Werking M variabel sperdifferentieel
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Werking M variabel sperdifferentieel
In het 1 serie draadje had ik het er al over, dacht het filmpje niet te kunnen hotlinken, maar dankzij een tip van tom is het toch wel mogelijk.
BMW M power heeft een filmpje gemaakt waar op een duidelijke wijze het voordeel van een (M variabel) sperdiff word uitgelegd. Leerzaam en informatief filmpje.
->Klik op foto[img:204:117]http://www.omegamotors.com/enjoy/m3/ima ... sis_01.jpg[/img]
BMW M power heeft een filmpje gemaakt waar op een duidelijke wijze het voordeel van een (M variabel) sperdiff word uitgelegd. Leerzaam en informatief filmpje.
->Klik op foto[img:204:117]http://www.omegamotors.com/enjoy/m3/ima ... sis_01.jpg[/img]
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Knot
- Berichten: 40165
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Als je de M5 net zo ingetrapt zou hebben als die zilveren (gesperde) M6 kwam ie zeker verder hoor!Martijn Koevoets schreef:Volgens mij was je trouwens met die 25% sperrende M5 wel weggekomen op die rollen-heuvel als je even licht bij zou remmen.
Enne, dat ubergrosse vlak beton... gvd laat mij eens ff met alle 3 daar een rondje schaatsen! 8)
-
- Berichten: 55105
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Tom V
- Berichten: 4873
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Wie gaat er dan ook met z'n e30 m3 over van die stomme rolletjes rijdenRobin schreef:Skitterend, alleen valt een 25% M diff onder de E39 M5 ook door de mand, wel een beetje doorgestoken kaart, het nieuwste is 't beste(wat vaak zo is)
Zet er 'n E30 M3 neer en die komt ook voor geen meter die speciale 1 kant rolletjes heuvel op dan...LOL

-
- Berichten: 55105
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Hehehe, het heuvelop komen lukt je in de regel gewoon met een sperloze auto hoor, ook een gladdere heuvel. Dit soort toestanden met 1 helft snot en de andere helft grip komt in de praktijk alleen voor als je bijv in de berm op een opgaande heuvel bent beland...je moet je op dat moment gaan afvragen of je überhaupt wel geschikt ben om een rwd laat staan M BMW te besturen in the first place, LOL
Grüss Gott in Österreich met winterbanden lukt 't je ook, minstens zo goed met zo'n M sperdiff en zomerbanden, hence dat 90% daaro gewoon 320/325/330/5/7 is zonder sperdiff met winterbanden en rwd.

Grüss Gott in Österreich met winterbanden lukt 't je ook, minstens zo goed met zo'n M sperdiff en zomerbanden, hence dat 90% daaro gewoon 320/325/330/5/7 is zonder sperdiff met winterbanden en rwd.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
LolTom944 schreef:Wie gaat er dan ook met z'n e30 m3 over van die stomme rolletjes rijdenRobin schreef:Skitterend, alleen valt een 25% M diff onder de E39 M5 ook door de mand, wel een beetje doorgestoken kaart, het nieuwste is 't beste(wat vaak zo is)
Zet er 'n E30 M3 neer en die komt ook voor geen meter die speciale 1 kant rolletjes heuvel op dan...LOL

Mooie instructie video!
Michel
- markk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Leuk filmpje het legt enkel niet uit HOE het werkt, alles WAT het voor GEVOLG heeft.
Meen ergens gelezen te hebben dat een M-variabel-sper gewoon in de basis een 25% platensper diff is. Alleen zit er ook nog een visco koppeling tussen de twee uitgaande (links/rechts) assen. Wanneer er dan ondanks de 25% platensper toch nog een verschil plaatsvindt in rotatiesnelheid links rechts gaat er extra druk opgebouwd worden op de platensper waardoor die >25% gaat sperren.
Maar misschien heb ik het helemaal mis
Weet iemand het echt ?
Mark.
Meen ergens gelezen te hebben dat een M-variabel-sper gewoon in de basis een 25% platensper diff is. Alleen zit er ook nog een visco koppeling tussen de twee uitgaande (links/rechts) assen. Wanneer er dan ondanks de 25% platensper toch nog een verschil plaatsvindt in rotatiesnelheid links rechts gaat er extra druk opgebouwd worden op de platensper waardoor die >25% gaat sperren.
Maar misschien heb ik het helemaal mis

