WTCC champ 2007, Andy Priaulx

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 22 nov 2007, 13:27

Tommy schreef:Heb bij VAG niet echt het gevoel dat ze voorlopen qua techniek.
Nee :?:

Qua motoren is VW toch wel redelijk pionier te noemen hoor. De TDI bijvoorbeeld was toch wel een lekkere smack in the face maar ook bijvoorbeeld de Golf GTI met injectie in 1976, en al een 16V in 1985, vroegtijdig (begin jaren 80) hydraulische kleppen en bovenliggende nokkenassen al veel eerder (Ford hanteert nog steeds onderliggende waarbij kleppen nog gesteld moeten worden :? ), TFSI, turbo gecombineerd met een compressor en noem de hele zooi maar op. Ik zeg niet dat ze vooroplopen en overal de eerste in zijn maar binnen hun segment zo'n beetje wel.

En dat is nu net waar het me om gaat, kijk eens verder dan het merk BMW. Wat ik jammer vind is dat er bij een hoop mensen gewoon niets anders is dan BMW terwijl een hoop andere merken ook prachtige ontwikkelen hebben :wink:

Dat een 2.0 BMW diesel een topper is staat buiten kijf maar de 170PK TDI vind ik niet explosief te noemen. Hij levert zijn maximale koppel (evenveel als de BMW) nog altijd 250rpm eerder :wink: Het geluid buiten de auto is niet briljant maar in de auto heb ik me er niet aan gestoord.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 nov 2007, 13:55

Je hebt wel gelijk Niels, in hun segment.Ze komen nu wat met hun TFSi's prima, maar motorenpionier waren ze nooit echt.

BMW staat voor BayerischeMotorenWerke, LOL

En ze hebben wel naam en faam gemaakt met hun (vliegtuig t/m race) motoren dacht ik. Maar ik snap je punt. Lullig dat de BMW motor altijd net een tikje moderner/geraffineerder is/klinkt, in z'n klasse en dat na een paar jaar de concurrentie hun pk-peil pas hebben.(Mercedes compressors niet meegerekend, zie m'n avatar)

En ik kijk verder dan BMW lang is, al denk je dat niet bij mij. Maar welk fokking k*tmerk breng zulke motoren met een goed chassis in een 'nog betaalbaar'jasje, waar nog een ietsiepietsie DF in zit, zonder meteen de boel te tunen? :lol:

Niels

Bericht door Niels » 22 nov 2007, 14:37

BMW heeft idd een naam en reputatie hoog te houden en niets meer dan lof betreffende de juweeltjes die ze hebben ontwikkeld maar VAG hoeft in principe niet de rol vervullen die ze vervullen als het om het ontwikkelen van motoren gaat :wink: Oftewel: BMW doet het wel maar ze moeten ook wel :P

En een BMW motor is niet per definitie altijd een streepje verder hoor Robin :wink: De grote getale 16V's (318iS) kwamen relatief laat en op diesel gebied is BMW pas de laatste jaren een beetje leading al houdt dat niet over imho. Goed met het variabel inlaat traject/systeem kwamen ze vrij vroeg en tuurlijk was/is de S14 een juweeltje maar ook BMW kun je geen pionier noemen op het gebied van motoren.

Joy

Bericht door Joy » 22 nov 2007, 14:55

1 ding moet ik je wel gelijk in geven Niels, en dat zijn de matige 4-cilinders van BMW in de jaren 80-90 (even S14 buiten beschouwing laten). Ik denk dat deze nu pas echt goed ontwikkeld worden. De 318is had eigenlijk een pakweg 160-170 pk motor moeten zijn. Maar ja dan kwam je in de knoei met de 6-cilinders. Zelfde verhaal met de 320si tegenwoordig.

