Audi quattro, S en RS register van Driving Fun

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

Welke Audi qauttro, S / RS rij je ?

Audi (ur) quattro
2
8%
Audi sportquattro
0
Geen stemmen
Audi S2 coupe
1
4%
Audi S2 sedan/avant
2
8%
Audi RS2 avant
0
Geen stemmen
Audi S4 B5
1
4%
Audi S4 B6 / B7
1
4%
Audi RS4 B5
4
17%
Audi RS4 B7
2
8%
Audi 100 S4 / facelift variant S6
0
Geen stemmen
Audi S6+ (plus)
2
8%
Audi S6 mj 1999
0
Geen stemmen
Audi RS6 mj 2002
1
4%
Audi S8 vanaf mj 1994
0
Geen stemmen
Audi S8 mj 2005
2
8%
Audi S3 mj 1999
1
4%
Audi S3 mj 2006
1
4%
overige Quattro, S RS varianten
4
17%

Totaal aantal stemmen: 24

RVV

Audi quattro, S en RS register van Driving Fun

Bericht door RVV » 23 jun 2007, 12:52

Een overzichtsdraad waarin je wat kunt vertellen over welke Audi quattro, S / RS uitvoering je rijd of welke eventueel hebt gehad.

-Welke quattro, S / RS uitvoering rij je en waarom juist voor deze gekozen ?

-Voldoet je quattro, S / RS aan de verwachting die je van een Audi quattro S / RS had ?

-Is je volgende auto weer een Audi quattro, S / RS ? Zoja welk type ?

-Wat zijn volgens jou de sterke punten van een quattro, Audi S / RS ?

-Wat zijn volgens jou de zwakke punten van een quattro, Audi S / RS ?
Laatst gewijzigd door RVV op 11 jan 2008, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

raymondw

Re: Audi quattro, S en RS register van Driving Fun

Bericht door raymondw » 23 jun 2007, 13:50

Hoi Rico,

-Welke quattro, S / RS uitvoering rij je (in de verleden tijd) en waarom juist voor deze gekozen ?

Van Oktober 2002 t/m July 2005 een MY94 Audi S2 Avant. Zelf vanuit Duitsland in NL geimporteerd bij gebrek aan fatsoenlijke NL exemplaren. Was een daily hack voor de korte afstanden en een beetje winterfun.

-Voldoet je quattro, S / RS aan de verwachting die je van een Audi quattro S / RS had ?

Ja en nee. Als dagelijkse auto voldeed hij zeker. De quattro aandrijving en de beresterke vijf-pitter (ABY variant) zijn ideaal voor dagelijks. Turbogat: Niet merkbaar aanwezig; Inhalen: Geen probleem; Stoplicht sprintjes:Een feest. Autobahn ritjes: altijd leuk, vooral in de stromende regen. Winter gebruik: Need I tell more :wink:

Echter wanneer het wat bochtiger werd, was quatro en de daardoor afgedwongen plaatsing van de motor voor de vooras een beperking. De auto mist daardoor dynamiek. Iets wat in dagelijks gebruik een pre is is voor de driving fun killing.

Nee zonder meer niet. De S2 Avant was een auto waar ik met zeer veel weemoed aan terug denk, maar de kwaliteit van de opvolgers en de daarmee gepaard gaande onderhoudskosten (lees turbo problemen bij de 2.7TT) hebben mij huiverig gemaakt. Voor de DF heb ik mijn twee BMW's (Zie ook Dit draadje) en die waardeer ik toch echt hoger dan de S2 of de MY96 RS2 Avant die ook in onze hal staat.

Juist door het niet ideale gebruik van de S2 Avant, lees korte afstanden, werd de auto er niet beter op. Ook het gebrek aan airco (niet standaard) was een beperking. Met de twee ///M's (waar mijn hart ligt) had ik simpelweg geen tijd om de S2 goed te houden en een op dat moment 11 jaar oude auto was niet meer geschikt voor het doel waar we hem voor hebben gekocht. Daarom hebben we in July 2005 voor mijn vrouw een MY02 Skoda Octavia Kombi gekocht. Totaal iets anders, maar wel klimatronik en veel jonger.

