Nissan 200 'SchwedenKreuz Edition'

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Nissan 200 'SchwedenKreuz Edition'

Bericht door Aernoudt » 28 nov 2007, 08:16

Gisteren begonnen aan de opbouw, volgens TuV voorwaarden van de Nissan S13 (200SX dus ;) ). Met de nieuwe/strengere regels rond de Ring voorlopig maar even het zekere voor het onzekere nemen met de opbouw.

Gelukkig heeft de auto geen airbag stuur van zichzelf, dus dat scheelt vast weer iets.
Set H&R veren is al binnen, net al een set Koni geel (die icm de TuV H&R veren legaal zijn). Voor zaken als een veerpootbrug heb ik geen TuV kunnen vinden dus ik ga er vooralsnog vanuit dat die dingen mogen.

Uiteraard komt er nog een goed sper in. Beetje aan het kijken welke: er is zo veel aanbod in... Momenteel het aanbod terug gebracht tot 2 finalisten: Carbonetics carbon LSD of een Quaife. Quiafe vind ik met name als het nat is op een circuit erg handig ivm niet volledig locken: veel grip weinig driften dus veel snelheid. Nadeel van Quaife (met RWD) vind ik dat korte bochten en chicanes niet 100% lekker uit-accelleren ivm niet locken. De Carbonetics (1.5 weg) schijnt, voor circuit gebruik, een platen te zijn dat zacht inkomt maar wel locked als het moet. Aangezien ik er zelf nog niet mee heb gereden zoek ik nog iemand die het er in heeft zitten om het te testen alvorens het te bestellen.

Ivm wat driftdagen ook wat braces voor de onderkant gekocht, zodat de auto 'heel' blijft, ook wel prettig.

Qua PK's gaat het geen brute bak worden; rond de 220PK vind ik voldoende met dit blok (net gereviseerd) zodra het blok op is dan wil ik er een 2 liter (ui tde S14) in leggen met de grotere (kogelgelagerde) turbo, en dan gaat het vermogen wel een stuk omhoog (veilig/betrouwbaar rond de 270PK)

Auto heeft een fijne gewichtsbalans, en stuurt met de 4 cylinder motor voorin, lekker de bocht in. Je merkt dat de wielbasis vrij kort is, korte bochten is dat top, lange bochten iets meer oppassen :wink:

Zeker een auto met veel DF en daar gaat het ten slotte om :D

Foto (hier nog van vorige eigenaar; die er jarenlang mee heeft gereden):
[img:436:435]http://www.bottemanne.net/200SX/images/ ... noudt2.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 28 nov 2007, 08:33

Zozo, volgende projectje... wie gaat deze straks overnemen? ;)

succes met klussen!

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 28 nov 2007, 09:03

Ah daar is hij dan! Leuk ding, jammer dat het geen 318is is geworden :wink: Veel plezier ermee! Wanneer kunnen we de finished foto's verwachten?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 28 nov 2007, 09:06

Wel voldoende foto's blijven posten, succes met de opbouw.

Michel

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43104
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 28 nov 2007, 09:32

Mooi project, suc6 ermee!

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 28 nov 2007, 09:46

Leuk project man.. 200sx is een hele leuke auto.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 nov 2007, 09:55

Het zijn leuke speelauto's Aernoudt. Veel plezier ermee!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 28 nov 2007, 09:55

Graag een keer een hersenspinsel van Arnoudt over de 318is vs 200SX. Kwa vermogen zijn we er snel uit, dus m'n interesse gaat met name uit naar het rijgedrag tussen de twee. :)

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 28 nov 2007, 10:04

Clean (t styling) car.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 28 nov 2007, 10:54

Leuk speelgoed! En SX = Schweden Kreuz, ik snap hem. :lol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22505
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 28 nov 2007, 11:57

Lijkt me een mooie basis voor Ring tool 8) Succes met opbouw!

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 28 nov 2007, 14:18

Martijn Koevoets schreef:Leuk speelgoed! En SX = Schweden Kreuz, ik snap hem. :lol:
Halverwege deze pagina :lol:
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... 8&start=25

@Allen: verschil zit 'm met name in 3 zaken: gewichtsverdeling, wielbasis en vermogen.
- 200SX heeft mooiere balans qua gewicht en hoe het 'voelt' tov een e36 318iS.
-Op snelle circuits heeft de 318iS e36 het voordeel van de langere wielbasis.
- Qua power scheelt het veel, en vooral: wat het kost om er meer pk's uit te halen. Als je dat goed wilt doen met een SX kost dat meer dan de standaard rommel die je vaak te koop ziet worden aangeboden, maar nog steeds weinig in verhouding tot een atmosferische motor en die te tunen.

Bijkomend voordeel vind ik de mogelijkheid om meerdere boost's voor te programmeren: afhankelijk van waar je rijdt en de omstandigheden kun je d emotor anders laten lopen met een simpele druk op de knop: 1 stand voor rijden in de regen op een circuit, 1 stand voor rijden op een circuit als het droog is, 1 stand voor driften en 1 stand voor straatgebruik. Aangezien de meeste (goede) boost controllers dit standaard levern kun je dus prima uit de voeten.

