SMG II grillen
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Da's wel een leuk documentje Rico!
Toen mijn bak werd vv heb ik bovendien mijn koppeling laten nakijken. Ze was moeilijk van nieuw te onderschijden, amper slijtage zicht- en meetbaar volgens de technieker.
Erg opmerkelijk, toch mooi systeem (als het zo goed blijft werken
)
Na het vv van de bak heb ik de indruk dat de schakelingen ook geruislozer gebeuren en vooral sneller. nog een fractie sneller dan ervoor, er heeft toch iets mis gezeten in de oude bak als ik de situaties vergelijk met nu...
Toen mijn bak werd vv heb ik bovendien mijn koppeling laten nakijken. Ze was moeilijk van nieuw te onderschijden, amper slijtage zicht- en meetbaar volgens de technieker.
Erg opmerkelijk, toch mooi systeem (als het zo goed blijft werken

Na het vv van de bak heb ik de indruk dat de schakelingen ook geruislozer gebeuren en vooral sneller. nog een fractie sneller dan ervoor, er heeft toch iets mis gezeten in de oude bak als ik de situaties vergelijk met nu...
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Heb je geen bmw garantie meer dan zou ik net als mark het risico niet willen lopen met een extra electronisch systeem wat makkelijk kuren kan vertonen.
Als SMG2 problemen gaat veroorzaken kan je fors in de beurs. Ouderwetse handbak prefereer ik nog steeds.
Seq schakelen in race auto s heeft niks met smg te maken. SMG is gewoon storings gevoelige electronica. Stel je sluiting van de motorkap werkt niet goed maar je zou nog wel langszaam naar huis kunnen rijden. Met SMG kan je gewoon de auto laten staan, want die start niet. Handbakkie rijdt je alsnog weg.
Om verschil aan te geven. Reed laatst een smg2 van een kennis deed even doughnut heb nog nooit zoveel storinglichtjes op het dashboard gezien. Bij mijn oude m3 handbak ook wel doughnut gedraaid en nul strorings lampjes.
Ik moet die troep gewoon nooit meer. Ja een echte seq bak zoals wij in onze race auto s hebben. SMG mogen ze houden.
SMG bak heeft me er ook altijd van weerhouden om na mijn 2e m3 voor een CSL te gaan.
Als SMG2 problemen gaat veroorzaken kan je fors in de beurs. Ouderwetse handbak prefereer ik nog steeds.
Seq schakelen in race auto s heeft niks met smg te maken. SMG is gewoon storings gevoelige electronica. Stel je sluiting van de motorkap werkt niet goed maar je zou nog wel langszaam naar huis kunnen rijden. Met SMG kan je gewoon de auto laten staan, want die start niet. Handbakkie rijdt je alsnog weg.
Om verschil aan te geven. Reed laatst een smg2 van een kennis deed even doughnut heb nog nooit zoveel storinglichtjes op het dashboard gezien. Bij mijn oude m3 handbak ook wel doughnut gedraaid en nul strorings lampjes.
Ik moet die troep gewoon nooit meer. Ja een echte seq bak zoals wij in onze race auto s hebben. SMG mogen ze houden.
SMG bak heeft me er ook altijd van weerhouden om na mijn 2e m3 voor een CSL te gaan.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ducttape over de sluiting
Maar je bent wel klaar, als je zelf niet bekend bent met de techniek achter zo'n systeem is het lopen, want de ANWB weet het niet en de dealer in de meeste gevallen ook niet. Die blijven gewoon onderdelen vervangen tot het opgelost is, trial and error en een vette rekening achteraf.
Als het werkt dan rijd het wel mooi vind ik. In een CSL of een gewone M3 met SMG kan de meest simpele ziel ineens ontzettend hard rijden en als je mij vraagt ligt dat voor 90% aan die bak. Je kan de meest gekke dingen doen en de electronica regelt alles. Midden in een bocht terug of opschakelen gaat allemaal. Even op 130 meter op de remmen voor de tarzan is ook geen punt omdat je je helemaal niet met schakelen bezig hoeft te houden.

