Oorzaak brandende Audi R8

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Oorzaak brandende Audi R8

Bericht door Hendrik Kinderman » 27 nov 2007, 19:57

Autoweek:

Oorzaak brand Audi R8 bekend
27 november 2007 · Tekst Nic de Boer · Foto´s Hanjo van Heijningen

[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/2/a6c ... bd4c72.jpg[/img]

Oorzaak brand Audi R8 bekend
27 november 2007 · Tekst Nic de Boer · Foto´s Hanjo van Heijningen

In het voorjaar gingen foto's rond van een uitgebrande Audi R8 op de Nürburgring. In een interview met de directeur van Quattro GmbH wordt de oorzaak van de fik bekend. En er is nog meer nieuws uit de snelle hoek van Audi.
Audi testte in het voorjaar in samenwerking met Quattro GmbH een tiencilinderversie van de R8, die als RS8 door het leven gaat. Tijdens de proefritten op de Nürburgring ging daarvan een prototype in de brand. In de Zweedse pers legt Quattro-directeur Werner Frowein uit waarom. “We waren aan het testen met de biturbo V10 uit de Audi RS6. Door problemen met de koeling van de turbo’s zijn tijdens die sessies drie prototypes uitgebrand. We kregen het niet voor elkaar omdat de motor in het midden ligt.” Die 580 pk sterke V10 gaat dus aan de neus van de RS8 voorbij. “Nu zijn we bezig met een tiencilinder met iets meer dan 500 pk.”
Verder vertelt Frowein dat de RS-modellen van Audi wat vroeger in de modelcyclus verschijnen. Nu komen de supersnelle versies pas als een model in het midden of het einde van zijn bestaan zit. Dat wordt gedaan om de S-modellen niet te veel wind uit de zeilen te nemen, maar van die strategie wordt dus afscheid genomen.
Voor de TT wordt ook een snelle versie voorbereid. Die moet de strijd aangaan met onder meer de BMW Z4 M coupé. “We zijn bezig met een vijfcilinder van 2,3-liter en 310 pk.” Tot slot maken we binnenkort kennis met de RS4. Daarover laat Quattro GmbH ons nog even in spanning. Over de nieuwe supersedan, die gaat vissen in de vijver van de Mercedes-Benz C63 AMG en de BMW M3 doen twee verhalen de ronde: bij de eerste wordt hij voorzien van een dikke V8 maar er zijn ook speculaties over een biturbo V6. Frowein houdt zijn lippen op elkaar. Binnenkort weten we meer.


[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/e/407 ... 0d7d9e.jpg[/img]

Nou, weten we dat ook weer :wink:

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 27 nov 2007, 20:04

Laat ze nog maar ff wachten met die RS4. Kan ik nog even sparen :oops: :oops:

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 27 nov 2007, 20:04

oppassen dus voor de tuners van de r8 :)

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 27 nov 2007, 20:11

“We zijn bezig met een vijfcilinder van 2,3-liter en 310 pk.”
Dat zou wel weer leuk zijn;audi weer aan de 5-pitters.

Gebruikersavatar
R8
Berichten: 51
Lid geworden op: 01 okt 2007, 22:20

Bericht door R8 » 27 nov 2007, 21:49

Ben ik blij dat ik de V8 heb :)

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 27 nov 2007, 21:54

Toch een beetje knullig dat ze een V10 bi-turbo niet goed gekoeld krijgen, of ligt dat nou aan mij?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 27 nov 2007, 21:57

funnyname schreef:Toch een beetje knullig dat ze een V10 bi-turbo niet goed gekoeld krijgen, of ligt dat nou aan mij?
Uiteindelijk lukt het ze wel, het is ze namelijk bij de Veyron (na jaren...) ook gelukt. Maar dit zal waarschijnlijk van grote invloed zijn op de handling (door extra gewicht tbv koeling).

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 27 nov 2007, 22:00

Ik vind het ook vreemd. Het is een sportwagen waar wel ergens een paar opzichtige luchthappertjes aangebouwd kunnen worden. De gaten achter de portieren bijvoorbeeld:

[img:450:300]http://xage.ru/upload/audi-r8/audi-r8-1.jpg[/img]

Misschien een tip voor Audi om de volgende weer wat meer koelcapaciteit te voorzien in het ontwerp.