Sommige zaken (zoals in het draadje waar de link hierboven naar verwijst ;) ) moet ik nog even aan 'wennen' 8)

Wat ook heeft meegespeeld: Als je dagelijks in een turbo (diesel) rijdt, dan raak je op een gegeven moment wat lui/verwend met de koppel in het midden gebied... daarnaast: uto kopen om het rijgedrag niet wie er verder nog in rijdt. Dat heeft wel meegepeeld, maar deze keer niet meer.
(was ook 1 van de redenen destijds om de Sub weg te doen; zeker de Impreza was achteraf bezien best wel zonde)

Bedankt voor de steunbetuigingen :D

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 28 nov 2007, 14:19

Oh ja: het onderstel: Koni geel en H&R veren zit er inmiddels onder :lol:
Uitlijnen vanavond of morgenavond, na de montage van.... de winterbanden set die ik net gekocht heb; dan ben ik klaar voor dit week-end Nurburgring 8)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 28 nov 2007, 14:36

En een SR20DET in een E36 Coupe dan?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 28 nov 2007, 15:53

Waarom zou je dat doen?

E36 is een zware, niet al te mooie auto (imho).

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 28 nov 2007, 16:22

Dennis Cavallino schreef:E36 is een zware, niet al te mooie auto (imho).
Heeft dit forum ook kill smilies? :lol:

Zie het nu hier ook niet van in. Op internet staan ook posts van een e36 met een Honda blok. Waarom snap ik niet. Zo'n ding kun je beter in een S2000 laten zitten imho.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 29 nov 2007, 09:51

:wink: Uitlokken werkt. :)

Maar ja een S2000 heeft dan ook mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 29 nov 2007, 11:19

Ik ben een BMW man, maar geef mij maar een 200 sx ALTIJD boven een 318iS...
Die dingen hebben echt een praktisch oneindig potentieel. Als je je 2 liter tot in de naad hebt getuned en nog meer wil gooi je er gewoon een RE26BTT in :lol:

Dik project aernoudt, ik ben benieuwd! Keep us posted!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 29 nov 2007, 13:39

Je bedoelt denk ik een RB26DETT?

Hier in een S13:
[img:720:540]http://www.benlevy.com/auto/show/fd06/img_7872.jpg[/img]

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 29 nov 2007, 20:26

RB26 is leuk voor de PK's maar die gaat op zeker niet in mijn SX komen: ik houd van goed insturende auto's ;)

Inmiddels stoelframe in gelast: maar wel zodanig dat er zijbevestigingsframes aan vast gemaakt kunnen worden (dus met hoogte en lengte verstelling :) ). Mocht dat laatste een eis worden op de Ring dan is dat voor elkaar.

Morgen komen de camber bouten, als het goed is dan tenminste :) ,
(en dan vermoedelijk ook nog de juiste ;) ) dan kunnen die er in en daarna meteen uitlijnen. De winterbanden liggen er al onder, dus dan is de SX klaar voor de Ring doop komende Zaterdag/Zondag :D

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 30 nov 2007, 12:50

haha idd Martijn, thx voor het te corrigeren :lol:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 01 dec 2007, 21:48

Vandaag de eerste ronden Ring :D 22 stuks, in de stromende regen in de ochtend, later werd de lucht droog, maar de baan bleef redelijk nat (in de middag wel een deels droge lijn).

Erg lekker, kan niet anders zeggen; zowel de 'drukte' op de baan (vrijwel geen mens dus ;) ) als de auto zelf: scherp, maar niet 'gemeen'. Je moet in de regen wel goed het koppie erbij houden, maar dat maakt de auto juist leuk omdat je echt aan het sturen bent, geen 'automatische piloot' aktie zeg maar :lol:

Morgen weer verder rijden ! Gelukkig gisteren nog een setje ferodo 2500 er in gezet (net op tijd binnen), met de droge lijn zoals vandaag trek je het niet met standaard remblokken...

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 01 dec 2007, 22:29

Aernoudt schreef:Vandaag de eerste ronden Ring :D 22 stuks, in de stromende regen in de ochtend, later werd de lucht droog, maar de baan bleef redelijk nat .
En wat doet SX200 volgens de klok in het nat ?

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 02 dec 2007, 08:09

Dieseltourist schreef:
Aernoudt schreef:Vandaag de eerste ronden Ring :D 22 stuks, in de stromende regen in de ochtend, later werd de lucht droog, maar de baan bleef redelijk nat .
En wat doet SX200 volgens de klok in het nat ?
Weet ik nog niet; mijn camera is nog niet ingebouwd, zodat ik de tijd BtG nog niet heb. Doe dat meten bovendien liever pas met een paar andere banden dan de Maxxis rommel die er nu nog onder zit :lol:

Zal straks even vragen als ik een passagier heb, of die een beetje kan kijken voor de indicatie. 09:00 weer de baan op :D

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 02 dec 2007, 20:17

Vandaag weer heel lekker gereden: het is de hele dag blijven regenen, dus lekker natte baan. Heb 27 ronden gereden en ook nog wat wezen driften :D
De foto's zijn onderweg, Ben benieuwd 8)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 10 gasten