Racegordels en dagelijks gebruik...
-
Racegordels en dagelijks gebruik...
In hoeverre schatten jullie de veiligheid van een 6 punts in tov een standaard 3 punts gordel als je de schoudergordel aan de kant van de middentunnel niet inklikt? Zou het juist veiliger zijn omdat je, wanneer je over de kop slaat toch altijd weg kan met het lichaam? Is het juist minder veilig vanwege de sluiting die in het midden ipv rechts van je zit en je daarom altijd met je lichaam uit de gordel zult draaien met een ongeluk?
- Bert ///M3
Net wat je zegt, je draait uit je gordel.
Plus dat de inslag belasting opeens maar op 1 schouder band komt ipv 2. En ook op maar 1 plaats op je lichaam ipv 2, kan je wat nare breuken aan over houden.
Zou het niet doen dus.
Wat je nog beter kan doen dan is aan de kant van de baktunnel een gordelklikker zetten, en de standaard 3 punt er in laten zitten.
Eigenlijk zijn dit soort constructies allemaal klote, omdat een gordel icm een airbag hoort te werken, en dus meer rek toe laat richting airbag. Bouw jij er nu een sportstuur in dan werkt dat dus niet.
6 punt is er juist op gebaseerd je zo veel mogelijk in je stoel te houden. Zoals jij zit met een schroefkooi zou ik altijd de 6 punt pakken, en gewoon helemaal gebruiken. Die 3 punt heb je in weze niks meer aan.
Plus dat de inslag belasting opeens maar op 1 schouder band komt ipv 2. En ook op maar 1 plaats op je lichaam ipv 2, kan je wat nare breuken aan over houden.
Zou het niet doen dus.
Wat je nog beter kan doen dan is aan de kant van de baktunnel een gordelklikker zetten, en de standaard 3 punt er in laten zitten.
Eigenlijk zijn dit soort constructies allemaal klote, omdat een gordel icm een airbag hoort te werken, en dus meer rek toe laat richting airbag. Bouw jij er nu een sportstuur in dan werkt dat dus niet.
6 punt is er juist op gebaseerd je zo veel mogelijk in je stoel te houden. Zoals jij zit met een schroefkooi zou ik altijd de 6 punt pakken, en gewoon helemaal gebruiken. Die 3 punt heb je in weze niks meer aan.
- Joy
Gebruik alle gordels gewoon. Heeft geen zin om maar half aan te trekken omdat dat makkelijker zou zijn. Voordat je uitstapt beide schoudergordels even uitrekken zodat ze bij het instappen zo vastzitten. Daarna weer aanspannen.
Ik vind het echt een enorme verbetering. Je zit zo vast in de stoel dat alle bewegingen van de auto snaarstrak aan te voelen zijn. Scheelt ook een hoop energie omdat je je volledig tegen de stoel kan afzetten ipv krampachtig rechtop proberen te blijven mbv het stuur.
Ik vind het echt een enorme verbetering. Je zit zo vast in de stoel dat alle bewegingen van de auto snaarstrak aan te voelen zijn. Scheelt ook een hoop energie omdat je je volledig tegen de stoel kan afzetten ipv krampachtig rechtop proberen te blijven mbv het stuur.
-
Net wat ik zeg, maar dat was een gokje Bert. Een kooi komt begin volgend jaar (ook mijn portemonee moet ff rusten
) en een airbag heb ik niet ghehe...
Gisteren wat wezen spelen op de boerenlandwegen. Heb vaak stilgestaan als ik de dijk opreed om zeker te weten dat geen auto kwam. Normaal kom ik dan ff iets uit m'n stoel.
Maar de boodschap is duidelijk. In botbreuken heb ik geen trek.

Gisteren wat wezen spelen op de boerenlandwegen. Heb vaak stilgestaan als ik de dijk opreed om zeker te weten dat geen auto kwam. Normaal kom ik dan ff iets uit m'n stoel.