Michel P

Bericht door Michel P » 22 nov 2007, 14:56

Daarom wint BMW ook zoveel engine awards! Ik heb de 120d 163pk gereden en de 2.0 TDI van Smacboy, maar de 120d loopt veel plezieriger, en geeft de rijder een breder toerengebied om mee te spelen, motor bied de power dus soepeler en over en breder toerental, en gaat qua gevoel richting een benzine. Ik was na diverse TDI evaringen aangenaam verrast door de 120d.

Michel

Andre

Bericht door Andre » 22 nov 2007, 15:00

voor een 123d hoef je qua optrekken en rijgenot geen benzine meer. Alleen als je in de wtcc de seat diesels voorbij hoort komen dan denk je das jammer.

De keuze voor diesel of benzine heeft eigenlijk bij mij het meest met geluid te maken. Benzine klinkt zoveel mooier en geeft je daarom ook meer rijplijzier. Plus het toerenbereik van benzines.

Mustafa al-Sahaf

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 22 nov 2007, 15:07

Kunnen we weer on-topic?

Het gaat om raceauto's met de bijbehorende racemotoren. Iemand die denkt dat ie WTTC-techniek voor de straat koopt zou eens een WTTC-auto van binnen moeten zien qua techniek. Motorsport is marketing, maar daarmee is marketing nog geen motorsport.

Of de motorsport afdeling van BMW beter is in het bouwen van dieselmotoren dan dezelfde afdeling van VW kan je alleen afleiden als je een goed vergelijkbare situatie hebt.
Geef ze beiden hetzelfde budget om met hetzelfde doel (Winnen in LeMans/WTCC/WRC, kiest u maar) in hetzelfde tijdsbestek een motor te ontwikkelen.

Voor de tv mogen ze die motor in hun eigen auto inzetten en aan het eind van het seizoen weten we wie de beste motor bouwt en het beste totaalpakket in huis heeft. Niet omdat de één een straatauto bouwt met een 2liter diesel die beter loopt dan die van de buren. :roll:

Niels

Bericht door Niels » 22 nov 2007, 15:18

Joy Jolliffe schreef:1 ding moet ik je wel gelijk in geven Niels, en dat zijn de matige 4-cilinders van BMW in de jaren 80-90 (even S14 buiten beschouwing laten).
Ik vind de 16V geen matige motor anders hoor. Die 140pk (was een paar minder geloof ik) zal zeker een keuze zijn geweest maar qua gedrag loopt het echt prima. Een vriend van me heeft een E36 met zo'n blok en ik kan alleen maar zeggen dat ik persoonlijk graag meer power onderin zou willen hebben maar daar kun je het blok niet echt op afrekenen vind ik. Het blijft een 1.8 vs. een redelijk zware koets.

@Michel: Engine award verkiezing is een aanfluiting :!: Echt een lachertje :lol:
En verder zoals ik al zeg heb ik nog niet met een 2.0D gereden. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik het lekker vind als een motor er in een bepaald toerenbereik er lekker vandoor gaat iets wat ik mis bij mijn eigen 2.8 Vanos. Een lineaire vermogen afgifte doet afbreuk aan beleving imho en een diesel hoeft van mij qua karakter niet op een benzine motor te lijken. Voor alle dag hou ik gewoon van koppel :wink:

Het geluid van een diesel t.o.v. een sportieve benzine verliest het natuurlijk altijd. Wat Seat en Audi doen is knap alleen zit ik net als zoveel publiek er niet op te wachten.

