WTCC champ 2007, Andy Priaulx

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Tommy

WTCC champ 2007, Andy Priaulx

Bericht door Tommy » 18 nov 2007, 17:33

Nou, lees je in de bladen rustig dat Seat nu turbo diesels heeft met 450 Nm vs 250 Nm van de concurrentie. Tevens mochten ze de bodem van de auto aanpassen omdat ze niet aan de topsnelheid van BMW kwamen.
BMW rijdt dan nog met 5-bak H patroon ivm al dat strafgewicht wat RWD al opgelegd is.
Resultaat? BMW pakt nog steeds het kampioenschap, zowel WK titel Andy als constructeurstitel.
Zoals de bladen al zeiden, de BMW is een superieure wagen, maar de rest krijgt een kansje door dingen te mogen die BMW niet mag omwille van de spanning en kijkers van het kampioenschap. Ergens jammer, anderzijds was er geen kampioenschap als BMW alles won omdat ze gelijk behandeld zouden worden.

Ook mooi werk van de N-tech Alfa 156 op Macau. Enne, die Seats met diesels klinken als prut tussen de WTCC auto's. De Daewoo/Chevy's gaan ook lekker.

Joop

Bericht door Joop » 18 nov 2007, 19:09

Heb vanochtend de laatste races in Macau gezien...

De concurrentie moest wel weer alles in de strijd gooien om de BMW's af te schudden of te elimineren...

Maar wel weer erg mooi dat Priaulx het kamioenschap (voor de 4e keer op rij) op zijn naam schrijft... Hulde! 8)

Dutch

Bericht door Dutch » 18 nov 2007, 19:30

Ja, hoe die kerel 't weer flikt...

En opnieuw vanuit een schijnbaar kansloze uitgangspositie, weer met veel minder overwinningen dan zijn rivalen.

Toch wordt hij wéér kampioen, zonder dat iemand anders in het moderne WTCC-tijdperk zich wereldkampioen heeft kunnen noemen. En inderdaad, daarvoor ook nog Europees kampioen.

En tja, Tommy, toerwagenracen is sowieso niet 'eerlijk' en tegenwoordig meer een marketingexercitie met al die strafgewichten en omgekeerde grids. Maar hoe wil je eerlijk racen mogelijk maken als je verschillende technieken binnen één klasse toelaat?

Overigens mag BMW weer blij zijn dat AWD al jaren verboden is. Nu dan ook maar RWD verbieden? :lol: :wink:

Tommy

Bericht door Tommy » 18 nov 2007, 23:32

RWD verbieden zou dan de volgende stap zijn als BMW hier niet genoeg mee teruggedrongen kon worden.
Verder blijft Macau een mooi krap baantje met spannende bochten.

Joop

Bericht door Joop » 18 nov 2007, 23:36

Dan zullen we nooit weten of de rest echt beter is dan BMW, want dan houdt BMW er gewoon mee op.

Destijds hebben ze al concessies gedaan met het motorblok. Ook toen krijgen ze verwijten naar hun hoofd geslingerd dat het zescilinderblok meer voordelen zou geven (performance-wise) dan een 4-cilinderblok, maar is nu inmiddels ook al twee jaar op rij bewezen dat BMW ook een fatsoenlijk en competetief 4-cyl. blok kan bouwen.

Het is maar goed dat BMW het 320d blok niet in de strijd gooit want daarmee vegen ze de VAG-jongens helemaal mee van tafel... :wink:

allen

Bericht door allen » 18 nov 2007, 23:56

Dutch schreef:...toerwagenracen is sowieso niet 'eerlijk' en tegenwoordig meer een marketingexercitie met al die strafgewichten en omgekeerde grids...
Strafgewichten en omgekeerde grids vind ik zelf wel een leuk speelelement. Met name de omgekeerde grid zorgt voor wat inhaalspectakel.

@Joop: ik vraag me af of BMW niet gewoon met een 2 liter diesel zou kunnen opdraven. Worden ze geweigerd kunnen ze daar toch een rechtzaak voor opstarten. Verder hoop ik uiteraard dat ze het niet zullen doen en dat Seat ook weer gewoon diesel af gaat. Met name als toeschouwer op het circuit is het gewoon bagger om steeds een auto vergezeld met het geluid van een koffiezetapparaat voorbij te zien rijden.

Joop

Bericht door Joop » 19 nov 2007, 00:02

Was in de race op Macau ook een shot vanuit de Seat te zien, inclusief het motorgeluid... Maar dat is echt vreselijk en kun je eigenlijk niet maken naar Petrolheads toe.