Als het werkt dan rijd het wel mooi vind ik. In een CSL of een gewone M3 met SMG kan de meest simpele ziel ineens ontzettend hard rijden en als je mij vraagt ligt dat voor 90% aan die bak. Je kan de meest gekke dingen doen en de electronica regelt alles. Midden in een bocht terug of opschakelen gaat allemaal. Even op 130 meter op de remmen voor de tarzan is ook geen punt omdat je je helemaal niet met schakelen bezig hoeft te houden.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
- romo
- Berichten: 27061
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
@ Andre
Ik respecteer je expertise en snap goed waar je naartoe wilt.
Maar volgens mij heb je dan toch een slecht exemplaar gehad, want mijn auto geeft geen kick bij een roundabout driftje, doughnut of andere soortgelijke spielerij...
Begrijp me niet verkeerd, ik was ook een die-hard handbak man maar deze auto heeft mijn horizon wel verruimt. In het begin ging het allemaal met horten en stoten maar als je je even inleeft in de techniek kom je vanzelf in het ritme van de SMG bak. De SMG bak vergt enige aanpassing maar als je het eenmaal doorhebt is het erg leuk.
En dat van die motorkap? Tja, ik sta liever stil dan dat ik niet weet dat mijn motorkap openstaat en die laatste op de snelweg m'n auto afschrijft...
Sequentiele bakken in circuit en rallyauto's hebben idd erg weinig met SMG te maken, dat is gewoon marketingprietpraat...
Het maakt het rijden idd makkelijker, maar tegelijkertijd hou je je meer met het sturen en je omgeving bezig. Wat mijn insziens toch wel een voordeel is.
Ik ben ook een rijder en hecht heel veel waarde aan de hele beleving rond het rijden, maar als je zegt dat SMG die beleving tegenwerkt zeg ik resoluut nee!
Betrouwbaarheid over SMG kan ik me niet over uitspreken, maar er zijn genoeg CSL's die al een paar tientallen K zware circuitkm's zonder problemen hebben afgelegd. BMW gaat zich echt niet kunnen veroorloven om brol te maken.
SMG maakt van de M3 wel nog meer een all rounder, persoonlijk cruise ik veel in A2 stand. Erg zuinig en aangenaam schakelen.
Als ik dan wil gassen ram ik in S5 verder zonder onder te doen voor een handbak.
Als je me nou een GT3 met tiptronic voorstelt zeg ik ook nee, maar icm de M3 is SMG een mooi systeem...
Ik respecteer je expertise en snap goed waar je naartoe wilt.
Maar volgens mij heb je dan toch een slecht exemplaar gehad, want mijn auto geeft geen kick bij een roundabout driftje, doughnut of andere soortgelijke spielerij...
Begrijp me niet verkeerd, ik was ook een die-hard handbak man maar deze auto heeft mijn horizon wel verruimt. In het begin ging het allemaal met horten en stoten maar als je je even inleeft in de techniek kom je vanzelf in het ritme van de SMG bak. De SMG bak vergt enige aanpassing maar als je het eenmaal doorhebt is het erg leuk.
En dat van die motorkap? Tja, ik sta liever stil dan dat ik niet weet dat mijn motorkap openstaat en die laatste op de snelweg m'n auto afschrijft...
Sequentiele bakken in circuit en rallyauto's hebben idd erg weinig met SMG te maken, dat is gewoon marketingprietpraat...
Het maakt het rijden idd makkelijker, maar tegelijkertijd hou je je meer met het sturen en je omgeving bezig. Wat mijn insziens toch wel een voordeel is.
Ik ben ook een rijder en hecht heel veel waarde aan de hele beleving rond het rijden, maar als je zegt dat SMG die beleving tegenwerkt zeg ik resoluut nee!
Betrouwbaarheid over SMG kan ik me niet over uitspreken, maar er zijn genoeg CSL's die al een paar tientallen K zware circuitkm's zonder problemen hebben afgelegd. BMW gaat zich echt niet kunnen veroorloven om brol te maken.
SMG maakt van de M3 wel nog meer een all rounder, persoonlijk cruise ik veel in A2 stand. Erg zuinig en aangenaam schakelen.
Als ik dan wil gassen ram ik in S5 verder zonder onder te doen voor een handbak.
Als je me nou een GT3 met tiptronic voorstelt zeg ik ook nee, maar icm de M3 is SMG een mooi systeem...
-
- Berichten: 55099
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Ik heb een paar keer in een E46 met SMG2 gereden. Leuk, bijzonder, tussengas etc. Vind de meerprijs te hoog.
Andre, jouw rondjes met de CSL op Papenburg gingen skitterend, maar waar had dat ding ook alweer last van op 't 'eind v/d dag' dat ie bij Sjoerd op de trailer moest? Lag toch niet aan de SMG?
Andre, jouw rondjes met de CSL op Papenburg gingen skitterend, maar waar had dat ding ook alweer last van op 't 'eind v/d dag' dat ie bij Sjoerd op de trailer moest? Lag toch niet aan de SMG?
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
De olie leiding die naar de vanos liep ging stuk op een lasnaatje. --> CSL
Zijn in de uk genoeg problemen met de smg bak na veel circuitdagen. Het automatisch koppeling mechanische werkt niet goed op gegeven moment na veel slijtage. Dan gaat smg veel langzamer schakelen. Veel dure reparaties helpen niet eens. Buiten garantie om is dit een dure materie.
Als je smg mooi vindt en je zit in de garantie prima. Maar buiten garantie zou ik hem laten staan.
Zijn in de uk genoeg problemen met de smg bak na veel circuitdagen. Het automatisch koppeling mechanische werkt niet goed op gegeven moment na veel slijtage. Dan gaat smg veel langzamer schakelen. Veel dure reparaties helpen niet eens. Buiten garantie om is dit een dure materie.
Als je smg mooi vindt en je zit in de garantie prima. Maar buiten garantie zou ik hem laten staan.
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
We zullen wel zien, ik laat me niet opjagen door rumors dat er 15 (oid) SMG systemen het begeven hebben. Er rijden er genoeg rond zonder problemen. Bovendien is de coulanceregeling op SMG bakken en S54's in het bijzonder erg ruim. Dus moest er ooit iets serieus aan de hand zijn klop ik wel even aan bij BMW Belux.
Ik ken genoeg zulke verhalen:
- S62's zuipen meer olie als benzine, koppelingen vliegen je rond de oren
(Bjorn's e39 M5 drink 1 liter op 4k km oid en heeft na 150k km nog altijd eerste koppeling)
- Alle e36 M3 sedans hebben last van uitscheurende subframes achteraan
(Mijn 200k M3 sedan met zwaar leven had er niet de minste last van)
- Alle 2001 S54 blokken ploffen
- koppen van M20 scheuren harder dan de benzinemeter zakt
(525 heeft 380k km gedaan met dezelfde kop)
en ga zo maar eventjes door
slecht nieuws loopt altijd harder als goed nieuws
Ik ken genoeg zulke verhalen:
- S62's zuipen meer olie als benzine, koppelingen vliegen je rond de oren
(Bjorn's e39 M5 drink 1 liter op 4k km oid en heeft na 150k km nog altijd eerste koppeling)
- Alle e36 M3 sedans hebben last van uitscheurende subframes achteraan
(Mijn 200k M3 sedan met zwaar leven had er niet de minste last van)
- Alle 2001 S54 blokken ploffen
- koppen van M20 scheuren harder dan de benzinemeter zakt
(525 heeft 380k km gedaan met dezelfde kop)
en ga zo maar eventjes door

