Snelheidscontroles maken de wegen veiliger???

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Erik K.

Snelheidscontroles maken de wegen veiliger???

Bericht door Erik K. » 17 nov 2007, 10:18

En wij ons maar af vragen waar die files en kop-staart botsingen door te weinig afstand houden vandaan komen.

Bedankt KLPD,
Door te gaan controleren wordt het er inderdaad een stuk veiliger op :twisted:

Deel1:
http://www.flitsservice.nl/cm_php/main_repo.php?id=3558
Deel2:
http://www.flitsservice.nl/cm_php/main_repo.php?id=3559

DDX

Bericht door DDX » 17 nov 2007, 11:22

tja op de a10 bij de zeeburgertunnel ook al aantal keer auto's op elkaar
nee helpt echt als mensen op hun km teller gaan letten om precies 100 te rijden en de persoon ervoor dan maar ff afremt om zeker te zijn dat hij <100 rijd

Bort

Bericht door Bort » 17 nov 2007, 12:09

Imho ligt het nog altijd aan
door te weinig afstand houden
.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 17 nov 2007, 12:14

indirect... zonder flitser was het ongeluk er niet geweest ;)

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 17 nov 2007, 12:21

Een tijdje terug reed ik op de ring Alkmaar, exact hetzelfde. Een flitser langs de weg en vlak daarna 2 auto's totaal in de kreukels, kop/staart botsing.

Maar gelukkig wordt het verkeer een stuk veiliger ervan ja. :?

Bort

Bericht door Bort » 17 nov 2007, 12:24

Jelmer850i schreef:indirect... zonder flitser was het ongeluk er niet geweest ;)
Ja maar zo kan je alles verklaren natuurlijk.
Als er afstand was, kon het even goed niet gebeurd zijn :D

Pascal

Bericht door Pascal » 17 nov 2007, 12:32

Is opzich wel waar,maar de drukte in het NL verkeer laat vaak geen afstand toe;een gat laten vallen betekent vaak gelijk dat er iemand tussen gaat zitten.
Het is gewoon een kwestie van extra goed opletten wat er voor/naast/achter je gebeurt en niet dom(zonder in de achteruitkijkspiegel te kijken) op de rem stampen bij een mogelijke flitser.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 17 nov 2007, 12:35

Klopt Bort en de bestuurders zijn zeker voor een groot deel schuldig. Echter gaat het in de basis om verkeersveiligheid, waarom die flitsers daar staan. Althans, dat is wat men wil doen geloven, of dat zo is is punt 2.

Je weet gewoon dat mensen gaan remmen bij camera's, of ze nu wel of niet te hard rijden. Bij mij is m'n eerste reactie ook altijd remmen! Daarna kijk ik op de teller hoe hard ik nou eigenlijk reed, vaak niet eens te hard maar toch rem je automatisch.

Daar is een ander (en jezelf ook als je erachter rijdt) meestal niet op bedacht. Zeker als er een treintje van auto's rijdt krijg je een harmonica-effect waardoor de auto's achteraan een noodstop moeten maken terwijl ze vooraan normaal remden.

Natuurlijk moet je afstand houden maar iedereen zit wel eens te dicht op z'n voorganger, niemand let altijd voor 100% op. In het drukke Nederland is genoeg afstand houden soms niet eens mogelijk. Als je dat weet dan moet je niet van dit soort levensgevaarlijke schrikreacties op gaan wekken met van die flitscamera's langs de weg die er juist zouden moeten staan voor de veiligheid.

Bort

Bericht door Bort » 17 nov 2007, 12:58

Wouter81 schreef:Klopt Bort en de bestuurders zijn zeker voor een groot deel schuldig. Echter gaat het in de basis om verkeersveiligheid, waarom die flitsers daar staan. Althans, dat is wat men wil doen geloven, of dat zo is is punt 2.
Ik kan je daar zeker in volgen hoor. Maar ik ben helemaal niet tegen flitscamera's ALS ze op echt gevaarlijke punten geplaatst worden. Maar dus niet dienen om gewoon geld in het laadje te krijgen. In mijn gemeente hebben ze onlangs de snelheid verlaagd van 90 kmu naar 70 kmu en tegelijkertijd een flitscamera geplaatst. Op die weg mocht je ooit 100 kmu en nu kan dat niet meer omdat ze -only god knows why- 1 van de 2 rijstroken gearceerd hebben!!! Uiteraard, de eerste week werd echt iedereen geflitst natuurlijk :lol: Al die boetes hebben ze geseponeerd omdat het voor de gemeente gewoon niet meer te verdedigen viel dat het om verkeersveiligheid ging. Vooral omdat het daar gewoon nooit onveilig was. Er is echt geen enkele reden om daar een camera te plaatsen. Ik kan zo 5 plaatsen opnoemen in mijn gemeente waar het wel interessant zou zijn, maar daar staat nix...

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 17 nov 2007, 13:04

Helemaal met je eens Bort :)

In het dorp waar m'n ouders wonen staan 2 basisscholen langs een vrij drukke weg. Daar flitsen ze nooit. Wel 4 km verderop, langs een kaarsrechte provinciale weg.

A1-G60

Bericht door A1-G60 » 17 nov 2007, 18:43

Laatst een stuk gelezen over hoeveel doden er per jaar vallen door verkeerde diagnose van artsen.
Dat gaat over het aantal verkeersdoden heen.

Dus wat nu.....?
Bij iedere arts een kontroleur?
Onverwachte controles in ziekenhuisen?
Via 538 worden artsen gewaarschuwd waar er wordt gekontroleerd?

Laten ze maar kontroleren, maar dan wel zinnig.
In 30km zone b.v.
(ik leef in e.d race zone)

Maik

Bericht door Maik » 17 nov 2007, 18:51

Ik betwijfel of het ongeval in het verhaal hierboven veroorzaakt is door een remactie voor de snelheidscontrole.
Er wordt gesproken over dat de auto's 600m na de flitser op de vluchtstrook staan, ik vind dat wel erg ver...

wjn

Bericht door wjn » 17 nov 2007, 21:26

Pascal schreef:Is opzich wel waar,maar de drukte in het NL verkeer laat vaak geen afstand toe;een gat laten vallen betekent vaak gelijk dat er iemand tussen gaat zitten.
+1

Wel eens geprobeerd om in nederland te rijden met een adaptive cruise control?? Blijft remmen, zelfs op de kortste afstand, doordat mensen er tussen gaan.

Plaats reactie