900 Goede doelen voor de feestdagen?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
allen

900 Goede doelen voor de feestdagen?

Bericht door allen » 30 nov 2007, 16:06

Om mezelf voor de gek te houden compenseerde ik, na een telefoontje, m'n milieuvervuiling voor een lidmaatschap op het Zuid-Hollands Landschap. Op straat werd ik aangesproken om maandelijks mee te betalen aan het bouwen van huisjes in (van mijn part Timboektoe) arme landen en via de telefoon had ik ook alweer toegezegd voor diabeten, hartstichting en pas weer geld overgemaakt aan een organisatie die leuke dingen organiseert voor eenzame ouderen. Steeds wil je geen nee verkopen maar met de feestdagen wordt het nu wel erg irritant!

Er wordt hier nu bijna dagelijks gebeld, mensen komen langs de deur, en allemaal met hetzelfde doel. Kinderpostzegels koop je zo'n stapel van in dat een mannetje gewoon een hernia op heeft gelopen door ze aan de deur af te leveren. Presteren ze het nog om me te bellen voor een extra donatie. Vandaag weer Cliniclowns en morgen moet er weer gedoneerd worden voor gehandicapten? Ben sinds een paar weken gewoon systematisch nee aan het verkopen terwijl hun manier van praten nog een schuldgevoel opwekt nadat je een telefoongesprek hebt beëindigd. Of de deur achter je hebt gesloten...

De meest irritante nar die ik aan de deur heb gehad smeekte me gewoon om maandelijkse donateur te worden omdat hij een paar euro kreeg voor ieder nieuw lid! Vraag me toch af of al die mensen, die aan de deur komen betaald worden. Zo ja, zet ik alles stop. Ik ga toch niet voor Sinterklaas spelen als het geld helemaal niet aankomt bij diegene die het nodig heeft? :?

Snap overigens ook niet waarom ik steeds 5 minuten moet blijven uitleggen waarom ik niet nog een beetje geld overheb voor ze. Opdringerige rotzakjes. De Jehova's zijn er niets bij...

JeroenT

Bericht door JeroenT » 30 nov 2007, 16:14

2 voor mij, 1 voor het doel was het toch? :lol:

Kan je trouwens nog even een bijdrage leveren Allen? Minimale inleg 3 euro, maar meer mag altijd. :wink:

Rein

Bericht door Rein » 30 nov 2007, 16:17

Wij hier geven ook niets meer aan ''goede doelen''

unicef

bloedbank

gem.€100k

enz

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 30 nov 2007, 16:24

Iemand nog wat over voor het TMGVM fonds? voor slechts 50 euro per maand kan je al donateur worden !! :lol:

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 30 nov 2007, 16:31

Over de salarissen van topmensen bij goede doelen kun je het ook als volgt zien:

Als je bij dit soort clubs zeer goede mensen wil hebben uit bedrijfsleven moet je ze wel goed betalen anders komen ze niet en krijg alleen maar van die thee drinkende Prius rijders en dat komt vaak niet ten goede van een goede doelen club. Dus ik heb daar eigenlijk helemaal geen moeite mee!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 30 nov 2007, 16:49

duifjes.com schreef:Over de salarissen van topmensen bij goede doelen kun je het ook als volgt zien:

Als je bij dit soort clubs zeer goede mensen wil hebben uit bedrijfsleven moet je ze wel goed betalen anders komen ze niet en krijg alleen maar van die thee drinkende Prius rijders en dat komt vaak niet ten goede van een goede doelen club. Dus ik heb daar eigenlijk helemaal geen moeite mee!
En dat is precies zoals in Den Haag. Stijgende salarissen van ministers vind ik niet erg, als daar vervolgens mensen met hersenen tegenover staan.

GTRene

Bericht door GTRene » 30 nov 2007, 17:29

geld verdelen ze meestal onder de armen toch :roll:

de linker en de rechter vaak :wink:

Ik zeg altijd meteen dat ik niet rechtstreeks geef maar indirect...

en dat klopt ook via belastingen en bank-giro loterijen en staatsloterijen waar ik aan mee doe 8)

en ik snap het ook niet, die mensen die voor nop het goede "doel" helpen, respect voor hen, maar dat vervolgens de helft of meer aan de strijkstok blijft hangen van royaal betaalde bestuurders is me een doorn in het oog...onmenselijk gewoon!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 nov 2007, 17:33

"Nee!"