Sorry Mustafa :oops:

Mustafa al-Sahaf

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 22 nov 2007, 15:34

Niels schreef:Sorry Mustafa :oops:
Open dan een draadje waar je straatdieselmotoren vergelijkt. :roll:

allen

Bericht door allen » 22 nov 2007, 15:42

Niels, lekker belangrijk. Gewoon doorlullen en jezelf niet bang laten maken door een of andere straatterrorist die het toevallig off topic vind. De startpost zelf is amper on topic. Sorry is voor mietjes. :lol:

Niels

Bericht door Niels » 22 nov 2007, 15:51

Sorry Allen :oops:

:lol:

Mustafa al-Sahaf

Bericht door Mustafa al-Sahaf » 22 nov 2007, 16:27

:D

Allen, vermaak jij je een beetje hier? Ik zou effe dimmen voor ik m'n kat met afstandsbediening op je af stuur! 8)

Joy

Bericht door Joy » 22 nov 2007, 17:20

Hey Niels. Ja dat 318is blok is prima. Heb het zelf ook :D

Alleen kwam het blok uit de bejaarde E30 terecht in de E36. En dan verwacht je toch wat beters. De M44 was in mijn ogen geen echte verbetering. Waarom kon BMW geen leuke 4-pitter neerzetten die een echte vervanging voor een 6-pitter was. Eigenlijk is dat nu ook nog zo. Er kan toch best een 200 pk 2.0 worden ontwikkeld. Op de 1 of andere manier blijven ze dan toch bij 6-pitters.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 nov 2007, 17:30

Die hadden ze al, namelijk de S14.

De motor waar destijds de touringcar wedstrijden mee gereden werd is de S42, afgeleid van de M42. Zeldzaam om aan te komen (maar kan wel, oa via Kempower) en duur in onderhoud :lol:

Joy

Bericht door Joy » 22 nov 2007, 17:43

Bert ///M3 schreef:Die hadden ze al, namelijk de S14.

De motor waar destijds de touringcar wedstrijden mee gereden werd is de S42, afgeleid van de M42. Zeldzaam om aan te komen (maar kan wel, oa via Kempower) en duur in onderhoud :lol:
Ja in de E30 hadden ze dat blok. Maar daarna is een krachtige 4 pitter uit het gamma verdwenen. Op zich wel jammer. Zo een blok heeft wel wat voordelen tov een grote 6-pitter. Binnenkort heeft Bas als het goed is een 200 + pk 318is blok staan. Dus dan zullen we zien wat dat doet.

En die S42 blokken zijn zo enorm duur. Stond laatst een blok te koop voor 39000 euro. Goeiesmorgens :D

allen

Bericht door allen » 22 nov 2007, 18:06

En die kat krijgt dan in de hemel voor eeuwig melk en honing? Vraag me af of hij daar zo blij mee zal zijn... :lol:

Eergisteren de kopbewerking van dichtbij mogen aanschouwen bij Bas. Leek een eeuwigheid maar oh zo gaaf om te zien! Zo'n blok zie ik nu echt als potentiële opvolger van m'n huidige blok.

@Bert: waar zou je op moeten rekenen voor een gezond, gereviseerde S14? Meer dan een S50?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 nov 2007, 18:07

Denk wel even meer ja.

Mooiste is zo'n blok als Michiel of Adwo maar dan moet je even diep in de portemonee denk ik.

Elmar

Bericht door Elmar » 22 nov 2007, 18:36

Niels schreef:
Qua motoren is VW toch wel redelijk pionier te noemen hoor. De TDI bijvoorbeeld was toch wel een lekkere smack in the face
Was Fiat met de Croma iD niet de eerste personenwagen met directe diesel injectie?

Tommy

Bericht door Tommy » 22 nov 2007, 18:37

Niels schreef:

En dat is nu net waar het me om gaat, kijk eens verder dan het merk BMW. Wat ik jammer vind is dat er bij een hoop mensen gewoon niets anders is dan BMW terwijl een hoop andere merken ook prachtige ontwikkelen hebben :wink:
Ik heb een VW voor de deur staan.

