Snelheids begrenzer op de auto.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Snelheids begrenzer op de auto.
De meeste snelle auto's (en dan vooral de duitse) zijn electronisch begrenst op 250 km/h.
Waarom 250 km/h en geen 230 km/h of 270 km/h of zelfs 300 km/h als ze dat kunnen halen. 250 km/h is überhaupt geen veilige snelheid. Zelfs in Duitsland niet.
Is 250 km/h de maximale snelheid waar onze hersenen nog 100% op kunnen anticiperen ? En waarom loopt de ene auto harder met 250 km/h begrensing dan de ander ? Het is bekend dat de M's, de S'en en RS'en op de teller rond de 270 km/h tot 280 km/h draaien en toch zijn ze begrenst op 250 km/h ??? De 130i liep 262 km/h teller en dat schijnt 255 echte km/h te zijn. Kortom ook weer 5 meer.
Met hedendaagse electronica is ECHT 250 km/h geen probleem. Toch lijken de fabrikanten er een beetje voetje mee te lichten. Wat is dan die afspraak nog waard ? Opel houd zich er ook al niet aan, de vectra OPC heeft zelfs een top van 255 km/h volgens Opel.
Blijft een raar fenomeen die 250 km/h begrenzer. Ik heb overigens geen enkele behoefte om de begrenzer van de M3 te halen. Vind het wel best zo.
Waarom 250 km/h en geen 230 km/h of 270 km/h of zelfs 300 km/h als ze dat kunnen halen. 250 km/h is überhaupt geen veilige snelheid. Zelfs in Duitsland niet.
Is 250 km/h de maximale snelheid waar onze hersenen nog 100% op kunnen anticiperen ? En waarom loopt de ene auto harder met 250 km/h begrensing dan de ander ? Het is bekend dat de M's, de S'en en RS'en op de teller rond de 270 km/h tot 280 km/h draaien en toch zijn ze begrenst op 250 km/h ??? De 130i liep 262 km/h teller en dat schijnt 255 echte km/h te zijn. Kortom ook weer 5 meer.
Met hedendaagse electronica is ECHT 250 km/h geen probleem. Toch lijken de fabrikanten er een beetje voetje mee te lichten. Wat is dan die afspraak nog waard ? Opel houd zich er ook al niet aan, de vectra OPC heeft zelfs een top van 255 km/h volgens Opel.
Blijft een raar fenomeen die 250 km/h begrenzer. Ik heb overigens geen enkele behoefte om de begrenzer van de M3 te halen. Vind het wel best zo.
-
- Berichten: 22241
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Snelheids begrenzer op de auto.
Verschilt natuurlijk per persoon en de omstandigheden... niet iedereen kan tenslotte F16-piloot worden.Rico v Velzen schreef: Is 250 km/h de maximale snelheid waar onze hersenen nog 100% op kunnen anticiperen ?
Het zal historie zijn dat het ooit zo is afgesproken, blijkt ook wel dat de meeste merken er schijt aan hebben en maar wat aanrommelen. Het zal mij ook niet verbazen als ze het vroeg of laat afschaffen.
Bij de meeste merken kun je de begrenzer ook al eraf halen als je dat wilt.
Afgelopen zaterdag voor het eerst 250 km/u gereden... vond het nog opvallend makkelijk gaan. Snelheid an sich klinkt alsof je auto bijna uit elkaar valt, je je stuur met een stevige hand vast moet houden en hopen dat je niet opstijgt

- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
Waarom hebben we in Nederland een maximumsnelheid van 120km/u? En vaker nog 100km/u, of tegenwoordig zelfs maar 80km/u?
Omdat dat ooit zo is besloten.
Idem met die 250km/u grens. Duitse autoindustrie heeft dat ooit eens afgesproken. 250km/u klonk zeker mooi. Zo van, er zijn toch nauwelijks auto's die dat halen, dus laten we dat maar afspreken. En nu zijn er zat auto's die dat wel halen, dus nu willen ze erg wel graag overheen.
Omdat dat ooit zo is besloten.
Idem met die 250km/u grens. Duitse autoindustrie heeft dat ooit eens afgesproken. 250km/u klonk zeker mooi. Zo van, er zijn toch nauwelijks auto's die dat halen, dus laten we dat maar afspreken. En nu zijn er zat auto's die dat wel halen, dus nu willen ze erg wel graag overheen.
- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
Ik vond 235 in de BMW ook niet zo spannend. En als het wel spannend is, dan doe je iets fout, want dan ga je te snel voor de omstandigheden.
Ik moet altijd wel lachen om mensen die echt onder de indruk zijn van snelheden van 160+. Tuurlijk is dat snel, maar niet eng of zo. Als je er bij na blijft denken iig.
Ik moet altijd wel lachen om mensen die echt onder de indruk zijn van snelheden van 160+. Tuurlijk is dat snel, maar niet eng of zo. Als je er bij na blijft denken iig.
- Knot
- Berichten: 40074
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ja dat is een goed punt, die afspraken zijn gemaakt in een tijd dat alleen hele snelle Porsche's, Mercedessen en BMW's net die 250 km/h konden halen.Panda de Beer schreef:Waarom hebben we in Nederland een maximumsnelheid van 120km/u? En vaker nog 100km/u, of tegenwoordig zelfs maar 80km/u?
Omdat dat ooit zo is besloten.
Idem met die 250km/u grens. Duitse autoindustrie heeft dat ooit eens afgesproken. 250km/u klonk zeker mooi. Zo van, er zijn toch nauwelijks auto's die dat halen, dus laten we dat maar afspreken. En nu zijn er zat auto's die dat wel halen, dus nu willen ze erg wel graag overheen.
Mainstream merken hadden geen auto's die er bij in de buurt kwamen. Nu loopt iedere snelle hatch al 250 km/h. Waardoor die 250 km/h in een ander perspectief staat.
- david
- Berichten: 292
- Lid geworden op: 08 mei 2006, 08:36
wat me ook opvalt de laatste jaren in duitsland is dat de bestuurders van kleinere auto's (opel corsa ed)in duitsland vaak volle pijp rijden. bedoel dan 180-190... dus naar de max zonder wat over te hebben---- en dat met een belaberde wegligging en mindere remmen..
Terwijl dat wat grote snellere schepen (die meer gebouwd zijn op snelheid)zo rond de 150/160 cruisen...
bij mij is de begrenzer eraf, maar dat ik daar echt gebruik van maak?? nehhh, valt wel mee.1 a 2 keer per jaar, en dan even een paar seconden...
want bij die snelheid wil je een lege of overzichtelijke autobahn met een goedwegdek. en daar schort het steeds meer aan. max geeft mijn teller dan 300 aan. maar denk dat je daar gerust 25 km van kan aftellen
Terwijl dat wat grote snellere schepen (die meer gebouwd zijn op snelheid)zo rond de 150/160 cruisen...
bij mij is de begrenzer eraf, maar dat ik daar echt gebruik van maak?? nehhh, valt wel mee.1 a 2 keer per jaar, en dan even een paar seconden...
want bij die snelheid wil je een lege of overzichtelijke autobahn met een goedwegdek. en daar schort het steeds meer aan. max geeft mijn teller dan 300 aan. maar denk dat je daar gerust 25 km van kan aftellen
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
Ik rij nu sinds dik een jaar elke dag op de autobahn, ook vaak rustige stukken met zeer weinig verkeer. (eerste 5 maanden zondagavond de Oberhausen straight bijv, of op maandagochtend erg vroeg).
Je ziet het zelden. Echt.
semi-offtopic.
Ik vraag me serieus af hoe lang het nog vol te houden is... Niet dat het expliciet afgeschaft wordt, maar procentueel wordt het aandeel 'onbegrensd' alleen maar kleiner.
Je ziet het zelden. Echt.
semi-offtopic.
Ik vraag me serieus af hoe lang het nog vol te houden is... Niet dat het expliciet afgeschaft wordt, maar procentueel wordt het aandeel 'onbegrensd' alleen maar kleiner.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Stefan het was mij tijdens de Duitsland ritten vorig jaar ook al opgevallen dat er eigenlijk niet meer 200+ word gereden, behalve dan door een paar van die idioten uit NL
Soms kom je een linkerbaanplakkende 5 serie tegen met 190 ofzo, maar die wijkt dan ook geen meter van zijn pad. Rechts er voor bij en die kerel trekt bijhand zijn lichtsignaal handeltje er af.