GTRene

Bericht door GTRene » 30 nov 2007, 17:41

Martijn Koevoets schreef:"Nee!"
[img:400:290]http://www.lindalee.nl/weblog/Nee2-thumb.jpg[/img]

allen

Bericht door allen » 30 nov 2007, 20:55

@Jacco: in het bedrijfsleven kan ik me dat best voorstellen. Maar persoonlijk kijk ik niet tegen zo'n instelling aan. Kijk toch wat scheef naar die linkjes van Rein nu.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 30 nov 2007, 21:12

hoe groot is het percentage van wat je erin steekt daadwerkelijk gebruikt voor het doel zelf. Waar dus alle personeelskosten al vanaf zijn gehaald.
Als je dat weet dan kan je pas verder kijken.

Joy

Bericht door Joy » 30 nov 2007, 21:21

Je kan beter zelf wat doen voor mensen waar je van weet dat ze het goed kunnen gebruiken.

allen

Bericht door allen » 30 nov 2007, 23:10

Nou Joy, je weet dat ik het geld nu hard kan gebruiken voor beide olieboten. Kom maar op!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 nov 2007, 23:46

Hoho, zullen we eerst even kijken naar de mensen zonder auto?

Marc R

Bericht door Marc R » 01 dec 2007, 08:14

Ik vind als je iets goeds wil doen zoals een directeur van een willekeurig goed doel,dan heb je een roeping dan wil je echt iets goed doen.

Dan moet je niet aankomen met salarissen van 190k euro per jaar!! :evil: :evil:

Nee ik geef principieel NIETS meer aan goede doelen,opnueken met die zooi.

Zelfs daar worden we ook al geneukt...* hoort die reklame van "neem een goed doel op in uw testament..."

RONDUIT SCHANDALIG!!!

DDX

Bericht door DDX » 01 dec 2007, 08:29

net zoals GTRene, geef niets (direct)
overheid 'besluit' maar waar ze wat aan geven

DDX

Bericht door DDX » 01 dec 2007, 08:30

kreeg net 2 keer deze error :

Couldn't get mail server response codes

DEBUG MODE

Line : 116
File : smtp.php

(maar post was wel geplaatst ?)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 dec 2007, 09:32

Ik heb tijdens de Tsunami in Azië een hele dag meegewerkt aan een lokaal initiatief om geld in te zamelen voor een getroffen dorp aldaar. In het dorp waar deze actie was hebben we maar liefst 32.000 euro ingezameld. Vorig jaar kwam minister van Ardenne (toen nog minister) op bezoek in het dorp om iedereen te bedanken. Er was echter ook iemand van Omrop Fryslân (de lokale TV omroep) bij en die stelde nogal wat kritische (maar goeie) vragen aan de organisator van de actie. Het kwam er eigenlijk op neer dat er geen cent van al dat geld in dat specifieke dorp terecht was gekomen maar dat alles 'gewoon' op Giro 555 was gestort, waar zoals bekend zoveel geld op gestort was dat men amper wist wat men ermee aan moest. Kortom: van onze actie is nog geen eurocent in dat dorp gekomen, is op de grote bult gegaan en zo gaat het meestal, zo niet altijd.

Ander voorbeeld: bij het Foster Parent Plan (dat je op afstand zo'n kind adopteert) schijnt nog geen 10% van het gedoneerde geld daadwerkelijk op de plek van bestemming aan te komen. De rest blijft hangen aan de strijkstok ergens. Ook daar topsalarissen bij bestuursleden, iets waar ik het niet mee eens ben. Ik heb nog altijd de (misschien naiëve) instelling dat je een dergelijke baan, net als in de politiek, uit idealistische motieven moet doen en niet om de centen, dan ga je het bedrijfsleven maar in. Maar goed, de realiteit is blijkbaar anders.