Niels

Bericht door Niels » 22 nov 2007, 19:21

Elmar schreef:
Niels schreef:
Qua motoren is VW toch wel redelijk pionier te noemen hoor. De TDI bijvoorbeeld was toch wel een lekkere smack in the face
Was Fiat met de Croma iD niet de eerste personenwagen met directe diesel injectie?
Ik heb niet over de eerste zijn Elmar, Lotus kwam ergens in de 70's al met 16V's maar VW was wel de eerste die het concept kloppend kreeg. Rappe en zeer zuinige diesels en niet voor niks is het commercieel gewoon een super succes.
Tommy schreef:
Niels schreef:

Ik heb een VW voor de deur staan.
Ik een BMW en een VW :wink: Het bovenstaande is niet specifiek aan iemand persoonlijk gericht hoor alleen van die BMW tunnel op DF wordt ik soms wat kriebelig :P

allen

Bericht door allen » 22 nov 2007, 19:43

Niels schreef:Het bovenstaande is niet specifiek aan iemand persoonlijk gericht hoor alleen van die BMW tunnel op DF wordt ik soms wat kriebelig :P
Die vw is van z'n vriendin. Meneer heeft zelf twee bmw's en meneer kijkt zeer goed door de door jou genoemde tunnel. :lol:

Niels

Bericht door Niels » 22 nov 2007, 19:50

Kijk dat verduidelijkt een hoop :lol:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 22 nov 2007, 20:01

meerklepskop had de M1 al, de 1983er 1.5 4 pitter Brabham leverde 1200pk, de McLaren F1 had 's werelds beste/snelste V12 in die tijd. BMW was de eerste naoorlogse Duitse fabrikant mét een V12, de eerste 524td uit 1985 ofzo liep 180, was toen vele malen sneller dan welke diesel ook, nu de 335d als topper.

TDI vs BMW diesel, weet jij ook wel wie wint, hence Macboys A3.LOL.

1972 had je de BMW turbo proto, de 2002tii met Kugelfischer injectie terwijl de rest nog carburateurs gebruikte en de OBRUT, de .35i heeft biturbo EN directe injectie in 'n benzinemotor.

De M motoren zijn allen toonbeelden van motorenbouw.

Kortom BMW is motorenpionier en 2007 WTCC winnaar. :lol:

ONTOPIC

(én ze hebben rwd LOL)

allen

Bericht door allen » 22 nov 2007, 20:06

Robin, mag ik je even aanvullen dat bmw de eerste was met een turbo in serieproductiewagens. De 2002 turbo! :lol:

Niels

Bericht door Niels » 22 nov 2007, 21:41

Robin leest verhalen altijd half en moet vervolgens altijd "winnen" last van compensatie drang ofzo :wink: Ik beweer niet dat VAG betere motoren bouwt Robin....

Lotus was er dus al eerder met een meerkleps kop 8) De 524td was een lekker ding idd helemaal ten tijde van de introductie in 83! Maar Citroen had net zo goed een turbo diesel in die tijd net als VW. O.k. BMW was (nog net) de snelste maar jammer dat ze er 8 jaar over hebben gedaan om eindelijk eens weer wat nieuws te introduceren. De 300D van 85 liep al harder en de turbo versie die een paar jaar later kwam was er al helemaal klaar mee :lol: Daarnaast was het kwalitatief geen best blok, een vriend van me met een garage heeft er meerdere moeten vervangen bij diverse E28's en E34's. En heeft Audi momenteel niet de snelste diesel in huis :?: Ik dacht dat de A8 het snelste was van het moment (AV test..) en aangezien de 335d al geklopt wordt door de 3.0TDI op de sprint naar 100.... :wink:

Werd die Kugelfischer ook niet gebruikt in de Ford Carpri RS2600 van 1970 en won Ford niet het tourwagen meisterschaft van BMW in die tijd :lol:

Verder was BMW echt niet de enige die tot 1200pk kwam in de F1 hoor daar kwam Porsche ook gemakkelijk aan even als Renault.

Maar wederom zoals altijd weet de BMW liefhebber "eigen" hoogte punten wel te onthouden. Jammer dat technische hoogstandjes van anderen niet bestaan. Ik verbreed liever m'n horizon es wat :wink:

Plaats reactie