Echter door de diverse kwaliteits problemen die we bij VAG auto's in mijn directe nabijheid hebben ervaren en waar de Skoda ook aan leed hebben mijn vrouw en ik besloten de Skoda een schop onder de kont te geven. Als vervanger hebben we een MY02 C180 Kombi Avantgarde gekocht welke a.s dinsdag wordt afgeleverd.

M.a.w, geen S dus. Been there; done that; don't really need that anymore.

- Actieve veiligheid (quattro).
- Geschiktheid voor dagelijks gebruik.

Echter dit zijn punten die je tegenwoordig ook met minder kostbare auto's net zo goed of zelfs veel beter kan bereiken.

- Onderhoudskosten en storings gevoeligheid. Met de S2 heb ik een aantal problemen gehad die niet eenvoudig op te lossen waren en daardoor kostbaar waren.

- Gebrek aan rijdynamiek en het altijd aanwezige onderstuur. In het geval van de RS2 komt daarboven op het zeer nadrukkelijk aanwezige turbogat.

- Brandstofkosten. Beter dan 18-20ltr/100km kwam ik in het gemiddelde niet uit. Mijn ///M5 verbruikt aanzienlijk minder. Dit aspect heeft in 2005 bij het maken van de verkoopbeslissing een niet onbelangrijke rol gespeeld.

- Rijbeleving. De B7 variant van de RS4 schijnt veel beter te zijn, maar wat ik in de oude S modellen mis is het gevoel dat je in iets speciaals rijdt. Het rijkarakter is niet bijzonder te noemen. De RS2 is in dat opzicht een ander verhaal, maar niet omdat hij zoveel beter is, maar meer door de beperkingen welke het B4 concept de ontwikkelaars van de RS2 voor gesteld hebben.

Mvrgr,

Raymond

leonard

Bericht door leonard » 25 jun 2007, 20:39

RS4 B7

Ik heb voor deze auto gekozen omdat het me de juiste mix bied van snelheid,sportiviteit en voor mij belangrijk,niet te opvallend.(een heleboel vragen aan mij waarom een audi?waarom MAAR een A4) :lol:

Absoluut

Weet ik nog niet.Volgende word waarschijlijk een keuze tussen De M3 Sedan/touring / C63 AMG / RS4 Waarbij de M3 wel de voorkeur heeft mits hij niet teveel 'sjonnie' uitstraling heeft.Met een AMG mercedes heb ik wel eens proefgereden maar dat was me niet sportief genoeg.

Beleving,wegligging,sportiviteit,onopvallend. Geldt in mijn optiek alleen voor de RS. De S4 is niet sportief !!!

Weet ik eerlijk gezegd nog niet,ben het nog niet tegen gekomen.Wel vind ik de dealer geen BMW niveau.Dat is me wel tegengevallen maar dat zegt niets over de auto.

Wat ik wel mis,is alleen achterwiel aandrijving.Spelen met deze auto(n bochtje dfiften,met een zwabberende achterkant bij het stoplicht weg) is niet echt mogelijk met deze auto maar dat staat een rotsvaste wegligging tegenover.Vol weg bij het stoplicht op nat wegdek is geen probleem!

Marc R

Bericht door Marc R » 25 jun 2007, 22:03

Een RS4 B5,ik heb deze gekozen omdat het al vanaf het begin een droomwagen voor me was door de dikke spatschermen en de bere sterke motor in combinatie met quattro.

DE ideale combinatie.

In een woord: JA al wil ik er wel een ding aan toevoegen en dat is dat ik de topsnelheid graag wat hoger zou willen hebben.(absoluut onbelangrijk voor DF maar das persoonlijk)

Daar kan ik op dit moment niets van zeggen, ik ben op de diverse fora meerdere kandidaten tegengekomen.
Maar voorlopig hou ik deze nog even. :wink:

"The whole package" das het sterkste punt.

De turbo's maar dat probleem wordt door erg veel mensen veel te erg opgeblazen.
Verders is zijn grootste pluspunt ook weer een nadeel nml het quattro systeem,dat geeft de auto enorm veel MEER tractie dan bv een BMW M3 heeft,maar eenmaal op snelheid heb je dr weer last van(lees; bij normaal droog weer) omdat het dan veel vermogen opsnoept.

René130i

Bericht door René130i » 26 jun 2007, 11:19

RS4 B5. Omdat ik groots fan ben van deze wagen sinds de `release`. Altijd van "stations" gehouden. De RS4 is/was de snelste en oogt ook sportief.