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 27 nov 2007, 22:03

Tja het is hun eerste echte sportwagen met middenmotor, maar van turbo's hadden ze begin '80s ook al verstand, dat 't ding nu àchter je ligt ipv vóór/over de vooras( :wink: ) en daardoor koelproblemen komen...neefje Porsche snapt 't anders weer wél.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 27 nov 2007, 22:04

Of je koopt een Gallardo als je die V10 wilt, heb je ook een echt merk :lol:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente

Bericht door SteV6 » 27 nov 2007, 22:11

Snap ik wel hoor. Bij de Opel Speedster Turbo zitten ook flaporen aan om meer koeling voor de middenmotor te krijgen. De luchtstroom is gewoon veel minder klein dan je denkt.

Ik meen dat er een maximale luchtstroom van 40 km/h gemeten is net achter het gaas bij de openingen achter de portieren van de Speedster 2.2.

Dus koeling van middenmotoren is niet eenvoudig. Zeker niet als je geen consessies kan of wil doen aan het ontwerp!

SteV6

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04

Bericht door DDX » 27 nov 2007, 23:28

kijk ook maar eens hoe ze de koeling bij de murcielago doen

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 28 nov 2007, 20:24

DDX schreef:kijk ook maar eens hoe ze de koeling bij de murcielago doen
Dat staat ook vreselijk bruut, en hoort niet bij een R8 :twisted:

Gebruikersavatar
DownforceJan
Berichten: 782
Lid geworden op: 22 aug 2007, 20:47
Locatie: Willemstad

Re: Oorzaak brandende Audi R8

Bericht door DownforceJan » 28 nov 2007, 21:32

Hendrik Kinderman schreef:Autoweek:

Oorzaak brand Audi R8 bekend
27 november 2007 · Tekst Nic de Boer · Foto´s Hanjo van Heijningen

[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/2/a6c ... bd4c72.jpg[/img]

Oorzaak brand Audi R8 bekend
27 november 2007 · Tekst Nic de Boer · Foto´s Hanjo van Heijningen

In het voorjaar gingen foto's rond van een uitgebrande Audi R8 op de Nürburgring. In een interview met de directeur van Quattro GmbH wordt de oorzaak van de fik bekend. En er is nog meer nieuws uit de snelle hoek van Audi.
Audi testte in het voorjaar in samenwerking met Quattro GmbH een tiencilinderversie van de R8, die als RS8 door het leven gaat. Tijdens de proefritten op de Nürburgring ging daarvan een prototype in de brand. In de Zweedse pers legt Quattro-directeur Werner Frowein uit waarom. “We waren aan het testen met de biturbo V10 uit de Audi RS6. Door problemen met de koeling van de turbo’s zijn tijdens die sessies drie prototypes uitgebrand. We kregen het niet voor elkaar omdat de motor in het midden ligt.” Die 580 pk sterke V10 gaat dus aan de neus van de RS8 voorbij. “Nu zijn we bezig met een tiencilinder met iets meer dan 500 pk.”
Verder vertelt Frowein dat de RS-modellen van Audi wat vroeger in de modelcyclus verschijnen. Nu komen de supersnelle versies pas als een model in het midden of het einde van zijn bestaan zit. Dat wordt gedaan om de S-modellen niet te veel wind uit de zeilen te nemen, maar van die strategie wordt dus afscheid genomen.
Voor de TT wordt ook een snelle versie voorbereid. Die moet de strijd aangaan met onder meer de BMW Z4 M coupé. “We zijn bezig met een vijfcilinder van 2,3-liter en 310 pk.” Tot slot maken we binnenkort kennis met de RS4. Daarover laat Quattro GmbH ons nog even in spanning. Over de nieuwe supersedan, die gaat vissen in de vijver van de Mercedes-Benz C63 AMG en de BMW M3 doen twee verhalen de ronde: bij de eerste wordt hij voorzien van een dikke V8 maar er zijn ook speculaties over een biturbo V6. Frowein houdt zijn lippen op elkaar. Binnenkort weten we meer.


