Mja leuk onderwerp
Je rijd in een bocht, en gewicht verplaatst zich naar de buitenste wielen. Buitenste wielen hebben hierdoor een groter contactvlak op de weg als de binnenste wielen, deze hebben een kleiner contactvlak als voorheen.
Op het moment dat je stuurt volgt het loopvlak van de band niet de centerline van het wiel, maar daar zit een afwijking in, slip angle. Deze hoek word groter naarmate de zijdelingse kracht op de band groter word, en veranderd ook in karakteristiek door het gewicht wat er op staat & druk in de band.
Op een gegeven moment gaat je band vervormen en na maximale vervorming verlies je je grip. Buitenste wiel staat het meeste gewicht op idd. Ik weet niet of het dan nog nut heeft om dat wiel nog verder te kunnen draaien. Je wil dan een nog hogere slipangle hebben terwijl je al over de max heen zit dus verlies je alleen nog maar grip. Dus dat lijkt me niet nuttig.
Binnenste wiel is natuurlijk aan dezelfde kracht onderhevig, maar heeft er een stuk minder gewicht op staan en vervormd hierdoor ook minder. Maar doet hierdoor ook minder voor de totale grip aan de voorkant.
Stel nu dat je het binnenste wiel apart nog bijdraaien kan, en daar wat grip bijpakken kan, zal dat zich ook uiten in meer zijdelingse kracht op het chassis, en dus ook op het buitenste wiel waardoor je daar weer inleveren moet.
Al met al denk ik dus niet dat het helpen gaat, wielen apart kunnen laten draaien
Gebeuren natuurlijk nog wat andere dingen, de meeste auto's hebben tegenwoordig tussen de 5 en 10 graden askanteling voor. Hierdoor heb je meer negatieve camber op het moment je stuurt (dynamic camber tov static camber die je bijvoorbeeld met camberplates instelt). Zou zo'n active system dan nog meer gaan sturen heb je de kans dat je iets te veel negatieve camber krijgt en daar juist weer op inlevert op je buitenste wiel. Van een E36 M3 3.2 weet ik bijvoorbeeld dat je 0.13 graden meer negative camber krijgt bij elke graad dat het wiel draait, met 7 graden askanteling voor. Dus dat is best nog wel wat. Maar dat zou je weg kunnen laten door minder askanteling in te stellen en meer static negative camber.
Geen idee of het klopt maar het klinkt logisch voor mij