Boven verwachting. Wegligging zou misschien beter kunnen.

Audi RS8. Als hij komt.

Kwaliteit en afwerking. Quattro systeem is natuurlijk ook geweldig. Sterkste punt van de RS4: Turbo's 8)

Zie Marc

wjn

Bericht door wjn » 06 jul 2007, 23:05

S4 B5, gekozen omdat mn vorige auto gestolen was en ik iets vlots terug wilde + ruimte voor de hond + vierwielaandrijving. Als ik indertijd RS4 geld bij de hand had gehad, was die er gekomen. Een RS2 was ook nog een optie, maar dat interieur vond ik te outdated. (Wel super geluid een 5-cyl.)

Nog steeds helemaal. Eigenlijk wel mooi dat ik een S in plaats van een RS heb, want afgezien van de batches / uitlaat ziet alleen een kenner wat voor een type het is. Het is gewoon een solide auto, goed voor veel kilometers.

Voorlopig blijf ik deze rijden, gebruik mn geld ergens anders voor.

Uiteraard tractie (quattro). Vermogen en koppel zijn ook perfect, je vergeet gewoon hoe vlot je bent t.o.v. de meeste weggebruikers.
Afwerking en kwaliteit zijn ook goed voor elkaar.

Relatief zware voorkant en bijbehorend weggedrag, je moet je rijstijl erop aanpassen. (Overstuur forceren is mogelijk.)
En vanwege permanente vierwielaandrijving ook hoger verbruik, hoewel ik het in NL rond de 11,5 liter / 100km houdt.
Een ander nadeel is dat ze in de meeste werkplaatsen weinig verstand hebben van de V6 biturbo motoren (ja, diagnose uitlezen kan iedereen).

hansvisser

Bericht door hansvisser » 17 aug 2007, 00:05

S8, Vanwege zijn passieve veiligheid, fabelachtig comfort, Snelheid.

Ja, helemaal.

De RS8 als die er komt.

De kwaliteit en afwerking, Audi maakt (vind ik) hele mooie interieuren.
Het quattro systeem.

In mijn S8, de keramische schijven, tijdens zware regen moeten de remblokken eerst door een waterfilm heen en dat geeft een K.. gevoel.
De remmen doen echt een fractie van een seconde helemaal niets.....
AUDI probeert dit te verhelpen door om de 185 seconden de remblokken tegen de schrijven te drukken om de waterfilm te verwijderen, dit is nutteloos, want bij 180 km/u is dit dus om de 9 kilometer.

Johan

Bericht door Johan » 23 sep 2007, 17:21

kheb geen S/RS model.... wel quattro dus ik doe even stiekem mee :lol:

Audi 200 Turbo Quattro type 44, ik zocht een 2'de (hobby) auto ik was in eerste instantie op zoek naar een Coupe Quattro type85 (dat vierkante model) maar toen had een kennis van mij deze 200 TQ te koop.... proefritje gemaakt en tjah... dan ben je verkoht ;)

Absoluut! ik gebruik deze auto niet als daily driver... helaas zou ik bijna zeggen! de auto rijd zo verbluffend goed dat hij ondanks zijn leeftijd veel nieuwe model totaal doet verbleken, luxe, comfort met een sportief tintje... heerlijk voor langere afstanden en af en toe een stoplicht sprintje ;)

Ik zal waarschijnlijk nooit een ander merk dan Audi rijden, wat mijn volgende auto's worden? geen idee zowel mijn daily driver als de 200TQ bevallen prima.

-Quattro aandrijving!
-afwerkings niveau!
-sublieme 5 cilinder (turbo) blokken.
-uitstraling

voor sommige mensen is een quattro aangedreven auto misschien te neutraal, te "gemakkelijk" maar het blijft wel een feit datje er snoeihard mee door een bocht kunt.

Avantus

Bericht door Avantus » 11 nov 2007, 11:57

Audi 100 CS quattro typ 44. Deze auto toevallig te koop zien staan, en na wat opzoekwerk over deze zeldzame uitvoering gaan kijken en rijden. Direct verkocht.