Weet iemand het echt ?
Mark.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ongeveer wel zo ja.
Het is in feite gewoon en platenpakket met preload.
Maar in plaats van drukringen gebruiken ze een hydrauliche pomp, met de plunjers aan 1 kant en het huis aan de andere kant. Met een rotatieverschil gaat je pomp dus draaien en heb je opbrengst, het hydraulische systeem drukt de platen aan.
Hier is dus meteen de manco in dit systeem, het is in het begin traag met opbouw maar als je eenmaal een doorspinnend wiel hebt gaat het diff ook in 1 keer heel snel naar 100%.
Je kan het patent nog wel ergens op internet vinden, daar staat het systeem heel duidelijk in omschreven.
Het is in feite gewoon en platenpakket met preload.
Maar in plaats van drukringen gebruiken ze een hydrauliche pomp, met de plunjers aan 1 kant en het huis aan de andere kant. Met een rotatieverschil gaat je pomp dus draaien en heb je opbrengst, het hydraulische systeem drukt de platen aan.
Hier is dus meteen de manco in dit systeem, het is in het begin traag met opbouw maar als je eenmaal een doorspinnend wiel hebt gaat het diff ook in 1 keer heel snel naar 100%.
Je kan het patent nog wel ergens op internet vinden, daar staat het systeem heel duidelijk in omschreven.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Tenzij het andere wiel 0 weerstand heeft. Zelfde euvel zie je ook bij een Torsen-differentieel. Zodra je (met links) de rem aantikt, heeft het spinnende wiel >0% weerstand en wordt het koppel verdeeld.wjn schreef:Kan iemand trouwens uitleggen waarom je met een 25% sper niet naar boven komt??
Simpel gezegd moet dan toch altijd minimaal 25% van het koppel naar het wiel met de meeste weerstand gaan??
Dat is althans hoe ik het zie. 8)
- Joy
- Berichten: 10870
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Getting back to the situation in which one drive wheel is on the ice and the other one has good traction: With this limited slip differential, even though the wheel on the ice is not able to transmit much torque to the ground, the other wheel will still get the torque it needs to move. The torque supplied to the wheel not on the ice is equal to the amount of torque it takes to overpower the clutches. The result is that you can move forward, although still not with the full power of your car.
http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm
Dus met een klassiek sperdiff zoals die M5 heeft zou je met 1 wiel op ijs wel wegkomen. Nu weet ik niet in hoeverre die helling het probleem vormt.
http://auto.howstuffworks.com/differential4.htm
Dus met een klassiek sperdiff zoals die M5 heeft zou je met 1 wiel op ijs wel wegkomen. Nu weet ik niet in hoeverre die helling het probleem vormt.
- MartijnGizmo
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Van www.torsen.com (de fabrikant/bedenker dus):
Uit de Wikipedia-uitleg over Quattro generatie IV:What happens when I have a wheel in the air?
As mentioned above, the Torsen differential is a torque multiplier. The Torsen requires some type of resistance or friction in the system to function properly. A wheel in the air provides zero torque or friction on the system and as the Torsen multiplies the available torque, zero, by its TBR, the end result is still zero. In response to this, we developed the Torsen T-2R with pre-load to combat those wheel in the air situations.
Van HowStuffWorks over "Locking and Torsen":In on-road conditions the car will not move if all four wheels lose traction. Torsen effect with one wheel in the air will not happen on quattro IV because Electronic Differential Lock will apply brakes to spinning wheel and Torsen differential will transfer torque to rear axle.
In off-road conditions (wheels in the air and an obstacle restricting the vehicle from moving forward) the car will not move further when one front and one rear wheels lose traction. The reason of this behavior is that Electronic Differential Lock is not a replacement for mechanical differential lock and it is not able to transfer enough torque to another wheel. The car will end up spinning one front and one rear wheel with crackling EDL trying to stop them from spinning.
Hummer!
The HMMWV, or Hummer, uses Torsen® differentials on the front and rear axles. The owner's manual for the Hummer proposes a novel solution to the problem of one wheel coming off the ground: Apply the brakes. By applying the brakes, torque is applied to the wheel that is in the air, and then five times that torque can go to the wheel with good traction.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], Kocheler, Majestic-12 [Bot] en 20 gasten