Maar de boodschap is duidelijk. In botbreuken heb ik geen trek.
- Bert ///M3
Nee nou ja dat vind ik dus ook meteen een mega nadeel van racegordels in een straatauto. Het is ontzettend lastig met om je heen kijken, en je hebt ineens ontzettend grote dooie hoeken. Je moet alles op je spiegels doen omdat je zelf niet omkijken kan.
Meerendeel van de tijd zitten die dingen meer in de weg als dat je er voordeel van hebt zeg maar.
Meerendeel van de tijd zitten die dingen meer in de weg als dat je er voordeel van hebt zeg maar.
-
- Bert ///M3
Dat soort dingen idd. Ook een goeie de politie ziet je komen in je 6 punts gordels. Stopt u maar even meneertje.
Plus dat ik eigenlijk denk dat als je zo rijd op de openbare weg dat je dat soort gordels nodig hebt er wel ergens iets los zit. Ik ben zelf ook niet al te voorzichtig maar wel met een redelijke marge. Ik heb nooit het gevoel op de normale weg dat ik 6 punts nodig heb
Plus dat ik eigenlijk denk dat als je zo rijd op de openbare weg dat je dat soort gordels nodig hebt er wel ergens iets los zit. Ik ben zelf ook niet al te voorzichtig maar wel met een redelijke marge. Ik heb nooit het gevoel op de normale weg dat ik 6 punts nodig heb

- Maik
Ik heb hele goede gespen in mijn 4-punts harnass. Als ik dan bij een kruispunt bv kom die onoverzichtelijk is, dan trek ik snel de gespen omhoog en haal mijn schouders heel ver op, dan heb ik heel veel speling op de schoudergordels, genoeg om vrij om mij heen te kijken. Na het wegrijden trek ik ze dan weer in 2seconden aan, kwestie van gewenning... Maargoed, ik maak ook niet heel veel straatkilometers, kan mij voorstellen dat als je veel spitsverkeer rijdt dat het dan irritant wordt.
- Jeroen
Met de politie krijg je geen last met 6 punts gordels hoor. Ik ben er heel wat keren mee aangehouden, maar kreeg hier nooit vragen over. Dát je vaker wordt aangehouden met je van kooi en 6 punts gordels voorziene trackdaybitch is een feit
Echt lastig heb ik de gordels nooit ervaren, je weet gewoon dat deze dingen voor puur circuitgebruik zijn bedoeld, en dat ze dus ook nadelen opleveren bij straatgebruik. En voordelen leveren ze je alleen als je ze volgens de richtlijnen vastmaakt.

Echt lastig heb ik de gordels nooit ervaren, je weet gewoon dat deze dingen voor puur circuitgebruik zijn bedoeld, en dat ze dus ook nadelen opleveren bij straatgebruik. En voordelen leveren ze je alleen als je ze volgens de richtlijnen vastmaakt.
- Tommy
dat was meteen het nadeel van 6 punts. Het rond om me heen kijken. Voor dagelijks verkeer pak ik tegenwoordig weer vaker m'n E46 omdat daar normale sportstoelen met normale gordels in zitten. De E36 pak ik niet meer voor woon-werk omdat ze gewoon lastig zijn die gordels, instappen is ook niet zo soepel als normale stoelen.
-
Instappen heb ik geen enkel probleem mee. Uitstappen is een crime. Met name in krappe parkeerplaatsen. En straks nog een schroefkooi dan is het uitstapfeest compleet. Maar ook daar wil ik best mee leren leven. Alleen de gordel vind ik gewoon gevaarlijk voor alledaags gebruik.
Bestellingen versturen ging vandaag gelukkig wel makkelijk met maar 1 stoel in de auto. Dozen erin gooien en gaan
Bestellingen versturen ging vandaag gelukkig wel makkelijk met maar 1 stoel in de auto. Dozen erin gooien en gaan

- MartijnGizmo
- Joy
Onzin op MSN.Martijn Koevoets schreef:Wat verstuur je dan zoal?allen schreef:Bestellingen versturen ging vandaag gelukkig wel makkelijk met maar 1 stoel in de auto. Dozen erin gooien en gaan
Stelletje zeurpieten zijn het ook. Ja Sparco Corsa ja Sparco Corsa, en racegordels SUPER ! Joy, doe jij ook mee ?
Hebben ze eindelijk de hele meuk erin, beginnen ze te klagen dat het au doet aan de schouders en au bij het uitstappen. Nou ja zeg

-
BMW Patserringverlichting en xenonsetjes Martijn.
En zit niet te zeiken Joy. Moest en moet geld aan je verdienen. Vriendelijk bedankt overigens. Wanneer kan ik een stuurtje voor je inkopen?
Voorspel nu al dat ik volgend jaar niet de enige ben met een extra auto. Wat wordt het denk je? Gaan we voor een S2000, Speedster, ITR of toch maar een el cheapo CTR?
En zit niet te zeiken Joy. Moest en moet geld aan je verdienen. Vriendelijk bedankt overigens. Wanneer kan ik een stuurtje voor je inkopen?

