Formule 1 is fysiek toch niet zo makkelijk
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Formule 1 is fysiek toch niet zo makkelijk
Ex F1 coureur Martin Brundle(47) laat kort zien wat voor ontberingen een F1 coureur fysiek moet doorstaan. Het is niet alleen:talent/poen, nee, ook topfit zijn:
http://videonieuws.upclive.nl/?page=pla ... oid=269215
http://videonieuws.upclive.nl/?page=pla ... oid=269215
- TR6ME
Talent en lichamelijk en mentaal topfit, zeker! F1 Coureurs zijn absolute topsporters, duursporters zelfs. Als je denkt aan de krachten waaraan ze blootstaan, onvoorstelbare acceleratie, remkracht en G krachten in snelle bochten da's gigantisch. :!:
En dat een hele GP volhouden... en dan ook nog geconcentreerd blijven.
Daarbij komt ook nog dat de beste coureurs elkaar 'bestrijden' op of tegen de limiet van de grip, ronde na ronde, minuut na minuut, uur na uur...
En dan geen fout maken die fataal kan zijn. Da's knap, HEEL knap.
Ik heb een stille wens...
En dat een hele GP volhouden... en dan ook nog geconcentreerd blijven.
Daarbij komt ook nog dat de beste coureurs elkaar 'bestrijden' op of tegen de limiet van de grip, ronde na ronde, minuut na minuut, uur na uur...
En dan geen fout maken die fataal kan zijn. Da's knap, HEEL knap.

Ik heb een stille wens...

- Mark Nauta
- Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Erg leuk om te zien!!
Ik heb een tijdje terug ook iets gezien over hersentraining voor F1-coureurs. Het was een programma op Discovery, waar een aantal experts aan de slag gingen met Antonio Liuzzi. Was erg interessant om te zien hoe hun hersenen worden getraind om handelingen tot routine te maken, zodat ze tijdens eenrace daar niet meer aan hoeven te denken, en vele malen sneller kunnen reageren dan een normaal mens kan. Zal eens kijken of dat filmpje ergens te vinden is.
Ik heb een tijdje terug ook iets gezien over hersentraining voor F1-coureurs. Het was een programma op Discovery, waar een aantal experts aan de slag gingen met Antonio Liuzzi. Was erg interessant om te zien hoe hun hersenen worden getraind om handelingen tot routine te maken, zodat ze tijdens eenrace daar niet meer aan hoeven te denken, en vele malen sneller kunnen reageren dan een normaal mens kan. Zal eens kijken of dat filmpje ergens te vinden is.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Joop
Dan ken je Kimi Raikkonen zeker nog niet... Zolang het werk op het veld/circuit er niet onder lijdt, wie maakt zich daar dan nog druk om...romo schreef:Mischien een sport waar wel gewerkt wordt voor het geld itt tot voetbal lees het schandaal van Engelse voetballers in een nachtclub weer hebben uitgespookt ( met een week salaris van €200K)
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Uitzonderingen bevestigen de regelJoop schreef:Dan ken je Kimi Raikkonen zeker nog niet... Zolang het werk op het veld/circuit er niet onder lijdt, wie maakt zich daar dan nog druk om...romo schreef:Mischien een sport waar wel gewerkt wordt voor het geld itt tot voetbal lees het schandaal van Engelse voetballers in een nachtclub weer hebben uitgespookt ( met een week salaris van €200K)

-
Dat hoor ik wel van meer mensen. Heb 5 jaar op een kartje rondgereden maar dat heb ik toch nooit gehad. En heb niet echt een afgetraind atletisch lichaam oid 8)Rob Schouten schreef:Als ik naar mezelf kijk als ik bv 2x12 minuten achter elkaar gekart heb dan ben ik ook helemaal buiten adem terwijl ik toch een vrij aardige conditie heb. Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen
Ontopic:
Wel een erg interessant linkje

- RobS
Ik loop regelmatig hard (af en toe een halve marathon) en fiets vrij veel, afgelopen zomer een week in de Alpen vertoefd, oa de Alpe d'huez beklommen, aan conditie ligt het dus echt niet. Geen idee waar het wel aan ligt..Energy schreef:Dat hoor ik wel van meer mensen. Heb 5 jaar op een kartje rondgereden maar dat heb ik toch nooit gehad. En heb niet echt een afgetraind atletisch lichaam oid 8)Rob Schouten schreef:Als ik naar mezelf kijk als ik bv 2x12 minuten achter elkaar gekart heb dan ben ik ook helemaal buiten adem terwijl ik toch een vrij aardige conditie heb. Ik kan me er dus wel iets bij voorstellen
- RobS
offtopicEnergy schreef:Inderdaad, dan ligt het niet aan je conditie. Als ik de Alpe d'huez zou beklimmen stuiter ik er weer net zo hard af denk ik
edit, dat was dus op de fiets in 1 uur en 10 minuten, het record staat op 37 minuten, alleen die kerel kan het niet meer navertellen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Marco_Pantani
/offtopic
ik denk trouwens dat het uitgeputte gevoel ligt aan het volledig geconcentreed bezig zijn in de kart, fietsen en hardlopen zijn wat dat betreft redelijk hersendodend

- Roman
- TR6ME