Het is straks afgelopen met het rijplezier

Dit is ons algemene autoforum.
Gesloten
RVV

Het is straks afgelopen met het rijplezier

Bericht door RVV » 01 dec 2007, 14:26

Nou de kilometerheffing word een feit. Straks allemaal een kastje in de auto met GPS systeem RIP driving-fun :cry:

http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... vanaf_2011

Elke meter word gevolgd/getracked straks, je snapt wel dat je straks automatisch de boetes binnenkrijgt. GPS/blackbox techniek legt alles feilloos vast..

Dan hoef ik geen leuke auto meer..

Wie doet het licht uit ?

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 01 dec 2007, 14:29

Gewoon de stekker van dat GPS kastje eruit trekken.

Joy

Bericht door Joy » 01 dec 2007, 14:30

Ik heb er nu al weinig lol in om op de openbare weg te rijden. Ik rij vrijwel niet met mijn auto behalve voor tripjes naar en op het circuit of leuke toerritjes naar het buitenland. Toekomst is gewoon circuitauto erbij of een motor.

Pascal

Bericht door Pascal » 01 dec 2007, 14:31

Kastje kan erin,kastje kan eruit of gestoord worden :wink: .

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2007, 14:32

partyondude schreef:Gewoon de stekker van dat GPS kastje eruit trekken.
Ja maar ze zullen het juridisch wel zo gaan dichtspijkeren, dat je dan strafbaar/misdadig bezig bent. Beetje in de trant van illegaal stroom/gas aftappen.

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 01 dec 2007, 14:36

Uiteraard, maar hoe gaan ze dat bewijzen dan?

Anyway, de STI zou dan in feite minder moeten gaan kosten, want je betaalt alleen als je rijdt. Niet dat ik er ook maar iets van geloof :?

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 dec 2007, 14:37

Aluminiumfolie er omheen. :lol: Ze zien ook niet in welke richting de auto beweegt, bijv. zijwaards. ;)

Joy

Bericht door Joy » 01 dec 2007, 14:38

Navigatie opstarten:

Goes -> Groningen, vermijd snelwegen.

Wedden dat je dan een leuke dagtocht hebt :lol:

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2007, 14:42

We kunnen wel allerlei dingen bedenken om die techniek te omzeilen, maar reken er maar op dat alles goed word dichtgespijkerd.

bv automatisch een alarmmelding (geen signaal = alarmmelding) als je zo'n kastje/techniek saboteert, eigenlijk hetzelfde zoals nu van toepassing is met het klasse 5 tracking systeem.

Alarmmelding zal wel gekoppeld worden aan een of andere zware boete ofzo, belastingontduiking, moet jezelf gaan bewijzen dat het niet zo was.

allen

Bericht door allen » 01 dec 2007, 15:01

Waar ik zelf vooral een bezwaar tegen heb is het idee dat ze me straks tot op de meter volgen. En ook al is het een computersysteem en zal ik tussen een paar miljoen andere weggebruikers niet opvallen, dan nog zit dat me dwars.

Het idee dat ik straks bijv. 10 km/u te hard kan rijden en iedere km erboven gewoon direct bestraft kan worden zit me ook niet lekker. Alsof ik ineens een klein kind ben zonder verantwoordelijkheidsgevoel die in de speeltuin (welke allang geen speeltuin meer is) in de gaten gehouden wordt door een stel badmeesters.

Dat mensen uit het buitenland in de file even opzij kijken en mij uitlachen. Dat ik m'n spaarvarken aan het leegschudden ben om in de file te mogen staan en zij geen cent hoeven af te dragen. Zit me dus ook niet lekker...

Ik denk dat de overheid zo langzamerhand doordraait. Alles moet gecontroleerd worden. De privacy van de burger gaat ze volledig voorbij. En voor ieder die zo blij is met de technische innovatie heb ik een leuke boodschap: die nekt je nu dus...

Trackdays heb ik al ontdekt. Helaas zullen die ook wel in no time aan banden gelegd worden. Slecht voor het milieu. Bereid je geestelijk maar vast voor. In 2016 zitten we voor driving fun op een racefiets!

MoNkToNk

Bericht door MoNkToNk » 01 dec 2007, 15:28

Zeer slechte ontwikkeling. Ik ben benieuwd naar de details van het systeem, maar het belooft niet veel goeds. Een soort 'Big brother is watching you' à la 1984 van George Orwell maar dan in de auto :(

Maus335i

Bericht door Maus335i » 01 dec 2007, 15:30

Ik vraag me af of er uberhaupt wel een kastje in de auto komt. Hoe ze het anders willen gaan bijhouden weet ik ook niet, maar dit is natuurlijk een inbreuk op de privacy wet van jewelste. Ik kan me ook niet voorstellen dat het volk hier akkoord mee gaat en voorzie gigantische rellen.

Wat ik me overigens MATELOOS aan stoor is dat als ze tóch over zo'n kastje nadenken, ze niet eens zelf kunnen verzinnen dat een dergelijk idee onhaalbaar is. NIEMAND zal slikken dat hij of zij 24/7 in de gaten wordt gehouden en er exact wordt bijgehouden waar je je overal bevind. Maarja, voor een stelletje achterlijke idioten in Den Haag is het soms te moeilijk om een klein deel van die grijze massa boven te gebruiken.

Als er daadwerkelijk een kastje in de auto komt en ze op die manier kunnen zien waar je verblijft, ga ik de grens over. Dat is in ieder geval een ding wat zeker is!