Overigens heeft BMW in het verleden ook al eens een E36320td ingezet, weliswaar in 24hrs-race maar toch:

[img:2272:1712]http://xs121.xs.to/xs121/07471/ICM_Messe_088.JPG[/img]

Leen

Bericht door Leen » 19 nov 2007, 10:52

het is natuurlijk wel te danken aan een gesneuvelde dieselpomp die Muller 2 dnf's opleverde . anders was Seat met 2 vingers in de neus kampioen geworden .

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 nov 2007, 11:10

Thats life :wink:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 nov 2007, 19:51

as is verbrande turf. :lol:

allen

Bericht door allen » 19 nov 2007, 20:26

Kan iemand mij vertellen van wie die voorbumper is op die witte E36? Ik kan dat ding gewoon nergens vinden! :?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 19 nov 2007, 20:35

Kan een zelfgemaakte van BMW zijn? Veel delen in de autosport worden in kleine oplagen gemaakt, het is geen rieger bumper die ze zo van de plank trekken. Daarom is plaatwerk zo godvergeten duur.

allen

Bericht door allen » 19 nov 2007, 20:57

Hamann heeft iets wat er een beetje op lijkt, maar dat is afgezien de prijs, nog waardeloos lelijk ook. Ik heb ooit zo'n bumper op een rode e36 gezien op Zandvoort. Die crashte, alleen kon ik helaas de rijder niet vinden.

Dutch

Bericht door Dutch » 19 nov 2007, 20:59

allen schreef:
Dutch schreef:...toerwagenracen is sowieso niet 'eerlijk' en tegenwoordig meer een marketingexercitie met al die strafgewichten en omgekeerde grids...
Strafgewichten en omgekeerde grids vind ik zelf wel een leuk speelelement. Met name de omgekeerde grid zorgt voor wat inhaalspectakel.
Een 'speelelement' wel, maar of 't eerlijk is? Zo'n achtste plaats op zaterdag is goud. In GP2 heeft Javi Villa zo dit seizoen drie races gewonnen (op zondag), terwijl hij in de kwalificatie nooit in de toptien kwam. Goed, de zondagsrace levert minder punten op, maar deze keer kwam 't Priaulx wel heel goed uit.

Verder zijn die equivalentieregels tussen FWD/RWD/AWD en benzine/diesel altijd één grote ellende. Je ziet 't ook met de diesels op Le Mans: het is gewoon niet eerlijk te krijgen, want de technieken zijn simpelweg niet vergelijkbaar. Als je 't eerlijk wilt doen, moet je verschillende klasses per techniek creëren, maar ja, dat levert geen goede televisie op...

Daarom noem ik het WTCC een marketingexercitie. Het moet er in de eerste plaats spectaculair uitzien, want zonder televisie geen sponsoring en geen belangstelling van fabrikanten. En ze moeten allemaal een keertje kunnen winnen, anders haakt de ene na de andere fabrikant af. Dus sleutelen we net zolang aan de regels totdat ze elke race met zekerheid elkaars spiegels erafrijden. Met die gewichten en omgekeerde grids zorg je kunstmatig voor nog wat meer afwisseling aan de kop en uiteindelijk is 't de slimste en regelmatigste (niet per se de snelste) die aan het einde 'wint'. En dat is dus altijd Priaulx.

En inderdaad, BMW won al met diesels toen Seat nog Marbella's op de markt zette...

Eltjo

Bericht door Eltjo » 20 nov 2007, 11:39

allen schreef:Kan iemand mij vertellen van wie die voorbumper is op die witte E36? Ik kan dat ding gewoon nergens vinden! :?
Is dit misschien wat je zoekt?

http://www.racingparts-bmw.de/start/eng ... /super.htm
http://www.racingparts-bmw.de/start/eng ... super2.htm

Komt iig heel erg in de juiste richting lijkt me.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 20 nov 2007, 12:10

Ken die site wel. Je bent wel goed maf als je 700 euro voor een GFK kofferkleppie en 1100 euro voor een GFK motorkappie betaald :shock:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 20 nov 2007, 14:07

Goh wat is BMW toch weer fantastisch hè :lol:

Eerst AWD verbieden zodat BMW weer in beeld komt en vervolgens is straf gewicht (in de BMW natuurlijk) eigenlijk allemaal niet eerlijk :P Mijn god doe die BMW brillen toch eens af, BMW was nu niet bepaald oppermachtig zeg maar :wink:

@Joop: is de 2.0 diesel van BMW zoveel beter dan de VAG? Ik wil het nog wel eens zien. De vermogens die men haalt met chiptuning zijn voor de BMW diesels echt niet hoger dan voor de VAG motoren dus motiveer je statement eens :wink:

allen

Bericht door allen » 21 nov 2007, 01:01

Eltjo schreef:
allen schreef:Kan iemand mij vertellen van wie die voorbumper is op die witte E36? Ik kan dat ding gewoon nergens vinden! :?
Is dit misschien wat je zoekt?

http://www.racingparts-bmw.de/start/eng ... /super.htm
http://www.racingparts-bmw.de/start/eng ... super2.htm

Komt iig heel erg in de juiste richting lijkt me.
Dat is idd wat ik zoek maar :shock: :shock: :shock: wat een prijzen :!:
Als ik daar een krasje mee krijg op het circuit ga ik huilen man. :lol:

Eerst maar eens nadenken, want het oogt fantastisch.

Joy

Bericht door Joy » 21 nov 2007, 18:27

Allen, doe maar niet. De werking van die aerodynamica is pas boven de 200 en dat haal je niet :mrgreen:

allen

Bericht door allen » 21 nov 2007, 19:09

3 km Joy! 3 hele kilometers. En ik kan de begrenzer in 5 nog wat verschuiven. Wellicht 10 hele kilometers. :lol:

*Flikkert stoel van bijdehand mannetje uit de hal, zo de verregende voortuin in.

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 21 nov 2007, 21:02

Niels schreef:@Joop: is de 2.0 diesel van BMW zoveel beter dan de VAG? Ik wil het nog wel eens zien. De vermogens die men haalt met chiptuning zijn voor de BMW diesels echt niet hoger dan voor de VAG motoren dus motiveer je statement eens :wink:
Niels,

We praten hier niet meer over Tuning van straatauto's maar over racewagens. Is maar een klein verschilletje. Racewagens zitten altijd op de top van kunnen zolang betrouwbaarheid voldoende is om de finish te halen. Tuning van straatauto's is iets van de betrouwbaarheid afhalen ten gunste van wat meer power. Is dus niets vergeleken bij het preparen van een racewagen. 8)

Ruud Hulsegge

Bericht door Ruud Hulsegge » 21 nov 2007, 21:08

Dutch schreef:En inderdaad, BMW won al met diesels toen Seat nog Marbella's op de markt zette...
Nog een leuke opmerking:
De dieseltechnologie is niet van SEAT maar bedacht door en van Volkswagen waarna het uitgespeeld word naar de andere poten van het bedrijf.
De dieseltechnologie van BMW is wel echt van BMW.

Niettemin blijft het een leuke klasse om naar te kijken en vind ik het leuker dan bijv. de 130i cup.

Michel P

Bericht door Michel P » 21 nov 2007, 21:48

Huisman liet zich in race 1 van plaats 8 naar 9 zakken om zo Andy op pole te zetten. Huisman is dus op verzoek van BMW heel maar dan ook heel vriendelijk geweest.

BMW 2.0 diesel in de 120d fabrieks einser heeft zich ook al bewezen bij de VLN en de 24h als het korte races zijn zal het vermogen nog wel hoger kunnen zijn schat ik in.

En een 2.0 TDI of de 2.0D straatversie van BMW zijn erg verschillend, in het voordeel van BMW.

Michel

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 21 nov 2007, 22:13

Op zich heb je gelijk Ruud maar als VW het maximale eruit trekt en BMW doet dat ook dan ben ik zeer benieuwd naar het resultaat van beiden. Ik heb niet echt het idee dat BMW zoveel hoger staat qua technologie dan VAG in tegendeel ik denk dat BMW helemaal niet hoger staat. Alles valt en staat met keuzes die gemaakt moeten worden en niet zozeer met het wel of niet kunnen. Let wel met een 2.0D van BMW heb ik nooit gereden maar wel met een 2.0 170PK TDI en ja ik ben best overtuigd van de technologie en diesel kwaliteit van VW ook al is de BMW op papier iets sneller :wink:

Dat de techniek eigenlijk van VW is en Seat maar een tak is dat zie ik verder niet al minpunt oid. Mini wordt ook als welkome aanvulling op BMW gezien immers en als Mini een bepaalde klasse zou winnen dan is men wederom helemaal lyrisch :)

Tommy

Bericht door Tommy » 22 nov 2007, 00:32

De 2 liter diesel van BMW... straat versie 177 pk dus. Dat zal wel goed lopen, laat staan de bi-turbo 2 liter diesel met 204 pk. Heb bij VAG niet echt het gevoel dat ze voorlopen qua techniek. Ja ze voelen explosief, maar meer omdat er onderin niks is. Klinkt ook voor geen meter zo'n VAG diesel.

Plaats reactie