[img:480:320]http://www.autoweek.nl/images/480/e/407 ... 0d7d9e.jpg[/img]

Nou, weten we dat ook weer :wink:
T valt niet mee om Porsche-killer te worden. :wink:

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 28 nov 2007, 21:49

Deze zier er een beetje uitgeblust uit :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 28 nov 2007, 22:42

Tja vanuit technisch oogpunt vind ik het een wazig verhaal. Goed turbo's worden heet maar als Porsche het achterin allemaal voor elkaar kan krijgen met de oude luchtgekoelde boxer dan snap ik niet waarom Audi het niet voor elkaar krijgt bij een middenmotor :wink: Daarnaast is voor alles een oplossing en het plaatsen van hitte schildjes is niet de echt de moeite lijkt me :? Kortom, ik denk dat ze er eigenlijk nog niet achter zijn :roll:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 28 nov 2007, 23:11

Vergeet niet dat Porsche ook héél veel koeling via de bovenkant haalt. Vergis je daar niet in. Dat kan bij zo'n R8 niet.Is absoluut een plausibel verhaal van Audi. Zeker gezien het ontwerp van de motor ook nog. Als de turbo's op een plek liggen die ''uit de wind" liggen is dat moeilijk koel te krijgen. Is niet voor niets dat de intercoolers/chargecoolers op mijn roadster een fan hebben. Ook daar komt veel te weinig koele lucht binnen. En die IC zit nog wel aan de voorkant van de motor.

Wel gaaf als Audi 5-cilinders in TTs gaat lepelen trouwens. Moet machtig mooi gaan klinken :D

Tom
Berichten: 22256
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 28 nov 2007, 23:19

Ze zijn aan het testen... geen conclusies trekken bij iets wat nog niet af is. Of is jullie werk gelijk goed als je er nog mee bezig bent? ;)
De Veyron had ook lange tijd problemen maar staat nu ook bekend als meest absurde auto die er is, die nog normaal te rijden is ook, en het blijft heel.
Komt wel goed dit.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 29 nov 2007, 00:21

Als ze per sé willen dan komt het ook zeker wel goed. Daarom vind ik het verhaal ook een beetje vaag. Ook op een R8 kun je genoeg bedenken om tot koeling te komen :wink:

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 29 nov 2007, 00:35

Dat klopt, maar dan moeten ze wel zorgen voor modificaties aan de carrosserie. Anders krijgt-ie die lucht gewoon niet en is het lastig te koelen ;)

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Bericht door Niall » 29 nov 2007, 08:08

Snap het probleem ook niet. Mijn oud collega is nu weer werkzaam bij zijn oude baas en die maken +/-40% van ale water-,olie- en interkoelers voor de duitse automobielindustrie.

Hij vertelde mij over nieuwe ontwikkelingen waarbij de formaat van de olie- en waterkoelers met de helft waren afgenomen. Andere vraag is he eft Bugatti een quad turbo 16 cilinder in een soortgelijk auto kunnen proppen en werkzaam kunnen krijgen :?:

Gebruikersavatar
funnyname
Berichten: 227
Lid geworden op: 16 aug 2007, 19:01

Bericht door funnyname » 29 nov 2007, 11:06

In de Zweedse pers legt Quattro-directeur Werner Frowein uit waarom. “We waren aan het testen met de biturbo V10 uit de Audi RS6. Door problemen met de koeling van de turbo’s zijn tijdens die sessies drie prototypes uitgebrand. We kregen het niet voor elkaar omdat de motor in het midden ligt.” Die 580 pk sterke V10 gaat dus aan de neus van de RS8 voorbij. “Nu zijn we bezig met een tiencilinder met iets meer dan 500 pk.”
Uit deze tekst maak ik op dat de bi-turbo motor er niet meer komt.
Conclusie, ze hebben het opgegeven en gaan uit van een andere (non turbo) krachtbron.
Op zich niets mis mee natuurlijk, maar in mijn ogen wel opmerkelijk 8)

Robin
Berichten: 55099
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 29 nov 2007, 12:34

na het lezen van de verhalen voor mij geen Audi meer in de toekomst, dan maar een minder mooi ontwerp met WEL verstand van zaken ge-engineered. :twisted:

Gebruikersavatar
eszes
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 nov 2007, 16:20
Locatie: 't zuijen

Bericht door eszes » 01 dec 2007, 13:38

Tja, Porsche oefent al 40 jaar op hetzelfde model; dat krijgen ze inmiddels goed voor elkaar. Hoewel het design van die platgemepte kever me al 39 jaar de strot uit komt.

Audi oefent nog wel ff door; dat komt goed...

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 01 dec 2007, 13:51

LOL, in 2086 de nieuwe R8 turbooooo :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, KoenM, RJK en 21 gasten