Voorspel nu al dat ik volgend jaar niet de enige ben met een extra auto. Wat wordt het denk je? Gaan we voor een S2000, Speedster, ITR of toch maar een el cheapo CTR?
- Dennis Cavallino
Ik heb heel lang met racegordels rondgereden dagelijks, eigenlijk nooit ergens last van gehad.
Ik weet wel de oplossing voor je probleem Allen. In de Manta van Ruud en in de E30 die Dieseltourist heeft gewonnen (en verkocht aan z'n zoon) zitten 4 punts gordels met een rolblokkeerding achter, zodat je tijdens een crash toch vast zit en als je veters wilt strikken tijdens het bumperkleven, dan kan dat nog gewoon.
Ik weet wel de oplossing voor je probleem Allen. In de Manta van Ruud en in de E30 die Dieseltourist heeft gewonnen (en verkocht aan z'n zoon) zitten 4 punts gordels met een rolblokkeerding achter, zodat je tijdens een crash toch vast zit en als je veters wilt strikken tijdens het bumperkleven, dan kan dat nog gewoon.
- Dennis Cavallino
-
Begrijp wat je bedoeld. Met een historische rit zit je waarschijnlijk ook niet op een compleet voor ander verkeer afgesloten parcour. Neem het even in overweging. Misschien even een oude gordelspanner verbouwen hiervoor. Iig dat ik wel even in een minuutje de gordels om kan gooien voor een circuitdagje.
- Dennis Cavallino
Je gaat toch niet van je oude gordelspanners iets brouwen om je huidige racegordels in vast te maken???????
Racen en rally moet voldoen aan FIA gekeurd materiaal. Die racerolgordels heb ik nog niet gezien met FIA keur. Wel zijn ze CE/TuV gekeurd. Dus dat is denk ik de beste optie. Kun je je FIA racegordels altijd nog inbouwen tijdens een circuitdag, maar ik denk dat je ze gewoon lekker laat zitten.
Racen en rally moet voldoen aan FIA gekeurd materiaal. Die racerolgordels heb ik nog niet gezien met FIA keur. Wel zijn ze CE/TuV gekeurd. Dus dat is denk ik de beste optie. Kun je je FIA racegordels altijd nog inbouwen tijdens een circuitdag, maar ik denk dat je ze gewoon lekker laat zitten.
- Bert ///M3
Werkt dan ook niet he, dat verbouwen steeds.
Je hebt van Schroth wel clip in harnassen voor een E36. Dan klik je de schouderbanden in de gordelsluitingen in de achterbank, je moet alleen een extra punt installeren naast je stoel. Maar dat vind ik ook geen echte oplossing omdat de hoek van je schouderbanden de gordel dan veel minder effectief maakt.
Je hebt van Schroth wel clip in harnassen voor een E36. Dan klik je de schouderbanden in de gordelsluitingen in de achterbank, je moet alleen een extra punt installeren naast je stoel. Maar dat vind ik ook geen echte oplossing omdat de hoek van je schouderbanden de gordel dan veel minder effectief maakt.
-
Slecht idee hoor ik alweer. Leek me handig om voor een simpel ritje te gebruiken. Denk dat ik het maar laat zoals het is. Misschien moet ik de 'Maik' optie zo nu en dan maar toepassen.
Dan weet ik iig zeker dat het goed zou moeten zitten. Alhoewel... Die hoofdsteun raken zonder helm maakt je ook niet mooier. Goed om te weten dat ik van een alledaags speelbakje iets 'alledaags onbruikbaars' heb gemaakt.
Dan weet ik iig zeker dat het goed zou moeten zitten. Alhoewel... Die hoofdsteun raken zonder helm maakt je ook niet mooier. Goed om te weten dat ik van een alledaags speelbakje iets 'alledaags onbruikbaars' heb gemaakt.

- Femme
Ik heb de Schroth asm autocontrol II besteld, daar zit een automatische gordelspanner in die enige bewegingsvrijheid toelaat bij normaal rijden en de gordel vastzet als de sensor een g-krachten of een hellingshoek van meer dan 25 graden detecteert.
[img:450:555]http://www.schroth.com/gfx/dyn/produkte ... 0/35/1.jpg[/img]
Iemand die hier ervaring mee heeft?
[img:450:555]http://www.schroth.com/gfx/dyn/produkte ... 0/35/1.jpg[/img]
Iemand die hier ervaring mee heeft?
- Bert ///M3