Verbaasd me nog steeds elke dag. Eerst en vooral die 5-pitter motor. Echt véél power heeft die niet (geen turbo), maar maakt hij meer dan goed met veel koppel op lage toeren, en een sound die ongelofelijk is. Verder blijft dat quattrosysteem me nog elke dag verbazen. Met z'n 2 sperren manueel in te schakelen kan hij best z'n mannetje staan 'in het veld', maar al driftend door brunnchen op de ring schuwt hij anders ook niet. En mss wel de grootste verbazing (het geen ik het minst verwacht had van zo'n 5m lange boot) is de wegligging. De ophanging is mooi stijf, het stuur is zalig direct en met veel gevoel(niet te overservoed zoals bij bv de S2/S4's).

Indien mogelijk zeker. Ondertussen heb ik me echter een Audi 200 Turbo 10V erbij gekocht. Die wordt m'n daily voor in de zomer.

- quattro
- briljante 5-cilinders (ik wil ver niets anders...)
- degelijkheid

- Dat er veel gewicht over de vooras ligt kan je niet ontkennen. Soms eens fout bruusk insturen, en dan voel je dat wel. Leer je echter rijden zoals het moet met een quattro (en dat kunnen er weinig) dan is dit te vermijden en kan je van neutraal tot licht oversturend een bocht nemen.
Na wat oefenen lukt het met nu zelfs een rondpunt helemaal al driftend te nemen.

Dexter

Bericht door Dexter » 23 nov 2007, 11:06

-Welke quattro, S / RS uitvoering rij je en waarom heb je juist voor deze gekozen ?
Ik heb een S3 uit 2000 en heb ervoor gekozen omdat ie mij in één pakketje datgene biedt wat ik nu zoek in een auto.
Snelheid, laag gewicht, (1375 kg tegen 1545 kg voor een S4 of 1765 kg voor een S6) wendbaarheid, onopvallende looks.

Tot nu toe wel, maar ik heb hem pas een week. :wink:

Ik heb deze net dus daar denk ik nu nog niet aan.

De quattro aandrijving waarmee je probleemloos allerlei gekke dingen kunt doen, ook al kun je niet rijden...:twisted:
De afwerking is heel degelijk en van hoog niveau, ook al hoor ik wel eens een kraakje van het kunststof.
De motorkarakteristiek en het bescheiden verbruik als je rustig rijdt

De airco werkt niet bij temperaturen onder de 2 graden celsius.
Ik rij er alweer véél te hard mee...... :wink:
Laatst gewijzigd door Dexter op 24 nov 2007, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.

René130i

Bericht door René130i » 23 nov 2007, 16:18

Wow nice. 8)

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 23 nov 2007, 16:42

Dexter schreef:-Welke quattro, S / RS uitvoering rij je en waarom juist voor deze gekozen ?
Ik heb een S3 uit 2000 en heb ervoor gekozen omdat ie mij in één pakketje datgene biedt wat ik nu zoek in een auto.
Snelheid, laag gewicht, wendbaarheid, onopvallende looks.
Offtopic:
Laag gewicht, ca 1395 kg.... :wink:

Avantus

Bericht door Avantus » 23 nov 2007, 18:42

alles is relatief. Het is niet weinig, maar wat wegen de nieuwe S3 en bv een 130i? Laat staan een R32...

Ik zit m'n met 5m lange csq op 1330kg... mooi voorbeeld van hoeveel zwaarder de auto's geworden zijn als je de 2 gaat vergelijken :o

Mike R32
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.

Bericht door Mike R32 » 24 nov 2007, 12:02

Avantus schreef:alles is relatief. Het is niet weinig, maar wat wegen de nieuwe S3 en bv een 130i? Laat staan een R32...

Ik zit m'n met 5m lange csq op 1330kg... mooi voorbeeld van hoeveel zwaarder de auto's geworden zijn als je de 2 gaat vergelijken :o
Laat staan een R32..........
1440kg en 31pk meer :wink:

Avantus

Bericht door Avantus » 24 nov 2007, 12:59

Mike schreef:
Avantus schreef:alles is relatief. Het is niet weinig, maar wat wegen de nieuwe S3 en bv een 130i? Laat staan een R32...

Laat staan een R32..........
1440kg en 31pk meer :wink:
1463 :mrgreen:

maar idd, het is minder dan ik dacht! Ook een nieuwe S3 is blijkbaar maar een beetje zwaarder.

Plaats reactie