En voedselhulp in Afrika? No thanks, daar geef ik echt geen stuiver aan. Sinds 1960 heeft Nederland 106 miljard euro aan ontwikkelingshulp gegeven. Het hele westen maar liefst 2300 miljard dollar aan hulp. Duizelingwekkende bedragen maar in 1960 sloegen ze elkaar de hersens al in en tegenwoordig nog steeds. Een vriend van mij komt voor zijn werk wel eens in Afrika. Hij gaf een mooi voorbeeld: had men een waterpomp in een dorp geplaatst zodat ze schoon drinkwater konden oppompen. Een paar jaar daarna kwamen ze weer langs in dat dorp, was die hele pomp zwaar verroest en deed het niet meer. Ze hadden zelf ook absoluut niets gedaan. Komt ook nog bij dat je met die gratis voedselhulp de lokale economie (voor zover die er is) sloopt. Geen boer die meer iets verkoopt als men het gratis van de VN kan krijgen. Ik geloof ook nog eens heilig dat de wapenhandel enorm profiteert van alle financiële hulp uit het westen. Er worden bulten wapens van gekocht van al dat geld.

Nee, elk volk krijgt naar mijn mening de leider die ze verdienen. Wij zijn zo stom om Wouter Bos te kiezen, in Irak hadden ze Saddam. Wil een volk het beleid en de regering veranderen, dan zullen ze dat zelf moeten doen. We zien in Irak en Afghanistan weer hoe gewenst wij Westerlingen zijn.

Laat het ze lekker zelf oplossen. Stop alle ontwikkelingshulp vanuit Nederland, dit bespaart ons 4 miljard euro per jaar. Geef dit terug aan de burger als belastingverlichting en laat vervolgens elke burger voor zichzelf uitmaken wat hij/zij wenst te geven aan een goed doel.

Ikzelf geef, op een eurootje in de incidentele collectebus aan de deur na, niets. Heb er absoluut geen vertrouwen in dat er iets goeds mee wordt gedaan.

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 01 dec 2007, 10:14

Wouter81 schreef:
Ikzelf geef, op een eurootje in de incidentele collectebus aan de deur na, niets. Heb er absoluut geen vertrouwen in dat er iets goeds mee wordt gedaan.
Wij ook, verder zijn we ook nog donateur van de dierenbescherming en het WNF.

eszes

Bericht door eszes » 01 dec 2007, 14:02

Die 'charitatieve' instellingen zijn ooit goedbedoeld begonnen, maar inmiddels zelf het doel van hun bestaan geworden. Al die banen moeten eerst worden betaald en dat hoofdkantoor moet toch minimaal representatief zijn en lease-auto's zijn ook écht nodig... En uitgerust een rampgebied bezoeken, gaat alleen met een vlucht 1e klas, uiteraard.

Desniettemin:
- Limburgs landschap
- Dierenbescherming
- Kankerfonds
- Hartstichting
- Nierstichting

allen

Bericht door allen » 01 dec 2007, 15:04

Ach ja, als er dan echt zo weinig naar het daadwerkelijke doel gaat is voor mij de keuze wel makkelijk. Ik zet alles gewoon stop.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 01 dec 2007, 21:15

Ik snap nog steeds niet waarom er honger in Afrika is terwijl er voedsel-overproductie plaats vindt. Melk wordt/werd vernietigd omdat er teveel was.

En omdat de boeren ook subsidie op productie krijgen, produceren ze het wel.

Kort gezegd: betere allocatie van de middelen lijkt me een beter plan dan willekeurig geld in een bodemloze put storten.

Goede doelen voor diverse medische aandoeningen is ook allemaal interessant. Maar denk je nu werkelijk dat al die medicijnen-fabrikanten geld nodig hebben voor medisch onderzoek? Als er ergens veel geld zit, is het daar wel. Los van verdere niet medicijn-gerelateerd onderzoek dan.

En ten aanzien van de ad-hoc rampen: volgens mij kun je daar misschien best wel geld aan geven, maar dan wel graag een professionele organisatie die het oplossen professioneel aanpakt. Feit dat een regering zelf niet in staat is zijn eigen problemen op te lossen geeft al genoeg aan.

Stel dat er een overstroming in Nederland zou zijn. Dan gaat Nederland dat gewoon zelf oplossen, hoor. Nu een beetje goedkoop op het sentiment inspelen rond de feestdagen is eigenlijk ook weer te gemakkelijk allemaal.

Plaats reactie