slecht nieuws loopt altijd harder als goed nieuws
- kris
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59
'k moet zeggen dat ik er tijdens de speeltijd op Spa toch ook dikwijls last van had...
Alle lampjes aan...
effe afkoelen en herstarten en het was opgelost
buiten dit vond ik het een schitterend systeem. Moest het beschikbaar zijn op een GT3, ik zou geen seconde twijfelen.
(fyi: GT3 MkII zou met PDK komen
)
Elk systeem dat je de gelegenheid geeft je meer op de lijn en sturen te concentreren kan imho alleen maar goed zijn...
Alle lampjes aan...
effe afkoelen en herstarten en het was opgelost
buiten dit vond ik het een schitterend systeem. Moest het beschikbaar zijn op een GT3, ik zou geen seconde twijfelen.
(fyi: GT3 MkII zou met PDK komen

Elk systeem dat je de gelegenheid geeft je meer op de lijn en sturen te concentreren kan imho alleen maar goed zijn...
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
True Kris,Elk systeem dat je de gelegenheid geeft je meer op de lijn en sturen te concentreren kan imho alleen maar goed zijn...
Maar ik snap Andre's standpunt ook. Zijn niveau is nog een stuk hoger dan dat van ons (dan dat van mij al zeker

Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat we het moeten eens zijn met alles wat hij zegt :twisted:


- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
Alvast van harte Kris!
Dan mag je jezelf de Pornomobiel-koning van D-F en omstreken noemen
Laat maar iets horen als je eens zin hebt in een minimeet of ringvisit he, we're glad to join.
Juist Sander,
Racebakken hebben rechte vertanding en geen synchro's. opschakelen gebeurt dan ook instant. Terugschakeltoerental wordt volgens mij ook electronisch gecorrigeerd...
Althans dat heeft men mij verteld (JGTC Castrol Supra)
Dan mag je jezelf de Pornomobiel-koning van D-F en omstreken noemen

Laat maar iets horen als je eens zin hebt in een minimeet of ringvisit he, we're glad to join.
Juist Sander,
Racebakken hebben rechte vertanding en geen synchro's. opschakelen gebeurt dan ook instant. Terugschakeltoerental wordt volgens mij ook electronisch gecorrigeerd...
Althans dat heeft men mij verteld (JGTC Castrol Supra)
- kris
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:59
[quote="Dennis Schroyen"]Alvast van harte Kris!
Dan mag je jezelf de Pornomobiel-koning van D-F en omstreken noemen
Laat maar iets horen als je eens zin hebt in een minimeet of ringvisit he, we're glad to join.
quote]
merci, maar daar ben ik niks mee, eerst maar is deftig leren mee rijden
geen probleem, er zullen wel redelijk wat track/ring days volgen
Dan mag je jezelf de Pornomobiel-koning van D-F en omstreken noemen