Vind het sowieso trouwens jammer om te zien hoe onze huidige regering het land verziekt: http://www.elsevier.nl/nieuws/economie/ ... index.html
Laatst gewijzigd door Maus335i op 01 dec 2007, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 dec 2007, 15:34

Juristen voer; kan dit wel met de wet op privacy?

in elk geval een zeer slechte ontwikkeling, die ook nog eens om, laat ik het voorzichtig formuleren, zeer dubieuze reden wordt doorgedrukt.

Iedereen betaald namelijk al meer als je meer rijdt, dat kost meer benzine, daardoor betaal je al meer aczijns.
Ik krijg sterk de indruk dat systeem misbruikt zal worden door de overheid, zoals ook in voorgaande postings reeds is vermeld.

Wie roept deze overheid nu eens op het matje, hoe kan je als burger voorkomen dat dit wordt ingevoerd?

Macboy enig idee? Of is dit een nadeel van onze "democratie"?

Pascal

Bericht door Pascal » 01 dec 2007, 15:56

Juristen voer; kan dit wel met de wet op privacy?
Dat vraag ik me ook af;nu hoor je die instellingen die daar over gaan niet over,terwijl dit al jaren bekend is.

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2007, 16:09

Inbreuk op de privacy roepen diversen, maar dat hebben we natuurlijk jaren geleden al opgegeven. Heel NL loopt met een GSM op zak die op 20 meter nauwkeurig te tracken is. Iedereen moet zo nodig een satnav systeem, ook al is dat nu nog 1 richtingsverkeer, iedereen is er al aan gewend.. Door alle gekoppelde computersystemen was er al geen privacy meer, ja voor de vorm maar achter de muren is alles zo´n beetje van je bekend bij de partijen die belang in jou hebben op de een of andere manier..

Nee het volk gaat echt niet op de baricade om moord en brand te schreeuwen dat ze geen privacy meer hebben. HEt slachtvee slikt het allemaal als zoete koek. Wie geen kwaad in het zin heeft, die nooit te hard rijd heeft niks te vrezen.. aan pakken die wegpiraten.. 90% van de automoblisten vind het een prima idee in de praktijk, 5% accepteerd het morrend, 4 procent is over de zeik... en 1 procent, en dat zijn wij DF´ers en consorten zijn letterlijk de lul want onze hobby gaat in rook op.

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2007, 16:15

Moet je voorstellen wat men bespaart op flitscontrolles, flitspalen ed.. en te hard rijden gaat echt nog wel gebeuren..

Wat is straks nog uberhaupt het bestaansrecht van een dikke snelle auto, vraag ik me af

TomSR

Bericht door TomSR » 01 dec 2007, 16:16

Dat je met je mobieltje te volgen bent, doe je vrijwillig. Dit systeem van rekeningrijden wordt ons opgelegd. In mijn optiek net even anders.

RVV

Bericht door RVV » 01 dec 2007, 16:17

TomSR schreef:Dat je met je mobieltje te volgen bent, doe je vrijwillig. Dit systeem van rekeningrijden wordt ons opgelegd. In mijn optiek net even anders.
Jawel Tom, maar het is natuurlijk wel het tegenargument. Waarom je druk maken als je niks te vrezen hebt is het motto straks van de overheid.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 dec 2007, 16:20

Inbreuk op de privacy...maarja als de regering ermee instemt en zoals sommige mensen dan zeggen, ja daar heb je zelf voor gekozen die regering (wat ik bull vind immers die zeikers die er zitten heb ik niet op gestemd maargoed) dus als hun ja zeggen, kun je niet dat gebruiken want dan is het iets algemeens geworden...net als nu al overal camera's in bedrijven hangen en sauna's enz enz enz...

straks zijn wij een programma een werk-mier mogen we niet denken alleen doen...vrijheid zolang je maar doet wat zij doen, oftewel de vrijheid nog niet eens van een opgesloten dier in een wildpark of dierentuin... :roll:

Shakes

Bericht door Shakes » 01 dec 2007, 16:20

Ik kan wel een vergelijking maken, maar ik doe het niet.

N.

Peric

Bericht door Peric » 01 dec 2007, 16:28

Ik weet, in Nederland kan je dat niet verwachten, maar als nou iedereen collectief weigert zo'n ding te laten installeren? Wat willen ze dan doen, iedereen bekeuren?

Denkt dat er nog wel heel veel zal moeten gebeuren om dit er door te krijgen. Kijk, zo'n privacy-wet passen ze gewoon aan, want zij bepalen wat de wet is.

Hans

Bericht door Hans » 01 dec 2007, 16:48

Iedereen klaagt straks even als het zover is, en een paar weken later is het weer business as usual. Dan heb ik meer respect voor die scholieren die tegen die 1040 uren norm waren, hup massaal de straat op, binnen no time een spoed debat en er werd al water bij de wijn gedaan. De automobilist is al zo murm gebeukt dat daar alle tegenstand al lang gebroken is.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 01 dec 2007, 17:22

Als er nou een stichting opgericht zou worden dat de belangen behartigd van de automobilist. Iedereen kan voor 5 euro lid per jaar lid worden en laat hiermee zijn stem tellen. Die 5 euro verdien je tien keer terug als de stichting ook maar één maatregel dwars zit om de belastingen te verhogen op de auto. Hier is elke automobilist bij gebaat en de stichting kan miljoenen per jaar werven voor campagnes.

Nog meer gouden tips? :D

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 dec 2007, 18:00

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 01 dec 2007, 18:08

Ze pakken echt al het plezier af in dit land! :roll: Ik zie maar 1 oplossing en dat is naar een ander land verhuizen.

Gesloten