Subaru Legacy 2.0R Touring Wagon

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
Contacteer:

Subaru Legacy 2.0R Touring Wagon

Bericht door Panda de Beer » 07 mei 2006, 12:35

Ik kom net terug uit Toscane, dus een goed moment om een rij-impressie te schrijven. Wat een supergeweldige, lekkere, heerlijke weggetjes in een supermooie omgeving. Werkelijk fantastisch.
We reden door het Chianti gebied en de wegen rond Radda, Gaiole en Greve in Chianti zijn echt super. Lekker bochtig, met een mooie flow en nu en dan een haarspeldbochtje. Ik heb geen foto's, want ik had het te druk met sturen :lol:

De Legacy hield zich super. Op de Autobahn kon hij goed mee komen en cruisen met 180-220 (heuvel af :wink: ) ging erg goed. De zitpositie is niet ideaal, ik krijg al vrij snel last van m'n schouders en armen. De pedaalstand is ook niet je van het, het is lastig om je voet op half-gas te houden. Op den duur levert het me last van de pees bovenop mijn voet op.
Het appartement waar we zaten lag op een steile berghelling. Met low gear er op en AWD voor de plekken met grind was het geen centje pijn. Overkill, maar wel makkelijk :D

De weggetjes in het Chianti-gebied waren heerlijk sturen. De Legacy heeft veel grip en een mooie balans. Je vind al vrij snel een goed ritme om de bochten aan elkaar te rijgen. De pedaalstand is nu geen nadeel, want voor dynamisch rijden is het wel geschikt. Alleen de langere stukken zijn wat ongemakkelijk.
Wat ik wel jammer vind is de middenstand van het stuur. De auto stuurt wel precies, je voelt de auto direct van beweging veranderen, maar je hebt geen weerstand in het middengebied. Pas als je wat verder instuurt voel je het stuur wat meer weerstand opbouwen. Ik mis de precisie van de 325ti, die beter uitgewogen stuurde en waarbij je beter voelde hoeveel grip de wielen hadden en hoe de wielen stonden. En dat terwijl de Legacy op 17" staat en de 325ti op 16" stond.
Snelheden tussen de 0 en 100km/u gaan de Legacy goed af, je hebt voldoende acceleratievermogen op bochtige weggetjes. Heuvelop gaat minder, je moet schakelen om de motor boven de 3500-4000 toeren te houden.
Autobahnsnelheden gaan dus goed, maar de tussenacceleratie is weer een kwestie van terugschakelen. Ik mis de power van de 325ti, wat dat betreft vind ik de Legacy teleurstellend.

Wat niet teleurstellend is, is het laadvermogen van de Legacy. Een grote koffer, koelbox en allerhanden spullen verdwenen in de bagageruimte. Makkelijk in en uitladen en tijdens dagtrips deden we de achterklep open en konden we lekker in de bagageruimte zitten.

Al met al prima auto. Zou ik hierna weer een Legacy nemen? Ik denk het niet. De zitpositie zou voor mij een reden zijn om de auto niet te nemen. Een in diepte verstelbaar stuur zou heel veel schelen, maar dat heeft de Legacy niet en dus zou hij voor mij afvallen. Misschien dat electrische stoelverstelling dat iets goed zou maken, maar ik betwijfel dat. Ik wil m'n benen kunnen strekken en het stuur naar me toehalen en dat laatste kan gewoon niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39817
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 07 mei 2006, 12:44

Leuk interessant verhaal.
Ik zit ook te denken aan een Legacy TW 2.0R als opvolger van de Alhambra.
Alleen met die power zit ik ook wel een beetje.
Gaat tegenvallen/ vervelen lijkt mij op den duur.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 08 mei 2006, 11:47

Panda,

Erg leuk verslag.

Ik heb de problemen met de zitpositie niet, wellicht door andere lengte/postuur. Kan zowel voor een relaxe rit, als een lekker potje sturen de perfecte positie van stuur en stoel instellen.

Laadvermogen is natuurlijk meer dan voldoende.

Michel

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5288
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Kasteel » 08 mei 2006, 18:19

Merk dat wat je op te merken hebt over de Legacy m.b.t. de zitpositie ik duidelijk herken in de Impreza, voeten die moe worden van gaspedaal en stuur dat dichter bij zou moeten. Ik vrees dat het komt door de niet Japanse verhoudingen van de gemiddelde Nederlander.
Een ander nadeel van de Legacy vind ik het (te) lichte sturen.
Heb een keer een avondje gereden met een 2,5R en moet zeggen dat ik het echt een ideale auto vond, kwaliteitsgevoel was ik ook wel over te spreken.

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15
Contacteer:

Bericht door Panda de Beer » 09 mei 2006, 14:17

Zouden Japanners dan een variant op de Italian Ape zijn? Je weet wel, lange armen en korte benen. :lol:

Lichte sturen idd, vooral rond de middenstand.

AWD is hartstikke leuk, maar heb er weinig aan gehad. Die paar dagen sneeuw was het handig, vooral met winterbanden. Wat wel leuk is aan de auto is de dynamiek en het RWD-gevoel. Bocht om hoeken, even gas los en dan weer het gas erop. Wat weer een nadeel is ten opzichte van RWD (lees: een BMW) is het mindere stuurgevoel.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 09 mei 2006, 14:24

In mijn Spec B zit een korter stuurhuis en e.e.a. voelt niet licht aan. Verder in de sneeuw met de Sub veel pret gehad.

Ik zou zelf de stoel wel 2 cm. lager willen hebben, wellicht dat de stoel met electrische bedienig minder laag kan worden gezet.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten