Goed doel?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
duifjes.com

Goed doel?

Bericht door duifjes.com » 03 dec 2007, 21:05

Wat is in jullie ogen nu een goed doel?

Ik ben bezig met een stichting op te zetten voor goede doelen waar het op neer komt is dat ik over 4 jaar niet een nieuwe 430 Scud ga kopen maar nu een stichting ga starten voor goede doelen. Een Landcruiser, Lexus SC430 en een M3 GT is meer dan dan ook meer dan zat.

Waar ik naar kijk is vooral de jongeren en jeugd om daar iets mee te doen en dan op lokaal nivo.

Ik weet het voor de echte DF-er klinkt dit misschien gek maar zet mezelf graag in voor kansarme mensen, mijn kinderen hebben het nu eenmaal goed omdat ze bij ons zijn geboren maar er is heel veel leed in de werled onder kinderen vandaar mijn vraag.

Ga ervan uit dat ik per jaar een 20 a 30K euro hiervoor 'wegzet' wat zou ik ermee kunnen doen?

Heb via de mail www.tsjerkin.nl bekeken en als je dit leest wordt je even klein en koud.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 dec 2007, 21:07

Dat draadje in off-topic soms gelezen Jacco :mrgreen:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 03 dec 2007, 21:08

Succes!

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 dec 2007, 21:09

ja sorry hoort in of-topic......maar vraag graag aandacht....

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 03 dec 2007, 21:40

Maus335i

Bericht door Maus335i » 03 dec 2007, 21:41

Activiteiten met jongeren in het dorp organiseren. Dit lijkt me verreweg het leukste. Het is dichtbij (en niet in een of ander ver land waar je nauwelijks controle over het geld hebt) en je ziet direct resultaat en waardering van de kids. Vaak is wel iets met de plaatselijke voetbalclub te regelen, als er maar geld is. Ik was zelf vroeger altijd helemaal gek van voetbaltournooien, maar het hoeft natuurlijk geen link met voetbal te hebben.

De "jeugd van tegenwoordig" kan wel eens wat meer afleiding gebruiken dan alleen computers en tv.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 dec 2007, 21:50

Jelmer tjsa ik ga jullie echt niet allemaal bellen....

allen

Bericht door allen » 03 dec 2007, 21:52

Jacco, ik hoop niet het leed bij jou in het dorp of de stad. Kunnen we beter met heel DF hun ouders een pak slaag geven voor de opvoeding van hun reljeugd. Wat de rest betreft heb ik het wel gezien. Dit weekend alles opgezegd.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 03 dec 2007, 21:59

kortzichtigheid is ook een gave.

allen

Bericht door allen » 03 dec 2007, 22:03

Eigen schuld, dikke bult. En dan begin jij ook al zo rond de kerst in te spelen op de gevoelens van een simpele kortzichtige burger. Die wordt gewoon gestoord van alle "help je medemens" oproepen. Stop dat geld volgend jaar wel in een andere auto. :)

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 03 dec 2007, 22:07

Ik weet het voor de echte DF-er klinkt dit misschien gek maar zet mezelf graag in voor kansarme mensen, mijn kinderen hebben het nu eenmaal goed omdat ze bij ons zijn geboren maar er is heel veel leed in de werled onder kinderen vandaar mijn vraag.

Ga ervan uit dat ik per jaar een 20 a 30K euro hiervoor 'wegzet' wat zou ik ermee kunnen doen?
Vaak genoeg met die gedachte gespeeld.

M.i. is het efficienter om aan een organisatie te schenken.

Tenzij men in staat is om een heel groot percentage van het geld heel efficient te benutten.

Ik vind het niet erg om wel eens wat ik aan een volle tank kwijt ben te schenken.

Af en toe is een geheugensteuntje wel wenselijk. Thanks Duifjes! :)

Peric

Bericht door Peric » 03 dec 2007, 22:44

Anders geef je geld aan Hirsi Ali.. :lol:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2687 ... html?p=2,2

Marc R

Bericht door Marc R » 04 dec 2007, 06:06

Kortzichtigheid of niet,dom of niet,Kil of niet....

Ik geef nix meer aan goede doelen.en niet omdat ik het niet missen kan maar om het misbruik dat ze maken van de gulle giften door de bekende redenen. :evil:

Dat geld sponsor ik nu aan mijn zaalvoetbalvereniging...veel beter en ik heb dr ook zicht op!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 04 dec 2007, 11:13

Marc RS4 schreef:Kortzichtigheid of niet,dom of niet,Kil of niet....

Ik geef nix meer aan goede doelen.en niet omdat ik het niet missen kan maar om het misbruik dat ze maken van de gulle giften door de bekende redenen. :evil:

Dat geld sponsor ik nu aan mijn zaalvoetbalvereniging...veel beter en ik heb dr ook zicht op!
zoiets ja :)

TR6ME

Bericht door TR6ME » 04 dec 2007, 11:25

@ duifjes: Is natuurlijk een heel mooi streven, maar waarom met geld?
Ik ken mensen die naast hun drukke baan op een vrije dag of 's avonds structureel meehelpen bij verenigingen, in de jeugdzorg, klussen bij ouden van dagen, ritjes maken met gehandicapten etc. etc.

