hele motorruimte (via de multiriem).

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 06 nov 2007, 12:05

Als je de loctite even doet schrikken lost ie wel. Iemand met verlengpijp en sleutel laten lostrekken en iemand anders een paar goei tikken op de bout geven, did the trick bij mijn e34 destijds...

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 06 nov 2007, 12:25

Sommige soorten Loctite kan je toch ook met verhitten doen laten smelten/verbranden? Misschien ook nog een optie, maar dan zal ik nog eerst even wat googlen voordat je zomaar een brander erop zet...

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 06 nov 2007, 14:06

Maik schreef:Sommige soorten Loctite kan je toch ook met verhitten doen laten smelten/verbranden? Misschien ook nog een optie, maar dan zal ik nog eerst even wat googlen voordat je zomaar een brander erop zet...
Dat is ook mijn ervaring uit het scootertijdperk, Loctite verhitten.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 06 nov 2007, 14:36

opwarmen/afkoelen zou ik afraden ivm uitzetting en krimping metaal. na verhitting kan het zo maar zijn dat je nieuw lager niet meer 100% gaat passen...

arjanvanessen
Berichten: 357
Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03

Bericht door arjanvanessen » 07 nov 2007, 00:12

bout warm maken met met een verfstripper , los starten / vliegwiel blokkeren / of in de versnelling ben ik presoonlijk niet zoon voorstander van ivm torderen krukas / koppelings plaat / bak
Arjan
ps , beter is dan om de krukas poulie te blokkeren , bmw heeft daar vaak speciaal gereedschap voor

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 07 nov 2007, 02:54

arjanvanessen schreef:ps , beter is dan om de krukas poulie te blokkeren , bmw heeft daar vaak speciaal gereedschap voor
Klopt, en dat gereedschap kun je zo zelf maken, heb ik ook gedaan ik zag zo'n ding bij de BMW dealer en dacht ooow das simpel, dat maak ik ff na en dan iets beter 8) gewoon van een simpel stuk ijzer zeg maar.

ja trouwens als het die bout 4 is dat zit wel wat vaster dan de grote moer van de fan...trouwens ook wel eens gelezen dat je de krukas ergens kunt blokkeren, maar zou daar gewoon ff voor langs de BMW stealer gaan en vragen hoe ze dat doen...

[img:720:508]http://bmwfans.info/original/images/161_p.png[/img]

Misschien heb je hier wat aan als je dit leest :roll:

http://www.bmwdriversclub.nl/index.php? ... b172014a53

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 06 dec 2007, 21:00

Zaterdag kan ik de bout opnieuw proberen los te krijgen. Een vriend van me werkt bij Saab en die hebben net een nieuwe luchtsleutel.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 06 dec 2007, 21:13

Toevallig, collega van me is met dezelfde reparatie bezig op zn BMW. Ook al 3 avonden bezig geweest ermee, niet los te krijgen. :!:

Heeft nu bij de dealer het speciale gereedschap mogen lenen. 5 minuten later los........

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 06 dec 2007, 22:52

Met een beetje goede luchtsleutel zoals van b.v. snap-on of ingersol-rand moet het toch wel los te krijgen zijn hoor.
Voorwaarde is wel dat je een beetje behoorlijke compressor met een behoorlijke tank gebruikt.
Maar de grootste fout die vaak gemaakt wordt is dat de luchtslang of leiding te dun is.
Gebruik ipv 6 mm 10 mm slang en nippels.
DE luchtsleutel is dan gelijk een enorm stuk sterker.

Grtz,Hanz06 :wink:

Gebruikersavatar
Davy MR2DRIFT
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
Locatie: Ausfahrt

Bericht door Davy MR2DRIFT » 09 dec 2007, 10:17

Gelukkig, de bout is los :lol:

Na een half uur ratelen met de nieuwe luchtsleutel van Saab, hebben we besloten de luchtsleutel van de buurman te lenen, inclusief krachtdop 22. Nog steeds geen beweging in te krijgen. Tussen de bout en de poelie zit een grote ring met flink wat oppervlak en die zat waarschijnlijk vastgeroest. Jörgen heeft daarom die ring even verwarmd met de brander en toen kon de bout inderdaad zo los gemaakt worden. Voor de zekerheid hebben we wel een nieuwe bout terug gezet. Nieuwe keerring erin en klaar!!

Ik heb meteen de hele onderkant van de auto afgespoten, want die zat helemaal onder de olie, evenals de motorruimte. Vanmorgen was het nog helemaal schoon onder de auto. Nu kan ik me weer aan gaan melden voor circuitdagen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 09 dec 2007, 15:16

En dat al na een maand :mrgreen:

Nee goed man! Wat een drama kan dat zijn :?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hans44, maurizio en 2 gasten