Soms kom je een linkerbaanplakkende 5 serie tegen met 190 ofzo, maar die wijkt dan ook geen meter van zijn pad. Rechts er voor bij en die kerel trekt bijhand zijn lichtsignaal handeltje er af.
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Sja als je altijd 250 mag rijden is er ook geen hol meer aan. Gemiddelde nederlander gaat helemaal los op de autobahn omdat het nu ineens wel mag en hij in NL niet durft.
Mijn M3 is de begrenzer ook af, kan je ongeveer 285 @ teller mee halen. Is de 1e keer leuk, 2de keer aardig en na een paar keer heb je dat ook wel gezien.
Wat mij wel opviel de eerste keer is dat je je hele gevoel voor plaats en tijd kwijt bent. Reed op de Afsluitdijk over Breezanddijk en even later kom je al onder het viaduct bij het monument door, je legt bijna 5 kilometer per minuut af, dus anderhalve minuut later knal je al zowat het sluizencomplex bij Den Oever over.
Mijn M3 is de begrenzer ook af, kan je ongeveer 285 @ teller mee halen. Is de 1e keer leuk, 2de keer aardig en na een paar keer heb je dat ook wel gezien.
Wat mij wel opviel de eerste keer is dat je je hele gevoel voor plaats en tijd kwijt bent. Reed op de Afsluitdijk over Breezanddijk en even later kom je al onder het viaduct bij het monument door, je legt bijna 5 kilometer per minuut af, dus anderhalve minuut later knal je al zowat het sluizencomplex bij Den Oever over.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Panda de Beer
- Berichten: 490
- Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
Mee eens. 160-180 is een mooie cruise snelheid.Tom schreef:Als hier geen snelheidslimieten meer zouden gelden, dan ga ik denk ik ook niet overal 200 rijden. Alleen in de avonden/weekenden als het rustig is.
In de meeste gevallen is 160 km/u wel genoeg.
En in Dsld rij ik ook alleen maar 170-190 om kilometers te maken.
Stefan, zou het komen omdat het toch voornamelijk lokaal verkeer is waar je tussen rijdt? Als je toch alleen van stad tot stad rijdt, dan hoef je niet zo nodig te knallen. Vooral niet als je boven de 130 je altijd deels schuld hebt. In het Ruhr-gebied is het trouwens toch vrij druk en nauwelijks ergens onbegrensd.
Afgelopen vakantie schoten trouwens wel een hoop Duitsers wel goed op. Veel dikke Audi's die langs kwamen knallen, en ik had niet de indruk dat ik met 190 met een groot snelheidsverschil inhaalde. Mijn indruk is dus dat er wel degelijk goed doorgereden wordt.
-
- Berichten: 406
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 15:05
Panda, ik woon niet in het Ruhrgebied, werk er zelfs niet. 
Maar er onder, im Rheinische Land. Is idd voornamelijk woon-werkverkeer en dan voldoet 160-180 ook. De dynamiek in het verkeer is gewoon heerlijk. Dreig je klemgereden te worden achter een vrachtwagen, geef je ruim ervoor ff tikje op de rem, en je ziet de neus van de A8 omhoog komen in je buitenspiegel en zonder echt te remmen kun je ook naar links als hij erlangs is.
In NL gaat dat niet want daar mag je maar 120, dus is ervoor flikkeren de logische keuze....
Ik ga zo ff een draadje aanmaken wat de ultieme autobahnzoever is.

Maar er onder, im Rheinische Land. Is idd voornamelijk woon-werkverkeer en dan voldoet 160-180 ook. De dynamiek in het verkeer is gewoon heerlijk. Dreig je klemgereden te worden achter een vrachtwagen, geef je ruim ervoor ff tikje op de rem, en je ziet de neus van de A8 omhoog komen in je buitenspiegel en zonder echt te remmen kun je ook naar links als hij erlangs is.
In NL gaat dat niet want daar mag je maar 120, dus is ervoor flikkeren de logische keuze....
Ik ga zo ff een draadje aanmaken wat de ultieme autobahnzoever is.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Dimitri, Kasteel, maurizio, zegmaarboris en 15 gasten