Kan grote voldoening geven persoonlijk 'goed' te doen i.p.v. geld als middel in te zetten. De moeilijke kant is dat je direct betrokken raakt en het 'leed' van anderen dan wel dichtbij kan komen...

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 dec 2007, 11:33

goed doel is een contradictio....................................het doel wordt er meestal niet beter van wel de oprichter die dan idd na een paar jaar in een exoot, al lachend iedereen voor gek verklarend, de horizon tegemoet scheurt.................................................... :wink:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 04 dec 2007, 11:41

8)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 04 dec 2007, 11:46

Ieder nobel streven is er één die ik in principe steun. Zodra het allemaal te groot wordt verliest zo'n organisatie mijn aandacht.

Mijn vroegere buurman is vroegtijdig pensionado geworden en in de laatste twee jaar van zijn (top)carriere zijn hij en zijn vrouw begonnen met het 'adopteren' van volwassen Ghanezen. Zijn vrouw werkte nooit, maar is nu vrijwilligers werk gaan doen in een Ronald McDonald kinderhuis. Wat ooit weer is opgezet door de vader van een vriend van me toevallig. Prachtig initiatief ook! Voor ouders en vooral de kinderen.
Ze waren in Ghana op vakantie, raakten aan de praat met de ober in het restaurant van 't hotel, wat ze wonderbaarlijk goed vonden en zo kwamen ze erachter dat die mensen heel graag topkok zouden willen worden, maar dat dat restaurant eigenlijk de enige plek is waar zij zichzelf kunnen ontwikkelen.

Zoals zoveel toeristen hebben ze die jongen beloofd te helpen. 'Ja dat zeggen ze allemaal' was de reactie. Maar ze hielden woord bij daad. Die jongen en nog 2 andere Ghanezen studeren nu op hun kosten in Londen. De studie wordt betaald, plus een beetje zakgeld, dus ze worden geacht om ook wat bij te verdienen zelf. Zo leren ze in een hele dure stad op zichzelf staan. Gaat tot nu toe goed.

Daarnaast zijn ze een paar jaar terug begonnen met oude pc's, printers netwerken etc. naar Ghana te verschepen. Daar is net als in zoveel achtergestelde landen (ook in Europa!) dringend behoefte aan. Dat loopt inmiddels zo goed, dat ze zich nu focussen op 't volgende probleem. Water.

Samen met studenten van de TU Delft heeft 'ie een project opgestart dat verontreinigd rivierwater kan laten verdampen, die damp wordt opgevangen en is 100% risicovrij drinkwater. Daar hebben ze subsidie voor gekregen. Want nog nooit was het mogelijk om op zo'n grote schaal drinkwater te winnen in dit soort gebieden. Tot nu toe werden alleen bronnen geslagen en kregen mensen speciale filters (die ze zelf moeten kopen overigens, want dan zijn ze er zuinig op).

Zo zijn er nog meer gave projecten.

En ik vind 't te kort door de bocht om te zeggen dat ik nergens aan mee doe. Met de Rotarally in Houten waar ik aan meedoe samen met Ruud hebben we tot nu toe telkens zo'n 3000 euro opgehaald voor verbeteringen voor de locale Houtense bevolking/jeugd. Ook in zo'n dorp zijn mensen die amper kunnen rondkomen. Door mee te doen steun ik dat soort locale initiatieven graag. Hoe meer deelnemers, hoe meer inschrijfgeld en sponsoren erop af komen, hoe meer geld er ingesameld wordt.

Mijn collega zit hier in Den Haag bij de Rotary. We zitten eraan te denken om hier ook zo'n rally op te zetten. Met onze eigen Makelaars en Notarissen rally hadden we ook al geld opgehaald voor Stichting Doe een Wens. Daar hebben we in mijn Prodrive tijd af en toe ook kinderen blij mee gemaakt. Het is onvergetelijk hoeveel plezier je (zieke) kinderen doet met zoiets simpels (in onze ogen dan).

Mijn moeder heeft jarenlang bij de organisatie waar mijn zus werkt meegeholpen als vrijwilliger. Stichting NEBAS, bond voor aangepast sporten. Mijn moeder sprak brieven e.d. in voor een blinde medewerker (inmiddels een goeie vriend van ons gezin). Het zijn maar kleine dingen, maar o zo dankbaar. Want die jongen is wel drs. en heeft gewoon een hele goeie baan. Hij is ook degene die die ribbelstenen heeft doorgedrukt om aan te leggen op NS stations.

En wat doe ik zelf voor goede doelen? Veels te weinig.

Daarom: maakt niet uit wat je doet Jacco, ik vind 't op voorhand goud.

Plaats reactie