Laat maar iets horen als je eens zin hebt in een minimeet of ringvisit he, we're glad to join.
quote]

merci, maar daar ben ik niks mee, eerst maar is deftig leren mee rijden

geen probleem, er zullen wel redelijk wat track/ring days volgen

- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Hoeft niet electronisch te gaan, hangt van je bak en software af. Die kan je van heel basic tot superuitgebreid krijgen. Bij een seq bak zitten de verhoudingen zo kort op elkaar dat tussengas bij terugschakelen eigenlijk niet nodig is. Hij onderbreekt wel tijdelijk de ontsteking als je opschakeld om even het koppel van de bak te halen.
Je hebt wel managmentsystem die het voor je kunnen doen, zoals Motec systemen kan je op automatisch tussengas instellen. Je kan het ook zo zetten met een handbak dat je alleen hoeft te koppelen, en gewoon vol gas kan blijven houden met opschakelen. Scheelt ook weer een paar millisec.
Je hebt wel managmentsystem die het voor je kunnen doen, zoals Motec systemen kan je op automatisch tussengas instellen. Je kan het ook zo zetten met een handbak dat je alleen hoeft te koppelen, en gewoon vol gas kan blijven houden met opschakelen. Scheelt ook weer een paar millisec.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik vind SMG wel een leuk systeem, Zoals Robin al schreef de meerprijs vind ik het ook niet waard, tenminste niet die 4500 euro die het oorspronkelijk koste. SMG past wel bij het karakter van een M3.
Storingen blijven een heikel punt, mischien dat de rijstijl er wat mee te maken heeft ? Extreme dingen doe ik eigenlijk niet. Zal wat schelen.
Wat wel grappig is, is dat ik SMG voorheen altijd als een soort van automaat zag en daarom nijn interesse totaal niet had. SMG was ook mijn grootste bedenking om de M3 van Andre toen over te kopen. Maar eigenlijk was ik al heel snel verkocht, ik ben ook wel het type rijder ervoor. Sindsdien heb ik SMG nooit meer als automaat gezien, maar altijd als een handgeschakelde auto, want ik schakel ook altijd met de hand.
Mooiste van SMG vind ik toch wel de interactie tussen het schakelen met de flippers en met de pook, dit gaat zo automatisch (het overstappen) dat het mij een extra rijbeleving geeft.
Dat Andre met zijn rijkunsten het wel gezien heeft met SMG achtige bakken kan ik me heel goed voorstellen.
Bert schreef:
Ben je echt goed, dan groei je er wel snel uit denk ik. Tot die tijd, zie ik SMG als de muis aan mijn computer. Wie wil er nog zonder muis werken
Storingen blijven een heikel punt, mischien dat de rijstijl er wat mee te maken heeft ? Extreme dingen doe ik eigenlijk niet. Zal wat schelen.
Wat wel grappig is, is dat ik SMG voorheen altijd als een soort van automaat zag en daarom nijn interesse totaal niet had. SMG was ook mijn grootste bedenking om de M3 van Andre toen over te kopen. Maar eigenlijk was ik al heel snel verkocht, ik ben ook wel het type rijder ervoor. Sindsdien heb ik SMG nooit meer als automaat gezien, maar altijd als een handgeschakelde auto, want ik schakel ook altijd met de hand.
Mooiste van SMG vind ik toch wel de interactie tussen het schakelen met de flippers en met de pook, dit gaat zo automatisch (het overstappen) dat het mij een extra rijbeleving geeft.
Dat Andre met zijn rijkunsten het wel gezien heeft met SMG achtige bakken kan ik me heel goed voorstellen.
Bert schreef:
Ik kan me dit goed voorstellen, maar je kunt het ook omdraaien, de meest simpele ziel kan ook ineens veel meer de capaciteiten van zo'n auto benutten. Dus meer waar voor je besteding van het produkt.Als het werkt dan rijd het wel mooi vind ik. In een CSL of een gewone M3 met SMG kan de meest simpele ziel ineens ontzettend hard rijden en als je mij vraagt ligt dat voor 90% aan die bak. Je kan de meest gekke dingen doen en de electronica regelt alles. Midden in een bocht terug of opschakelen gaat allemaal. Even op 130 meter op de remmen voor de tarzan is ook geen punt omdat je je helemaal niet met schakelen bezig hoeft te houden
Ben je echt goed, dan groei je er wel snel uit denk ik. Tot die tijd, zie ik SMG als de muis aan mijn computer. Wie wil er nog zonder muis werken

- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Berrie, Bing [Bot] en 3 gasten